Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#24876 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

17.11.2013 08:52

#24874: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Kysymykseesi #24857 en ole oikea ihminen vastaamaan, en ole teologi. Kysymykseen #24859 olen jo vastannut moneen kertaan, sinä vain et vastaustani ymmärrä ja jankkaat koko ajan sen ohi. Mutta yritetään nyt vielä kerran.... En aio sinulle edelleenkään Raamatun lauseita ladella, se ei ole ainoa tapa käydä keskustelua. Viittaan kokonaiskontekstiin, joka syntyy eri kohtien yhdenmukaisuudesta ja toisaalta jännitteestä niiden välillä.

Jeesus kyllä todella sanoi, ettei lakeja kumoa. Hänen toimintansa kuitenkin kertoo, että hän tulkitsee niitä täysin eri tavoin kuin aikanaan oli tapana ja kuinka myös te niitä tulkitsette. Ei tarvinne muistuttaa niistä lukemattomista kohdista, joissa Jeesuksen käyttäytymistä moitittiin lakien rikkomisena. Näin ollen joko koko tarina on täysin ristiriitainen ja toisilleen vastakkaisia oppeja sisältävä tai sitten Jeesuksen sanat on ymmärrettävä nimenomaan niin, että lakeja tulkitaan ja niitä totellaan sydämen ääntä kuunnellen ja koko ajan rakkautta ja hyvyyttä tavoitellen ja osoittaen. Tästä esimerkkinä otin juuri syntisen naisen tarinan. Tällöin yksittäisten pykälien relevanssi katoaa tämän suuren asian alle. Tämä on nähdäkseni rakkauden kaksoiskäskyt alkuosan suuri sanoma.

Kun tähän liittää sen toisen kohdan, rakkauden lähimmäisiäsi kohtaan, siinä puhutaan lähimmäisen arvostuksesta ja rakastamisesta hänen omista lähtökohdistaan - niin kuin itsekin haluaisit lähimmäisen ottavan sinun lähtökohtasi huomioon ja arvostavan niitä. Tätä ajatusta tukee mm. Jeesuksen kehotus rakastaa vihollistasi. Näitä kaikkia kristinuskon keskeisiä perusteita te uskikset ette ole ymmärtäneet, valiokristityiksi itseänne vaikka kehutte.

Saarnaajaan en ota kantaa, koska te itsekin aina nonsoleeraatte Vanhan testamentin tolkuttomuudet vanhan liton asioina. Voin toki todeta, että nyt oli puhe Jeesuksen opetuksista ja evankeliumin perusviestistä, johon Saarnaajan kirja ei kuulu.

 

Vastaukset


Vieras

#24881 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-11-17 10:40:00

#24876: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

"Kysymykseen #24859 olen jo vastannut moneen kertaan, sinä vain et vastaustani ymmärrä ja jankkaat koko ajan sen ohi. Mutta yritetään nyt vielä kerran.... En aio sinulle edelleenkään Raamatun lauseita ladella, se ei ole ainoa tapa käydä keskustelua. Viittaan kokonaiskontekstiin, joka syntyy eri kohtien yhdenmukaisuudesta ja toisaalta jännitteestä niiden välillä."

Olet omasta mielestäsi ”vastannut moneen kertaan” kysymykseeni: ’miten ihminen Sinun mielestäsi voi rakastaa koko sydämestänsä, koko sielustansa ja koko mielestäsi Jumalaa?’ Todellisuudessa et kuitenkaan ole kertaakaan vielä vastannut kysymykseen, vaan olet ainoastaan kiertänyt koko ajan asian ydintä kuin kissa kuumaa puuroa osoittamatta perusteluissasi lainkaan yhdenkään Raamatunkohdan tukevan omasta päästäsi lähtevää ihmisjärkeily-filosofointiasi.

Tämä osoittaa sinusta valitettavasti vain sen puolen, että tässä kysymyksessä olet auttamattomasti pudonnut kelkasta: Yrittämällä kaikin tavoin vain itse epätoivon vimmalla omalla tahdonvoimallasi selitellä asiaa täysin väärään suuntaan ja ainoastaan viedä omia ajatuksiasi läpi.

Ydin kysymykseni, Jumalan rakastaminen yli kaiken, on Raamatun perusasioita. Et voi millään filosofoinneillasikaan ohittaa sitä tosiasiaa, että Raamattu myös antaa hyvin selkeät ja yksiselitteiset vastaukset tähän kysymykseen. Jos eivät nuo #24874 vastauksessani antamat Raamatunkohdatkaan saaneet yhtään valaista pimeyttäsi tässä kysymyksessä, niin voit minun puolestani tietenkin jatkaa eteenpäin omien selittelyjesi pimeässä tunnelissasi.

Vastauksestasi ymmärsin kyllä, kuinka vaikeaa ateisteille (luonnolliselle ihmiselle) on hyväksyä ja vastaanottaa Jumalan Hengen vaikutuksesta syntynyttä Raamatun ilmoituksen totuutta. Jumalan Sana eli Raamatun ilmoitushan - joka on syntynyt Jumalan hengen vaikutuksesta, on Hänen tuottamansa ja julkituomansa - voi ihmiselle kirkastua vain Pyhän Hengen kautta, joka on ainoa totuuden lähde, totuuteen johdattaja ja Sanan avaaja. Tämän asian Raamattu vahvistaa seuraavasti: ”Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.” (1. Kor. 2:14)


Vieras

#24885 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-11-17 12:08:04

#24876: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

'nonsoleeraatte Vanhan testamentin tolkuttomuudet vanhan liton asioina'.

Esittäisin oman näkemykseni lainauksin kommentissasi esittämääsi, VT:tä koskien ja pyytäisin lukijoita tutustumaan lähteisiin kokonaiskuvan saamiseksi.


Mooseksen laki annettiin israelilaisille  sen jälkeen kun Jumala oli vapauttanut heidät Egyptistä (n. 1440  eKr). Laki oli muodoltaan liittosopimus, jossa määriteltiin vapautetulle ja valitulle kansalle, miten heidän tulee osoittaa kiitollisuutta ja lojaaliutta Jumalalle, joka on valinnut ja pelastanut heidät armosta ja osoittanut hyvyyttä.

Mooseksen laki (viisi Mooseksen kirjaa) ei siis koskaan ole koskenut ketään muuta kuin Israelin kansaa eikä sopimuksena ole millään tavalla meille tarkoitettu. Enää ei ole olemassa liittosuhdetta, jonka ehtoja laki ilmaisisi. Uuden testamentin kirjoitukset osoittavat selvästi, että Mooseksen laki oli väliaikainen. Kristuksen täytetyn työn jälkeen koko laki on asetettu syrjään eikä koske uskovia (mm. 2 Kor. 3, Room. 5:12-21, Room. 10:4, Hepr. 8:7-13).

Yleinen tapa selittää se, mikä Vanhan testamentin säädöksistä on edelleen voimassa, on jakaa Mooseksen laki siviili-, rituaali-, ja moraalisäädöksiin (10 käskyä) ja todeta, että vain moraalisäädökset, jotka uusittu ja vahvistettu Uudessa testamentissa, ovat voimassa.

Vanhan testamentin moraaliperiaatteet, samoin kuin Uuden testamentin, perustuvat samaan objektiiviseen standardiin ja lähteeseen: itse Jumalan luonteeseen. Siksi ne ovat olemassa liiton muuttuessakin.
Uudessa testamentissa käytetty sanamuoto voi olla  ”VT:sta tuttu”, mutta itse moraaliperiaate on ikuinen. Mitään ei ole uusittu, vaan Raamattu kaikilta osin viittaa iankaikkisen Jumalan muuttumattomaan moraaliseen luonteeseen hyvän standardina, joka on ollut aina voimassa.

Raamatussa tehdään selväksi, että kaikissa ihmisissä on Jumalan kuva, mihin perustuu myös ihmisen arvo - ja koska ihminen on moraalinen olento, hänellä on myös moraalinen vastuu. Ihmiset kuitenkin hylkäsivät ja vääristivät nämä ihanteet.

Kristittyjen sanotaan tuomitsevan jotkut henkilöt synnintekijöiksi mutta unohtavan Jeesuksen julistaman rakkauden. Jeesuksen Vuorisaarnan kohta “Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi” (Matt. 7:1) on paljon ei-uskovien siteeraama, koska se asiayhteydestään irrotettuna tuntuu tukevan ajatusta suvaitsevaisuudesta sellaisena kuin he sen ymmärtävät: relativistisen (suhteellisen) etiikan piiriin kuuluvana näkemyksenä, jonka mukaan mikään ei ole itsessään väärin eikä mitään tule siksi tuomita. (Tällainen suvaitsevaisuushan on sisäisesti ristiriitainen näkemys, koska jonkin käytöksen tuomitseminen moraalisesti vääräksi on sen mukaan kuitenkin itsessään väärin.)

http://www.miksiuskon.net/henki_ja_jarki_rusinat_pullasta.html
....



VT, Laki, profeetat ja kirjoitukset

VT on perinteisesti jaettu kolmeen pääosaan: laki, profeetat ja kirjoitukset. Tämä jako on käytössä jo varhain esikristillisillä vuosisadoilla ja ko. jako näkyy UT:ssakin (esim. Luuk. 24:27

Laki eli toora (hepr.) sisältää viisi Mooseksen kirjaa (= Pentateukki). Se on Jumalan ilmoituksen perusta, myös meille Uuden liiton ajan ihmisille. Lakitekstin lisäksi ko. kirjat sisältävät opetusta ja historiaa sekä profetiaa.

Profeetat käsittivät Joosuan ja Tuomarien kirjan, Samuelin ja Kuningasten kirjat, Jesajan, Jeremian, Hesekielin, sekä ns. pienet profeetat: Hoosea, Jooel, Aamos, Obadja, Joona, Miika, Naahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Sakarja, Malakia.


Kirjoitukset sisälsivät Psalttarin eli Psalmien kirjan, joka on muodostunut pitkähkön ajan kuluessa alkaen Daavidista ja jatkuen pakkosiirtolaisuuden jälkeiseen aikaan asti, Sananlaskut, Job, Korkea Veisu, Ruut, Valitusvirret, Saarnaaja, Ester. Näistä viidestä viimeksimainitusta kirjasta käytetään juutalaisten keskuudessa nimikettä "juhlakääröt", koska niiden käyttö korostui erityisesti suurissa juhlissa. Lisäksi kirjoituksiin kuuluivat Danielin kirja, Esra, Nehemia ja Aikakirjat.

http://sley.fi/luennot/Raamattu/Vt/Vanhan_testamentin_yleisluennot/5Moos12-28B.htm

 

 

 

 

Rakkaus ja Pyhyys

#24898 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-11-17 17:14:46

#24876: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Rakkaus on lain täyttymys.

Roomalaiskirje 13.luku jakeet 8-10 toteavat : "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". 
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."

Jeesus  täytti  ristinkuolemallaan lain jonka Hän itse antoi Moosekselle kivitauluissa. Usein näyttää keskustelijoilta unohtuvan että Jumala on myös Pyhä. Helposti korostetaan vain Jumalan armoa, joka toki on totta, kiitos Jumalalle.

Kuitenkin Jeesuksen pyhyyden tunsivat jopa pahat hengetkin, Luukas 4.luku jakeet 33-35 :  " Ja synagoogassa oli mies, jossa oli saastaisen riivaajan henki. Tämä huusi suurella äänellä:
"Voi, mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."
Niin Jeesus nuhteli häntä sanoen: "Vaikene ja lähde hänestä". Ja riivaaja viskasi hänet maahan heidän keskelleen ja lähti hänestä, häntä ollenkaan vahingoittamatta."

Nämä saastaiset henget ajavat kaikkea pahaa ja epäpyhää , mm. huumeita,alkoholismia,peliriippuvuutta,pornoa ja homoseksuaalisuutta.