Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto.
Vieras |
#11826 Re: Re: Re: Re: Re: Re:28.04.2013 08:56#11766: taku - Re: Re: Re: Re: Re: Eri ajoilta on olemassa runsaasti erilaista legendaa, erityisesti keskiajalta. Tarinan ja sen tapahtuma-ajan välissä ei välttämättä ollut kovin pitkä aika. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tapahtumat olisivat oikeasti tapahtuneet. Tarvitaan vain sopiva yleisö, joka ei voi sanoa, että tarina ei voi pitää paikkansa, koska olin itse tuolloin paikalla. Tällaiseen antoi mahdollisuuden lähi-idän levoton tilanne ajanlaskun alkupuolella, erityisesti Jerusalemin tuhoamisen jälkeen. Paavali on ilmeisesti ihan todellinen henkilö ja hänen kirjeistään ainakin osa hänen kirjoittamiaan. Hän on tietoinen Messiaan tulosta ja ristiinnaulitsemisesta, mutta ei ollut itse paikalla ja sai "tietoa" asioista mm. näyistä. Hän ei kertaakaan viittaa historialliseen henkilöön Jeesus Nasaretilainen. Hänestä riippumatta muodostui siis suullinen kertomustraditio Jeesus Nasaretilaisesta, joka sitten kirjattiin erilaisina toisintoina evankeliumeiksi. Tarinat poikkesivat jo silloin suuresti toisistaan ja ilmentävät monin paikoin kannanottoja myös kirjoitusaikansa (ei Jeesuksen ajan) uskonkiistoihin. Osa näistä kiistoista käytiin sitten loppuun siten, että tarinoista "konsensusopista" eniten poikkeavat jätettiin kokonaan pois. Kaiken kaikkiaan Uudessa Testamentissa on myös lisäyksiä alkuperäiseeen tekstiin ja osa teksteistä (esim. Paavalin ja Pietarin kirjeistä) on todennäköisesti jonkun toisen kirjoittamia. On siis ilmiselvää, että melko pian oletetun Jeesuksen kuoleman jälkeen muodostui Jeesus-kultti, josta kristinusko sitten myöhemmin muodostui. Itse Jeesuksesta on olemassa vain väittämä siitä, että apostoli Pietari ja Jaakob olisivat olleet oikeasti Jeesuksen opetuslapsia, Jaakob toisten versioiden mukaan jopa Jeesuksen veli. Näistä ainakin Pietari on tutkijoiden mukaan erittäin epäuskottava, hänen kirjekokoelmansa ei vaikuta edes saman kirjoittajan laatimalta. Markuksenkin kohdalla meillä on vakuutuksena vain Raamatun teksti. |
Koordinaattori |
#11827 Re: Ettei totuus pääse unohtumaan.28.04.2013 09:03#11810: Tässä taas. - Ettei totuus pääse unohtumaan. Tuli mieleen vanha vitsi: "Se juutalaisten salaliitto on todella kavala!" "Mikä juutalaisten salaliitto, eihän sellaista näy missään....?" "Siinäs näet, se on niin kavala!!"
Tuo kestotoisto ei ole kovin vakuuttavaa ja tyylikästä. Mutta kun toiston tielle on lähdetty, vastataan samalla mitalla:
Homopropaganda on johdettu homojen salaliitosta, jonka kavalana suunnitelmana on mm. valhein demonisoida uskovat ja heidän ajattelunsa Tieteelliseen ja länsimaiseen humanismiin perustuvaan eettiseen ajatteluun pääasiassa luottavat ihmiset näkevät helposti ne karkeat tolkuttomuudet, joilla fundamentalistit homojen kimppuun käyvät. Ei siis ihme, että fundamentalistit saavat vastaansa samoja vastaväitteitä monelta taholta. Se voi ehkä siitä näkökulmasta tuntua salaliitolta. Tuo salaliitto on vain ”homolehden myyräntyön” sijasta tieteen, länsimaisen humanismin ja järjenkäytön pirullisen (?) voimallinen liitto.
|
Vieras |
#11828 Re: 11684 1084 keveäkuorma. Asiaa ja kannattaa lukea. Tässä on järkee.28.04.2013 09:10Irving Bieberin (1962) mukaan homoseksuaalisuus aiheutuu liian läheisestä suhteesta äitiin ja liian etäisestä suhteesta Isään. Bieberin tutkimus perustuu kyselylomakkeisiin, joita eivät täyttäneet homoseksuaaliset henkilöt, vaan heidän psykiatrinsa. Yhdeltäkään homomieheltä ei siten kysytty yhtään mitään, vaan heidän puolestaan puhuivat henkilöt, jotka vielä 1960-luvuilla katsoivat, että homoseksuaalisuus oli sairaus. Toinen metodologinen virhe koskee tapaa, jolla kaikki maailman homoseksuaaliset ihmiset rinnastetaan 106 homomieheen, jotka olivat hakeutuneet psykoanalyyttiseen terapiaan eli ihmisiä, jotka jo lähtökohtaisesti olivat onnettomia ja joilla mitä ilmeisimmin oli tunnepuolen solmuja. Tuskin kukaan heteroseksuaalinen henkilö olisi valmis hyväksymään yleistäviä tuloksia, jotka olisi kerätty vaikkapa kliinisesti masentuneilta heteroilta. Datanhankkimisongelmien lisäksi Bieberin johtopäätöksetkin olivat jokseenkin erikoisia. Hän muun muassa katsoi, että homomiehet karttavat joukkuelajeja ja erityisesti pesäpalloa, koska pesäpallon pelko edusti Bieberille pelkoa joutua kastroiduksi. Lopuksi Bieber väitti tutkimuksessaan, että 30 prosenttia homomiehistä oli muuttunut heteroseksuaaleiksi. Bieber ei kuitenkaan koskaan tavannut yhtäkään väitetyistä uusheteroista, eikä useista esim. Kinkey-instituutin pyynnöistä huolimatta kyennyt vuosien pommituksenkaan jälkeen esittämään näyttöä yhdestäkään tällaisesta tapauksesta. Elizabeth R. Moberlyn (1983) mukaan homoseksuaalisuus johtuu samaistumisen puutteesta omaa sukupuolta olevaan vanhempaan. Moberlyn tutkimus perustui mm. yllämainitun Bieberin artikkeleihin. Moberley ei tehnyt itse mitään uutta tutkimusta eikä hänellä ollut homoseksuaalisia potilaita. Hän ei ole julkaissut tältä alalta mitään vertaisarvioitua eli tieteellisesti revelanttia materiaalia. Moberley on harras kristitty. Joseph Nicolosin (1991) mukaan miesten homoseksuaalisuus johtuu pääasiallisesti isäsuhteesta, mutta myös suhdetta äitiin ja kavereihin ei saa aliarvioida. Nicolosin mukaan homomiehestä tulee hetero, kunhan tämä muun muassa alkaa urheilla, välttää museoita, oopperaa ja sinfoniaorkesterien konsertteja, käy kirkossa ja menee heteronaimisiin. Amerikan psykologiliitto on käsitellyt Nicolosin karkeita metodologia virheitä ja epätieteellisiä johtopäätöksiä kattavasti esimerkiksi seuraavassa raportissa:http://www.scribd.com/doc/18171354/Therapeutic-Response. Nicolosi on harras kristitty. Jatkan myöhemmin, jos tarvetta ilmenee. Ei varmaan tule yllätyksenä, että lista jatkuu samanlaisena.. |
Vieras |
#11829 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:28.04.2013 09:14#11820: sannavain - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Näyttää siltä, että hänen "luonnonmukainen ja -vastainen" tulevat Raamatun käännöksessä olevista termeistä, jotka eivät ole koherenssissa tämän päivän tieteellisen tiedon ja käsitteenmäärittelyn kanssa. Merkitys lienee suunnillen sama kuin Jumalan luomisjärjestyksen mukainen ja vastainen, johon ei tietysti ole tieteellä mitään sanomista. Ihan mielenkiintoinen tilanne on kyllä syntynyt siitä, että tämä tynnyrissä kasvanut oikeassaolija on provosoinut täällä tästä aiheesta syvällisimmän ja perusteellisimman taustoittamisen, mitä olen missään yleisellä keskustelupalstalla nähnyt. |
Vieras |
#1183028.04.2013 09:45
|
Vieras |
#1183128.04.2013 09:52 |
Vieras |
#11832 Re:28.04.2013 09:55Hmm... millähän palstalla ja mistä aiheesta oletat kirjoittavasi....? |
päivi |
#11833 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:28.04.2013 10:07.#11826: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paavali ei tietenkään keskity ihmiseen, mieheen, nimeltä Jeesus Nasaretilainen, koska Jeesus on kaikkien messiasprofetioiden ja - odotusten Kristus, Vapahtaja, Herra, Daavidin suvun juuriverso, Vesa, se Kirkas Koin tähti, Ihmisen Poika ym ym Suullisen kertomustradition lisäksi jo varhain kerättiin Jeesuksen sanoja (Logioita) myös kokoelmiksi. Näitä Jeesuksen Logioita esiintyy myös Uuden testamentin ulkopuolella. Pli lainaa erästä tällaista erotessaan Miletosta, hän pyytää näitä muistamaan Herran Jeesuksen sanat" Autaampi on antaa kuin ottaa".Apt. 20:35 Moni tuntee myös Origeneen (kkoisä) lainaamat Jeesuksen sanat: "Joka on lähellä minua, on tulta lähellä, joka on kaukana minusta, on kaukana Jumalan valtakunnasta. Jeesuskultti on Rudolf Bulttmannin aloittamaa myytti-teologiaa, joka painii omassa sarjassaan. |
JEESUS EI RAKASTA SYNTIÄ. HÄN VIHAA SITÄ. |
#11834 Re:28.04.2013 10:18#11815: Tuomitsijat tarvitsevat apua- Jeesus on heikkojen puolella - Vihapuhe koetaan kaikesta, jotka eivät ole samaa mieltä homojen kanssa. Simola hei, olet unohtanut sen kohdan missä Jeesus sanoi että huorintekijät , valehtelijat, jne eivät peri taivasten valtakuntaa. Jeesus oli heikkojen puolella, mutta Hän sanoi myös että pitää tehdä parannus haureudesta. Homous on syvää haureutta,sanoo Sana. Sana ei ole vihapuhetta. Simola kirkko miehenä tietää myös sen että Raamattu on kokonaisuus. Simola ottaa nyt vain sen kohdan mikä itselleen on eduksi tässä hetkessä ja vääristelee Jeesuksen sanomaa Jeesuksen oikeudenmukaisesta rakkaudesta. Jeesus nimenomaan painotti rakastavansa kaikkia ihmisiä tasapuolisesti, mutta sanoi erittäin painokkaasti että synnistä, haureudesta tulee tehdä parannus eli pyytää syntinsä anteeksi. Tämän Simola kirkko miehenä jätti kertomatta. |
p. |
#11835 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:28.04.2013 10:27#11826: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Evankeliumin pienet ristiriitaisuudet ainoastaan todistavat aitoudesta. Miltä vaikuttaisi prikulleen 4 samanlaista kertomusta, - heräisi tod.näköisesti suuri epäilys tekstien kopeloinnista. Kaikki tärkeimmät asiat ovat paikallaan . |
Vieras |
#11836 Re: Re: 11684 1084 keveäkuorma. Asiaa ja kannattaa lukea. Tässä on järkee.28.04.2013 10:31#11828: - Re: 11684 1084 keveäkuorma. Asiaa ja kannattaa lukea. Tässä on järkee. No eipä vakuuta, kun nämä sun jutut ovat vain sun juttuja. Joissa ei totuutta löydy. Siinä kirjoitat omat komettisi ihan omasta päästä, joten elä kehtaa edes yrittää valehdella.
|
Vieras |
#11837 Haureuden synti ja sen yhteiskunnallinen ulottuvuus28.04.2013 10:34Vanhatestamentillinen haureus on mielenkiintoinen käsite. Tekikö kiistatta siunatut miehet Abraham tai Daavid huorin, kun he pitivät lukemattomia jalkavaimoja? Kysymykseen voidaan vastata kahdella järkevällä tavalla. Toinen on se, että tarinat ja lait ovat eri historiallista kerrostumaa. Toinen on se, että he eivät tehneet huorin, koska huolehtivat kaikista pää- ja sivuperheistään. Tällöin "älä tee huorin" tarkoittaisi siis sitä että ei saa vieraisiin menemällä rikkoa perhettä ja parisuhdetta. Kaikissa muissa tulkinnoissa puhutaan vääjäämättä ristiriitaisuuksia. Tästä voitaisiin sitten johtaa selkeä päätelmä, että kiinteä homoliitto ei ole haureutta vanhatestamentillisessä merkityksessä. Ja samassa merkityksessä liiton kieltäminen edistää homoseksuaalista haureutta, siis vieraissa juoksemista. |
Vieras |
#11838 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:28.04.2013 10:37#11835: p. - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ongelmaksi muodostuu myös se, että se yhteinen osuus on paljolti sama, mikä oli olemassa jo ennustuksissa, ja jota evenkeliumien tekstissä rasitukseen asti todistellaan. Myös Paavali tunsi tämän ennustusmaailman ja viittaa sen mukaisiin tapahtumiin. |
Vieras |
#11839 Re: Re: Re: 11684 1084 keveäkuorma. Asiaa ja kannattaa lukea. Tässä on järkee.28.04.2013 10:38#11836: - Re: Re: 11684 1084 keveäkuorma. Asiaa ja kannattaa lukea. Tässä on järkee. Ja missähän kohtaa kirjoittaja valehteli? |
veritas |
#11840 Re: Re:28.04.2013 11:10#11834: JEESUS EI RAKASTA SYNTIÄ. HÄN VIHAA SITÄ. - Re: Kyllä, Simolalla on vastuu (kuten kenellä tahansa muullakin) Jumalan edessä, jos hän johtaa homoja helvettiin valheella. Synti täytyy sanoa synniksi, niinhän Jeesuskin teki. Uskovia usein syytetään että lyödään toisia Raamatulla päähän, mutta kun toisaalta meillä on vastuu kanssaihmisistä. Jos ei uskovat sano totuutta homouden synnistä, niinkuin Jumala sen näkee, niin kuka sitten? Ei Jumala iloitse siitä että ihminen joutuu helvettiin, päinvastoin Hän murehtii asiaa syvästi. Jumala haluaisi pelastaa myös homouden synnistä, mutta ongelmana on että homo itse ei halua siitä luopua. Jumala ei väkisin ketään vie taivaaseen, ihminen saa itse valita ottaako vastaan Jumalan tarjoaman pelastuksen Jeesuksessa vai ei. |
Kohti arvotyhjiötäkö? |
#11841 Arvokeskustelun avaus28.04.2013 11:29Talvisodan alkaessa Suomen armeijan ylipäällikkö marsalkka C.G.E. Mannerheim lopetti 1.12.1939 antamansa lyhyen ensimmäisen päiväkäskynsä lauseeseen: ”Me taistelemme kodin, uskonnon ja Isänmaan puolesta.” Kun tuosta ajasta on nyt kulunut jo useita vuosikymmeniä, olemme huomanneet kuinka 2000-luvun hyvinvointi Suomessa uskonto on jo saanut osakseen monia koviakin hyökkäyksiä sekä ulkoapäin, mutta ääriliberaaliarvojen voimistumisesta johtuen, myös etenkin kirkon sisältäpäin.(!) Nyt ankaran hyökkäyksen kohteena on koti (yhteiskunnan perusyksikkö), jossa hyökkäys kohdistuu kodin ja perheen yhdistävään avioliittoon ja sen arvon murtamiseen ns. ”tasa-arvoisen avioliittolain” voimalla, mikä tarkoittaa yritystä murtaa auki naisen ja miehen välinen julkinen liitto niin että sen vakiintunutta muotoa vaaditaan nyt radikaalisti muutettavaksi tarkoittamaan myös samaa sukupuolta olevien ”liittoa”(!)... Onko odotettavissa että vielä joskus hyökkäyksiä kohdistuu isänmaatakin kohtaan? Voidaan hyvin kysyä onko suomalaisten arvoina enää rippeitäkään noista perinteisistä talvisodan henkeä nostattaneista kolmesta arvosta: kodista, uskonnosta ja isänmaan puolesta? Vai onko näiden arvojen korvaajiksi nykyisin nousseet itsekkyys, raha/ahneus, ja moraalittomuus? |
veryxyl |
#11842 Re: Re: Re:28.04.2013 11:31Pyhäpäivän kunniaksi. Mahdollisuus myös valita pelastuksen tie. http://www.youtube.com/watch?v=b7hdJXaA6Gw |
Vieras |
#11843 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:28.04.2013 12:12#11829: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Minusta tämä ystävämme unnormal on pelkkä vitsi. Hän ei voi tarkentaa kysymyksiään, koska haluaa muutella niitä voidakseen näin pysyä väitteessään, ettei kysymyksiin ole vastattu. Aluksi hän halusi tietää, onko homoseksuaalisuus eläinlajeilla luonnotonta, sitten, ovatko asiaa tutkineet tutkijat homojärjestöjen talutusnuorassa, mutta kun hän havaitsi, ettei vastapuoli pidäkään eläinten homoseksuaalista käytöstä argumenttina tasa-arvoisen avioliittolain puolesta, hän käänsi kelkkaa ja väitti koko ajan tarkoittaneensa kysyä, missä on se suomalaisen tiedeyhteisön hyväksymä fakta (tai oma tutkimus) siitä, että homoseksuaalisuus olisi ihmisellä luonnollista. Määritelmiä "luonnoton" ja "suomalainen tiedeyhteisö" hän ei tarkenna voidakseen myöhemmin väittää tarkoittaneensa vaikkapa vapaamuurareiden Kruunupyyn alajaoston virallista, kaikkien jäsenten allekirjoittamaa ja Naturessa julkaistua todistusta siitä, että homoseksuaalisuus on ihmisellä hyvin tavallista ja sitä esiintyy noin puolella väestöstä. Ilman tällaista todistusta asiaa ei hänen mielestään voi Tosi Kovalla Objektiivisella Tieteellisellä Faktalla perustella. Näin toimiessaan hän kuvittelee voivansa todistaa oikeaksi oman oletuksensa siitä, että homoseksuaalisuus olisi luonnotonta, vaikkei tiedä, ettei tieteellinen logiikka toimi näin. Annan esimerkin. Lasissa on vettä. Minä väitän sen olevan kylmää ja herra epänormaali väittää sen olen Tosi Kovan Tulikuumaa. Mittaan veden lämpötilan celciuksina ja totean sen olevan n. +1 - asteista. Tätä hän ei suostu uskomaan, sillä hänen mukaansa ainoa oikea todiste hänen väitettään vastaan olisi mitata vesi Kolumbiasta junalla haetulla Kelvin- mittarilla, jonka on käsin valanut muinainen alueella asunut eskimo. Mutta hän jättää huomiotta, että vaikka minä en tekisi elettäkään lähteäkseni junalla Kolumbiaan, se ei riitä todistamaan sitä, että vesi olisi Tosi Kovan Tulikuumaa. Siksi todistustaakka ei koskaan lepää tieteessä vain yhden keskustelun osapuolen harteilla, eikä vastapuolen argumenttien pakeneminen omia väitteitä muuttamalla auta kuin itsensä naurunalaiseksi tekemisessä. |
Vieras |
#11844 Re: Re: Re:28.04.2013 12:27"Jumala ei väkisin ketään vie taivaaseen"
Välillä vaikuttaa, että uskikset sen haluavat juuri Jumalan puolesta väkisin tehdä, niin ankaraa on "syntisten" ahdistelu. |
Edelleen voimassa olevaa tutkimusta. |
#11845 tässä on järkee.28.04.2013 12:27Homoseksuaalisuuden synnystä: (Jokaisen linkin http osassa on ylimääräinen t-kirjain, jotta linkit tulisivat esille. Ohjelma ei anna postata kuin 2 linkkiä. Ota linkeistä pois ylimääräinen t-kirjain (t), niin ne toimii.) APA, ilmoittaa että homoseksuaalisuus aiheutuu monimutkaisista yhteyksistä kognitiiviisten ja biologisisten tekijöiden ja ympäristötekijöiden välillä. htttp://www.apa.org/topics/sexuality/orientation.aspx Irving Bieberin (1962) mukaan homoseksuaalisuus aiheutuu liian läheisestä suhteesta äitiin ja liian etäisestä suhteesta Isään. htttp://www.questia.com/library/book/homosexuality-a-psychoanalytic-study-by-irving-bieber-toby-b-bieber-harvey-j-dain-paul-r-dince-marvin-g-drellich-henry-g-grand-ralph-h-gundlach-malvina-w-kremer-alfred-h-rifkin-cornelia-b-wilbur.jsp Elizabeth R. Moberlyn (1983) mukaan homoseksuaalisuus johtuu samaistumisen puutteesta omaa sukupuolta olevaan vanhempaan. Läheinen suhde äitiin ei ole syy, vaan seuraus ongelmallisesta suhteesta isään. htttp://openlibrary.org/books/OL3496474M/Psychogenesis_the_early_development_of_gender_identity Joseph Nicolosin (1991) mukaan miesten homoseksuaalisuus johtuu pääasiallisesti isäsuhteesta, mutta myös suhdetta äitiin ja kavereihin ei saa aliarvioida. htttp://search.barnesandnoble.com/Reparative-Therapy-of-Male-Homosexuality/Joseph-Nicolosi/e/9780765701428 Gerard van der Aadvergin (1986, On the Origins and Treatmennt of Homosexuality) mukaan murrosiän kaverisuhteet on pääasiallinen syy homoseksuaalsuuteen. Nuori ei samaistu kaveri joukkoon, vaan koki "erilaisuutta". Tämän vuoksi murrosikäisen homoseksuaalin elämään liittyy myös narsismia ja sisäänpäin kääntynyttä itsesääliä. Judd Marmorin (1980) mukaan homoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttaa biologiset tekijät, perheen sisäinen ilmapiiri, suhteet vanhempiin, syrjintä kaveruussuhteissa, pettymys heteroseksuaalisiin suhteisiin ja kulttuurin antamat mallit. htttp://www.amazon.com/Homosexual-Behavior-Reappraisal-Judd-Marmor/dp/0465030459 Warren Gadpaille (1995, Comprehensive Textbook of Pshychiatry, s. 1324-1326) pitää homoseksuaalisuutta monen tekijän yhteissummana. Biologia, perhe- ja kulttuuriympäristö sekä psyykkeen sisäinen dynamiikka vaikuttaa seksuaaliseen suuntautumiseen. "Tutkijat William Byne ja Bruce Parsons valittivat Archives of General Psychiatry- (1993) tiedelehdessä, että seksuaalisen suuntautumisen alkuperän teoretisoinnitsta puuttuu näkemys yksilön aktiivisesta roolista identiteetin muodostamisessa. Usein ajatellaan, että yksilö on passiivinen ja seksuaalinen suuntautuminen ahdetaan häneen joko biologisten tekijöiden tai vanhempien antaman kasvatuksen kautta. Vaikka useimmat tutkijat ovat tiedostaneet, että biologiset ja ympäristöstä ssaadut kokemukset ovat tärkeitä, liian vähän huomiota on annettu sille, miten nämä ovat tekemisissä keskennään. Bynes ja Parsons ehdottavat yhdistelmää, jossa geenit tai hormoonit eivät sinänsä määrää seksuaalista suuntautumista vaan kallistuman tiettyihin persoonallisuuden piirteisiin. Nämä piirteet vaikuttavat siihen, millä tavalla yksilö on yhteydessä ympäristöönsä aikana jolloin seksuaalisuus ja persoonallisuus kehittyvät. Tämä mekanismi sallisi monenlaisia kehityspolkuja, jotka johtaisivat homoseksuaalisuuteen. Se ottaisi huomioon myös sen, että yhdessä kasvaneissa identtisissä kaksosissa ilmenee paljon homoseksuaalisuutta. LIsäksi se selittäisi miksi erilaiset psykososiaaliset teoriat ovat epäonnistuneet kun ne ovat keskittyneet joko persoonallisuuden piirteisiin tai tiettyihin ympäristötekijöihin eikä näiden kahden vuorovaikutukseen. " Ajattele seuraavaa hypoteettista ajatusrakennelmaa, jonka Stoller ja Herdt ovat esittäneet. Kahdella pojalla on poissa oleva isä ja ylisuojeleva äiti, joka ei rohkaise urheiluun. Toinen pojista osallistuu innokkaasti baseballiin ja hänelle kehittyy heteroseksuaali orientaatio. Toinen taas jättäytyy pois baseballista ja hän kasvaa homoksi. Tämä ajatusrakennelma (jolla ei ole tarkoitus tukea kultuurin stereotyyppejä) kuvaa niiden yksinkertaisten selitysten epäonnistumista, jotka väittävät kasvatuksen määräävän seksuaalisen suuntautumisen. Voisiko selitys olla niin yksinkertainen, että homoksi kasvaneella pojalla oli feminiiniset aivot (so. pieni INAH3), joka aiheutisi sikiöajan androgeenipuutteesta, mikä saattaisi olla geneettisesti ohjelmoitua ? Persoonallisuuden eroja koskeva tutkimus vihjaa, että jotku persoonallisuuden piirteet voivat olla perittyjä. Näitä ovat riippuvuus palkitsemisesta, uusien asioiden etsiminen ja vaikeuksien välttäminen. Kun näitä ulottuvuuksia sovelletaan edeltämainittuun skenaarioon voimme ennustaa, että vaikeuksista ja palkitsemisesta välittämätön poika ei huomioisi äitiä, joka yrittäisi lannistaa baseballin peluuta. Sitävastoin uusia asioita ja vaikeksia välttelevä sekä riippuvainen poika tarvitsi todennäköisimmin äidin hyväksyntää. Siksi hän ei etsi eikä tapaa perheensä ulkopuolisia miehisiä roolimalleja vaan välttää baseballia ja pelkää loukkaantumista. Koska poika ei saa hyväksyvän isän tai vaihtoehtoisen miehisen roolimallin antamaa rohkaisua hän kokee itsensä erilaisiksi muihiin poikiin verrattuna. Tämän seurauksena ei-eroottiset lapsuuden kokemukset voisivat vaikuttaa homoeroottisen suuntauksen syntyyn. Näitä kokemuksia ovat, kuten Friedman kuvaa yleiseksi homoiksi kasvaneille pojille, matala maskuliininen itsearvostus, eristyminen, syrjittynä oleminen sekä poikakaverien että vanhempien miesten, erityisesti isän torjunta" 1) "Judd Marmor ja Richard Cohen toteavat, että poikien yliherkkyys, feminiinisyys ja taiteellisuus tai tyttöjen maskuliinisuus ja poikamaisuus saattavat altistaa heidät homoseksuaaliselle kehitykselle." - - "Baileyn ja Zucherin 2) tutkimus tukee merkittävästi näitä ajatuksia. He analysoivat (1995) tutkimuksia, jotka olivat kyselleet hasstateltavien ihmisten muistoja ennen murrosikää. Tutkimuksia oli yhteensä 29 ja niihin oli osallistunut 34:stä 8751:een tutkittavaa. Tutkijat arvioivat maskuliinista ja feminiinistä käytöstä asteikolla, jossa otettiin huomioon painiminen kavereiden kanssa, kilpaurheilu, aggressiivisuus, leikkikalut, lapsen ihailema roolimalli, leikkikavereiden sukupuoli, pukeutuminen toisen sukupuolen vaatteisiin sekä maine "tyttömäisenä", "poikamaisena" tai "yksinäisenä". Tulokset osoittivat, että 89 % homoiksi kehittyneistä miehistä oli feminiinisempiä verrattuna heteropoikien maskuliinisen käytöksen keskiarvoon. Sitävastoin vain 2 % heteroksi kehittyneistä pojista ylitti homomiesten maskuliinisen käytöksen keskiarvon. Lesboista 81% jäi heteronaisen feminiinisen käytöksen keskiarvon alapuolelle. Vain 12 % heteronaisista ylitti lesbojen feminiinisen käytöksen keskiarvon." Lähteet. Puonti, A. 2004. Homoseksuaalisuus, hämmennyksestä selkeyteen. 1) Byne, William and Parsons, Bruce: "Human Sexual Orientation. The Biologic Theories Reappraised" Archives of General Psychiatry, March 1993, Vol 50, s. 239. 2) Bailey, J. Michael ja Zucher, Kenneth J,; "Childhood Sex-Typed Behavior and Sexual Orientation: A Conceptual Analysis and Quantitative Review" Developmental Psychology 1995 Vol. 31. No. 1., s. 43-55. Homoperheissä kasvavista lapsista "Luterilaisen kirkon Kirkkohallitus antoi kirkon puolesta Sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon Lapset ja rekisteröity parisuhde -mietinnöstä marraskuussa 2003. Toimikunnan mietinnössä ehdotettiin perheiden sisäisen adoption mahdollistamista rekisteröidyissä parisuhteissa. 1) Kirkkohallitus piti lapsen etua keskeisimpänä kriteerinä punnittaessa toimikunnan ehdotuksia. Tästä johtuen kirkkohallitus katsoi, että ennen lapseksi ottamisen mahdollistamista tulee selvittää äitiyden ja isyyden biologisia, sosiaalipsykologisia ja oikeudellisia käsitteitä olennaisesti laajemmin ja perusteellisemmin kuin mitä mietinnössä on tehty. Lapsen etua pohdittaessa kirkko piti lähtökohtana lapsen asemaa ja oikeuksia. Lapsella tulee olla oikeus sekä äitiin että isään aina kun se on mahdollista. Vanhemmuuden käsitteen laajentaminen biologista vanhemmuutta laajemmalle ei saa kaventaa lapsen oikeutta äitiin ja isään. Kirkkohallitus piti mietinnön käsitystä isän puuttumisen merkityksestä lapsen kasvulle kestämättömänä. Suhde sekä samaa että vastakkaista sukupuolta olevaan vanhempaan on tarpeen lapsen psykoseksuaalisen kehityksen kannalta. Isä auttaa lasta mm. eriytymään äidistään. Toimikunta piti ensisijaisena sitä, että lapsen aseman yhdenvertaisuus toteutuu riippumatta lapsen biologisen vanhemman seksuaalisesta suuntautumisesta tai yhteiselämän muodosta. Kirkkohallitus katsoi tästä poiketen, että ensisijaisesti lapsen etu ja yhdenvertaisuus koskee suhdetta hänen äitiinsä ja isäänsä. Lausunnossa painotettiin, että lasten saamisessa ja kasvattamisessa ei ole kysymys aikuisten itsetoteutuksesta tai ihmisoikeuksista. Lapset eivät ole vanhempiaan varten vaan vanhemmat lapsiaan varten. Mietinnön perusongelmana kirkkohallitus piti sitä, että siinä erotettiin vanhemmuus äitiydestä ja isyydestä. Äitiyden ja isyyden realiteettien hämärtäminen ei voi olla lapsen etu, vaan kertoo asian tarkastelemisesta vanhempien oikeuksien kannalta: kaikille aikuisille halutaan samat oikeudet vanhemmuuteen riippumatta siitä, kuinka se vastaa lapsen tarpeisiin tai etuun. Amerikan psykologisen yhdistyksen sivuilla puolustetaan homo- ja lesbovanhemmuutta. 2) Charlotte J. Patterson kertoo, että homo- ja lesboperheiden tutkimus sisältää monia ongelmia. Tarpeeksi edustavan ja laajan otoksen saaminen on useasti vaikeaa. Lisäksi tutkimukset eivät useinkaan sisällä järkevää vertailuryhmää: lesboperhettä verrataan usein ainoastaan heteroseksuaalin vanhemman yksinhuoltajaperheeseen. Patterson korostaa kuitenkin tutkimuksen positiivisia löytöjä ja sivuuttaa tutkimuksen puutteet kevyesti. Robert Lerner ja Althea Nagai ovat kirjoittaneet homo- ja lesbovanhemmuutta kriittisesti tarkastelevan kirjan No Basis: What Studies Don't Tell Us About Same-Sex Parenting (2001). 3) Kirjan esipuheessa kerrotaan, että tutkijat ottivat huomattavan riskin ammattiuraansa nähden uskaltamalla kirjoittaa kriittisesti homo- ja lesbovanhemmuudesta. Tutkijat havaitsivat, että 49:stä arvioidusta tutkimuksesta ainoastaan yksi oli neutraali, muiden tutkimusten tekijät halusivat tukea homovanhemmuutta ja homoliittoja. Tutkijat huomauttivat samoista tutkimuksellisista puutteista, joihin viitattiin Pattersonin yhteydessä. Fiona L. Taskerin ja Susan Golombokin (1997) tutkimusta siteerataan usein todisteena siitä, että lesboperheessä kasvaneet lapset ovat yhtä tasapainoisia kuin heteroperheessä kasvaneet lapset. 4) Tutkimus sisältää tyypilliset homo- ja lesboperhetutkimuksiin liittyvät ongelmat ja virhepäätelmät: a) Otos oli pieni: 54 lesboperhettä. Vertailukohteena oli 27 heteroseksuaalin äidin yksinhuoltajaperhettä. Tutkijat totesivat, että ehkä siksi "suuria eroja" ei löytynyt. b) Seurannassa kadotettiin 38 % lapsista. c) Vertailukohteena olevat perheet eivät olleet riittävän samankaltaisia lesboperheiden kanssa. d) Tutkijat väittivät, että lesboäitiys ei lisännyt lasten homoseksuaalisuutta. Tosiasiassa lesboäitien lapsista 2/25 (8%) piti itseään homona, mutta ei yksikään heteroperheiden lapsista. Tutkijat totesivat, että lapset kokivat aikuisena homokiinnostusta, jos äiti oli avoin lesboseksin suhteen ja hänellä oli monia lesbosuhteita lapsen kouluiässä. Lisäksi tutkijat myönsivät, että lesboäitien perheissä oli enemmän homokokeiluja. e) Vertailukohtana oli yksinhuoltajaperheet. Tämä on erittäin tyypillistä lesbo- ja homoperhetutkimuksille. Tällöin suuria eroja ei löydetä. Sitä vastoin yksinhuoltaja / avioeroperheiden ja kahden vanhemman perheiden vertailututkimukset osoittavat, että eroja löytyy mm. koulunkäyntimenestyksen, käytöshäiriöiden ja varhaisten seksikokeilujen suhteen. 5) f) Lasten haastattelut eivät olleet anonyymejä. Perhetyötä tekevät ammattilaiset tietävät, että lapsi suojelee perhettään ja vanhempiaan, vaikka perheolot olisivat kuinka rikkinäiset. Siksi perheolojen arviointi on mahdollista usein vasta aikuisuudessa. g) Tutkijat ilmaisivat olevansa "ristiretkellä" lesboperheiden puolesta haastaakseen kaikki kielteiset ennakkoluulot. Textbook of Homosexuality and Mental Health - teoksessa Martha Kirkpatrick toteaa lesboperhetutkimuksiin liittyvistä ongelmista, että ne olivat tehdyt tarkoitushakuisesti puolustamaan lesboäitiyttä, otanta oli pieni, vertailuryhmä ei ollut sopiva tai jatkoseurantaa ei tehty. Vain harvat lesbot olivat synnyttäneet lapsen lesbosuhteessa ollessaan. 6) Katsaus homoisiä ja heidän lapsiaan koskeviin tutkimuksiin osoittaa, että niitä koskevat samat ongelmat kuin lesboperhetutkimuksia. 7) Lesboaktivisti Paula Kuosmanen väittää kirjassa Hetero-olettamuksesta moninaisuuteen (1997), että homo- ja lesboperheissä kasvaneet lapset ovat yhtä tasapainoisia kuin heteroperheissä kasvaneet. Kuosmanen vetoaa kahteentoista tutkimukseen joita on tehty tästä aiheesta. 8) Kuosmasen mainitsevat tutkimukset eivät ole ongelmattomia. Textbook of Homosexuality and Mental Health - teokseen kirjoittanut Martha Kirkpatrick totetaa viidestä Kuosmasen mainitsemasta tutkimuksesta, että ne olivat tehdyt tarkoitushakuisesti puolustamaan lesboäitiyttä. Lisäksi niiden otanta oli pieni, eikä jatkoseurantaa tehty. 9) Jäljelle jäävien tutkimusten ongelmana on se, että ne vertasivat eronneiden heteroiden lapsia lesbojen ja homomiesten lapsiin. Eronneiden vanhempien lapsista tiedetään, että heillä on muita lapsia enemmän erilaisia ongelmia. "Isän menetyksellä on haitallinen vaikutus sekä tyttöjen ja poikien sukupuoli-identiteetin turvalliselle kehitykselle (Hetherington, Cox & Cox 1978). Esimerkiksi Hetherington (1973) havaitsi, että isän puuttumisen vaikutukset tyttöihin ilmenevät nuoruudessa. Ne ilmentyvät pääasiassa kykenemättömyytenä solmia yhteyttä sopivalla tavalla miehiin (s.52). Samoin Roy (1985) löysi pienen, kuitenkin merkittävän yhteyden aikuisiän depression ja ennen 17. ikävuotta tapahtuneen vanhemman menetyksen välillä. Tämä koski sekä tyttöjä ja poikia." 10) David R. Shaffer toteaa kehitys psykologiaa käsittelevässä oppikirjassaan, että varhaislapsuutensa isästä erossa kasvaneet pojat kehittyvät enemmän tunneriippuvaisiksi sekä vähemmän aggressiivisiksi, päämäärätietoiseksi ja maskuliiniseksi kuin isien kansaa kasvaneet pojat. Näin tapahtuu erityisesti, jos isä lähtee perheestä pojan ollessa alle 4-vuotias. Mikäli ero isästä tapahtuu myöhemmin, poika kehittyy usein ylimaskuliiniseksi. Hänestä kasvaa liioitellun itsevarma ja kapinallinen, joka kompensoi naisseikkailuillaan haurasta miehisyyttään. Avioeroperheissä ilman isää kasvaneet tytöt antautuvat varhaisiin seksikokeiluihin miesten kanssa. 11) Ei siis ihme, että suuria eroja ei löydy lesboperheiden ja heteroavioeroperheiden väliltä! Tähän asti laajin tutkimus homoisien pojista raportoi, että 9 % heistä kasvoi homoseksuaaleiksi. Määrä on yli neljä kertaa suurempi kuin homomiesten yleinen osuus väestöstä (n.2.2 %). Poikien suhdetta isiinsä kuvastanee osittain se, että tutkijat eivät pystyneet tavoittamaan 48% pojista. 12) Tutkija Diana Baumrind arvelikin, että homoseksuaalien poikien määrä olisikin todellisuudessa suurempi tässä tutkimuksessa. 13) Eräs laaja tutkimus lesboäitien lapsista totesi, että 12 % tytöistä kasvoi lesboiksi. 14) Yleisessä väestössä 2,2%:lla miehistä ja1,1%:lla naisista on useita seksikokemuksia samansukupuolen kanssa. 15) Homoisien pojista kasvaa siis yli 4 kertaa useammin homo kuin muun väestön keskuudessa. Lesboäitien tytöistä kasvaa lesboja sitä vastoin kymmenen kertaa useammin. Lapsi tarvitsee kehittyäkseen kummankin vanhemman mallin, tarpeeksi ehyen isän ja äidin, miehen ja naisen mallin. Mikäli lapsi joutuu hakemaan jomman kumman vanhemman mallia perheen ulkopuolelta, identiteetti ongelmat ovat vaarassa kasvaa suureksi. 16)" Edellinen pätkä on otettu kirjasta Puonti, Ari. Homoseksuaalisuus, hämmennyksestä selkeyteen. 2004. s. 176-184. Hämeenlinna: Karisto Oy. Lähdeviitteet: 1) Kirkkohallitus 25.11.: "Lapsen oikeutta sekä äitiin että isään ei saa kaventaa" htttp://213.250.93.194/asiakas/evl/ktuutiset.nsf/45a7bb2db5c79b9ac2256c9e0057%2086b4/3a3a7e83ee6fc287c2256de8004d2f5c 2) Patterson, Charlotte J.: "Lesbian and Gay Parenting" www.apa.org/pi/parent.html 3) Lerner, Robert ja Nagai, Althea: "No Basis: What Studies Don't Tell Us About Same-Sex Parenting". 2001. Marriage Law Project, Ethics and Public Policy Center. Washington, D.C. 4) Tasker Fiona L. ja Golombok Susan: "Growing Up in a Lesbian Family: Effects on Child Development". 1997. New York: Guilford Press. 5) Teachman, J. ym.: "Sibling Resemblance in Behavioral and Cognitive Outcomes: the Role of Father Presence" Journal of Marriage and the Family 1998, 60, s. 835-848. Upchurch, D. ym.: "Gender and Ethnic Differences in Timing of First Sexual Intercourse" Family Planning Persppectives 1998, 30, s. 121-127. Cookson, J.T.: "Parental Supervision and Family Structure: Effects on Adoscent Problem Behaviors" Journal of Divorce and Remarriage 1999, 31, s. 107-127. 6) Kirkpatrick Martha: "Lesbians as Parents" teoksessa Textbook of Homosexuality and Mental Health, toim. Robert P. Cabaj ja Terry S. Stein. 1998, s. 359. Washington, London: American Psychiatric Press Inc. 7) Charlotte J. Patterson ja Raymond W. Chan "Gay Fathers and Their Children" teoksessa Textbook of Homosexuality and Mental Health, toim. Robert P. Cabaj ja Terry S. Stein. 1998, s.371-393. Washington, London: American Psychiatric Press Inc. 8) Kuosmanen 1997, s. 109-110. 9) Kirkpatrick Martha: "Lesbians as Parents" teoksessa Textbook of Homosexuality and Mental Health, toim. Robert P. Cabaj ja Terry S. Stein. 1998, s. 359. Washington, London: American Psychiatric Press Inc. Ks. myös Baumrind, Diana: "Commentary on Sexual Orientation: Research and Social Policy Implications" Developmental Psychology 1995, Vol.31, No.1, 134. 10) Carlson, Robert C. ja Butler, James N.: Abnormal Psychology and Modern life. 1992, s. 127. Ninth ed. New York: Harper Collins Publishers. 11) David R. Shaffer: Developmental Psychology. Theory, Research and Applications. 1985, s. 552-526, 538-544. California: Brook/Cole Publishing Company. 12) Bailey, J.M.: "Sexual Orientation of Adult Sons of Gay Fathers" Developmental Psychology 1995, 31, 124-129. 13) Baumrind, Diana: "Commentary on Sexual Orientation: Research and Social Policy Implications" Developmental Psychology 1995, Vol.31, No.1, s. 134. 14) Tasker Fiona ja Golombok Susan: "Adults Raised as Childern in Lesbian Families" Developmental Psychology 1995, 31, s. 213. 15) Kontula, Osmo ja Haavio-Mannila, Elina: Suomalainen seksi, 1993, s. 251, 254. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY. 16) Ks. Friedman, Richard C, ja Stern, Leonore, O.: "Fathers, Sons and Sexual Orientation, Replication of a Bieber Hypothesis" Psychiatric Quarterly 1980, 52, 3, 175-189. Vesa Manninen: Pojan alku, isän tie. 1991. 49-51. Helsinki: Kirjayhtymä. David R. Shaffer: Developmental Psychology. Theory, Research and Applications. 1985. California: Brook/Cole Publishing Company. |
Pelastakaa Suomi homoudesta. |
#11846 Tämä ohje toimii edelleen homoilla.28.04.2013 12:29Muistin virkistämiseksi homouden kannattajat! Homoseksuaalisuuden kannattajien oma agenda! Tämä ohjelma on Gaid-homolehden marraskuun numerosta v. 1987. 1. Homoudesta puhuttava kovaa ja usein mediassa eli tehotoisto (perinteinen manipulaation keino.) 2. Konservatiivisten kirkkojen katsannot muutettava ja tuettava homomyönteistä teologiaa. 3. Kirkkojen moraalinen arvovalta murennettava. 4. On vedottava tieteeseen ja julkiseen mielipiteeseen vaikka ilman perusteita. 5. Homojen on tietoisesti otettava uhrin asema vaikka ovat haastajia. 6. On vedottava kaikessa syrjintään samoin kuin metodisesti maahanmuuttajat rasismiin. 7. Homot on kuvattava positiivisesti. 8. Vastustajat on leimattava : Asiallisilla perusteilla ei väliä. 9. Homouden arvostelijat on saatettava huonoon valoon. 10. Homofobia ( sairaalloinen pelkotila= fobia ) propagandatermin käyttö. Sillä saadaan vastustaja leimattua erittäin syrjivällä tavalla. Vastustaja ei enää vakavasti otettava. 11. Perinteiset instituutiot on vallattava sisältäpäin: koulu, kirkko, media. Tämä toimintamalli näkyy jälleen täällä keskustelupalstalla! Myönnän toki, että aika on mennyt tästä eteenpäin, mutta tämä toimintamallinne ei ole muuttunut. Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto! |
Vieras |
#11847 Re: Ettei totuus pääse unohtumaan.28.04.2013 12:35#11810: Tässä taas. - Ettei totuus pääse unohtumaan. Homoseksuaalisuuden kannattajien oma agenda!
Muista viitata myös Siionin viisaiden pöytäkirjoihin. Niiden lähdearvo on sama. |
Vieras |
#11848 Re: Re: Ettei totuus pääse unohtumaan.28.04.2013 12:35#11827: Koordinaattori - Re: Ettei totuus pääse unohtumaan. "ne karkeat tolkuttomuudet, joilla fundamentalistit homojen kimppuun käyvät." ?!! Viestistä #11846 5. Homojen on tietoisesti otettava uhrin asema vaikka ovat haastajia. |
Vieras |
#1184928.04.2013 12:36Raamatussa on niin selkeästi kirjoitettu avioliitosta joka on miehen ja naisen välinen.Jumala ei luonut 2 miestä tai 2 naista jotka yhdessä asustaa! |
Vieras |
#11850 Re: Arvokeskustelun avaus28.04.2013 12:37#11841: Kohti arvotyhjiötäkö? - Arvokeskustelun avaus Nousepa sieltä talvisodan juoksuhaudasta tämän päivä maailmaan ja ylläty, miten paljon se on muuttunut paremmaksi. |
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
48175 Luotu: 27.09.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
580 Luotu: 13.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2731 Luotu: 07.10.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
864 Luotu: 05.11.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
3431 Luotu: 02.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
832 Luotu: 15.05.2023
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
18065 Luotu: 01.03.2023
Eteläisen Kouvolan koulujen säilyttämisen puolesta!
417 Luotu: 30.09.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28394 Luotu: 08.10.2024
Piilolankankaan lähiötuvan toiminnan on jatkuttava
11 Luotu: 14.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14941 Luotu: 15.07.2023
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1033 Luotu: 08.10.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
323 Luotu: 07.11.2024
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
591 Luotu: 15.10.2024
Yrttisuonperhepuistoa ei tule lakkauttaa!
131 Luotu: 07.11.2024
Suomen kielilainsäädäntö muutettava kansanvaltaiseksi
44 Luotu: 11.10.2023
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
6779 Luotu: 27.09.2024
Jättipäiväkotien perustaminen on lopetettava
2180 Luotu: 10.02.2024
Vetoomus Launeen lähikirjaston säilyttämisen puolesta
184 Luotu: 05.11.2024
En avveckling av hälsovården i Kristinestad kan inte accepteras. Terveydenhuollon alasajo Kristiinankaupungissa ei ole hyväksyttävää.
625 Luotu: 01.11.2024