Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#11826 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

28.04.2013 08:56

#11766: taku - Re: Re: Re: Re: Re:

Eri ajoilta on olemassa runsaasti erilaista legendaa, erityisesti keskiajalta. Tarinan ja sen tapahtuma-ajan välissä ei välttämättä ollut kovin pitkä aika. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tapahtumat olisivat oikeasti tapahtuneet. Tarvitaan vain sopiva yleisö, joka ei voi sanoa, että tarina ei voi pitää paikkansa, koska olin itse tuolloin paikalla. Tällaiseen antoi mahdollisuuden lähi-idän levoton tilanne ajanlaskun alkupuolella, erityisesti Jerusalemin tuhoamisen jälkeen.

Paavali on ilmeisesti ihan todellinen henkilö ja hänen kirjeistään ainakin osa hänen kirjoittamiaan. Hän on tietoinen Messiaan tulosta ja ristiinnaulitsemisesta, mutta ei ollut itse paikalla ja sai "tietoa" asioista mm. näyistä. Hän ei kertaakaan viittaa historialliseen henkilöön Jeesus Nasaretilainen.

Hänestä riippumatta muodostui siis suullinen kertomustraditio Jeesus Nasaretilaisesta, joka sitten kirjattiin erilaisina toisintoina evankeliumeiksi. Tarinat poikkesivat jo silloin suuresti toisistaan ja ilmentävät monin paikoin kannanottoja myös kirjoitusaikansa (ei Jeesuksen ajan) uskonkiistoihin. Osa näistä kiistoista käytiin sitten loppuun siten, että tarinoista "konsensusopista" eniten poikkeavat jätettiin kokonaan pois. Kaiken kaikkiaan Uudessa Testamentissa on myös lisäyksiä alkuperäiseeen tekstiin ja osa teksteistä (esim. Paavalin ja Pietarin kirjeistä) on todennäköisesti jonkun toisen kirjoittamia.

On siis ilmiselvää, että melko pian oletetun Jeesuksen kuoleman jälkeen muodostui Jeesus-kultti, josta kristinusko sitten myöhemmin muodostui. Itse Jeesuksesta on olemassa vain väittämä siitä, että apostoli Pietari ja  Jaakob olisivat olleet oikeasti Jeesuksen opetuslapsia, Jaakob toisten versioiden mukaan jopa Jeesuksen veli. Näistä ainakin Pietari on tutkijoiden mukaan erittäin epäuskottava, hänen kirjekokoelmansa ei vaikuta edes saman kirjoittajan laatimalta. Markuksenkin kohdalla meillä on vakuutuksena vain Raamatun teksti.

Vastaukset

päivi

#11833 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-28 10:07:57

.#11826: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Paavali ei tietenkään keskity ihmiseen,   mieheen,  nimeltä Jeesus Nasaretilainen, koska Jeesus on kaikkien messiasprofetioiden  ja -  odotusten Kristus,   Vapahtaja,  Herra,  Daavidin suvun juuriverso,  Vesa,  se Kirkas Koin tähti, Ihmisen Poika ym ym

Suullisen kertomustradition lisäksi  jo varhain  kerättiin Jeesuksen sanoja (Logioita)  myös kokoelmiksi. Näitä Jeesuksen Logioita esiintyy myös Uuden testamentin ulkopuolella.  Pli lainaa erästä tällaista erotessaan Miletosta, hän pyytää näitä muistamaan Herran Jeesuksen sanat" Autaampi on antaa kuin ottaa".Apt. 20:35

Moni tuntee myös Origeneen (kkoisä) lainaamat Jeesuksen sanat:  "Joka on lähellä minua, on tulta lähellä,  joka on kaukana minusta, on kaukana Jumalan valtakunnasta.

Jeesuskultti on Rudolf Bulttmannin aloittamaa  myytti-teologiaa, joka painii omassa sarjassaan.

p.

#11835 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-28 10:27:13

#11826: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Evankeliumin pienet ristiriitaisuudet ainoastaan todistavat aitoudesta.    Miltä vaikuttaisi prikulleen 4  samanlaista kertomusta,  -  heräisi tod.näköisesti suuri epäilys tekstien kopeloinnista. Kaikki tärkeimmät asiat ovat paikallaan .

taku

#11863 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-28 14:42:02

#11826: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

jotain yksittäisiä tapahtumia voi tietysti tuolla tavalla kehittyä.Mutta kokonaisen henkilön keksiminen tuolla tavalla on ihann toinen juttu.Se että ovatko Jeesukseen liitetyt kertomukset ym totta on sitten ihan kokonaan toinen juttu. Luen juuri Heikki Räisäsen kirjaa mitä varhaiset kristityt uskoivat.Hän ei edes käsittele sitä mahdollisuutta että Jeesus tai pietari olisivat keksityjä ja on sentään tohtorismies