Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#27515 Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 14:28

#27510: - Re: Re: Re:




Vielä näistä:

" (...siis ei: Vapauttakaa orjanne!!!)     Muistakaa, että teilläkin on taivaassa herranne.


- Tämän muistaminen johtaa  automaattisesti orjien vapauttamiseen!   Jos ei johda,  ei kristittyä ole syntynyt!


Muistan,  kun itsekkin olin hiukan pettynyt tähän selitykseen,  että kr,usko tähtäsi vain sisäiseen muutokseen,  josta seurasi ilmanmuuta se,  että orja ei ollut enää alempiarvoinen,  vaan veli.  Ja häntä oli näinollen mahdoton orjuuttaa.
Se ei jotenki ollut tarpeeksi.  Nyt kuitenkin olen vakuuttunut,  että sisältäkäsin on ainoa tie,  jolloin muutos edes milläänlailla tapahtuu todella.

Vastaukset


Vieras

#27522 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-01-26 16:04:41

#27515: - Re: Re: Re: Re:

"Tämän muistaminen johtaa  automaattisesti orjien vapauttamiseen!   Jos ei johda,  ei kristittyä ole syntynyt!"

Kovin olivat vähissä kristityt noina aikoina, orjia kun ei säännönmukaisesti vapautettu Paavalinkaan aikoina. Paavalin jälkeisenä aikana puheet orjien henkisestä tai fyysisestä vapaudesta vähenivät edelleen:

"Uuden testamentin varhaisimmissa kirjoituksissa Paavali korostaa eri ryhmien ykseyttä Kristuksessa: orjat ja vapaat, miehet ja naiset, kreikkalaiset ja juutalaiset ovat kaikki kastettuja Kristuksen ruumiin jäseniksi (Gal. 3:26-28; 1 Kor. 12:13). Äänenpainot kuitenkin muuttuvat ajan kuluessa. Paavalia myöhemmissä Uuden testamentin arkielämän ohjeissa, ns. huoneentauluissa, orjien yhteiskunnallinen asema isäntiinsä nähden korostuu ja Kristuksessa vallitseva tasa-arvo jää taka-alalle. "

http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/orjuus/orjuus-10.html

Malli kehittyi varsin nopeasti meille tuttuun muotoon. Kristityn keisari Justinianuksen (527-565) perintöä oli se orjuuden malli, jota tuhat vuotta myöhemmin sovellettiin Amerikan Etelävaltioissa.

http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/orjuus/orjuus-1.html