Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24876 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

17.11.2013 08:52

#24874: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Kysymykseesi #24857 en ole oikea ihminen vastaamaan, en ole teologi. Kysymykseen #24859 olen jo vastannut moneen kertaan, sinä vain et vastaustani ymmärrä ja jankkaat koko ajan sen ohi. Mutta yritetään nyt vielä kerran.... En aio sinulle edelleenkään Raamatun lauseita ladella, se ei ole ainoa tapa käydä keskustelua. Viittaan kokonaiskontekstiin, joka syntyy eri kohtien yhdenmukaisuudesta ja toisaalta jännitteestä niiden välillä.

Jeesus kyllä todella sanoi, ettei lakeja kumoa. Hänen toimintansa kuitenkin kertoo, että hän tulkitsee niitä täysin eri tavoin kuin aikanaan oli tapana ja kuinka myös te niitä tulkitsette. Ei tarvinne muistuttaa niistä lukemattomista kohdista, joissa Jeesuksen käyttäytymistä moitittiin lakien rikkomisena. Näin ollen joko koko tarina on täysin ristiriitainen ja toisilleen vastakkaisia oppeja sisältävä tai sitten Jeesuksen sanat on ymmärrettävä nimenomaan niin, että lakeja tulkitaan ja niitä totellaan sydämen ääntä kuunnellen ja koko ajan rakkautta ja hyvyyttä tavoitellen ja osoittaen. Tästä esimerkkinä otin juuri syntisen naisen tarinan. Tällöin yksittäisten pykälien relevanssi katoaa tämän suuren asian alle. Tämä on nähdäkseni rakkauden kaksoiskäskyt alkuosan suuri sanoma.

Kun tähän liittää sen toisen kohdan, rakkauden lähimmäisiäsi kohtaan, siinä puhutaan lähimmäisen arvostuksesta ja rakastamisesta hänen omista lähtökohdistaan - niin kuin itsekin haluaisit lähimmäisen ottavan sinun lähtökohtasi huomioon ja arvostavan niitä. Tätä ajatusta tukee mm. Jeesuksen kehotus rakastaa vihollistasi. Näitä kaikkia kristinuskon keskeisiä perusteita te uskikset ette ole ymmärtäneet, valiokristityiksi itseänne vaikka kehutte.

Saarnaajaan en ota kantaa, koska te itsekin aina nonsoleeraatte Vanhan testamentin tolkuttomuudet vanhan liton asioina. Voin toki todeta, että nyt oli puhe Jeesuksen opetuksista ja evankeliumin perusviestistä, johon Saarnaajan kirja ei kuulu.