Vesangan lähikirjasto pitää säilyttää!

Vesangan Lähikirjasto pitää säilyttää!

Jyväskylän kulttuuri- ja liikuntalautakunta on kokouksessaan 3.9.2024 esittänyt Vesangan lähikirjaston lakkauttamista osana vuoden 2025 talousarvioesityksen valmistelua.

Tärkeimpänä perusteena kirjaston lakkauttamiselle on esitetty tarvetta ottaa kirjastotila opetuskäyttöön, sillä Jyväskylän sivistyslautakunta on vastaavasti kokouksessaan 4.9.2024 esittänyt Kuohun kyläkoulun lakkauttamista. Kuohun kyläkoulun oppilaat on tarkoitus jatkossa siirtää Vesankaan. Lakkautusuhan alla olevat Vesangan lähikirjasto ja Kuohun kyläkoulu sijaitsevat naapurikylissä alle kahdeksan kilometrin päässä toisistaan. Kuohun koulun ja Vesangan lähikirjaston lakkautusta on perusteltu kaupungin heikentyneellä taloustilanteella, mutta mitään merkittävää säästöä, jos säästöä ollenkaan, näillä toimenpiteillä ei saavuteta.

Vesangan lähikirjasto sijaitsee Vesangan päiväkotikoulun yhteydessä. Kirjastotila toimii jo tällä hetkellä koulun yhtenä opetustilana, mikä vaatii joustoa sekä koulun että kirjaston puolelta, mutta tähän järjestelyyn on sopeuduttu hyvin. Vesangan lähikirjastolla on mittaamattoman suuri merkitys päiväkotikoulun arjessa, niin päiväkodin lapsille, koulun oppilaille kuin henkilökunnalle. Lähikirjasto palvelee laajasti Jyväskylän kaupungin läntistä osaa asukkaineen, sillä matkaa seuraavaksi lähimpiin kirjastoihin kertyy Vesangasta lähemmäs kymmenen kilometriä, Kuohulta merkittävästi enemmän. Julkisen liikenteen yhteydet kaupungin muihin kirjastoihin ovat heikot, ilta-aikaan julkista liikennettä ei ole. Lasten omatoiminen liikkuminen turvallisesti kaupungin muihin kirjastoihin on mahdotonta, sillä kevyenliikenteen väyliä ei ole ja matkat ovat pitkiä.

Vesangan lähikirjasto on auki viikossa vain 11 tuntia palvellen ainoastaan kolmena päivänä viikossa, kesäaikaan kirjasto on kokonaan suljettuna. Yhteensä vuodessa kirjasto palvelee reilu 400 tuntia ja kirjastossa työskentelee yksi kirjastonhoitaja 65 % työajastaan. Vesangan lähikirjaston suppeisiin aukioloaikoihin nähden vuosilainausmäärät ovat huomattavat, esimerkiksi vuonna 2023 lainauksia oli yli 24 000. Vaikka lainausmäärä on kaupungin muihin kirjastoihin verrattuna pienimpiä, on tunnit tehokkaasti käytössä. Vesanka on huippuluokkaa, kun tarkastellaan lainattujen kirjojen määrää aukiolotuntia kohden. Kuohu-Vesanka alueen asukasmäärä on vajaa 2600, lähes puolet alueen perheistä on lapsiperheitä ja väestömäärän ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa. Alueen asukasmäärään nähden lainausmääriä voidaan myös pitää erittäin hyvinä.

Vastustamme Vesangan lähikirjaston lakkauttamista, koska

1. Kirjaston lakkauttaminen ja siihen yhdistetty Kuohun kyläkoulun lakkauttaminen heikentävät merkittävästi Kuohu-Vesanka alueen lasten ja nuorten asemaa sekä asettavat heidät eriarvoiseen asemaan kaupungin muihin lapsiin ja nuoriin verrattuna.

2. Lakkautuspäätös on ristiriidassa kirjaston lakisääteisten tehtävien kanssa. Näitä tehtäviä ovat esimerkiksi edistää lukemista sekä tarjota ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja monipuoliseen lukutaitoon. Nämä lakisääteiset tehtävät toteutuvat saumattomasti päiväkotikoulun ja kirjaston yhteistyönä.

3. Lakkauttamisesta saatavat säästöt ovat minimaaliset aiheutuneeseen haittaan nähden. Lisäksi lakkautuksen valmistelussa ei ole huomioitu mistä kirjastoa korvaava, ja siten kustannuksia lisäävä, kirjastoauto saataisiin palvelemaan noin 260 lapsen päiväkotikoulua. Kirjastoautojen reitit ovat jo tällä hetkellä aivan täydet, koska myös kirjastoautojen määrää on Jyväskylässä vähennetty.

4. Kirjasto toimii kaikenikäisten kyläläisten kohtauspaikkana. Vesangan kylässä ei ole kirjaston lisäksi kylätaloa, kahvilaa tai muuta luontaista kohtaamispaikkaa. Jos kirjastoa ei kylällä enää olisi, eivät palvelut ole enää saavutettavia kaikille kylällä asuville ikääntyville. se on merkittävässä ristiriidassa Jyväskylän kaupunkistrategian kanssa. Kaupunkistrategian neljästä kärjestä yksi on koulutus- ja kulttuurikaupunki https://www.jyvaskyla.fi/kaupunki-ja-paatoksenteko/strategia-ja-kehittaminen/kaupunkistrategia

5. Lakkautus vähentää arkista hyötyliikuntaa, passivoi palvelun käyttäjiä ja lisää liikenteen päästöjä. Jyväskylän kaupunkistrategian mukaan Jyväskylä on liikuntapääkaupunki. Lähikirjaston lakkauttaminen tarkoittaa siirtymistä autoiluun, jos kirjastopalveluiden ääreen jatkossa haluaa päästä, joten lakkautus on myös tästä näkökulmasta ristiriitainen kaupunkistrategian kanssa.

6. Kaupungin ajama suurten aluekirjastojen palveluverkosto ei ole Kuohu-Vesanka alueelta katsottuna joukkoliikenteellä tai kevyen liikenteen reittien kautta saavutettavissa. Pieni ja tehokas lähikirjasto palvelee kyläläisiä parhaiten.

7. Kirjasto tuo alueelle sekä veto- että pitovoimaa. Tähän asti Vesangassa olleet palvelut ovat tuoneet alueelle maltillista kasvua. Palveluiden väheneminen heikentää ennen pitkää kylän elinvoimaisuutta. Alueella on valmiiksi kaavoitettuja tontteja, joten tilaa uusille asukkaille on.

Oletko samaa mieltä ja vastustat Vesangan lähikirjaston lakkauttamista?

Elävän kylän rakentamiseen tarvitaan kolme kovaa K:ta - koulu, kauppa ja kirjasto. Ne kaikki löytyvät Vesangasta nyt ja toivottavasti myös tulevaisuudessa. Allekirjoittamalla adressin autat meitä kamppailemaan huonoa päätöstä vastaan, päätöstä jonka vaikutukset kohdistuvat ennen kaikkea Kuohu-Vesanka alueen lapsiin ja nuoriin mutta myös ikääntyneisiin ihmisiin sekä asettaa kaupungin asukkaat eriarvoiseen asemaan.

Vesangan kyläyhdistys ja Vesangan päiväkotikoulun vanhempaintoimikunta

Vesangan Kyläyhdistys ja Vesangan päiväkotikoulun vanhempaintoimikunta    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Vesangan Kyläyhdistys ja Vesangan päiväkotikoulun vanhempaintoimikunta näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…