Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#27477 Itsevärväytynyt desantti menettänyt venäläisten luottamuksen

25.01.2014 19:59

Desantti Johan "perspäristin" Bäckmanille on Venäjän median tuki yhtäkkiä ("jostakin" syystä) loppunut.
Desantti kait luuli, ettei venäläisillä järki pelaa ollenkaan! Ryssätkin haistavat kahelin.

Vieras

#27478 Re: Re:

25.01.2014 20:19

#27461: Siivoojien puolesta - Re:

 

Kiva että' siivoojat saavat myötätuntoa,  tai tamperelaisittain myätätuntoa.  Nuorena tuli vähän kokeiltua harjan vartta.
Se siivoojilla rahastaminen on tietysti kätevää, - pistetään vaikka kolme  3-kerroksista taloa ja yksi 6- tai 9 kerroksinen talo. ,  kun suurempaa ei jaksa saunoineen päivässä monikaan tehdä.  Ja siihen 6- tuntinen työpäivä,  niin tulee halvaksi!   Ei ole turhia kuluja,  näin se kauppa kannattaa.


Vieras

#27479 Re: Itsevärväytynyt desantti menettänyt venäläisten luottamuksen

25.01.2014 20:33

#27477: - Itsevärväytynyt desantti menettänyt venäläisten luottamuksen

Tämmöistäkin Iltalehti kirjoittaa tänään:

Dosentti Johan Bäckmanin asema Venäjän äänitorvena Suomessa sai virallisen vahvistuksen.

Suomalais-venäläisissä lapsikiistoissa kuuluisuutta hankkinut dosentti Johan Bäckman nimitettiin viime viikolla Venäjän presidentinhallinnon alaisuudessa toimivan strategisen tutkimuslaitoksen edustajaksi Suomeen ja muihin Pohjoismaihin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014012417971245_uu.shtml



Vieras

#27480

25.01.2014 20:51



Onkos väki löylyjä heittämässä, kun on niin hiljaasta täällä?
Ai ai - se oliskin suloista kuulla kiukahalla pientä pihinää.
Kun soivat kiukaan mustat  urut, niin unhoittuvat viikon surut!

Pien pihhaus tännekkin kiitos!

Sanalehellä oli uudenlainen näkemys kertomuksesta nainen Samarian kaivolla, symboliikkaa:
http://www.sana.fi/sana/saarna/kaivolla    .Jeesuksen viittaus viiteen mieheen, jotka samarialaisella naisella on ollut, saattaa olla symbolinen viittaus niihin jumaliin, joita samarialaisten kerrotaan palvoneen.



Vieras

#27481

25.01.2014 21:03

la klo.23.10 Kuningas Jaakon Raamattu
Dokumentti aikamme tunnetuimmasta raamatunkäännöksestä.

Dokumentti aikamme tunnetuimmasta raamatunkäännöksestä. King James -raamatunkäännös täytti 400 vuotta vuonna 2011. Sitä pidetään englannin kirjallisuuden hienoimpana teoksena. Käännös toimitettiin Englannin kuningas Jaakko I:n käskystä vuonna 1611.

Ohjelma on historiallinen dokumentti siitä, miten tämä kielen mestariteos tehtiin - kirja, joka on edelleen bestseller vielä neljänsadan vuoden jälkeenkin. Kyseessä on Christian History Instituten tuottama ohjelma.

http://www.tv7.fi/



Vieras

#27482

25.01.2014 21:10



argumentum ad ignoratiam                    a aimo ja sointuorkesteri esittää aivovoimistelua:



...jonkin kieltäminen pelkästään todisteiden uupumisen perusteella on tunnetusti ongelmallista. Tällainen järkeily johtaa helposti argumentum ad ignoratiam -virhepäätelmään, jota suomalaisittain kutsutaan tietämättömyyteen vetoamiseksi.


Kuvitellaan esimerkiksi jonkun väittävän, ettei ainuttakaan yli kaksimetristä ihmistä ole olemassa, koska hän ei ole kohdannut sellaista. On hyvin kyseenalaista, onko väitteen esittäjä oikeasti kerännyt tarpeeksi näyttöä kantansa puolesta. Kenties hän vain ei ole mittaillut riittävästi ihmisiä?

Onko jääkaapissa maitoa?

Iskulause “the absence of evidence is not evidence of absence” (Sober 2009)
eli karkeasti käännettynä. “todisteiden olemattomuus ei ole todiste olemattomuu-
desta
on suunnattu juuri argumentum ad ignoratiam -tyyppisiä virhepäätelmiä vastaan.


On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että joissain tilanteissa
todisteiden uupuminen on todiste jonkin olemassaoloa vas-
taan (ks. esim. Sober 2009, Walton 1996: 28–36). Jos halu
taan selvittää onko jääkaapissa maitoa, järkevintä lienee
sinne kurkistaminen. Mikäli maitoa ei löydy tarpeeksi huolel-
lisen etsinnän jälkeen – ja tässä tapauksessa melko ylimal-
kainen etsintä tuntuu riittävän – voidaan oikeutetusti sanoa
, ettei jääkaapissa tosiaan ole maitoa.
http://www.areiopagi.fi/vieraskyna-mahdottoman-osoittaminen/



Vieras

#27483

25.01.2014 22:15



Street Pastorsin eli katupastoreiden työ alkoi vuonna 2003 antigualaistaustaisen pastori Les Isaacsin etsiessä ratkaisua kasvavalle sosiaaliselle pahoinvoinnille ja rikollisuudelle, jotka rehoittivat Lontoossa

.Kymmenessä vuodessa työ on levinnyt ympäri maata kulovalkean tavoin. Ascencion Trust-järjestön puitteissa toimiva projekti on kouluttanut jopa 11 000 vapaaehtoista katupastoria, jotka työskentelevät noin 100 alueella eri puolilla Iso-Britanniaa..


Työn tulokset yllättävät poliisin

Ascencion Trust- järjestön toiminnanjohtaja Eustace Constance kertoo, että katupastorien työssä yhdistyy vahvasti sekä käytännön auttamistyö että rukoileminen.


Katupastorien työ on tuottanut tulosta ympäri Iso-Britanniaa. Monilla katupastorien operoimilla alueilla on raportoitu väkivaltarikollisuuden vähenemisestä. Esimerkiksi Etelä-Englannin Salisburyssa väkivaltarikollisuus laski jopa 15 prosenttia vuodessa katupastorien aloitettua toimintansa. Alueen poliisin mukaan katupastorien työllä oli selkeä rooli rikollisuuden vähentymisessä.


http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/4110/rikollisuus_vahenee_britanniassa_katupastorien_avulla 

Pulmunen

#27484 Re: Ei tarvi olla niin pipo tiukalla!

26.01.2014 00:57

#27474: - Ei tarvi olla niin pipo tiukalla!

Kiitos pidä ihan ittelläs vaan!


Vieras

#27485 Re:

26.01.2014 09:20

#27481: -

Ja Kuningas Jaakko oli sukupuoliselta suuntaukseltaan.......??????   Alkaa kirjaimella h...


Vieras

#27486 Re:

26.01.2014 09:34

#27483: - us päivääsi!

Kuinka se nyt tarkkaanottaen on yleensä esitetty tuo väite, että: "kr.usko ei kiellä selvästi orjuutta"?
Ehkä jotenkin noin.     Lonkalta jokainen Jumalan hyvyyttä sisäkautta kokenut, tuntee, että tämä on
mitä syvimmässä mielessä aivan päinvastoin.

Ja äkkiseltään suu voi kuitenkin loksahtaa auki,   ääh ..pään raavintaa ym.... kuinkas se nyt oikein sitten onkaan?  
Varmasti, se että älymme ja muistimme ei heti nappaa Raamatun melkoisen laajasta sisällöstä  niitä asioita, jotka alusta alkaen siellä sotivat voimakkaasti orjuutta vastaan - voi johtua siitä yksinkertaisesta syystä, että tuota kirjaa luetaan sydämellä,   eikä niinkään päällä. Ehkä kirjoja yleisemminkin luetaan enemmän sydämellä kuin päällä.

Onhan tosi se, että jo koko Juutalaisuuden tärkeimpiä  ja keskeisempiä
vaiheita,  joihin yhä uudelleen vieläkin palataan on lähtö Egyptistä,
o r j u u d e n   p e s ä s t ä!   Myös Israelin Jumala palaa tähän yhä
uudestaan ja uudestaan:  
"...kuinka   t o i n    teidät pois Egyptistä orjuuden pesästä"

Ja tässä on toimijana,  ei Mooses,  eikä Aaron,  vaan Israelin Isä,
sen pyhittäjä.


Egypti taas on kuva tämän maailman vahvuudesta ja turvasta,  mutta
myös sen orjuuttavasta ikeestä, -  kuka siihen turvaa,  sen käden ruoko 
lopulta lävistää.  

Samoin kristillinen usko palaa Egyptistä lähtöön.  Mutta voimakkaimmin 
taitaa vielä saarnata symbolisesti   -  ( niin  "redeamer"  Vapahtaja = Lunastaja")
Jonossa seisovasta orjajoukosta lunastetun orjan kahleet katkaistiin ja 
orja sai mennä.  Se oli lunastajan tehtävä.

jatkuu 

 


Vieras

#27487 Re: Re:

26.01.2014 09:50

#27486: - Re: Jeesus - 30:n hopearahan arvoinen

Voimaikkaimmat saarnat löytyvät  Ihmisen Pojan lopputaipaleelta:  
"
Jalkojen pesu oli toimenpide, jonka suoritti tavallisesti isännän halvin  orja.   Siihen tehtävään alensi maailman kaikkeuden Luoja itsensä.   Ja    k ä ä n s i   ylösalaisin inhimilliset   h i e r a r k i a t:

5   Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja
maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. 26     Niin 
E   I 
s a a   o l l a   t e i d ä n   k e s k u u d e s s a n n e.      

Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, 27 ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja.   28   Ei  Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta(Mt 20:25-28)."



Tämän  selkeämpää ohjelmajulistusta ei kai voi olla.  Sen vahvistuksena on vielä kahleidenalaiseksi tulleen Jeesuksen  hinta:
30 denaria,  halvimman pakanasyntyisen orjan hinta.


 


Vieras

#27488 Re: Re: Re:

26.01.2014 10:41

#27487: - Re: Re:

Kaikki tuo on täysin tyhjää selittelyä. Muidenkin uskontojen ja kansojen keskuudessa oli yksilöitä ja tapoja, jotka osoittivat armeliaisuutta orjia kohtaan. Esimerkiksi Rooman keisarin tiedetään vapauttaneen orjia armeliaisuuden osoituksena. Myös aiemmin mainittua itsensä velkaorjaksi myyntiä harrastettiin muuallakin kuin juutalaisten keskuudessa.

Ainoa todiste väitteitesi puolesta olisi se Raamatun teksti, joka yksiselitteisesti kieltää orjuuden. Sellaista ei ole.

.... ja te ette taaskaan tulkitse Raamattua, huoh!

 


Vieras

#27489 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 10:51

#27488: - Re: Re: Re:

 

No,  mitä mielestäsi  E I  - tarkoittaa?    

Onko siinä tinkimisen varaa?




Vielä kysyisin,  mikä tuossa on tulkintaa.  

Keisarin käytäntö armahtaa yksittäinen orja ei ole ohjelmanjulistus,   Jeesuksen sanat ovat kaikille kristityille,  kaikkina aikoina.

 


Vieras

#27490 Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 10:57

#27489: - Re: Re: Re: Re:

Alkuperäinen aihe oli, voidaanko Uuden testamentin kirjaimellisen tulkinnan mukaiseisti oikeuttaa orjien pito. Kaikki tinkiminen voi enimmillään johtaa sääntöön, että orjia saa pitää, jos pitää niitä kiltisti ja että orjakin voi päästä taivaaseen.


Vieras

#27491 Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 11:02

#27489: - Re: Re: Re: Re:



Keisarihan olisi voinut valtakuntansa alueella antaa julistuksen orjuuden lakkauttamisesta.  
Jeesuksella ei ollut maallista valtakuntaa,  jossa hän olisi voinut antaa käskyn,  sydänten
valtakunta oli,  ja sille hän antoi sen.

"Orjia saa pitää,  jos on kiltti"  =  lienee tulkintaa vahvimmillaan.


Voitko olettaa,  että sanaan " Rakasta lähimmäistäsi,  niinkuin itseäsi" -  sisältyy jokin kät-
ketty oikeutus orjuuttaa?    

Hae sitten hänen sanoistaan se,  jolla perustelet kantaasi!       



Vieras

#27492

26.01.2014 11:08

Päivän Sana

Kuinka sinun lakisi onkaan minulle rakas! Kaiken päivää minä sitä tutkistelen. Sinun käskysi tekevät minut vihollisiani viisaammaksi, sillä ne ovat minun omani iankaikkisesti.

Ps. 119:97-98 (KR33/38)
http://raamattu.uskonkirjat.net/daily.html



Vieras

#27493 Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

26.01.2014 11:12

http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/cache.png...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vieras

#27494 Re: Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

26.01.2014 11:18


Vieras

#27495

26.01.2014 11:37



Enkä tuota Paavalin sanaakaan miksikään muuksi voi tulkita, vaikka sitä ei annetakkaan tyylillä:" Ja sie et sitten niitä orjia ennää pidä!"
"Tai katokkin, ettei talossas enää orjuutta mainita", vaan Paavali puhuu apostolin arvovallalla yhdelle paimennettavistaan opetuksellisesti,   (eikähän hengellisellä paimenella edes ole maallista arvoasemaa, jolla hän voisi juridisesti sen määrätä!)" 

S i l t i kehotus on yksiselitteinen: "

Filem. 1:16    E i enää  orjana ,     vaan orjaa enempänä:    rakkaana veljenä,    

Ylen rakkaana jo minulle, kuinka paljoa enemmän sitten sinulle, sekä ihmisenä että Herran omana!



Vieras

#27496 Re:

26.01.2014 11:57

#27495: -

Tällaista keskustelua on käyty vuosituhansia tilanteissa, joissa joku vetoaa isäntään tavalla tai toisella mieleisen orjan vapauttamiseksi. On kyse yksittäistapauksesta, joita toki saattoi olla muitakin. Se vaatimani käsky voisi olla kaikille jonkun seurakunnan orjia pitäville kristityille esitetty vaatimus orjien vapauttamiseksi. Sellaista ei ole.


Vieras

#27497 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 12:19

#27491: - Re: Re: Re: Re: Re:

"Voitko olettaa,  että sanaan " Rakasta lähimmäistäsi,  niinkuin itseäsi" -  sisältyy jokin kät-
ketty oikeutus orjuuttaa?"

Harrastat jälleen jälkeenpäin tulkintaa vailla halua ymmärtää historiallista kontekstia. On yhtä järkevää väittää, että orjuus olisi lakkautettu ja ihmisoikeudet annettu kaikille amerikkalaisille 1776 perustuslaissa. Näinhän ei käynyt, vaan lain ymmärrettiin tarkoittavan todella kaikkia faktisesti vasta 1960-luvulla. Ihmisillä oli niin paljon "itsestään selvyyksiä", kuten orjuus tai alkuasukkaiden alempiarvoisuus, että niitä ei osattu ajatella samalla tavoin kuin me nyt asiat hahmotamme.


Vieras

#27498 Re: Re:

26.01.2014 12:19

#27496: - Re:

 

No,  sanoisin että ei missään tapauksessa voinut olla yksittäistapaus,
koska kaikki mitä kr.usko sisällään pitää sulkee pois  orjuuden,  orjailun
ja orjanmielen.  Se on siinä sisäänrakennettuna kaikessa,  ja tarpeen tullen voi 
perustella sitä sadoin raamatunkohdin.

Jos kristinuskon sydämessä ei olisi rakkaus,  siinä tapauksessa ajatuksesi olisi
mahdollinen.  Silloin se yksittäisen orjan vapauttaminen johtuisi lunastajan 
laupiaasta mielenlaadusta  tätä orjaa kohtaan,  ja orjan mahdollisesta vetoa-
vuudesta ,  niinkuin sanoit,  että hän miellytti isäntää.

Jumalan  lunastava rakkaus, joka tekee synnissä ryvettyneistä orjista perillisiään,
ja  lapsiaan -
kohdistui Jeesuksen kautta koko ihmiskuntaan.  Ja hankki iankaikkisen
lunastuksen.

Mutta tämä on aivan totta!:Ihmisillä oli niin paljon "itsestään selvyyksiä", kuten orjuus tai alkuasukkaiden alempiarvoisuus, että niitä ei osattu ajatella samalla tavoin kuin me nyt asiat hahmotamme.


Juuri siksi Sanaa olisi tarvittu,  ja  sen puhuteltavana olosta kveekarit saivatkin näyn ja voiman lähteä ajamaan oikeutta ja orjuuden lakkauttamista! 



Vieras

#27499 Räsäsen lakipuheet ja poliisin rooli

26.01.2014 12:19



Lestadiolainen poliisimies on kuunnellut tarkasti sisäkirkkoministeri Päivi Räsäsen suvipuheen, jossa Rätsä kehotti kristittyjä tottelemaan Raamatun käskyjä ja viis veisaamaan Suomen lainsäädännöstä:

http://www.hs.fi/kotimaa/Lestadiolaisen+poliisin+rooli+tutkitaan/a1390689661942?ref=hs-art-top-5





Vieras

#27500

26.01.2014 12:26


Aina kun luen islamin historiaa,  luen orjuuden historiaa,  ja  voin lähes ruumiillisesti pahoin,
siinä on niin paljon väkivaltaa ja kärsimystä, että joutuu aina
epätoivon laineisiin. Kyllä se alkaa maistua sangen ihanalta tämä
ristin sanoma siinä kontekstissa.