Me allekirjoittaneet haluamme ilmaista huolemme ja vastustuksemme koskien Suutarilan ala-asteen ja Suutarinkylän peruskoulun yhdistymisen jälkeisiä suunniteltuja luokkajärjestelyjä. Ymmärrämme, että koulujen yhdistäminen on päätetty toteuttaa 1.8.2025 alkaen, mutta uskomme, että esitetyt luokkajärjestelyt eivät ole oppilaiden parhaan edun mukaisia ja vaadimme päätöksen kumoamista.
Keskeiset huolemme ovat seuraavat:

1. Pienten oppilaiden sijoittaminen väistötiloihin: Nykyinen suunnitelma sijoittaa 1.-3. luokkien oppilaat väistötiloihin, jotka sijaitsevat yläasteen läheisyydessä. Tämä tilanne voi luoda pienille oppilaille turvattoman ympäristön ja aiheuttaa heille tarpeetonta stressiä. Yläasteen läheisyydessä on ilmennyt ajoittain levottomuutta ja päihteiden käyttöä. 2017 syntyneet ovat juuri päässeet pois väliaikaisesta parakkipäiväkodista, jonka piha-alueet ja virikkeet ovat olleet puutteellisia päiväkodin väliaikaisuudesta johtuen. Jatkuva väliaikaisuuden tuntu lisää osattomuuden kokemusta.

2. Sisarusten koulumatkojen eriyttäminen: Suunniteltu oppilaiden erottelu eri rakennuksiin vuosiluokkiensa mukaisesti voi johtaa siihen, että sisarukset joutuvat kulkemaan koulumatkat erillään. Tämä on erityisen huolestuttavaa, koska uusien oppilaaksiottoalueiden suunnittelun yhteydessä painotettiin voimakkaasti sisarusperusteen tärkeyttä, jotta sisarukset voisivat opiskella samassa koulussa. Nyt tätä periaatetta ollaan rikkomassa, ja sisarukset erotetaan eri koulurakennuksiin. Tämä ei vain vaikeuta perheiden arkea, vaan myös vaarantaa lasten koulumatkan turvallisuuden.

3. Suunnitelman ristiriidat ja muutosten puute aiemmissa suunnitelmissa: Vuoden takaisessa suunnitelmassa ei ollut mainintaa tällaisesta merkittävästä muutoksesta, ja nykyinen suunnitelma on ristiriidassa koulujen yhdistämisen alkuperäisten tavoitteiden kanssa. Koulujen yhdistämisessä korostettiin, että oppilaiden tulee oppia tulemaan toimeen eri-ikäisten kanssa, mikä edistäisi yhteisöllisyyttä ja erilaisuuden hyväksymistä. Nykyiset luokkajärjestelyt ovat kuitenkin vastoin tätä periaatetta, sillä ne erottavat oppilaita ikäryhmittäin eri rakennuksiin. Musiikkiluokalle hakeutuvat lapset joutuvat jälleen seuraavana vuonna vaihtamaan koulua.

4. Liikennejärjestelyt Töyrynummen alueen 1-3 luokkalaisille ovat riittämättömät väistökouluun mentäessä. Yläkaskentieltä puuttuvat alikulkusilta tai liikennevalot. Suutarilan ala-asteen oppilaille on jo ennestään olemassa alikulkusilta väistökouluun. Lasten turvallisuus on ensisijaisen tärkeää ja viranomaisten tulee ottaa tällaiset seikat päätöksissään huomioon.

5. Yhteisten juhlien puuttuminen: Yksi huolenaiheistamme on se, että uudessa järjestelyssä oppilaat eivät enää pääse osallistumaan yhteisiin kevät- ja joulujuhliin, jotka ovat perinteisesti olleet tärkeitä koko kouluyhteisön yhdistäjiä. Yhteiset juhlat ovat olennainen osa koulujen kulttuuria ja yhteisöllisyyttä, ja niiden puuttuminen voi heikentää oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta.

6. Yhteisöllisyyden heikkeneminen: Oppilaiden jakaminen eri rakennuksiin voi heikentää koulun yhteisöllisyyttä ja lasten kokemaa jatkuvuutta. Yhteisöllisyys on olennaista lasten sosiaalisen kehityksen ja kouluhyvinvoinnin kannalta. Ehdotetulla järjestelyllä oppilaat menettävät osan tärkeistä sosiaalisista suhteistaan, jos heidät siirretään eri tiloihin. Ensimmäisen luokan oppilaille nykyiset 4-luokkalaiset ja ensi vuonna 5-luokkalaiset ovat olleet tärkeitä kummioppilaita, joita on mahdollista tavata päivittäin myös välituntisin ja ovat lisäturvana - ja tukena koulussa. Isommat oppilaat toimivat myös esimerkin tavoin pienemmille oppilaille ja pienemmät oppilaat taas rauhoittavat koulun ilmapiiriä. Lisäksi isommat sisarukset tuntevat suurta huolta pienemmistä, jos juuri koulun aloittaneet joutuvat vaihtamaan koulua. Tunne- ja sosiaalisten taitojen tärkeys on olennaista nykypäivänä.

7. Perheiden mielipiteiden riittämätön huomioiminen: Vaikka koulujen yhdistäminen on päätetty, monilla vanhemmilla on ollut huolia luokkajärjestelyistä, eikä näitä huolia ole huomioitu riittävästi. On tärkeää, että perheiden näkemykset otetaan huomioon ja että päätöksiä tehdään yhteistyössä heidän kanssaan.

8. Turvattomuuden tunne muuttuvassa ajassa on nykyään läsnä kaikkien lasten ja perheiden arjessa. Viimeisen viiden vuoden aikana perheet ovat kohdanneet suuria haasteita pandemian ja Ukrainan sodan vuoksi. Lapset elävät turvatonta aikaa ja jatkuvuus ja pysyvyys on erittäin tärkeää tässä ajassa. Lasten oikeuksien sopimus edellyttää aina ottamaan lapsen edun huomioon heitä koskevissa päätöksissä. Nyt uuden päätöksen myötä lapsia tullaan siirtelemään kohtuuttoman ennakoimattomasti ja nopeilla päätöksillä, vaikka vaihtoehtona on pysyä vanhassa päätöksessä, säilyttää koulut entisellään vuoteen 2027 saakka. Näin on myös jo luvattu vanhemmille asukastilaisuudessa syksyllä vuonna 2023.

9. Rakentamisen aikataulu on epävarmaa: Rakennusprojektit viivästyvät lähes aina ja parin kuukauden viive aloituksessa moninkertaistuu vuodeksi luovutusvaiheessa. On vastuutonta siirtää lapsia väistötilaan, kun uuden koulun valmistumisen ajankohta ei ole täysin varma.

Vaatimuksemme:
Vaadimme, että Suutarilan ala-asteen ja Suutarinkylän peruskoulun yhdistymisen jälkeiset luokkajärjestelyt otetaan uudelleen tarkasteluun. Toivomme, että ratkaisuja etsitään, jotka tukevat paremmin oppilaiden turvallisuutta, perheiden arjen sujuvuutta ja koulujen yhteisöllisyyttä. On tärkeää, että lapset saavat jatkaa opintojaan ympäristössä, joka on turvallinen, yhteisöllinen ja tukee heidän oppimistaan parhaalla mahdollisella tavalla. Vaadimme, että Suutarinkylän peruskoulun oppilaat jatkavat nykyisessä koulussa siihen saakka, kunnes uusi koulu on valmistunut.
Yhteisenä tavoitteenamme on varmistaa, että kaikki Suutarilan ja Suutarinkylän alueen lapset voivat nauttia laadukkaasta opetuksesta turvallisessa ja yhtenäisessä oppimisympäristössä.

Milla Lintunen, Jenni Aarnio, Satu Kojo    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Milla Lintunen, Jenni Aarnio, Satu Kojo näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…