Tavoitteena turvallisempi huominen: Kevyen liikenteen väylä Karttulantielle välille Haminalahti-Pihkainmäki

Picsart_24-09-26_15-50-42-390.jpgTavoitteena turvallisempi huominen

Kevyen liikenteen väylää (10,5 km) välille Haminalahti - Rytky - Pihkainmäki on kaavailtu ja lupailtu jo vuosikymmeniä. Karttulantien osuus läntisen Kuopion pääväylänä on harmillisesti jätetty huomiotta jo koko kaavailun ajan. Hanke on nyt nostettu Kuopion seudun MAL (Maankäytön, asumisen ja liikenteen) sopimuksen asiakohdaksi, mutta toteutus on jäänyt toistuvasti haaveeksi.

Addressilla haluamme nostaa esiin kevyen liikenteen väylän tarpeellisuuden sekä sen laajan merkityksen turvallisuuden, hyvinvoinnin, saavutettavuuden sekä uusien mahdollisuuksien edistäjänä koko Kuopion alueelle.

Kommenttikenttään toivomme alueen asukkailta sekä tienkäyttäjiltä kokemuksia, kannanottoja sekä näkemyksiä aiheesta. Kommentteissa voi kertoa myös “vähältä piti” -tilanteita ja todellisia vaaranpaikkoja, joita tiellä on havaittu.

Karttulantien tämän hetken tila on uhka kevyelle liikenteelle. Eikä tie vastaa edes lain minimivelvoitteita.

Piennaralue on olematon ja näin ollen jokainen ajoneuvon ohitustilanne on hengenvaarallinen jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Tieosuus on maantieteellisesti kuljetusväylänä hyvin aktiivinen ja raskaan kaluston liikennemäärät ovat osuudella suuria. Tieosuuden mäkisyys, mutkaisuus ja vaihtelevat keliolosuhteet lisäävät turvattomuutta. Siksi myös useat raskaan kaluston ammattikuljettajat pitävät tieosuutta vaarallisena.

Emme halua, että tien turvattomuus ymmärretään vasta sitten, kun kunnolla sattuu. Yksikin vakava onnettomuus olisi liikaa!

Tien turvattomuus estää aidosti lasten ja nuorten liikkumisen tiellä. Koulu- ja harrastematkoja ei voi toteuttaa pyöräillen tai kävellen hengenvaaran vuoksi. Laissa on määritelty velvoite riittävän leveästä pientareesta, joka ei nyt toteudu tällä vilkkaalla tieosuudella. Pientareen leventämisen sijaan olisi turvallisempaa ja kustannustehokasta toteuttaa tieosuudelle asianmukainen kevyen liikenteen väylä.

Tasa-arvoinen Kuopio

Kuopion kaupungin tasa-arvolupaukseen vedoten haluamme tuoda esiin myös haja-asutusalueiden asukkaiden oikeuden turvalliseen, ja terveeseen liikkumiseen. Kuopion alueella asukasluvultaan vähäisemille ja käyttöasteeltaan pienemmille tieosuuksille on hiljattain saatu kevyen liikenteen väyliä. Karttulantien osuus on näissä tilanteissa jäänyt harmillisesti jalkoihin useita kertoja.

Hankkeella haemme tasavertaista turvallisuutta sekä monipuolisempia liikkumismahdollisuuksia kaikkien tienkäyttäjien kannalta. Erityisesti nostamme esiin lasten ja perheiden oikeutta ja mahdollisuuksia liikkua kylien välisiin harrasteisiin sekä koulumatkoihin jalan ja pyöräillen turvallisesti. Kylien välinen vuorovaikutus lisääntyisi merkittävästi turvallisen kevyen liikenteen väylän myötä.

Alueen julkinen liikenne on kokoluokkaansa nähden erittäin rajallista. Tällä hetkellä tätä puutetta ei voi korvata pyöräillen tai jalan tien vaarallisuuden vuoksi. Matkat onkin taitettava lähes poikkeuksetta yksityisautoillen. Haminalahti - Rytky - Pihkainmäki asuinalueiden sijainti Matkuksen, Kylmälahden ja pienen Neulamäen yritysalueen läheisyydessä kevyen liikenteen väylän yhteydellä mahdollistaisi työssäkäyntiliikenteen siirtymistä huomattavissa määrin kevyeen liikenteeseen ja sähköpyöräilyyn. Turvallisen liikkumisen mahdollistamisen lisäksi syntyisi samalla myös positiivisia ilmastovaikutuksia.

Turvallinen koulumatka lähikouluun on jokaisen lapsen oikeus

Kevyen liikenteen väylä toisi pidemmällä ajanjaksolla säästöjä myös koulukuljetuksiin. Lähialueiden lapset pääsisivät turvallisesti kouluun pyöräillen. Tällä hetkellä jopa kouluvalinnat määräytyvät tien turvattomuuteen pohjautuen. Jo pelkkä tien ylitys on arvioitu oppilaille niin vaaralliseksi, että nyt koulukyydit joutuvat ajamaan ristiin ja kiertämään eri kylien kautta useaan kouluun. Myös julkisen liikenteen varassa kaupunkiin kulkevat koululaiset ja työssäkävijät pääsisivät turvallisemmin pysäkeille.

Säännöllinen liikkuminen edistää terveyttä ja hyvinvointia

Kuopion pyöräilyn edistämisohjelmassa on määritelty toimenpiteitä pyöräilyn kehittämiseksi. Siinä todetaan, että tulevien vuosien aikana parannetaan pyöräilyverkostoa ja pyöräpysäköintiä sekä edistetään pyörämatkailua. Karttulan tien kevyen liikenteen väylä sopii täydellisesti tähän edistämisohjelmaan.

Tämän lisäksi se tarjoaisi monipuolisen ja kauniin reitin harrastepyöräilijöille ja pyöräkerhoille. Sijainniltaan ja kulttuurihistoriallisilta maisemiltaan reitti olisi loistava pyöräilytapahtumia sekä pyöräilymatkailua ajatellen. Se mahdollistaisi myös rullahiihtäjille ja -luistelijoille yhtäjaksoisen reitin Kuopion keskustasta alkaen. Nyt kevyen liikenteen mahdollisuudet jäävät suurilta osin hyödyntämättä tien turvattomuuden vuoksi.

Kevyen liikenteen väylä lisäisi myös alueen houkuttelevuutta muuttovirran kannalta. Turvalliset kulkuyhteydet lisäävät reitin varrella olevien asuinalueiden sekä uusien tonttien kiinnostusta.

"Allekirjoita sinäkin adressimme 30.10. mennessä, niin saamme asiaa eteenpäin!"

Allekirjoittamalla adressin annat tukesi läntisen Kuopion kyliä yhdistävän kevyen liikenteen väylän toteuttamiselle.

Lämmin kiitos jo etukäteen!

Yhteistyössä ja tietoamme lisänneet :

Pihkainmäen asukaat, Rytkyn asukkaat, Haminalahden asukkaat, Pihkainmäen Vanhempain yhdistys ry, Kuopion alueen pyöräilyseurat, Pihkainmäen kyläyhdistys ry, Suomen Kylät ry, Kuopion Länsirannan kylät ry. Asiantuntija haastattelut.

Sini Raappana, Pilvi Puranen, Santtu Tuomisto    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Sini Raappana, Pilvi Puranen, Santtu Tuomisto näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä postinumeroasi julkisesti verkossa.

Emme näytä tätä tietoa julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…