Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi

Arvoisa eduskunta ja hallitus,

Esitämme vetoomuksemme TYKS Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi. Yöpäivystyksen lakkauttaminen siirtäisi päivystyskäynnit Turkuun, mikä lisäisi potilaiden kuljetustarvetta, ensihoidon kuormitusta ja hoitoon pääsyn viivästymisen riskiä. Yöpäivystyksen lakkauttaminen johtaisi valvonta- ja osastohoitoa vaativan erikoissairaanhoidon loppumiseen: Saloon jäisi ainoastaan terveyskeskussairaala ja päiväkirurginen yksikkö. Yöpäivystyksen lopetuksen seurauksena TYKSin kantasairaala Turussa uhkaa kuormittua merkittävästi. Salon sairaalan toiminta puolestaan näivettyisi lakimuutoksen vuoksi, jolloin erikoissairaanhoidon lääkäreitä ja hoitajia olisi hyvin haastavaa saada jatkossa sitoutumaan työskentelyyn Salossa.

TYKS Salon sairaalan asema Varsinais-Suomessa

TYKS Salon sairaala palvelee noin 60 000 asukkaan aluetta, joka on pinta-alaltaan laajin ja väestömäärältään toiseksi suurin alue Varsinais-Suomessa. Alueella etäisyydet ovat pitkät, ja matka Turun yliopistolliseen keskussairaalaan voi olla yli 100 kilometriä. Lisäksi alueen saaristo ja sisävesialueet vaikeuttavat palvelujen saavutettavuutta ja pidentävät merkittävästi matka-aikoja hoitoon. Salon sairaalan ja kantasairaalan välinen työnjako on vuosien ajan jatkuneen rakennemuutoksen tulosta, ja siksi se tulee ennen kaikkea nähdä osana TYKS:iä, ei erillisenä sairaalana.

Varha vastustaa päivystyksen alasajoa

Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on antanut 28.6.2024 lakiesitykseen oman lausuntonsa. Siinä Varha toteaa, että kustannussäästöt on laskettu virheellisillä tiedoilla TYKS Salon sairaalan päivystyksestä. Päivystyksessä on ollut tosiasiassa n. kolminkertainen määrä käyntejä verrattuna hallituksen käyttämään lukuun 24 käyntiä/vrk. Siksi kustannuslaskelmat onkin tehty virheellisesti ja Salon yöpäivystyksen lakkauttaminen lisäisi huomattavasti kustannuksia sekä ensihoidossa että TYKS Kantasairaalassa. Varha toteaa lausuntonsa lopussa: ”Varha katsoo, että lakiehdotusta tulee muuttaa siten, että se mahdollistaa Salon sairaalan toiminnan nykyisellään.”

Salon päivystys ja sairaalan muut toiminnot

Päivystyksen siirtyminen kauemmas heikentää väestön yleistä turvallisuudentunnetta ja toisaalta laskee asiakastyytyväisyyttä palvelujen saatavuuden heikentymisen vuoksi. Lisäksi tämä kasvattaa erityisesti kiireellistä hoitoa vaativien potilaiden vasteaikaa, ja joidenkin osalta hoidon saaminen voi viivästyä kohtalokkaasti. On selvää, että yöpäivystyksen lakkauttaminen vaikuttaa koko sairaalaan, koska sinne ei voida jatkossa valikoida akuuttia erikoissairaanhoitoa tarvitsevia potilaita. Siksi päivystyksen lakkauttaminen tosiasiassa muuttaa koko sairaalan toimintaa ja profiilia. Myös arkipäivisin päiväaikaan tapahtuva diagnostinen toiminta vaikeutuu Salon päivystyksessä, mikäli erikoistuvien lääkäreiden työskentelyä ei voida enää jatkaa Salossa nykyisen käytännön mukaisesti.

Turun yliopistollisen keskussairaalan toiminta uhkaa kuormittua

Salon sairaalassa tapahtuva yhteispäivystys keventää painetta kohtuuttomasti ruuhkautuneelta TYKS kantasairaalan päivystykseltä. Salon sairaalan vuodeosastot ja valvontayksikkö edellyttävät päivystävän lääkärin läsnäoloa. Mikäli yöpäivystystä ei mahdollisteta, Salon sairaalan valvontayksikkö joudutaan lakkauttamaan ja perustamaan vastaavat asiakaspaikat Turkuun. Vuodeosastoille ei jatkossa voida ottaa enää vaativampaa hoitoa tarvitsevia potilaita, kun lähin lääkäripäivystys on 57 kilometrin päässä. Paine TYKSin kantasairaalan vuodeosastoilla uhkaa kasvaa tämän seurauksena ja sairaankuljetuksen tarve kasvaa merkittävästi.

Varha pitää lain perusteluja kestämättöminä eikä usko säästöjen syntymiseen

Lakimuutoksella pyritään hillitsemään terveydenhuollon kustannuksia ja henkilökuntapulaa. Varha toteaa kuitenkin lausunnossaan: ”Lain perusteluissa esitetyt säästöt eivät Salon kohdalla tulisi toteutumaan, vaan kustannukset mahdollisesti jopa kasvaisivat. Lain yleiset perustelut eivät päde sellaisenaan myöskään henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaamisen näkökulmasta.”   Näiden perusteiden valossa me allekirjoittaneet vetoamme teihin, että TYKS Salon sairaalan yöpäivystys säilytetään. Yöpäivystyksen lakkauttaminen heikentää koko sairaalan toimintaa vaarantaen näin alueen asukkaiden terveyden. TYKS Salon sairaalan palvelut ovat välttämättömiä sekä alueen asukkaille että koko Varsinais-Suomelle, ja ne on turvattava jatkossakin. Haluamme, että hyvinvointialueelle jätetään mahdollisuus kehittää TYKS Salon sairaalan toimintaa alueen omiin tarpeisiin perustuen.

Salossa 11.9.2024

Johanna Päivärinta    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Johanna Päivärinta näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Emme näytä puhelinnumeroasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 1000 ihmiselle.

Lisätietoja…