Seinäjoen kaupungista koiraystävällisempi

Seinäjoella koirien omistajat tietävät, että ainoat paikat koiran kanssa aidosti sallituille vierailuille ovat koiratarvikeliikkeet. Näissä koiria käydäänkin ahkerasti sosiaalistamassa ja saadaan esimerkiksi varusteet sovitettua sopiviksi paikan päällä, ettei tehdä turhia ostoksia.

Joillakin on eroahdistuksesta kärsiviä koiria, joita ei voi opettaa kokopäiväisesti, vaan koirat tarvitsevat myös sitä ihmisen läsnäoloa. Tätä hankaloittaa se, että esimerkiksi kesän helteillä todella harva kauppa/liike toivottaa koirat tervetulleiksi sisään liikkeeseensä, olipa kyseessä mikä kauppa tahansa. Näistä ei kenties edes uskalleta julkisesti mainita, koska seinäjokiset koiravihaajat nostavat äänensä aika nopeasti esiin.

Aikaisemmin Ideaparkillakin sai vierailla koiran kanssa Musti&Mirriä pidemmällä, nykyään saa vartijat peräänsä jos kulkee koiran kanssa pidemmälle.

Kesäkauden lisäksi haasteena on myös talvikausi. Se, kun lumetetaan tai kun lunta on satanut sen verran, että hiihtäjät pääsevät hiihtämään.

Talviaikaan nykyään vedetään latuja myös kävelyteiden varteen. Jos ei, niin sen sijaan on valtaisat lumivallit eikä siellä pysty jokainen koira kulkea.

Seinäjoen kaupungilta onkin paljon toivottu, että jokaista kuntorataa ei vedettäisi hiihtoladuille. On alueita, joissa hiihtolatujen lisäksi kulkee kapeita pikkupolkuja, joilla pystyy koirien kanssa kulkea. Mutta osa tällaisista alueista on hiihtäjäkansalle liikaa - heidän mielestään edes niillä pikkupoluilla ei saisi koirien kanssa kulkea, kun on latukausi. Useaan kertaan on koiraryhmissä keskusteltu siitä, miten seinäjokiset hiihtäjät ovat "laturaivon vallassa", huutavat rumasti ja huitovat sauvoillaan koirakkoja kohti, vaikka koirakko seisoisi kaikessa rauhassa odottamassa, että hiihtäjä on mennyt ohitse. Laduille myös levitellään rotanmyrkkyjä ja muita vaarallisia asioita koirille, etteivät ne vain tulisi latuaikana lähellekään hiihtolatuja.

Tämä aiheuttaa monille koirakoille sen, että on äärettömän hankala kulkea lenkeillä talvikautena. Koirat ovat persoonia siinä missä ihmisetkin, ja niillä on myös esimerkiksi nivelrikkoa, tai muita haasteita, jonka vuoksi metsän rauhallisuudessa olisi helpompi kulkea - jos ei olisi niitä hiihtolatuja.

Seinäjoen kaupunki järjesti talvella 2023-2024 koiraladun, mutta tämäkin aiheutti lähinnä huvittuneisuutta. Yksi suora latu, jossa piti tehdä U-käännös päästäkseen takaisin. Matkaa ei ollut riittävästi. Oli siis hyvä alku, mutta tämä ei juuri auttanut niitä, jotka pitkää matkaa koirien kanssa hiihtävät. Joistakin tuntui, että tämä oli Seinäjoen kaupungilta lähes vitsiltä koirakansaa kohtaan. Joillekin se oli toki hyvä mahdollisuus päästä kokeilemaan lajia.

Ennen tämän addressin julkaisua olen keskustellut joidenkin koiranomistajien kanssa, jotka ovat tässä asiassa samaa mieltä; Seinäjoen kaupungilta toivotaan koiraystävällisempää asennetta monin eri tavoin!

Seinäjoelle on saatu Koirametsä Havu, joka on mahtava asia. Sinne ei kuitenkaan voi aina viedä koiria syystä tai toisesta;
- jos oma koira esim. kipeä (tartuntariski koirienkin sairauksissa)
- ei ole millä kulkea Koirametsä Havuun
- on esim. vähävarainen, eikä pysty maksaa Koirametsä Havun käytöstä
- itselle sopivat ajat ovat varattuja

Koirametsä Havu on mahtava lisä koiranomistajille ja koirille! Mutta kaikki koirat eivät aina tule toistensa kanssa toimeen, joka sekin on kuin ihmisillä. Koirametsää ei voi aina varata siten, että hinnat jaetaan ja "mennään vaan porukalla", koska voi tulla tappelu. Kaupungin koirapuistot ovat tästä myös aika yleinen esimerkki. Lisäksi Seinäjoen kaupunki huoltaa koirapuistoja ympäri vuoden aika heikonlaisesti, joka sekin vähentää käyttäjäkuntaa.

Toivoisimme Seinäjoen kaupungilta myös myönteisyyttä siihen, että yhdistykset saisivat käyttää luvallisesti urheilukenttiä harrastamiseen. Koirien kanssa harrastavat ja kulkevat tietävät, että jäljet siivotaan eikä paikkoja jätetä törkyisiksi. Yhdistykset järjestävät koulutuksia ja treenejä siten, ettei mahdollinen koirien haukkuminen aiheuta häiriötä hiljaisuusaikaan, eikä niitä pidetä siten, että kulkureitit tukittaisiin muilta kulkijoilta. Toivoisimme, että Seinäjoen kaupunki myöntäisi helpommin lupia erilaisiin harrastuksiin koirien kanssa. Yhdistysten sekä muiden harrastajien treenivuorot ovat koirahalleilla hyvin vähäiset, sinne ei esimerkiksi ilta-aikaan mahdu, ja päivätyötä tekeville ei täten ole juuri mitään mahdollisuuksia päästä hallille harrastamaan koiransa kanssa. Jotkut käyvät treenaamassa tämän vuoksi Ilmajoella ja Lapuallakin, koska Seinäjoella ei ole mahdollisuuksia harrastaa. Tämä tietenkin harmittaa Seinäjoella asuvia, kun joutuu lähteä muualle. Seinäjoen kaupunki pystyisi varmasti laittamaan vaikkapa nettiin varauskalenterin, jossa voisi vaikka valita muutamasta kentästä millä kentällä ja milloin haluaa treenata. Näin esimerkkinä.

Koirien kanssa olisi myös mahtavaa päästä uimaan. Seinäjoen kaupungilla koiravastaisuus on kuitenkin sen verran vahvoilla, että ainut missä ehkä pääsee koiriaan uittamaan, on Kyrkösjärvellä veneenlaskupaikka Hamarintien vieressä. Tämä paikka on ns. parhaimmilla keleillä täyteen ahdettu, eikä rauhallista hetkeä koirien opettamiseen ja uittamiseen ole. Koira tarvitsee myös monipuolista lihaskunnon ylläpitoa, joista uiminen on yksi tärkeä osatekijä. Olisi siis tärkeää, että Seinäjoen kaupunki kohdistaisi muutaman rannan koirille luvallisiksi, jolloin koirat olisivat suoraa poissa sellaisilta rannoilta, missä koirat aiheuttaisivat eripuraa.

Tällä addressilla toivommekin, että Seinäjoen kaupunki tarttuisi tähän tärkeään asiaan, ja ajattelisi myös koirakkoja. On myös ympäri vuoden matkustajia, jotka koirineen pysähtyvät Seinäjoelle - useamman kerran on minultakin kysytty, eikö täällä todella ole muita paikkoja kuin koiratarvikeliikkeet, missä saa koiran kanssa käydä. Ulkopaikkakuntalaisetkin siis ihmettelevät tätä Seinäjoen kaupungin koiravastaisuutta. Me koiranomistajat tiedämme oman vastuumme asioissa, mutta Seinäjoen kaupunki ei luo mahdollisuuksia näyttää sitä, että on myös asiallisia ja fiksuja koiria omistajineen, jotka eivät aiheuta häiriötä esimerkiksi kaupoissa tai kulkiessaan lenkeillä.

Pyydämme erityisesti sitä, että talvikautena koirakot otettaisiin vihdoin viimein huomioon, ja jätettäisiin turvallisia lenkkeilymahdollisuuksia kapeiden kävelyteiden lisäksi kuntoradoillekin. Ne koirat, jotka opettelevat toisten koirien ohtuksia ja hihnakäytöstä, on talvikautena kapeaksi käyvät kävelytiet iso haaste, koska ei ole tarpeeksi paljon tilaa ohittaa vastaan tulevaa koirakkoa.

Me allekirjoittaneet pyydämme, että Seinäjoen kaupunki tekisi ryhtiliikkeen koiraystävällisyydessä, eikä vain välttelisi asiaa. Seinäjoen kaupungissa on koiria kuitenkin paljon, ja myös koirat omistajineen tulee huomioida paremmin. Samalla pyydämme, että Seinäjoen kaupunki järjestäisi roskiksia enemmän ympäristöön, jolloin koirankakkapussin/-pussien kanssa ei tarvitsisi kävellä pitkästi (mitä se oikeasti on, koska roskiksia ei joillain alueilla ole eikä niitä koirankakkapusseja voi kenen tahansa roskikseen laittaa). Ja toivottavasti se myös parantaisi tilannetta niiden keräämisen suhteen, jolloin säästyttäisiin joka kevät käytävältä koirankakka-keskustelulta sosiaalisessa mediassa.

Tehdään Seinäjoen kaupungista yhdessä koiraystävällinen kaupunki!

Allekirjoituksia otetaan vastaan 6.10.2024 saakka, jonka jälkeen 7.10.2024 tämä lähetetään Seinäjoen kaupungille.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Ansku Soini näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…