Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#18176 Re: Re: Re:

31.07.2013 10:14

#18174: - Re: Re:

Yksi tallenne on minulla tässä työpöydällä: Raamattu.

Älä anna uunottaa itseäsi

#18177 Re: Mitä muita välineitä shamaani käyttää?

31.07.2013 10:22

#18172: - Mitä muita välineitä shamaani käyttää? 

Rehellisesti sanottuna: shamanismissa kutsutaan pahoja, valehtelevia henkiä. Näitä pahoja henkiä eli riivaajia Jeesus ajoi monista ihmisistä ulos. Pahat henget teeskentelevät olevansa jotain muuta kuin todella ovat. Ne saattavat esim. esiintyä jonain edesmenneenä läheisenä ihmisenä, johon haluat saada yhteyden.

Paholainen on lukemattomien valepukujen ja tuhansien valheiden mestari. Hän ja pahat henget polvistuvat kerran Jeesuksen edessä ja tunnustavat : Jeesus on Herra.


Vieras

#18178 Re: Re: Re: Re:

31.07.2013 10:26

#18175: - Re: Re: Re: Jumala ottaa itse kantaa pohdintaamme Jumalan olemassaolosta vastaten siihen ´Minä olen´.

 

Saisinko vastauksen kysymyksiini?

Missäs se henkiolento näin sanoi ja keiden kuullen? Onko tallenteita saatavissa?

 


Vieras

#18179 Re: Re: Re: Re:

31.07.2013 10:28

#18176: - Re: Re: Re:

 

Jaa. Onko Raamattu itsensä Jumalan kirjoittama? Tämäkin on täysin uutta tietoa.

 

 

 


Vieras

#18180 Mihin jumaliin shamaanit uskovat?

31.07.2013 10:34

#18177: Älä anna uunottaa itseäsi - Re: Mitä muita välineitä shamaani käyttää?

 

 

Nykyaikana on vallalla monenlaisia tapoja lähestyä shamanismia. Shamanismin harjoittaja voi olla jonkun muun uskonnon edustaja (kristitty, wicca, buddhalainen…), jolloin tämä uskonto usein sisältää jumalkäsityksen ja shamanismi toimii tekniikkana siinä rinnalla. Toiset ovat panteisteja, jotkut uskovat elämänvoiman energiaan ja löytyypä joukosta myös ateisteja, joille shamanismi on psykologinen työkalu. Shamanismi ei siis velvoita minkäänlaiseen jumaluskoon, vaan pikemminkin antaa mahdollisuuksia toteuttaa omaa henkilökohtaista uskoa sen puitteissa.

 

 

 

 


Vieras

#18181 Re: Re: Re: Re:

31.07.2013 10:55

#18176: - Re: Re: Re:

 

 

 

 

Raamatun totuudellisuuden ainut todiste on Raamattu itse? Mahdatko tietää, mitä kehäpäätelmä tarkoittaa?

 

 

 

 

 

 

 

 


Vieras

#18182 Re: Re: Mitä muita välineitä shamaani käyttää?

31.07.2013 13:16

#18177: Älä anna uunottaa itseäsi - Re: Mitä muita välineitä shamaani käyttää?

El anna ainoastaan meidän hihhuluida rauhassa, muille ekstaattiset kokemukset ovat kiellettyjä....?


Vieras

#18183 Miten shamaanin tehtävän voi lyhyesti kiteyttää?

31.07.2013 13:21




Shamaani on välittäjä ja tasapainottaja, joka välittää viestejä henkimaailman ja tämän maailman välillä. Shamaani tuo maailmojen välille harmoniaa usealla eri tavalla; hän voi ottaa energiaa pois sieltä missä sitä on liikaa ja tuoda sitä sinne, missä sitä on liian vähän. Tämä voi tarkoittaa käytännössä sairauksien parantamista, ongelmien syiden selvittämistä, sateen tai auringon tuomista viljelyksille, tiedon hakemista, jumalten ja henkien kanssa yhteydenpitoa kiitoksineen ja erilaisine toimineen.

Shamaani voi vetää rituaaleja, jotka liittyvät vuodenkierron juhliin tai elämän taitoskohtiin. Hän voi olla enneunien näkijä tai asioiden ennaltatietäjä. Persoonasta ja kutsumuksesta usein riippuu, toimiiko shamaani yhteisöllisenä tekijänä vai enemmän henkilökohtaisesti. Nykyään internet antaa mahdollisuuksia elää erakkona, mutta jakaa ajatuksiansa muiden kanssa.






Vieras

#18184 Re: Re: Mitä muita välineitä shamaani käyttää?

31.07.2013 14:47


Vieras

#18185 Kohusaarna äänitteenä

31.07.2013 14:57




Tässä aitoa saarnatuolista lausuttua räsästyylistä fundamentalistipotaskaa, joka saattaa hyvinkin laukaista kesän toisen eroaallon evlut kirkosta:

http://www.youtube.com/watch?v=thtEdqLWlAc






Vieras

#18186 Re: Kohusaarna äänitteenä

31.07.2013 15:42

#18185: - Kohusaarna äänitteenä

Aivan kauheaa fundisjuubaa, kirkosta eroaminen kiihtyy varmaan tämän mukana!!


Vieras

#18187 Re: Re: Kohusaarna äänitteenä

31.07.2013 16:09

#18186: - Re: Kohusaarna äänitteenä

 

Erokäyrä on nousussa, syynä ilmeisesti Imatran kohusaarna:

 

http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/

 

 

 

 


Vieras

#18188

31.07.2013 17:01



Kolminkertainen Kung Fu maailmanmestari. 

Tony lähetettiin pienenä poikana Kiinaan, jossa hän oli kaltoin kohdeltu muukalainen. Hänet laitettiin jatkamaan Kung Fun perinteitä, joka kulki suvussa. Myöhemmin Tonysta tuli henkivartija merkkihenkilöille, mutta buddhismi ja Kung Fu eivät tuoneet rauhaa Tonylle. Mikä muutti Tonyn elämän?

ke 31.07 21.40  TV 7


Vieras

#18189 Millainen on shamaanin maailmankuva?

31.07.2013 17:07



Shamaanin maailma jaetaan yleensä kolmeen osaan: ylinen, keskinen ja alinen. Nämä ovat henkimaailman tasoja, jotka ovat läsnä yhtä lailla koko ajan, mutta yleensä ihminen ei havaitse niitä ollessaan päivätajunnassa kiinni. Tämän vuoksi niihin matkustetaan transsin avulla, jolloin tietoisuuden tila muuttuu ja henkimaailmaan voi siirtyä vähän samalla tavalla kun nukkuessa siirtyy unien todellisuuteen.

Alinen on maankamaran alla, alisen voima on usein parantavaa. Sieltä haetaan konkreettista apua vaivoihin ja tavataan voimaeläimiä, esi-isiä ja muuta maanalaista väkeä. Yleisimmin opetetussa tekniikassa aliseen mennään transsissa tunnelia tai onkaloa pitkin. Minulle reitti aliseen on näyttäytynyt usein myös jokena, jossa kuljen pää alaspäin alavirtaan.

Ylinen on taivaan rajan tuolla puolen, se alkaa usein pilvirajasta ja transsimatkalla suuntaudutaan ylöspäin. Ylisessä on enemmänkin abstraktia tietoa; neuvoja ja viisautta, opettajia ja mentoreita.

Keskinen on tämän maailman henkinen ulottuvuus, joten se ei vaadi transsissa erityistä siirtymistä ylös ja alas.

Kolmijako on aika karkea yleistys shamaanin maailmasta. Oikeasti henkimaailmassa on lukemattomia tasoja ja erilaisia tiloja, joihin pääsee tunneleita ja tietoa hyödyntämällä. Shamaanille maailma on voimaverkko, joka muodostuu joka puolella olevasta elämänenergiasta. Niin puut kuin kivetkin ovat eläviä, kaikessa on elämänenergiaa, jota voi myös ohjata, muokata, siirtää ja tasapainottaa. Usein sairaudet johtuvat siitä, että energiaa on väärässä paikassa, eli sitä on liikaa tai liian vähän. Shamaani näkee voimaverkon ja energian ns. shamanistisen näkökyvyn avulla, jota varten ei tarvitse mennä transsiin. Kyse on taidosta ja harjoituksesta.

Shamaanin maailmankuvaan mahtuu yleensä monenlaisia henkiolentoja, maahisia, menninkäisiä, kasvien henkiä, esi-isiä ja jumaluuksia. Silti shamaani on läsnä arkitodellisuudessa, jalat tukevasti maanpinnalla.



Vieras

#18190 Lapsi

31.07.2013 17:15

Homojen ottopoika = PUPPELSSON
Signal

#18191 Re: Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran

31.07.2013 17:20

#18126: - Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran

Miksi sairaanhoitohenkilökunnan on pakko osallistua tappamaan avuttomia keskosia, vaikka eivät sitä omantunnon syistä itse haluasi? Koulussa jopa aamuhartauteen ei ole pakko osallistua, on oikeus pitää uskontonsa mukaista asustetta, on oikeus kieltäytyä armeijasta, on oikus sitä ja tätä... Suomi ja Ruotsi ovat ainoat länsi-Euroopan maat, jossa sairaalan hoitohenkilökunnalla ei ole valinnanvapautta näistä veriteoista. Missä on se kuuluisa suvaitsevaisuus ja ihmisarvo?

Jopa median narsistisilla toimittajillamme on sopimuksissa vapaus kieltäytyä 'etiikkaansa' vedoten heille epämieluisista jutuista, siis kirjoittamisesta. Mikä etiikka heillä on? Media suoltaa törkyä ja valhetta, ei väliä kunhan vain lehtiä myydään ja rahaa tulee. Mikä oikeus heillä on arvoida, jos hoitohenkilökunta ei omantunnonsyistä halua olla mukana keskosmurhissa. Ei mikään.

Nyt kun Räsnänen nosti rohkeasti tämän tärkeän asian esille, niin voi kauheata, voi kauheata. Voi teitä te ulkokullatut.


Vieras

#18192 Kohusaarna tuomiokapitulin käsiteltäväksi

31.07.2013 17:30

 

 

Imatralainen pastori piti kesäkuussa Tainionkosken kirkossa seurakuntalaisia kuohuttaneen saarnan. Saarnassaan pastori muun muassa tuomitsi naispapit ja homoseksuaalit sekä arvosteli kovin sanoin seurakuntalaisia.

Tapaus etenee tuomikapitulin käsittelyyn, sanoo saarnaan perehtynyt Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen. Hän pitää saarnaa kirkon oppien vastaisena.

- Saarna liittyy vain hyvin löyhästi kyseisen sunnuntain evankeliumin tekstiin ja myös kirkkovuoden ajankohtaan. Se näyttää olevan hyvin vahvaa jumalallaan julistamista, josta puuttuu tyystin sielunhoidollinen lähestymistapa, ja se ei ole kokonaisuutena seurakuntaa rakentava, Häkkinen tuomitsee saarnan.

Saarna on pidettävä kirkkokäsikirjan määräämistä teksteistä. Lisäksi sen on oltava kirkon tunnustuksen mukaista, eikä se saa sisältää sopimatonta viittausta henkilöön tai kiihotusta ketään kohtaan.

- Näin selkeästi kirkkojärjestyksessä todetaan, Häkkinen sanoo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Megafon
Vieras

#18193 Re: Re: Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran

31.07.2013 17:32

#18191: Signal - Re: Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran Koulussa jopa aamuhartauteen ei ole pakko osallistua, on oikeus pitää uskontonsa mukaista asustetta, on oikeus kieltäytyä armeijasta, on oikus sitä ja tätä...

 

 

Mikään mainitsemistasi oikeuksista ei liity työtehtävien suorittamisesta kieltäytymiseen.

 

 

 

Signal

#18194 Re: Re: Re: Re: Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

31.07.2013 17:35

#18148: A ja O - Re: Re: Re: Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

Se oli Kyyroksesta, mutta Raamatussa on monta kohtaa jotka toistuvat. Tässä Jesajan lohduttavaa tekstiä lähitulevaisuudesta suomalaisille.

Jes.44:1(-6) "Mutta nyt kuule, Jaakob, minun palvelijani, ja Israel, jonka minä olen valinnut.

Jes.44:2Näin sanoo Herra, sinun Luojasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta, joka sinua auttaa: Älä pelkää. minun palvelijani, Jaakob, sinä Jesurun, jonka minä olen valinnut."

Jes.44.3Sillä minä vuodatan vedet janoavaisen päälle, ja virrat kuivan maan päälle. Minä vuodatan Henkeni sinun ja siemenesi päälle ja siunauksekseni sinun vesojesi päälle.”

Jes.44:4niin että ne kasvavat nurmikossa kuin pajut vesipurojen partaalla.”

jes.44:5Mikä sanoo: "Minä olen Herran oma", mikä nimittää itsensä Jaakobin nimellä, mikä piirtää käteensä: "Herran oma", ja ottaa Israelin kunnianimeksensä.”

Jes.44:6Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa."

 


Vieras

#18195 Re: Re: Re: Kohusaarna äänitteenä

31.07.2013 17:39


Vieras

#18196 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

31.07.2013 17:39

#18194: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

 

 

 

Luuk 1:6 Mutta he olit molemat hurskat JUMALAN edes waeltawaiset caikisa HERRAN käskyise ia Sädhyise laittamattomat.
Luuk 1:7 Ja ei ollut heille Lasta/ Sille ette Elizabet oli Hedhelmetoin/ Ja molemat olit io ijäliset.
Luuk 1:8 Ja se tapachtui/ coska hen worollans Papin wircka piti JUmala' edes/ Pappiude' tauan ielkin/
Luuk 1:9 ia arpa la'gesi henelle/ ette henen piti haijud sytyttäme'/ meni hen HErran Te'plin siselle.
Luuk 1:10 Ja caiki Canssan palious oli vlcona ia rucoli sen Haijun aigan.
Luuk 1:11 Nin ilmestui henelle HERRAN Engeli seisodhen Haiju' altarin oikealla polella.
Luuk 1:12 Ja quin Zacharias henen näki hämmestui hen/ ia pelcous langesi henen pälens.
Luuk 1:13 Mutta se Engeli sanoi henelle/ Ele pelke Zacharia/ Sille sinun Rucouxes on cwltu. Ja sinun Emendes Elizabet synnyttepi sinulle poijan/ ionga nimen sinun pite cutzuman Johannes/
Luuk 1:14 ia sinun ilo ia ihastus tulepi. Ja monda iloitzeuat ylitze henen syndymisens.
Luuk 1:15 Sille ette hen tulepi swrexi HERRAN edhes. Wina ia wäkeuete iooma ei hen ioo. Ja pyhelle Hengelle hen teuteten io hamast hene' Eitins Cohdusta.
Luuk 1:16 Ja monda Israelin Lapsista hen kiendepi heiden HERRANS JUMALANS tyge.
Luuk 1:17 Ja hen edheskeupi henen edhelle's Elian Hengen ia Auwun cansa/ ette henen kiendemen pite Iseden sydhemet Lasteins tyge/ ia ne tottelemattomat hurskaste' toimen tyge/ ia walmistaman Herralle teudhelisen Canssan.
Luuk 1:18 Ja sanoi Zacharias Engelille/ Miste mine sen tunnen? Sille mine olen wanha/ ia minun Emenden on io ijälinen.
Luuk 1:19 Nin Engeli wastasi ia sanoi henelle/ Mine ole' Gabriel ioca seison JUMALAN edes/ ia olen lehetetty puhuman sinun tyges/ ia saattaman neite ilolisi sanomita sinulle.
Luuk 1:20 Ja catzo sine tulet kielettömexi/ ia ed woi puhua haman sihen peiuen asti/ iona nemet tapactuuat/ Senteden ettet sine vskonut minun Sanoiani iotca aijalans teuteten.
Luuk 1:21 Ja se Canssa odhotti Zachariast/ ia imehtteli ette hen nijn wiwyi Te'plis.
Luuk 1:22 Ja quin hen vloskeui/ ei hen sanut heille puhua. Ja he ymmersit ette hen oli ionghu' Nägön Te'plis nähnyt. Ja hen wijttasi heille/ ia ieij mykexi.
Luuk 1:23 Ja se tapachtui ette henen wirghans peiuet olit teytetyd/ meni hen cotians.
Luuk 1:24 Ja ninen peiueden ielkin tuli henen Eme'dens Elizabeth raskaxi/ ia salasi itzens wijsi Cucautta/ sanoden/
Luuk 1:25 Nein ombi HErra minulle tehnyt nijnä peiuine/ quina hen minu' poleeni catzoi ette hen poisotais minu' yle'catzeni Inhimisten seas.
Luuk 1:26 Mutta cudhena Cwcaunna/ lehetettin JUMALAST Engeli Gabriel ychten Galilean Caupungin/ ionga nimi oli Nazareth/
Luuk 1:27 yhden Neitzen tyge/ iota oli kihilattu miehelle ionga nimi oli Joseph/ Dauidin honesta/ ia Neitzen nimi oli Maria.
Luuk 1:28 Ja Engeli tuli siselle henen tygens ia sanoi/ Terue armoitettu/ HErra on sinun cansas * hyuestisiugnattu olet sine waimoden seas.
Luuk 1:29 Mutta quin hen näki henen/ hämmestui hen henen puhestans/ ia aijatteli millinen olis se teruetys.
Luuk 1:30 Ja sanoi Engeli henelle/ Ele pelke Maria/ Sille sine * leudhit Armon JUMALAN tykene.

 

 

 

 

 

Signal

#18197 Re: Re: Re: Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran

31.07.2013 17:42

#18193: Megafon - Re: Re: Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran

Onko todellakin niin, että Sinulle keskosten tappaminen hyvin sopii? Jokatapauksessa se ei sovi niille, jotka omantunnon syitä eivät hallua olla siinä osallisena. Länsi-Euroopassa tätä ei sallita muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa. Mikä Sinä olet muita siihen pakottamaan?

Megafon
Vieras

#18198 Re: Re: Re: Re: Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran

31.07.2013 17:45

#18197: Signal - Re: Re: Re: Re: Sisäministeri Päivi Räsänen - jälleen kerran

 

 

 

Mikä sinä olet naisia syyllistämään? Kysymys on naisen oikeudesta omaan kehoonsa. Ilmeisesti olet fundamentalistikristitty sovinistisikamies.

Lisäksi abortoitavat sikiöt eivät ole keskosia, vaan sikiöitä. Abortteja tehdään aina tietyillä sairaalaosastoilla. Jollei ei halua aborttilääkäriksi, ei kannata hakeutua tieten tahtoen töihin niille osastoille.

 

 

 

 

 

 

 

 


Vieras

#18199 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

31.07.2013 17:51

#18194: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

 

 

 

 

Luuk 3:8 Tehcket sis otoliset Paranoxen hedhelmet/ ia elkette ruuetko sanoman itzellen/ Abraham ombi meiden Isen. Sille mine sanon teille/ Ette JUMALA woipi neiste Kiuiste ylesherettä poighat Abrahamille.
Luuk 3:9 Mutta io nyt ombi Kirues Puiden iurelle pandu/ Jocainen sis Pw quin ei teghe hyue hedhelmet/ se poickihacatan/ ia Tuleen heiteten.
Luuk 3:10 Ja Canssa kysyi henelle sanoden/ Mite sis meiden pite tekeme'?
Luuk 3:11 Nin hen wastate' sanoi heille/ Jolla ombi caxi hametta/ andacan iolla ei ychten ole/ Ja iolla ombi Rocha/ hen tehcken samallamoto.
Luuk 3:12 Tulit mös Weronottaijat/ andaman heidens casta/ ia sanoit henelle/ Mestari/ Mite sis meiden pite tekemen?
Luuk 3:13 Sanoi hen heille/ Elkette miten enämbi waatico/ quin on teille säätty.
Luuk 3:14 Nin kysyit mös henelde Houit sanoden/ Mite sis meiden pite tekemen? Sanoi hen heille/ Elkette kenengen * Wäkiwalda tehkö taicka * wäryttä/ ia tytyket teiden Palcallen.
Luuk 3:15 Mutta quin Canssa odhotti/ ia caiki aijattelit heiden Sydhemisens Johannesesta/ Lienekö hen se CHRISTUS.
Luuk 3:16 Wastasi Johannes sanoden iocaitzelle/ Mine tosin wedhelle castan teite/ wan minua Wäkeuembi tulepi ionga Kengein rihima en ole mine keluolinen pästemen/ Hen castapi teite pyhelle Hengelle ia Tulella/
Luuk 3:17 ionga wiski ombi henen Kädhesens/ ia hen puhdistapi henen Lugansa/ ia cokopi Nisuns henen Aittans/ Mutta Acanat hen poltapi sammomatomal Tulella.
Luuk 3:18 Palio tosin mös muita hen neuuodhen iulghisti Canssalle.
Luuk 3:19 Mutta se Neliesructinas Herodes/ coska hen henelde rangaistihin Herodiasen henen weliens Emenen tedhen/
Luuk 3:20 ia caikista pahoista/ quin Herodes teki/ lisesi hen mös temen caikeden ylitze/ ia salpasi Johannesen Tornijn.
Luuk 3:21 Ja se tapactui/ Coska caiki Canssa castettijn/ ia quin IESUS mös castettin ia rucoli/ Aukeni Taiuas.
Luuk 3:22 Ja pyhe Hengi alastuli rumisel modholla ninquin Mettinen henen pälens/ ia äni Taiuasta tuli/ ioca sanoi/ Sine Olet Se Minun Racas Poican/ Sinussa Ombi Minulle Hyue sosio.
Luuk 3:23 Ja itze IESUS oli lehes colmekymmenen wootinen/ coska hen rupesi. Ja hen luultin oleuan Josephin Poica/ ioca oli Elin poica.
Luuk 3:24 Joca oli Mathatian poica. Joca oli Leuin poica. Joca oli Melchin poica. Joca oli Jannen poica. Joca oli Josephin poica.
Luuk 3:25 Joca oli Mathatian poica. Joca oli Amosen poica. Joca oli Naumin poica. Joca oli Eslin poica. Joca oli Naggin poica.
Luuk 3:26 Joca oli Maathin poica. Joca oli Mathatian poica. Joca oli Semein poica. Joca oli Josechin poica. Joca oli Judan poica.
Luuk 3:27 Joca oli Joannan poica. Joca oli Rhesian poica. Joca oli Zorobabelin poica. Joca oli Salathielin poica. Joca oli Nerin poica.
Luuk 3:28 Joca oli Melchin poica. Joca oli Addin poica. Joca oli Kosamin poica. Joca oli Elmadam poica. Joca oli Herrin poica.
Luuk 3:29 Joca oli Jesonin poica. Joca oli Eliezerin poica. Joca oli Joramin poica. Joca oli Matthan poica. Joca oli Leuin poica.
Luuk 3:30 Joca oli Simeonin poica. Joca oli Judan poica. Joca oli Josephin poica. Joca oli Jonan poica. Joca oli Eliachimin poica.
Luuk 3:31 Joca oli Meliamin poica. Joca oli Menamin poica. Joca oli Mathatan poica. Joca oli Nathan poica. Joca oli Dauidin poica. Joca oli Jessen poica.
Luuk 3:32 Joca oli Obedin poica. Joca oli Boozin poica. Joca oli Salmonin poica. Joca oli Naasonin poica.

 

 

 

 

 

 

 


Vieras

#18200 Mikä on transsi ja shamaanimatka?

31.07.2013 18:04




Transsi on tekniikka, joka muuttaa ihmisen tajunnan tasoa niin, että hän vaipuu erilaiseen tajunnan tilaan. Tietoisuus arkitodellisuudesta vaipuu taustalle ja vahvassa transsissa ihminen saa kokemuksen loveen lankeamisesta ja hänen shamanistinen näkökykynsä aukeaa. Joskus tuntuu, kuin heräisi tumman unen kautta uuteen maailmaan. Transsissa shamaani kulkee henkimaailman eri tasoilla ja etsii vastausta kysymykseen tai tehtävään. Matkaa ei tehdä kevyin perustein tai huvikseen, vaan tiedonhaku- tai avunhakutarkoituksessa. Matkalla näkee, kuulee, haistaa ja maistaa, usein myös havainnot tulevat tietämisenä.

Transsiin on monta tekniikkaa; ekstaattinen tanssi ja rytmin lyöminen reisiin / jaloilla polkien, polvikeinunta, kehon täristäminen – joista seuraa kokemukseni mukaan voimakkaampi loveen lankeamisen tai lentoon nousun kokemus, kuin ydinshamanismissa käytetystä – mutta hyvin yleisestä ja aloittelijalle turvallisesta – selinmakuusta rummutuksen aikana. Rummun tai polkemisen rytmi on avain tajunnantilan muuttumiseen, sillä se vaikuttaa aivoaaltoja stimuloivasti.

Shamaanin matkalle kutsutaan aina henget mukaan ja matkaa ei tehdä yleensä ilman omaa voimaeläintä, joka ydinshamanismin kursseilla haetaan ensimmäiseksi alisesta. Ensimmäisiä matkoja on hyvä tehdä kokeneen ihmisen avustamana, sillä matkaaminen ei ole leikin asia. Esimerkiksi Shamaaniseura ry järjestää ydinshamanismin peruskursseja ja järjestän silloin tällöin alkeiskursseja kotonani Espoossa.

Matkaamisen oppiminen vie joillekin vuosia. Toisilla se käy luonnostaan. Apuna voi käyttää alussa visualisaatiota eli aktiivista kuvittelua. Kuitenkin syvässä transsissa matkaa ei kuvitella itse vaan matka hyvin selvästi vie kokijaa eteenpäin.