Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #11830

28.04.2013 09:45

ONKO SEURAAVASSA TEKSTISSÄ TUTTUA KUVAILUA?
"Narsisti ei välttämättä ole väkivaltainen eikä piittaamaton, mutta hän on lipevä, niljakas ja sosiaalisista normeista piittaamaton hyväksikäyttäjä. Narsistilla on vääristynyt käsitys itsestään. Narsisti on kuin musta aukko, joka imee toisista ihmisistä tunteita, energiaa ja voimaa antamatta mitään tilalle. Hän petkuttaa, huijaa ja käyttää heitä hyväkseen. Hän elää itseään varten. Hän tarvitsee jatkuvaa ihailua, kehumista ja saada olla huomion keskipisteenä. Ja jos joku asettuu hänen kanssaan poikkiteloin, hän kostaa aina - joko suoraan tai epäsuorasti, joko puhumalla pahaa tästä, vainoamalla tätä tai vaikkapa häväistyskirjoituksin. Narsistilla on tunteet, mutta hänen tunne-elämänsä on hyvin jäsentymätön ja kehittymätön. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivällä on suuruusharhainen kuvitelma omasta ainutlaatuisuudestaan ja kyvyistään. He kuitenkin vaativat paljon huomiota ja ihailua. Heidän ihmissuhteensa kärsivät empatian puutteesta, kateudesta ja ylimielisyydestä. Toisin kuin psykopaatiksi, narsistiksi ei synnytä: narsistinen persoonallisuushäiriö alkaa yleensä kehittyä varhaisaikuisuudessa. Giacomo Casanova on fyysisen narsistin arkkityyppi: seksiaddikti, joka on kykenemätön ihmissuhteisiin emotionaalisella tasolla"