Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!

Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu – ja kylä!

Jyväskylän Kuohun kylän päiväkotikoulu on ollut lakkautusuhan alla yli 20 vuoden ajan. Tänä vuonna tilanne on vakavampi kuin koskaan aiemmin, sillä Jyväskylän kaupungin sivistyslautakunta on äänin 7-6 puoltanut ehdotusta, jonka mukaan koulu lakkautettaisiin 35 000 euron vuotuisten säästöjen aikaansaamiseksi.

Miksi näin ei saa käydä:

1. 1)  Jyväskylän kaupunki on MAL-sopimuksessa (4/2021) sitoutunut kehittämään Kuohun kylää.

2. 2)  Epäilemme, että vuotuisten säästöjen laskennassa on vakavia virheitä ja vaihtoehtoja ei ole tosissaan etsitty. Olemme kolmatta kertaa oikaisemassa Kuohun koulun lakkauttamiseen liittyviä laskelmia. Kaksi edellistä kertaa oikeus voitti. Samat laskuvirheet ovat tapahtuneet aiemmin myös Muuratsalossa. Lähetämme taas kaupungille yksityiskohtaiset korjaavat laskelmat ja toimenpide-ehdotukset.

3. 3)  Laskelmissa ei ole huomioitu poismuuttoa seuraavaa verotulojen tippumista, kaupungin omistaman infrastruktuurin arvon alenemista tai lasten heikentyneen terveyden aiheuttamia kustannuksia.

4. 4)  Puolueettomat tutkimukset osoittavat, että kyläkoulujen lakkautuksilla ei ole saavutettu tavoiteltuja säästöjä.

5. 5)  Sivistyslautakunta joutui tekemään kriittisen tärkeän päätöksensä ennen kuin asukkaita oli kuultu ja vaihtoehtoja kartoitettu kuntalain mukaisesti

6. 6)  Alueelle kaavoitettu uusia asuinrakennuspaikkoja yhteensä 147, pääosin turvallisen alle 4 km koulumatkan etäisyydellä koulusta. Osayleiskaava (8/2019).

7. 7)  #liikuntapääkaupunki #suomenateena ja Jyväskylän kaupungin strategia sekä arvot ovat kaikki erittäin vahvasti lakkauttamispäätöstä vastaan

Kuohussa on potentiaalia

Tämä viiden järven kylä on ollut osa Suomen maisemaa 1800-luvulta lähtien ja tarjoaa nykyään noin 700 asukkaalle ihanteellisen sijainnin vain 12 minuutin päässä sairaalasta ja 18 minuutin päässä Jyväskylän keskustasta.

Koronapandemian jälkeinen siirtyminen etä- ja hybridityöhön, 5G-verkon laajentuminen sekä ihmisten lisääntynyt kaipuu rauhalliseen ympäristöön ovat tehneet Kuohusta unelmakohteen. Kylällä on erinomaiset edellytykset jatkossakin kasvaa ja houkutella uusia asukkaita—asiantuntijoita, terveydenhuollon ammattilaisia ja muita, jotka etsivät rauhaa älylaitteiden hallitseman arjen keskellä. Esimerkiksi Pirkanmaan vastaavissa järvimaisemissa sijaitsevat kiinteistöt ovat merkittävästi kalliimpia, luoden Jyväskylän kaupungille selkeän kilpailuedun.

Kuohun kylän yhdistystoiminta tuottaa kaupungille merkittäviä hyötyjä palveluiden ylläpidossa. Urheiluseura Kuohun Veto huolehtii liikuntapaikoista ja järjestää edullista toimintaa laajalle alueelle, ja Nuorisoseura ylläpitää kylätaloa, joka mahdollistaa yhteisötapahtumat ja työllistää nuoria. Lisäksi VPK tarjoaa nopean avun kriisitilanteissa. Kylän elinvoiman heikentyminen merkitsisi näiden palveluiden tuottamisen vastuun ja kustannusten siirtymistä julkiselle sektorille.Luonnonvarakeskuksen mukaan järjestöjen rooli maaseudun palveluissa on kriittinen ja niiden tukeminen ehkäisee kasvavia kustannuksia.

Pyydämme apuasi

Ymmärrämme, että kaupungin talous on ahtaalla. Ehdotettu säästö ei kuitenkaan ole todellinen lyhyellä aikavälillä ja pitkällä aikavälillä koulun lakkauttaminen tulee kaupungille kalliiksi.

Haluamme auttaa. Kuohulaisina lupaamme, että teemme jatkossakin töitä talkoilla, autamme hankkimaan kaupunkiin asukkaita ja pidämme yllä kaupungin arvoja omilla toimillamme.

Olisiko kohtuutonta pyytää, että vuosittain ei tarvitsisi käsitellä koulun lakkautusta?

Auta Kuohua kasvamaan ja allekirjoita adressi, jotta Kuohun päiväkotikoulua ei lakkauteta ja lakkauttamisella uhkailu saadaan loppumaan. Kiitos!

Valtteri Kiianmaa, Taneli Laitinen, Jouni Tarvainen, Arto Puikkonen, Kimmo Louhelainen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Valtteri Kiianmaa, Taneli Laitinen, Jouni Tarvainen, Arto Puikkonen, Kimmo Louhelainen näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…