Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#27520 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.01.2014 15:54

#27519: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ei liity mitenkään orjuusväittelyn, tuossa puhutaan vieraanvaraisuudesta, hyväntekeväisyydestä ja palkollisten tienesteistä.

 

Mitä te vielä keksittekin väitteittenne tueksi...?? Ja tämä ei tietenkään taaskaan ollut tulkintaa vaan selvää tesktiä Jumalan ilmoituksesta suhteessa orjuuteen????!!!

Vastaukset


Vieras

#27523 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-01-26 16:20:37

#27520: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:



Nämä Mooseksen kohdat tulivat tuossa 
muiden mukana silmiini,

niillä ei ollutkaan tarkoitus ottaa kantaa orjuuteen,  vaan
näyttää,  millainen oli Jumalan mielenlaatu vanhassa testamentissakin 
ns. yhteiskunnan kurjia kohtaan.  Se oli hyvä.

Myös vierasmaalaisten  elämää Israelin Jumala tahtoi
turvata,  "tiedättehän muukalaisen sydämen,  olette-
han itsekkin olleet orjina/muukalaisina Egyptissä."

Lisäksi usein mainitaan orvot,  ontuvat,  lesket,  vanhukset.
Luonnollisena jatkeena tässä ovat luonnollisesti kaikki
ihmisryhmät,  jotka jnkin tapahtuman vuoksi ovat tulleet 
toisten armeliaisuudesta riippuviksi.  

Monin paikoin profeettojen julistuksesta sitten näkyy
kuinka Jumala alkaa vastata häneen eteensä tulevaan itkuun 
ja valituksiin kurjien tähden. 
Vastaus on yleensä  vakavastiotettava kansallinen koettelemus.
Pakkosiirtolaisuus,  sota,  piiritys ym.   
Joten voimme todeta,  että hän on vanhurskas,
heikon huutoa kuuleva Jumala.






Signal

#27524 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-01-26 16:23:42

#27520: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Raamattu oli todella aikaansa edellä, kun puhutaan miten orjia tulisi kohdella. Kunpa nykyiset työnantajatkin tekisivät nykypäivänä samoin orjilleen/ työntekijöilleen/ velallisilleen. Orjia varmasti otettiin, mutta orja myös myi työaikansa isännälleen niinkuin nykyisinkin tehdään. Myös nykyisin tulee olla nöyrä ja palvelualtis isännälle, tai otetaan toinen työntekijä tilalle.

2Moos. 21:2 ”Jos sinä ostat hebrealaisen orjan, niin hän palvelkoon kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta.”

5.Mos.15:1-- ”joka seitsemäs vuosi pane toimee vapautus.”

5.mos.15:12-14 ”Jos joku veljesi, hebrealainen mies tai nainen, on myynyt itsensä sinulle ja palvellut sinua kuusi vuotta, niin päästä hänet seitsemäntenä vuotena luotasi vapaaksi, ja kun päästät hänet luotasi vapaaksi, niin älä lähetä häntä tyhjin käsin.Vaan sälytä hänen selkäänsä runsaasti lahjoja laumastasi, puimatantereeltasi ja kuurnastasi; anna hänellekin siitä, millä Herra, sinun Jumalasi, on sinua siunannut.”

3.Mos.25:15-17-- ”Vaan maksa lähimmäisellesi riemuvuoden jälkeisten vuosien luvun mukaan, satovuosien luvun mukaan hän saakoon maksun sinulta.” Kuta useampia vuosia on, maksa sitä suurempi hinta, ja kuta vähemmän vuosia on, maksa sitä pienempi hinta; sillä satomäärän hän myy sinulle. Älköön teistä kukaan tehkö vääryyttä lähimmäisellensä, vaan pelkää Jumalaasi; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.”

3.Mos.25:28 ”...Mutta jos hän ei voi hankkia niin paljoa, kuin maksamiseen tarvitaan, niin jääköön se, mitä hän on myynyt, ostajan haltuun riemuvuoteen asti. Mutta riemuvuotena se on vapaa, ja hän palatkoon perintömaallensa.”

Sapatti- ja riemuvuosi koski orjia, palvelijoita mutta myös maata.

3.Mos.25:10 ”Ja pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille. Se olkoon teille riemuvuosi; jokainen teistä saa silloin palata perintömaallensa ja sukunsa luo.”

 

Jumala on antanut sanansa, ensin vanhan, sitten uuden Liittonsa. On eriasia, kuka edes yrittää noudattaa Jumalan sanaa tai kuka pyrkii tarmokkaasti sitä vastustamaan.