Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#27501 Re:

26.01.2014 12:35

#27500: -

 

Mistä olet lukenut islamin historiaa? Luepa vaihteeksi kristinuskon historiaa, niin luet samalla orjuuden historiaa.

 

 

 


Vieras

#27502 Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

26.01.2014 12:36

http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/cache.png...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vieras

#27503

26.01.2014 12:51

#27493: - Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

Masentaako? Erotilastot matelevat nyt alkuvuodesta niin alhaalla, .... senkövuoksi pitää jättää niin paljon tyhjää.


Vieras

#27504 Re: Re: Re:

26.01.2014 12:57

#27498: - Re: Re:

"Jos kristinuskon sydämessä ei olisi rakkaus,  siinä tapauksessa ajatuksesi olisi
mahdollinen.  Silloin se yksittäisen orjan vapauttaminen johtuisi lunastajan
laupiaasta mielenlaadusta  tätä orjaa kohtaan,  ja orjan mahdollisesta vetoa-
vuudesta ,  niinkuin sanoit,  että hän miellytti isäntää."

Eipä tämä kristillinen rakkaus estänyt pitämästä orjia seuraavat 1800 vuotta. Koeta nyt tajuta, että ymppäät nykyaikaista maailmankuvaa tuon ajan ihmisiin ja yrität vääntää kristittyja jotenkin erityiseksi tässä asiassa. Orjia otettiin ja vapautettiin likimain kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa.

...eikä tähän ole syytä sekoittaa lausuntoja synnin orjuudesta - se on metafora, jolla ei ole suoraa yhteyttä todelliseen orjuusinstituutioon.



Vieras

#27505 Re: Re:

26.01.2014 13:06

#27501: - Re:




En kuitenkaan voi vastata katolisesta kirkosta,  koska se ajoi itsensä kr.uskon ulkopuolelle.  Mutta ei tarkoita silti sitä,  ettei meillä ole syytä aina ja kaikkialla katsoa oman takkimme sisään,  ja tulla valkeuteen omissa asioissamme.  Aina  on syytä.

Mutta olisin mennyt nyt niinsanotusti kolmanteen,   ja kysynyt sulta  sellaista asiata,  että millanen tilanne Ruotsissa tällä hetkellä on vanhustenhoidon suhteen?  Ja tiedätkö,  paljonko suomalaisia vanhuksia Ruotsissa elää  laitoshoidossa tällähetkellä?


Vieras

#27506 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 13:17

#27504: - Re: Re: Re:

 

Puhun siitä maailmankuvasta,  joka nousee Paavalin sanoista.  Yllätys,  yllätys menee yksiin tässä meidän ihanteittemme kanssa vaikka onkin pari tuhatta v.vanha.
Kristityt ovat samaa syntiinlangenutta joukkoa,  mutta  siinä määrin kun ovat valon (Kr:n) vaikutuspiirissä edustavat uutta,  vallankumouksellista voimaa.

Suosittelen sulle kyllä tässä  kohtaa Puolimatkaa että vähän matkaa ajaisit samoissa kieseissä,  niin ei tarttis tätä täyttää islamilla?

Synnin orjuus-käsitettä ei muussa merkityksessä olekkaan syytä tähän sekoittaa,  paitsi siinä,  miten se kuvaa uskon sisintä elämää ja ulottuvuuksia.



Vieras

#27507 Re: Re: Re:

26.01.2014 13:24

#27505: - Re: Re: En kuitenkaan voi vastata katolisesta kirkosta,  koska se ajoi itsensä kr.uskon ulkopuolelle.

 

Vai etteivät katoliset olekaan kristittyjä. Entä sitten ortodoksit? Koptit?

 

 

 

 

 

vieras

#27508 Re: Re:

26.01.2014 13:38

#27501: - Re:

Lainaus:
"Orjuus ei ollut Uuden testamentin keksimä tai käskemä instituutio. Uusi testamentti ei käske hankkimaan orjia tai muutenkaan anna määräyksiä orjuuteen liittyen. Sen orjuutta koskevat lausunnot ovat lähes poikkeuksetta yleisiä kristillis-eettisiä ohjeita kuuliaisuudesta, nöyryydestä, rehellisyydestä ja uskollisuudesta, joita pidettiin muutenkin evankeliumin julistusta varjelevan yhteiskuntarauhan kannalta tärkeinä. Samoja periaatteita, jotka koskivat kaikkia kristittyjä vaikkapa suhteessa esivaltaan.


Uusi testamentti ei missään kiellä orjien vapauttamista Jumalan tahdon vastaisena. Sen sijaan Uusi testamentti suhtautuu myönteisesti orjien vapauttamiseen silloin kun sellainen oli mahdollista. Orjuutta ei missään tarkastella osana Jumalan alkuperäistä luomisjärjestystä, joka instituutiona olisi siksi säilytettävä koskemattomana. Pikemminkin orjuus kristillisessä julistuksessa liitetään lankeemuksen jälkeiseen todellisuuteen, josta Kristus tuli vapauttamaan meidät siihen vapauteen, joka alun perin luomakunnassa vallitsi. Evankeliumi oli siten pohjimmiltaan kertomus synnin orjuuteen joutuneista, jotka Kristus ostaa vapaaksi verensä lunnashinnalla."
....
"Varhaiskristityt seurasivat sittemmin Kristuksen esimerkkiä konkreettisesti ja ostivat toisinaan orjia vapaaksi joko yksityisten lahjoitusten turvin tai tarkoitusta varten kerätyillä seurakunnan kohlehdeilla. Näissä merkeissä varhaiskristillinen 1 Kleemensin kirje ylistää orjia vapaaksi ”lunastaneita” kristittyjä heidän suurista uhrauksistaan."

http://uskonpuolesta.blogspot.fi/2011/10/orjuus-kristinusko-ja-raamattu-osa-1.html

Tässä kirjoituksessa olen käsitellyt lyhykäisesti orjuutta Uuden testamentissa valossa. Seuraavassa osassa tarkastelen lähemmin Amerikan Yhdysvaltojen ja antiikin orjuuskäytäntöjen virheellistä rinnastamista toisiinsa.

http://uskonpuolesta.blogspot.fi/2011/11/amerikan-orjuus-ja-antiikin-orjuus-eri.html





Vieras

#27509 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 13:40

#27507: - Re: Re: Re:

 

Niin,  ei voi ottaa sellaista tuomitsijan roolia,  että eivät ole, -   mutta eivät  kuitenkaan silloin  olleet Jumalan valtakunnan sisäpuolella,  koska käyttivät sielunvihollisen keinoja (Noitavainot)   ja kätkivät  Sanan,  sekä kirjoitetun,  että lihaksitulleen,    Ottivat Kirkon oikean Herran hallintavallan ja antoivat sen paaville. 

Ortodoksisuus on liturgialtaan upeaa,  opinkohdissa saisi tietty palata muotomenoista ja sakraalisuuteen keskittymisestä  sekä Maria-harhastaan  sanan pettämättömälle pohjalle.  Kyllähän näitä pienempiä poikkeamia on lähelläkin, esim. tänä päivänä luterilaisissa Jlanpalveluksissa kehotetaan:" Tulkaa ja juokaa kuolemattomuuden lähteestä! "  Tällainen kehotus kokonaan srk:sta vieraantuneelle ihmiselle on lähempänä taikauskoa kuin Kristuksen uskoa. ( Koska koko kr.uskon keskeinen sisältö kuulijalta  puuttuu.)



Vieras

#27510 Re: Re: Re:

26.01.2014 13:44

#27498: - Re: Re:

Näin innokas Paavali oli vapauttamaan orjat TÄSSÄ MAAILMASSA:

Gal.3:28  Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. (siis ei mitään todellisesta arkielämästä!)

Tit 2:9 Kehota orjia alistumaan kaikessa isäntiensä tahtoon ja toimimaan näiden mielen mukaan. Heidän ei pidä väittää vastaan.

1. Tim 6:1-2 Orjan asemassa olevien tulee osoittaa isännilleen kaikkea kunnioitusta, jotteivät Jumalan nimi ja meidän opetuksemme joutuisi huonoon huutoon. Ei orjien pidä osoittaa uskoville isännilleen vähäisempää kunnioitusta sen vuoksi, että he ovat uskonveljiä. Heidän on päinvastoin oltava sitäkin alttiimpia palvelemaan, koska nämä tekevät hyvää ja ovat uskovia ja rakkaita veljiä.

Kol 4:1 Isännät, kohdelkaa orjianne oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. (...siis ei: Vapauttakaa orjanne!!!) Muistakaa, että teilläkin on taivaassa herranne.

Kol 3:22 Orjat, totelkaa kaikessa maallisia isäntiänne, ei silmänpalvelijoina ja mielistellen, vaan vilpittömin sydämin, Herraa peläten.

Efe 6:5-8 Orjat, totelkaa maallisia isäntiänne. Pelätkää ja kunnioittakaa heitä ja palvelkaa heitä vilpittömin sydämin, niin kuin Kristusta. Tehkää työnne auliisti, niin kuin palvelisitte Herraa ettekä ihmisiä. Muistakaa, että jokainen, joka tekee hyvää, saa siitä palkan Herralta, olipa hän orja tai vapaa.

1. Kor. 7:20-21 Jokaisen tulee pysyä siinä osassa, jossa hän oli kutsun saadessaan. Jos olit orja, älä siitä välitä. Vaikka voisit päästä vapaaksikin, pysy mieluummin orjana.

- - - -

Koko tuon sitaattikokoelman läpikäyvä teema on, että orjuudesta vapaudutaan uskon kautta taivaan iloissa, mutta täällä maan päällä orjan on tyydyttävä asemaansa.

 


Vieras

#27511 Re: Re: Re:

26.01.2014 13:53

#27508: vieras - Re: Re:

Viitaten repliikkiin #27510 totean, että siteeraat täyttä höhöpökirjoitusta. Ero Amerikan ja antiikin orjuuden välillä on tosiasia, mutta kaikki selittely siitä, että kristityt eivät keksineet orjuutta tms. on pelkkää silmänlumetta.  Paavali antoi orjille selkeitä ohjeita totella isäntiään eikä isännille ohjeita vapauttaa heitä. Tästä ei voi mitenkään johtaa sitä, että Uuden testamentin mukaisessa elämässä orjuus olisi kielletty. Ja tämähän oli alkuperäinen teesini tuolla kauan sitten, kun orjuudesta ja uudesta liitosta täällä ruvettiin puhumaan.


Vieras

#27512 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 13:55

#27510: - Re: Re: Re:

 

 

KYLLÄ,  tämä on ihan totta,  mutta näissä näkökulma ei ole sama,  kuin Filemonin karanneen orjan kohdalla.  Jossa

n i m e n o m a a n     o te t a a n   k a n t a a;  saako kristitty pitää orjaa. 


Vaan ,  näissä puhutan siitä, mikä on ulkopuolisiin nähden tärkeintä,  ettei usko tule halveksituksi. 
Koska kr.usko oli uusi  ja orjuus oli yhteiskunnassa juuri niinkuin sanoit itsestäänselvyys.  Vaikka Kristus jo heti antoi sisäisen vapauden,   oli   ulkopuolisten tähden (että hekin tulisivat pelastetuiksi) äärettömän tärkeää,  ettei annettu öky-itsekästä kuvaa kristityistä. Vaan sävyisä,  nöyrä ja hiljainen,  sydämellinen,  oli ihanne.     Rakkaudestahan heidät nimenomaan tunnettiin.



Vieras

#27513 Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 14:04

#27509: - Re: Re: Re: Re:

 

Noin voi kirjoittaa vain Oikea Kristitty.

 

 

 

 

 

 


Vieras

#27514 Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 14:16

#27512: - Re: Re: Re: Re:

Väärin: Paavali ei ota kantaa, saako kristitty ylipäänsä pitää orjaa, vaan siihen, että kristitty voi orjan armahtaa - kuten saattoivat tehdä orjan omistajat muutenkin antiikin aikana. Tässä tapauksessa karannut orja oli Paavalille erityisen rakas ja kristityksi kääntynyt ja se oli tällä kertaa syy tuohon armon anomukseen.

Muu kaikki selityksesi on hyvä esimerkki, miten uskis yrittää kääntää mustan valkoiseksi. Ei olisi ollut mitenkään vaarallista julistaa, että kristitty ei saa pitää orjia - eihän se muuta väkeä pätkääkään olisi hetkauttanut.

Mutta ettehän te koskaan Raamattua tulkitse, kaikki on siellä ihan suoraan sanottuna.....?


Vieras

#27515 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 14:28

#27510: - Re: Re: Re:




Vielä näistä:

" (...siis ei: Vapauttakaa orjanne!!!)     Muistakaa, että teilläkin on taivaassa herranne.


- Tämän muistaminen johtaa  automaattisesti orjien vapauttamiseen!   Jos ei johda,  ei kristittyä ole syntynyt!


Muistan,  kun itsekkin olin hiukan pettynyt tähän selitykseen,  että kr,usko tähtäsi vain sisäiseen muutokseen,  josta seurasi ilmanmuuta se,  että orja ei ollut enää alempiarvoinen,  vaan veli.  Ja häntä oli näinollen mahdoton orjuuttaa.
Se ei jotenki ollut tarpeeksi.  Nyt kuitenkin olen vakuuttunut,  että sisältäkäsin on ainoa tie,  jolloin muutos edes milläänlailla tapahtuu todella.

vieras

#27516 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 14:46

#27511: - Re: Re: Re:

Orjuus Uuden Testamentin ajan Rooman valtakunnassa ja kristityille siitä annetut ohjeet:

"Mooseksen aikaa puolisentoistatuhatta vuotta myöhemmin Uuden testamentin ajan yhteiskunnassa oli käytännössä pakanallisen roomalaisen oikeuden mukainen orjuus, joka on perin juurin eri asia kuin Mooseksen laissa säädelty menettely: Roomassa orjat katsottiin "puhuvaksi irtaimistoksi", jolla ei lain edessä ollut juuri oikeuksia. Uuden testamentin käyttäytymisohjeet kristityille orjille ja kristityille isännille lähtevät siitä, että olipa ihminen yhteiskunnallisesti millaisessa asemassa tahansa, hänen on ennen muuta muistettava joutuvansa aikanaan tilille elämästään Jumalan edessä, joka on lahjomaton tuomari (kuten oli ollut jo Mooseksen ajan Egyptissä). Tunnollisuus omien velvollisuuksien täyttämisessä ja oikeudenmukaisuus vallankäytössä ovat tällöin kristillistä omaatuntoa ohjaavien apostolisten ohjeiden keskeistä sisältöä.

Nämä ohjeet eivät kuitenkaan merkitse roomalaisen oikeuden orjia ja orjuutta koskevan näkemyksen ja siihen perustuvien käytäntöjen hyväksymistä, vaan ohjeet on annettu nimenomaan siksi, että kristityt tietäisivät, miten toimia Jumalan tahdon mukaisesti kristittyinä, kukin omassa elämäntilanteessaan. Yksilötasollahan on mahdollista toimia oikein, vaikka yhteiskunnallinen lainsäädäntö olisi miten epäoikeudenmukaista hyvänsä. Yhteiskuntarakenne perustui suurtalouksiin – itse asiassa väestön enemmistö oli orjia (ei kuitenkaan juutalaisten eikä samarialaisten alueella). Yhteiskunnalliset lainsäätäjät eivät siinä vaiheessa kuuluneet kristilliseen seurakuntaan eivätkä kysyneet apostoleilta neuvoja töihinsä, joten lainsäätäjille suunnattuja orjuuteen liittyviä ohjeita Uusi testamentti ei suoranaisesti sisällä; suuntaa-antavana voi kuitenkin pitää sellaista seikkaa, että "ihmiskauppiaat" ovat Uudessa testamentissa kristitylle sopimattoman synnillisen elämänmuodon esimerkkinä."

http://www.apologetiikkawiki.fi/wiki/Orjuus


Vieras

#27517 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 14:47

#27514: - Re: Re: Re: Re: Re:

 

Olen kyllä erimieltä tästä,    ja koitan valaista sitä:

Evankeliumi on juuri tulemassa  laajaan tietoisuuteen,  sen edustajat
ovat sen ainoa  mainos,  niinkuin Paavali toisaalla     Kor.kirjeessä toteaa:"

2. Kor. 3:3     Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän
palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä,
ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.


Tuon ajan ihmiselle P:lin oppi  yhtä-äkkiä kuultuna oli uusi ja outo, näitä
tavallisia ulkopuolisia ihmisiä olivat myös orjien isännät. 

Kun orja tuli löydetyksi uuteen humalluttavaan Nasaretilaisen lahkoon,
jossa kaikki olikin toisella mallilla,  oli tietysti orjan mahdollista ottaa
reipas etäisyys kaikkeen kiltteilyyn ja julistaa olevansa vapaan kansan
vapaa lapsi,  että  terve vaan!

Mutta se vanha Paavali osoittaa sitä verratonta rakkauden tietä,  että isäntäkin saataisiin voitetuksi sinne,  minkä orja on jo löytänyt!    Että hänkin tulisi  pelastetuksi.     



Vieras

#27519 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 14:58

#27517: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:




5.Mooseksen kirja:

15:11 Koska köyhiä ei koskaan puutu maasta, sen tähden
käsken minä sinua näin:
Avaa auliisti kätesi veljellesi, kurjalle ja köyhälle,
joita sinun maassasi on.


24:14 Älä tee vääryyttä kurjalle ja köyhälle palkkalaiselle,
olipa hän veljiäsi tai muukalaisia,
sinun porttiesi sisäpuolella.



24:15 Maksa hänelle hänen palkkansa,      samana päivänä, ennenkuin
aurinko laskee, sillä hän on kurja ja halajaa palkkaansa - ettei hän huutaisi
sinun tähtesi Herran puoleen ja ettet sinä joutuisi syyhyn.



Vieras

#27520 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 15:54

#27519: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ei liity mitenkään orjuusväittelyn, tuossa puhutaan vieraanvaraisuudesta, hyväntekeväisyydestä ja palkollisten tienesteistä.

 

Mitä te vielä keksittekin väitteittenne tueksi...?? Ja tämä ei tietenkään taaskaan ollut tulkintaa vaan selvää tesktiä Jumalan ilmoituksesta suhteessa orjuuteen????!!!


Vieras

#27522 Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 16:04

#27515: - Re: Re: Re: Re:

"Tämän muistaminen johtaa  automaattisesti orjien vapauttamiseen!   Jos ei johda,  ei kristittyä ole syntynyt!"

Kovin olivat vähissä kristityt noina aikoina, orjia kun ei säännönmukaisesti vapautettu Paavalinkaan aikoina. Paavalin jälkeisenä aikana puheet orjien henkisestä tai fyysisestä vapaudesta vähenivät edelleen:

"Uuden testamentin varhaisimmissa kirjoituksissa Paavali korostaa eri ryhmien ykseyttä Kristuksessa: orjat ja vapaat, miehet ja naiset, kreikkalaiset ja juutalaiset ovat kaikki kastettuja Kristuksen ruumiin jäseniksi (Gal. 3:26-28; 1 Kor. 12:13). Äänenpainot kuitenkin muuttuvat ajan kuluessa. Paavalia myöhemmissä Uuden testamentin arkielämän ohjeissa, ns. huoneentauluissa, orjien yhteiskunnallinen asema isäntiinsä nähden korostuu ja Kristuksessa vallitseva tasa-arvo jää taka-alalle. "

http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/orjuus/orjuus-10.html

Malli kehittyi varsin nopeasti meille tuttuun muotoon. Kristityn keisari Justinianuksen (527-565) perintöä oli se orjuuden malli, jota tuhat vuotta myöhemmin sovellettiin Amerikan Etelävaltioissa.

http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/orjuus/orjuus-1.html


Vieras

#27523 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 16:20

#27520: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:



Nämä Mooseksen kohdat tulivat tuossa 
muiden mukana silmiini,

niillä ei ollutkaan tarkoitus ottaa kantaa orjuuteen,  vaan
näyttää,  millainen oli Jumalan mielenlaatu vanhassa testamentissakin 
ns. yhteiskunnan kurjia kohtaan.  Se oli hyvä.

Myös vierasmaalaisten  elämää Israelin Jumala tahtoi
turvata,  "tiedättehän muukalaisen sydämen,  olette-
han itsekkin olleet orjina/muukalaisina Egyptissä."

Lisäksi usein mainitaan orvot,  ontuvat,  lesket,  vanhukset.
Luonnollisena jatkeena tässä ovat luonnollisesti kaikki
ihmisryhmät,  jotka jnkin tapahtuman vuoksi ovat tulleet 
toisten armeliaisuudesta riippuviksi.  

Monin paikoin profeettojen julistuksesta sitten näkyy
kuinka Jumala alkaa vastata häneen eteensä tulevaan itkuun 
ja valituksiin kurjien tähden. 
Vastaus on yleensä  vakavastiotettava kansallinen koettelemus.
Pakkosiirtolaisuus,  sota,  piiritys ym.   
Joten voimme todeta,  että hän on vanhurskas,
heikon huutoa kuuleva Jumala.






Signal

#27524 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 16:23

#27520: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Raamattu oli todella aikaansa edellä, kun puhutaan miten orjia tulisi kohdella. Kunpa nykyiset työnantajatkin tekisivät nykypäivänä samoin orjilleen/ työntekijöilleen/ velallisilleen. Orjia varmasti otettiin, mutta orja myös myi työaikansa isännälleen niinkuin nykyisinkin tehdään. Myös nykyisin tulee olla nöyrä ja palvelualtis isännälle, tai otetaan toinen työntekijä tilalle.

2Moos. 21:2 ”Jos sinä ostat hebrealaisen orjan, niin hän palvelkoon kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta.”

5.Mos.15:1-- ”joka seitsemäs vuosi pane toimee vapautus.”

5.mos.15:12-14 ”Jos joku veljesi, hebrealainen mies tai nainen, on myynyt itsensä sinulle ja palvellut sinua kuusi vuotta, niin päästä hänet seitsemäntenä vuotena luotasi vapaaksi, ja kun päästät hänet luotasi vapaaksi, niin älä lähetä häntä tyhjin käsin.Vaan sälytä hänen selkäänsä runsaasti lahjoja laumastasi, puimatantereeltasi ja kuurnastasi; anna hänellekin siitä, millä Herra, sinun Jumalasi, on sinua siunannut.”

3.Mos.25:15-17-- ”Vaan maksa lähimmäisellesi riemuvuoden jälkeisten vuosien luvun mukaan, satovuosien luvun mukaan hän saakoon maksun sinulta.” Kuta useampia vuosia on, maksa sitä suurempi hinta, ja kuta vähemmän vuosia on, maksa sitä pienempi hinta; sillä satomäärän hän myy sinulle. Älköön teistä kukaan tehkö vääryyttä lähimmäisellensä, vaan pelkää Jumalaasi; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.”

3.Mos.25:28 ”...Mutta jos hän ei voi hankkia niin paljoa, kuin maksamiseen tarvitaan, niin jääköön se, mitä hän on myynyt, ostajan haltuun riemuvuoteen asti. Mutta riemuvuotena se on vapaa, ja hän palatkoon perintömaallensa.”

Sapatti- ja riemuvuosi koski orjia, palvelijoita mutta myös maata.

3.Mos.25:10 ”Ja pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille. Se olkoon teille riemuvuosi; jokainen teistä saa silloin palata perintömaallensa ja sukunsa luo.”

 

Jumala on antanut sanansa, ensin vanhan, sitten uuden Liittonsa. On eriasia, kuka edes yrittää noudattaa Jumalan sanaa tai kuka pyrkii tarmokkaasti sitä vastustamaan.


Vieras

#27525 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 16:29

#27511: - Re: Re: Re:

"mutta kaikki selittely siitä, että kristityt eivät keksineet orjuutta tms. on pelkkää silmänlumetta"

Kuinka perustelet tätä kannanottoasi?...Esim. VT:n ja Rooman valtakunnan pakanallisen orjuuden suhteen?