Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #27522 Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 16:04

#27515: - Re: Re: Re: Re:

"Tämän muistaminen johtaa  automaattisesti orjien vapauttamiseen!   Jos ei johda,  ei kristittyä ole syntynyt!"

Kovin olivat vähissä kristityt noina aikoina, orjia kun ei säännönmukaisesti vapautettu Paavalinkaan aikoina. Paavalin jälkeisenä aikana puheet orjien henkisestä tai fyysisestä vapaudesta vähenivät edelleen:

"Uuden testamentin varhaisimmissa kirjoituksissa Paavali korostaa eri ryhmien ykseyttä Kristuksessa: orjat ja vapaat, miehet ja naiset, kreikkalaiset ja juutalaiset ovat kaikki kastettuja Kristuksen ruumiin jäseniksi (Gal. 3:26-28; 1 Kor. 12:13). Äänenpainot kuitenkin muuttuvat ajan kuluessa. Paavalia myöhemmissä Uuden testamentin arkielämän ohjeissa, ns. huoneentauluissa, orjien yhteiskunnallinen asema isäntiinsä nähden korostuu ja Kristuksessa vallitseva tasa-arvo jää taka-alalle. "

Malli kehittyi varsin nopeasti meille tuttuun muotoon. Kristityn keisari Justinianuksen (527-565) perintöä oli se orjuuden malli, jota tuhat vuotta myöhemmin sovellettiin Amerikan Etelävaltioissa.