Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#33201

31.03.2014 18:38




On argumentilla käyttökelpoistakin ajatusta; "Se on pohjaton kuilu, jossa ateistin väitteelle voidaan esittää vastaväite ja päinvastoin teistin väitteelle saadaan ateistinen blokkaus.   Eli onko jotain muita teitä lopulta hyödyllisempi käyttää apologiassa kuin rationalistinen väite vastaan väite?"

Onko puuduttava ja päättymätön, läntiselle perinteelle ominainen
rationalismi järkevä tie pohtia jumalkysymystä?
Edelleenkään – siis tietääkseni – ei kukaan osaa sanoa,
kumpi tuli ensin, muna vai kana.


Vieras

#33202 Re:

31.03.2014 18:55

#33201: -

Argumentilta siteeraan lähinnä uskonnon sisäistä ristiriitaisuutta ja kulttuurista kontekstuaalisuutta, jotta ymmärtäisimme, kuinka uskonnolliset ihmiset upottavat asenteellista agendaansa uskonnon savuverhoon.

Jumalkysymystä lähestyn toista kautta: Uskonnollinen kokemus on ihmiselle tyypillinen tapa reagoida tiettyihin fysiologisiin ja tunnetiloihin. Ihan eri asia on, onko niiden takana joku henkiolento. Jos se on sama, se kertoo asioistaan kovasti eri tavoin eri puolella maailmaa. Jos se on vain se yksi ja muut jumalat vain pahoja demoneja, on kovin outoa, että se olisi valinnut vain jonkun kansan omakseen ja syrjinyt muita vain sillä perusteella, että ne eivät olleet koko tyypistä kuulleetkaan.

Mikä tulee tällaisen jumalan rooliin maailman asioissa, sellaista on havaittavissa vain ja ainoastaan siinä, että joku toimii oletetun jumalan käskyn alaisena. Jumala itse ei ole tässä maailmassa saanut aikaan yhtään asiaa, joka ei olisi tapahtunut ilma häntäkin. Tässä jätän käsittelemättä kaikenkarvaiset legendat ja ihmeteot, joista yhtäkään ei ole todistettu jumalan aikaansaannokseksi. Satuja ja huijauksia on kyllä paljastunut pilvin pimein.

Turvallisempaan elämään

#33203 X:lle tiedoksi

31.03.2014 19:49

Tarjoamme sinulle mahdollisuutta, ymmärän, jos sinua panettaa, mutta kannattaa harkita mihin syöveriiin vehkeensä työntää (hiv-infektio).

Vieras

#33204 Re: X:lle tiedoksi

31.03.2014 19:57

#33203: Turvallisempaan elämään - X:lle tiedoksi

Tällaista on siis se suuresti mainostettu eheytyshoito käytännössä! Eipä ole hääviä....

Moni on katunut, kun on jo liian myöhäistä

#33205 X:lle tiedoksi

31.03.2014 20:01

Tämä oli ainoastaan hyvä neuvo hivin välttämiseksi. Kannattaa miettiä vaikka himottaakin toisen takapuoli, sieltä voi tulla yllätyksiä.

Vieras

#33206 Re: X:lle tiedoksi

31.03.2014 20:07

#33205: Moni on katunut, kun on jo liian myöhäistä - X:lle tiedoksi

Neuvo on yhtä nerokas kuin kehotus seksistä pidättäytymiseen, jotta ei tulisi lapsia.

Hyvä elämä parempi mieli

#33207 X:lle tiedoksi

31.03.2014 20:10

Ehkäpä nämä kaksi asiaa on syytä erottaa toisistaan, sieltä ruskeasta se Hiv hiipii kiinni.
Tämä tiedoksenne:

#33208 Aihe: Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa

31.03.2014 20:15

Lähetetty: 31. maaliskuuta 2014 21:46
Vastaanottaja: 'eduskunta@eduskunta.fi'
Aihe: Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa

Arvoisa kansanedustaja!
Tämä tiedoksenne:
Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
http://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg?
Tämä tiedoksenne:

#33209 Suomen jansanedustajat:

31.03.2014 20:18

Aila.Paloniemi@eduskunta.fi
Aino-Kaisa.Pekonen@eduskunta.fi
Alexander.Stubb@eduskunta.fi
Anna.Kontula@eduskunta.fi
Anna-Maja.Henriksson@eduskunta.fi
Anne.Holmlund@eduskunta.fi
Anne.Kalmari@eduskunta.fi
Anne.Louhelainen@eduskunta.fi
Anneli.Kiljunen@eduskunta.fi
Anne-Mari.Virolainen@eduskunta.fi
Anni.Sinnemaki@eduskunta.fi
Annika.Lapintie@eduskunta.fi
Annika.Saarikko@eduskunta.fi
Anssi.Joutsenlahti@eduskunta.fi
Antti.Kaikkonen@eduskunta.fi
Antti.Lindtman@eduskunta.fi
Antti.Rantakangas@eduskunta.fi
Anu.Urpalainen@eduskunta.fi
Anu.Vehvilainen@eduskunta.fi
Ari.Jalonen@eduskunta.fi
Ari.Torniainen@eduskunta.fi
Arja.Juvonen@eduskunta.fi
Arto.Pirttilahti@eduskunta.fi
Arto.Satonen@eduskunta.fi
Ben.Zyskowicz@eduskunta.fi
Christina.Gestrin@eduskunta.fi
Eero.Heinaluoma@eduskunta.fi
Eero.Lehti@eduskunta.fi
Eero.Reijonen@eduskunta.fi
Eero.Suutari@eduskunta.fi
Eeva-Johanna.Eloranta@eduskunta.fi
Eeva-Maria.Maijala@eduskunta.fi
Eila.Tiainen@eduskunta.fi
Elisabeth.Naucler@eduskunta.fi
Elsi.Katainen@eduskunta.fi
Erkki.Tuomioja@eduskunta.fi
Erkki.Virtanen@eduskunta.fi
Esko.Kiviranta@eduskunta.fi
Esko.Kurvinen@eduskunta.fi
Hanna.Mantyla@eduskunta.fi
Hanna.Tainio@eduskunta.fi
Harri.Jaskari@eduskunta.fi
Heikki.Autto@eduskunta.fi
Heli.Paasio@eduskunta.fi
Henna.Virkkunen@eduskunta.fi
Ilkka.Kanerva@eduskunta.fi
Ilkka.Kantola@eduskunta.fi
Inkeri.Kerola@eduskunta.fi
Ismo.Soukola@eduskunta.fi
Jaana.Pelkonen@eduskunta.fi
James.Hirvisaari@eduskunta.fi
Jan.Vapaavuori@eduskunta.fi
Jani.Toivola@eduskunta.fi
Janne.Sankelo@eduskunta.fi
Jari.Myllykoski@eduskunta.fi
Jari.Leppa@eduskunta.fi
Jari.Lindstrom@eduskunta.fi
Johanna.Jurva@eduskunta.fi
Johanna.Karimaki@eduskunta.fi
Johanna.Ojala-Niemela@eduskunta.fi
Johannes.Koskinen@eduskunta.fi
jorn.donner@eduskunta.fi
Jouko.Jaaskelainen@eduskunta.fi
Jouko.Skinnari@eduskunta.fi
Jouni.Backman@eduskunta.fi
Juha.Rehula@eduskunta.fi
Juha.Sipila@eduskunta.fi
Juha.Vaatainen@eduskunta.fi
Juho.Eerola@eduskunta.fi
Jukka.Gustafsson@eduskunta.fi
Jukka.Karna@eduskunta.fi
Jukka.Kopra@eduskunta.fi
Jussi.Halla-aho@eduskunta.fi
Jussi.Niinisto@eduskunta.fi
Jutta.Urpilainen@eduskunta.fi
Jyrki.Katainen@eduskunta.fi
Jyrki.Yrttiaho@eduskunta.fi
Kaj.Turunen@eduskunta.fi
Kalle.Jokinen@eduskunta.fi
Kari.Rajamaki@eduskunta.fi
Kari.Tolvanen@eduskunta.fi
Kari.Uotila@eduskunta.fi
Katja.Taimela@eduskunta.fi
Katri.Komi@eduskunta.fi
Kauko.Tuupainen@eduskunta.fi
Kimmo.Kivela@eduskunta.fi
Kimmo.Sasi@eduskunta.fi
Kimmo.Tiilikainen@eduskunta.fi
Krista.Kiuru@eduskunta.fi
Kristiina.Salonen@eduskunta.fi
Laila.Koskela@eduskunta.fi
larserik.gastgivars@eduskunta.fi
Lasse.Hautala@eduskunta.fi
Lasse.Mannisto@eduskunta.fi
Lauri.Heikkila@eduskunta.fi
Lauri.Ihalainen@eduskunta.fi
Lea.Makipaa@eduskunta.fi
Leena.Harkimo@eduskunta.fi
Leena.Rauhala@eduskunta.fi
Lenita.Toivakka@eduskunta.fi
Maarit.Feldt-Ranta@eduskunta.fi
Mari.Kiviniemi@eduskunta.fi
Maria.Guzenina-Richardson@eduskunta.fi
Maria.Lohela@eduskunta.fi
Maria.Tolppanen@eduskunta.fi
Marjo.Matikainen-Kallstrom@eduskunta.fi
Markku.Eestila@eduskunta.fi
Markku.Mantymaa@eduskunta.fi
Markku.Rossi@eduskunta.fi
Markus.Lohi@eduskunta.fi
Markus.Mustajarvi@eduskunta.fi
Martti.Korhonen@eduskunta.fi
Martti.Molsa@eduskunta.fi
Mats.Nylund@eduskunta.fi
Matti.Saarinen@eduskunta.fi
Mauri.Pekkarinen@eduskunta.fi
Merja.Kuusisto@eduskunta.fi
Merja.Kyllonen@eduskunta.fi
Merja.Makisalo-Ropponen@eduskunta.fi
Miapetra.Kumpula-Natri@eduskunta.fi
Mika.Kari@eduskunta.fi
Mika.Lintila@eduskunta.fi
Mika.Niikko@eduskunta.fi
Mikael.Jungner@eduskunta.fi
Mikaela.Nylander@eduskunta.fi
Mikko.Alatalo@eduskunta.fi
Mikko.Savola@eduskunta.fi
Mirja.Vehkapera@eduskunta.fi
Olli.Immonen@eduskunta.fi
Oras.Tynkkynen@eduskunta.fi
Osmo.Kokko@eduskunta.fi
Osmo.Soininvaara@eduskunta.fi
Outi.Alanko-Kahiluoto@eduskunta.fi
Outi.Makela@eduskunta.fi
Paavo.Arhinmaki@eduskunta.fi
Paivi.Lipponen@eduskunta.fi
Paivi.Rasanen@eduskunta.fi
Paula.Lehtomaki@eduskunta.fi
Paula.Risikko@eduskunta.fi
Pauli.Kiuru@eduskunta.fi
Pauliina.Viitamies@eduskunta.fi
Pekka.Haavisto@eduskunta.fi
Pekka.Ravi@eduskunta.fi
Pentti.Kettunen@eduskunta.fi
Pentti.Oinonen@eduskunta.fi
Pertti.Hemmila@eduskunta.fi
Pertti.Salolainen@eduskunta.fi
Pertti.Virtanen@eduskunta.fi
Peter.Ostman@eduskunta.fi
Petteri.Orpo@eduskunta.fi
Pia.Kauma@eduskunta.fi
Pia.Viitanen@eduskunta.fi
Pietari.Jaaskelainen@eduskunta.fi
Pirkko.Mattila@eduskunta.fi
Pirkko.Ruohonen-Lerner@eduskunta.fi
Raija.Vahasalo@eduskunta.fi
Raimo.Piirainen@eduskunta.fi
Rakel.Hiltunen@eduskunta.fi
Reijo.Hongisto@eduskunta.fi
Reijo.Tossavainen@eduskunta.fi
Riitta.Myller@eduskunta.fi
Risto.Kalliorinne@eduskunta.fi
Ritva.Elomaa@eduskunta.fi
Saara.Karhu@eduskunta.fi
Sampsa.Kataja@eduskunta.fi
Sanna.Lauslahti@eduskunta.fi
Sanni.Grahn-Laasonen@eduskunta.fi
Sari.Palm@eduskunta.fi
Sari.Sarkomaa@eduskunta.fi
Satu.Haapanen@eduskunta.fi
Sauli.Ahvenjarvi@eduskunta.fi
Seppo.Kaariainen@eduskunta.fi
Silvia.Modig@eduskunta.fi
Simo.Rundgren@eduskunta.fi
Sinuhe.Wallinheimo@eduskunta.fi
Sirkka-Liisa.Anttila@eduskunta.fi
Sirpa.Paatero@eduskunta.fi
Sofia.Vikman@eduskunta.fi
Stefan.Wallin@eduskunta.fi
Suna.Kymalainen@eduskunta.fi
Susanna.Huovinen@eduskunta.fi
Tapani.Makinen@eduskunta.fi
Tapani.Tolli@eduskunta.fi
Tarja.Filatov@eduskunta.fi
Teuvo.Hakkarainen@eduskunta.fi
Thomas.Blomqvist@eduskunta.fi
Timo.Heinonen@eduskunta.fi
Timo.Kalli@eduskunta.fi
Timo.Soini@eduskunta.fi
timo.v.korhonen@eduskunta.fi
Tom.Packalen@eduskunta.fi
Tuija.Brax@eduskunta.fi
Tuomo.Puumala@eduskunta.fi
Tuula.Peltonen@eduskunta.fi
Tuula.Vaatainen@eduskunta.fi
Tytti.Tuppurainen@eduskunta.fi
Ulla-Maj.Wideroos@eduskunta.fi
Vesa-Matti.Saarakkala@eduskunta.fi
Ville.Niinisto@eduskunta.fi
Ville.Vahamaki@eduskunta.fi

Vieras

#33210 Re: Aihe: Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa

31.03.2014 20:18

Tämä tiedoksenne:

#33211 Lakivaliokunta

31.03.2014 20:22

#33209: Tämä tiedoksenne: - Suomen jansanedustajat:

Lakivaliokunta



Jäsenet



Puheenjohtaja:
•Holmlund, Anne /kok 30.06.2011 -


Varapuheenjohtaja:
•Wallin, Stefan /r 07.09.2012 -

 

Muut jäsenet:

•Hirvisaari, James /m11 03.05.2011 -

•Jungner, Mikael /sd 12.02.2014 -

•Juvonen, Arja /ps 06.02.2013 -

•Kymäläinen, Suna /sd 30.06.2011 -

•Mäntymaa, Markku /kok 03.05.2011 -

•Ojala-Niemelä, Johanna /sd 30.06.2011 -

•Pekonen, Aino-Kaisa /vas 03.05.2011 -

•Pelkonen, Jaana /kok 03.05.2011 -

•Pirttilahti, Arto /kesk 30.06.2011 -

•Salonen, Kristiina /sd 03.05.2011 -

•Tolvanen, Kari /kok 03.05.2011 -

•Torniainen, Ari /kesk 30.06.2011 -

•Turunen, Kaj /ps 03.05.2011 -

•Tynkkynen, Oras /vihr 27.01.2013 -

•Östman, Peter /kd 30.06.2011 -

 

Varajäsenet:
•Jokinen, Kalle /kok 03.05.2011 -

•Kari, Mika /sd 30.06.2011 -

•Kiviranta, Esko /kesk 30.06.2011 -

•Louhelainen, Anne /ps 03.05.2011 -

•Maijala, Eeva-Maria /kesk 06.11.2013 -

•Niikko, Mika /ps 18.12.2013 -

•Piirainen, Raimo /sd 30.06.2011 -

•Sankelo, Janne /kok 03.05.2011 -

•Vikman, Sofia /kok 03.05.2011 -


Virkamiehet

•Tuokila, Marja, valiokuntaneuvos

valiokunnan sihteeri

GSM: 040 833 7224 Puh: (09) 432 2079 Sähköposti: marja.tuokila@eduskunta.fi

•Marttunen, Matti, valiokuntaneuvos

valiokunnan apulaissihteeri

GSM: 050 563 1064,
Puh: (09) 432 2047 e

Sähköposti: matti.marttunen@eduskunta.fi

•Raikunen, Pentti,
valiokunta-avustaja

Puh: (09) 432 2041 Sähköposti: pentti.raikunen@eduskunta.fi


Yhteystiedot

•Lakivaliokunta, 00102 EDUSKUNTA

Puh: (09) 432 2040,
Fax: (09) 432 2071

Sähköposti: lav@eduskunta.fi

Päivitetty: 02.03.2014 00:04:34

Tämä tiedoksenne:

#33212 Samaa sukupuolta olevien avioliitto

31.03.2014 20:23

Samaa sukupuolta olevien avioliitto (joskus myös homoavioliitto) tarkoittaa samaa sukupuolta olevien kesken solmittua avioliittoa. Samaa sukupuolta olevien avioliitto on suuressa osassa maailmaa laillisesti mahdoton, koska avioliitto on lainsäädännössä määritelty ainoastaan eri sukupuolta oleville pareille. Samaa sukupuolta olevien avioliiton mahdollistavaa avioliittolakia nimitetään myös sukupuolineutraaliksi avioliittolaiksi tai tasa-arvoiseksi avioliittolaiksi, joka merkitsee sitä, että puolisoiden sukupuolilla ei ole avioliittomahdollisuuden kannalta merkitystä.
Tähän mennessä samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat laillistaneet Alankomaat, Argentiina, Belgia, Brasilia, Espanja, Etelä-Afrikka, Islanti, Kanada, Norja, Portugali, Ranska, Ruotsi, Tanska, Uruguay ja Uusi-Seelanti[1]. Myös useissa Yhdysvaltojen osavaltioissa sekä Meksikon pääkaupungissa Méxicossa ja Quintana Roon osavaltiossa samaa sukupuolta olevien avioliitot on laillistettu. Israel hyväksyy muualla solmitut samaa sukupuolta olevien avioliitot, vaikka siellä itsessään vihkiytyminen ei ole mahdollista.[2] Alankomaihin kuuluvat Aruba, Curaçao ja Sint Maarten hyväksyvät Alankomaissa solmitut samaa sukupuolta olevien avioliitot ja Meksikossa hyväksytään kaikki Méxicon kaupungissa solmitut samaa sukupuolta olevien avioliitot.

Tässä viime vuoden helmikuun tilanne:

Tasa-arvoista avioliittolakia ei oteta käsittelyyn eduskunnassa.
Aloite hävisi keskiviikkona eduskunnan lakivaliokunnassa äänin 9-8.

Aloitteen käsittelyä vastaan äänestivät perussuomalaisten, keskustan, kristillisdemokraattien ja kokoomuksen edustajat Pelkosta lukuun ottamatta.
Aloitteen käsittelyn puolesta äänestivät SDP:n, vasemmistoliiton, RKP:n ja vihreiden edustajat sekä kokoomuksen kansanedustaja Jaana Pelkonen.

Vastaan äänestivät seuraavat edustajat:
Anne Holmlund (kok.)
James Hirvisaari (ps.)
Arja Juvonen (ps.)
Markku Mäntymaa (kok.)
Arto Pirttilahti (kesk.)
Kari Tolvanen (kok.)
Ari Torniainen (kesk.)
Kaj Turunen (ps.)
Peter Östman (kd.)

Puolesta äänestivät seuraavat edustajat:
Stefan Wallin (r.)
Suna Kymäläinen (sd.)
Antti Lindtman (sd.)
Johanna Ojala-Niemelä (sd.)
Aino-Kaisa Pekonen (vas.)
Jaana Pelkonen (kok.)
Kristiina Salonen (sd.)
Jani Toivola (vihr.)
X

#33213 Re: X:lle tiedoksi

31.03.2014 21:10

#33207: Hyvä elämä parempi mieli - X:lle tiedoksi 

 Mutt´entäs jos antaa vaan...?


Vieras

#33214

31.03.2014 21:21





Hyvä, että taas tuli tuota muistinvirkistystä (eruskuntaan päin).
Onko tää Tampereen murre ihan kauheeta,  taitaa olla?

 

 


Vanhan Testamentin asioista vielä Antti Laato latelee:

  • § 12. Tekstiä ei voi koskaan tulkita tyhjiössä, vaan teksti ja sen
  • tulkinta on aina sidoksissa johonkin kolmanteen, ideologiaan. Kuten
  • saksalainen, liberaaliteologian vastustaja, Rudolf Bultmann sanoi:

Tosiasiassa mitään neutraalia eksegeesiä ei ole olemassa”


Myös ajoitusten suhteen  voi olla mieli avoimena; uutta löytyy koko ajan:



Kanadalaistutkija uskoo ratkaisseensa ruukun arvoituksen: ”Vanhan testamentin tekstit luultua vanhempia”

06.08.2013 11:33                    06.08.2013 11:33 PÄIVITETTY 13:26 | RADIO DEI | RADIO DEI TOIMITUS

http://www.seurakuntalainen.fi/filebank/news/images/fullWidth_3602.jpg...

 

Mahdollisesti muinaishepreaa oleva tekstilöytö antaa viitteitä siitä, että israelilaiset ovat asuttaneet Jerusalemia luultua aiemmin. Kanadalaistutkija uskoo löydön todistavan, että muinaiset israelilaiset ovat kirjoittaneet Vanhaan testamenttiin historiaansa reaaliajassa eikä vasta vuosisatoja myöhemmin, kuten tähän saakka on uskottu.

  • Tuore tulkinta arvelee, että pienestä saviruukun palasta löytynyt kirjoitus on muinaista hepreankieltä. Asiantuntijat ovat aiemmin arvelleet, että noin 3000 vuotta vanhassa saviruukunpalassa oleva kirjoitus olisi kanaanin kieltä. Kanaanilaiset olivat ihmisiä, jotka asuivat kauan sitten nykyisen Israelin alueella.

  • Kanadalainen asiantuntija väittää ratkaisseensa kirjoituksen arvoituksen. Hänen mielestään kyse on vanhimmasta hepreankielisestä kirjoituksen muodosta. Mikäli tutkija on oikeassa, israelilaiset olisivat asuneet Jerusalemissa aiemmin kuin tähän saakka on luultu.

- Hepreankieliset hallitsivat Jerusalemia 1000-luvulla eKr. Raamatun perusteella kyse on kuningas Daavidin ja Salomonin ajasta, selvittää Lähi-idän historian ja Raamatun asiantuntija Douglas Petrovich Toronton yliopistosta.

 

 

Vastaukseni

#33215 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

31.03.2014 21:36

#33199: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Miten tämä mahtuu yhteen sen historiallisen faktan kanssa, että edes Jahve sai raivattua muut jumalat israelilaisten sieluista vasta n. 600 eKr ja ne muut jumaluudet olivat ihan muuta kuin Jeesus...?"

Vastaus kysymykseesi : vaikka Israelissa oli epäjumalien palvontaa niin oli myös samanaikaisesti Jahven palvontaa. Hyvä ja paha ovat aina kulkeneet rinnakkain kautta vuosituhansien Raamatun lehdillä.

Vanhassa Testamentissa mainitaan kuinka kansa palveli epäjumala Baalia mutta siinä mainitaan myös profeetta Elia, joka Jahven lähettämänä taisteli Baalin profeettoja vastaan. Elia haastoi epäjumalan palvelijat taisteluun Carmel -vuorella ja voitti heidät kun Jumalan tuli iski alas uhrialttarille.

Toinen esimerkki on Daavid, joka kirjoitti VT:n Psalmeja. Filistealaiset taistelivat Jumalan kansaa vastaan mutta Daavid voitti filistealaiset Jumalan lähettämänä.

 

 

 

 



Vieras

#33216 Re:

31.03.2014 21:41

#33214: -



Maailman historiaa johtaessaan Jumalalla on ollut

mielessään historian täyttymys, Jeesus Kristus.

Näin ollen typologia(eli oppi esikuvista) on tärkeä tulkinta-avain Vanhaan testamenttiin Vanha testamentti sisältää itsessään jo typologista tulkintaa. Esim. Deuterojesaja näkee Egyptistä paon Babylonian pakkosiirtolaisuudestapaluun esikuvana. § 15. Typologialla on kolme tärkeätä tulkintaperiaatetta, joilla se eroaa mielivaltaisesta allegorisesta tulkinnasta. Ensinnäkin analogialla on tärkeä osa typologiassa. historialla on tärkeä osuus typologiassa. Esikuvan historiallinen tulkinta on tärkeä määriteltäessä esikuvan merkitystä Uudessa testamentissa. Uusissa historian vaiheissa Jumala toimii vastaavalla tavalla kuin mitä hän on aikaisemmin toiminut. Toiseksi

edes Jahve sai raivattua muut jumalat israelilaisten sieluista vasta n. 600 eKr ja ne muut jumaluudet olivat ihan muuta kuin Jeesus...?



Vieras

#33217 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

31.03.2014 21:50

#33215: Vastaukseni - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

"edes Jahve sai raivattua muut jumalat israelilaisten sieluista vasta n. 600 eKr ja ne muut jumaluudet olivat ihan muuta kuin Jeesus...?

Itselleni on tullut VT:stä sellainen kuva,  että epäjumaluutta +  kaikkea jumalattomuutta raivattiin Israelista aina sukupolvi kerrallaan,   ehkä Salomonin  kausi on ainoa,  jolloin ei.  

Kuinka foinikialainen papitar Isebel juonikin itsensä  Israelin
hallitsijasukuun,  Ahabin vaimoksi. Ja toi massiivisena Baalin palvonnan Israeliin.

Tarkoitit varmaan,  että pakkosiirtolaisuus lopetti epäjumalanpalvelukset,  David Pawsonn sanookin tästä,  että ainoa synti,  joka Baabeliin jäi,  oli epäjumalanpalv.


Vieras

#33219 Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

01.04.2014 05:23


Vieras

#33220 Re: X:lle tiedoksi

01.04.2014 05:36

#33207: Hyvä elämä parempi mieli - X:lle tiedoksi

...ja sen sijaan heteroseksi on täysin vapaa HIV-riskistä....? Taidat ollakin todellinen asiantuntija!!


Vieras

#33221 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.04.2014 05:58

#33217: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Tietosi ovat täsmälleen yhtä luotettavia kuin silloin, jos opiskelisit Suomen varhaishistoriaa Kalevalasta.

"Historiantutkijat määrittelevät juutalaisuuden erottuneen muista Lähi-idän uskonnoista 600-luvulta eaa. alkaen. Sitä ennen kautta Lähi-idän palvottiin samantyyppisin menoin useita keskenään sukulaisuussuhteissa olevia jumalia, joiden nimet saattoivat vaihdella paikasta toiseen. Ylijumala tunnettiin nimillä Anu, Assur, Marduk, Ēl ja Baalsamem. Muilla jumalilla oli omat tehtävänsä, ja ihmiset kääntyivät tarpeen tullen eri jumalan puoleen. Ehdottomaan auktoriteettiasemaan asetettuja pyhiä kirjoja ei ollut. Monoteismia ei vielä tunnettu, vaan oman kansallisjumalan kultti oli henoteistinen, yhtä jumaluutta suosiva. Israelin ja Juudan kuningaskunnissa oli oma pääjumalansa Jahve, jolle kuningas Salomo oli rakennuttanut temppelin Juudan pääkaupunkiin Jerusalemiin. Kuningaskunnissa oli kuitenkin muidenkin jumalien kuin Jahven kultteja: tärkeä ja yleisesti palvottu oli etenkin naispuolinen Asera, ylijumala Elin puoliso.

Muutos henoteismista monolatrian kautta monoteismiin tapahtui Israelissa ja Juudassa hitaasti 600-luvulta eaa. lähtien. Jahven palvonta ainoana jumalana sai alkunsa Juudan kuninkaan Josian aikana 620-luvulla eaa. alkunsa saaneesta deuteronomistisesta liikkeestä. Vuonna 586 eaa. tapahtunut Jerusalemin tuho ja sitä seurannut Babylonin pakkosiirtolaisuuden alku merkitsivät suurta mullistusta Juudan yläluokalle ja oppineistolle, minkä seurauksena tarve sitoutua yhteen jumalaan voimistui. Jahven vanha kultti oli raunioina ja Jahven lait oli korvattu babylonialaisilla laeilla. Pakkosiirtolaisuuden päätyttyä 500-luvun eaa. lopulla Jerusalemiin rakennettiin toinen temppeli, jonka myötä myös uskonto samalla uudistui. Temppeliin ja vanhaan uhrikulttiin otettiin etäisyyttä: uskonto rakennettiin toimimaan kokonaan ilman temppeliä, ja Mooseksen laki korvasi sen. Uskonnosta tulikin näin selkeästi lakiuskonto. Uskonnon uudistamisen tärkeimpiä hahmoja olivat etenkin kirjanoppineet kuten Esra, sekä Nehemia. Maata kohdanneen katastrofin syyksi laitettiin muiden jumalien kuin Jahven palvonta. Uskonnon uudistuksessa oli myös jatkuvuutta: vanhan uskonnon yhteisöllisiä ja kultillisia funktioita tulkittiin uudelleen ja sovellettiin uusiin oloihin. Uudistusten juurtuminen kansaan tapahtui hitaasti seuraavien vuosisatojen aikana, ja täydessä mielessä monoteistinen juutalaisuus oli syntynyt vasta hellenistisenä aikana. Tooran teksti sai lopullisen muotonsa aikaisintaan 300-luvulla eaa."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaisuus

Tästä on helppo havaita, kuinka Vanhan testamentin laatijat valikoivat ja muokkasivat vanhoista teksteistä monoteisitisen tarinan samaan tapaan, kuin Lönnroth muokkasi Kalevalasta sankarieepoksen.

Toisaalta näkyy, kuinka uskonto "päivitettiin" varhaisten kuninkaiden aikaan ja uudestaan Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen, kuten se päivitettiin jälleen ajanlaskun alussa, joskin tällä kertaa juutalaisuudesta erkaantuen. Kyse ei ollut mistään "sisäisestä tydellistymisestä" vaan ulkoisten olosuhteiden (kulttuuri, ihmis- ja jumalakuva ja normit) muutoksen aiheuttamista paineista. Päivitykseen olisi aika nytkin, ajat muuttuvat...


Vieras

#33222 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.04.2014 07:18

#33221: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

 

En ehdi paneutua enempää,  mutta tuo kaikki oli sitä  maaperää,  johon Jaakobin Jumalan todellisuus  laskeutui.  
Wikipedia kuvaa sitä,  mutta se ei kuvaa sitä todellisuutta,  joka on yksin Raamatussa ilmaistu.  
Lähes koko Vanha Testamentti sitoutuu kuvaamaan  aikaa profeettojen aikajanalla  kuvattuna Samuelista Malakiaan.  

Kaikki suuret profeetat;  Jesajat,  Jeremiat, ja   pikkuprofeetat puhuvat siitä,  ja näyttämo on
paljon syvempi kuin Wikin kaltainen poikkileikkaus joka ei lainkaan välitä kuvaa  patriarkkain Jumalasta.


Vieras

#33223 Re: Aihe: Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa

01.04.2014 07:29

#33208: Tämä tiedoksenne: - Aihe: Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa

http://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg?

Tälläistä elämää emme halua Suomeen. Herätkää suomalaiset. Kansanedustajat älkää johtako ja vieko tuhoon kansakuntaamme. Tälläiselle menolle on saatava loppu. Perusarvot kunniaan.


Vieras

#33224 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.04.2014 07:43

#33222: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"se ei kuvaa sitä todellisuutta,  joka on yksin Raamatussa ilmaistu. "

Ei kuvaa, ei. Sen sijaan se kuvaa sitä maailmaa, joka selittää sen, miksi Raamatussa on maailma sellaiseksi modifioitu: Raamatun monoteistinen kvasihistoriallinen tarina on yksinkertaisesti silkka väärennös.

Jumalan Sana pysyy ja hallitsee

#33225 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.04.2014 09:21

#33222: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Juurikin näin. Ateistien tyypillinen väite on että Raamattu voidaan rinnastaa Kalevalaan tai muihin kansantaruihin. He ikään kuin antavat ymmärtää ettei olisi olemassa Jeesusta josta koko Raamattu todistaa. Heillä on tarve mitätöidä ja kyseenalaistaa Jumalan Sana, mikä taktiikka on tuttua jo Genesiksestä (1.Mooseksen kirja) : "Onko Jumala todellakin sanonut ?" . Siinä kaiken valheen isä Lusifer hyökkäsi Jumalan Sanaa vastaan,onnistuen harhauttamaan ihmisen pois kuuliaisuudesta Jumalaa kohtaan.

Kysymys Jumalan olemassaolosta on yhtä naurettava kuin keskusteltaisiin auringon olemassaolosta. Aurinko antaa valoa,lämpöä ja energiaa ja on välttämätön elämälle maan päällä. Yhtä tärkeä Jumala on meidän hengelliselle elämällemme.

Raamattu kuvaakin Jeesusta aurinkona, Malakia 4.luku, : " Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat
ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot."