Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #33214

31.03.2014 21:21

Hyvä, että taas tuli tuota muistinvirkistystä (eruskuntaan päin).
Onko tää Tampereen murre ihan kauheeta,  taitaa olla?

Vanhan Testamentin asioista vielä Antti Laato latelee:

• § 12. Tekstiä ei voi koskaan tulkita tyhjiössä, vaan teksti ja sen
  • tulkinta on aina sidoksissa johonkin kolmanteen, ideologiaan. Kuten
  • saksalainen, liberaaliteologian vastustaja, Rudolf Bultmann sanoi:

Tosiasiassa mitään neutraalia eksegeesiä ei ole olemassa”

Myös ajoitusten suhteen  voi olla mieli avoimena; uutta löytyy koko ajan:

Kanadalaistutkija uskoo ratkaisseensa ruukun arvoituksen: ”Vanhan testamentin tekstit luultua vanhempia”

06.08.2013 11:33                    06.08.2013 11:33 PÄIVITETTY 13:26 | RADIO DEI | RADIO DEI TOIMITUS

Mahdollisesti muinaishepreaa oleva tekstilöytö antaa viitteitä siitä, että israelilaiset ovat asuttaneet Jerusalemia luultua aiemmin. Kanadalaistutkija uskoo löydön todistavan, että muinaiset israelilaiset ovat kirjoittaneet Vanhaan testamenttiin historiaansa reaaliajassa eikä vasta vuosisatoja myöhemmin, kuten tähän saakka on uskottu.

• Tuore tulkinta arvelee, että pienestä saviruukun palasta löytynyt kirjoitus on muinaista hepreankieltä. Asiantuntijat ovat aiemmin arvelleet, että noin 3000 vuotta vanhassa saviruukunpalassa oleva kirjoitus olisi kanaanin kieltä. Kanaanilaiset olivat ihmisiä, jotka asuivat kauan sitten nykyisen Israelin alueella.

• Kanadalainen asiantuntija väittää ratkaisseensa kirjoituksen arvoituksen. Hänen mielestään kyse on vanhimmasta hepreankielisestä kirjoituksen muodosta. Mikäli tutkija on oikeassa, israelilaiset olisivat asuneet Jerusalemissa aiemmin kuin tähän saakka on luultu.

- Hepreankieliset hallitsivat Jerusalemia 1000-luvulla eKr. Raamatun perusteella kyse on kuningas Daavidin ja Salomonin ajasta, selvittää Lähi-idän historian ja Raamatun asiantuntija Douglas Petrovich Toronton yliopistosta.