Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vaasan musiikkiluokkien puolesta.

Vieras

#2176 vai on perheesi urhri...

18.08.2013 06:01

#2152: perheeni on uhri - Onko sinua ja perhettäsi mollattu julkisuudessa- nimellä? Tätä palstaa lukiessa varmaan huomaat, että nimiä kyllä vilisee. Mutta ne kirjoitukset taitavat olla niita "puolustajien" laatimia?

Vieras

#2177 Re: vai on perheesi urhri...

18.08.2013 07:41

Vieras

#2178 Otteita

19.08.2013 09:16

Kirsi Ikäheimonen 1

Kirsi Ikäheimonen (henkilöstöpäällikkö)

Ylisalmi: (…) Voitko kertoa vapaamuotoisesti.

Ikäheimonen: Ensimmäisen kerran kuulin tästä Kadarin asiasta tai näistä haasteista, ongelmista Onkilahden koululla keväällä 2010, kun silloinen ktj Merja Krook kysyi neuvoa, mitä voi tehdä, kun on tällainen hankala tilanne koululla erään opettajan kanssa ja ja ja ja pikkuisen niitä taustoja kertoi ja … koska (…) tiesin, että työnantaja voi esimerkiksi osoittaa henkilön tämmoseen työkykyselvitykseen, jossa selvitetään tämän työntekijän työkyky ja työkunto. (…)

Ylisalmi: Sitten olet aloittanut siellä henkilöstöpäällikön roolissa elokuussa 2010 tuota toimit sihteerinä tällaisessa palaverissa (…).

7:20
Ikäheimonen: Tiedätkö missä tarkoituksessa tuo palaveri kutsuttiin koolle? (…) Kyllä! Se palaveri kutsuttiin koolle sen takia, koska siellä Onkilahden koulussa oli tilanne kärjistynyt aika ikäväksi ja tarkoitus oli nimenomaan sitte(?) kutsutaan näitä eri osapuolia paikalle, että me saatais siellä sellainen hyvä yhteistyö alkuun.
(Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.)

Ikäheimonen: (…) Tiesin ennen tätä kokousta, että mitä tullaan käsittelemään. (…) Kokoukseen oli kutsuttu eri tahoja siellä oli Onkilahden koulusta ja siellä oli oli Vöyrinkaupungin koulusta edustus ja sinne oli kutsuttu myös sitte työterveydestä lääkäri ja työterveyshoitaja et saatiin myös se näkemys tää työterveyshuolto mukaan ja oltiin sitten kutsuttu myös työsuojeluvaltuutettu, Liisa Sirén. (…) Siinä kokouksessa sitten tarkoituksena oli käydä läpitte ne yhteiset pelisäännöt (…) et kaikki ne ymmärtää ja ja ja kaikki nii ku tietää mistä on puhuttu. Ja ja Merja-Helena Kärkkäinen oli oli nää säännöt silloin koonnut (…)

09:55
Ikäheimonen: (…) Ehkä sellainen nii ku huomionarvoinen oli että kun me käytiin näitä kohtia yks ja kaks ja kolme läpi läpitte niin niin niin niistä aika monet sanoi, että nää oon selkeitä nämä nämä ens kolme ensimmäistä kohtaa ja kaikki ne ymmärsi semmonen … tämä on pöytäkirjaankin (?) kirjoittanut ja kun käytiin näitä kolme ensimmäistä kohtaa läpitse niin Kadar istui siinä aika lähellä minua ja ja hän moneen otteen totesi minulle, että Juri ei ota kantaa näihin asioihin ja kirjaa se pöytäkirjaan, et hän ei halua ottaa kantaa tähän kantaan (…) ensimmäiseen kolmeen kohtaan. (…) Esimerkiksi kohdassa neljä kohdassa neljä siellä siellä tuota käytiin käytettiin aika laajasti näitä näitä puheenvuoroja, puheenvuoroja siitä, että kun osa halusi että puhutaan ne asiat selviksi, mitkä joskus vuonna 2008 tapahtunut ja osa oli sitte sitä mieltä, että niitä ei käydä läpitte. Niin siitä käyttivät molemmat osapuolet aika runsaasti erilaisia puheenvuoroja.

Ylisalmi: Mitä tarkoitat molemmilla osapuolilla?

Ikäheimonen: Molemmilla osapuolilla tarkoitan Vöyrinkaupungin koulun väkeä ja Onkilahden koulun väkeä.

(…)

Ylisalmi: Käyttikö tuossa palaverissa joku puheenvuoron, että nämä säännöt eivät sopisi musiikkiluokille tai musiikinopetukseen?

Ikäheimonen: Ei käyttänyt.
(Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan…)

(…)
16:00
Ikäheimonen: Työnohjaus on luonteeltaan luottamuksellinen. (…) Minä en ainakaan tiedä, että kuinka monta kertaa hän tapasi näitä ihmisiä ihmisiä (Ritva Käräjämäki, Anne Tienhaara ja Kadar), mutta kevään lopussa hän sitten soitti ja kertoi että työnohjaus on nyt on pidetty. Ööö … ööö hän totesi näin, että … että siellä on loukkaantumisen kokemukset on niin suuria, että sitä ei työnohjauksella pystytä pystytä nii kun parantamaan. Ja hän totesi, että hän ei pysty ratkaisemaan tätä ongelmatilannetta.

19:00
Ylisalmi: (…) muistion tästä selvitystilaisuudesta 11.1.2011, jossa Ikäheimonen on ollut sihteerinä.

(…) Ilmoittiko Kadar tuon kokouksen jälkeen olevansa työpaikkakiusattu?

Ikäheimonen: Itse asiassa hän kertoi sen kokouksen aikana, että hän kokee olevansa työpaikkakiusattu näistä kaikista selvittelytilaisuuksista ja kuulemistilaisuuksista ja siinä kokouksessa hänelle totesin, että (…) tämä ei ole oikea kokous siihen (…).

(…)

Koska olen itse ollut kirjoittamassa kaupungille tällaista opasta, kun epäasialliseen kohteluun puuttuminen ja siellä mainitaan, että jos työnantajan tietoon tulee, että joku ilmoitti olevansa kiusattu, siihen toimeen pitää ryhtyä välittömästi.

22:22
Ylisalmi: Kuulemistilaisuus 30.3.1.2011, (…) Voitko kertoa, missä tarkoituksessa tämä kuulemistilaisuus pidettiin?

Ikäheimonen: Tämä kuulemistilaisuus pidettiin sen takia, että oli olemassa sellainen kirje, joka on lähetetty musiikkiluokkien tuki vanhemmille jaa jaa siinä oli sitten toimittu tässä kirjeessä vastoin näitä syksyllä tehtyjä ohjeita. (…)

(…)
25:00
Ylisalmi: Eli kokous loppui 16.30.

Ikäheimonen: Kokous loppui 16.30 ja sen merkitsin kokousloppuun (?) ajaksi. (…)

Ylisalmi: Oliko puheenjohtaja (Harry Swanljung) samaa mieltä, että alkaa epävirallinen osuus?

Ikäheimonen: Kyllä. (…)

27:19
Ikäheimonen: Maaliskuun lopun jälkeen käytiin (?virastossa) aika pitkään sellaista keskustelua, kun tarkoitushan oli, että tästä (?) kokouksessa oltaisiin tehty tämmonen yhteinen sovintosopimus ja ett niistä päästäisiin eteenpäin. Jaa sit siinä käytiin sitä keskustelua siis sähköpostilla ja puhelimitse tai tai miten ne voidaan sit sovintosopimus hyväksyä ja … ja .. voidaanko se allekirjoittaa.

Ylisalmi: Sitten vuoden alkuvuosi 12. Oltiinko koululta Sinuun yhteydessä?

Ikäheimonen: Rehtori oli yhteydessä ja kertoi, että tilanne on on nii ku tosi hankala ja ja rehtori oli koki olevansa aika voimaton sen tilanteen tilanteen vuoksi. (…) Rehtori kertoi sen, että siellä työyhteisössä työilmapiiri on aika huono ja ja ja opettajat kokivat kokivat tilanteen aika kiusalliseksi että et et siel siel siellä oli kaikenlais ja sitten oli näitä näitä oppilasasioita myös myös tulleet (?) sinne.

Ylisalmi: Mikä oli sinun osuutesi tässä irtisanomisprosessissa? Siinä lopullisessa päätöksessä.

Ikäheimonen: Öööh … … , no … … no, me tavattiin silloin keväällä keväällä koulutoimenjohtaja Lehmuksen rehtori Kari Nummelan kanssa ja mietittiin, että miten tässä eteenpäin … nyt oli tullut näitä yhteydenottoja koululta opettajilta jaa … ja sitte oli näitä oppilasasioita ja me mietittiin yhdessä että mitä me tehdään mitä voidaan tehdä .. tää tilanne täytyy saada nyt oikeasti ratkeamaan. (…) KT:ssä antoivat ohjeeksi, että kerätkää näitä asioita läpitte, mitä on tapahtunut, tehkää niistä koonti (…) ja Kari Nummela sitten minun pyynnöstä kirjasi näitä ?alaisia ja minä sitte ehkä teknisesti vähän stilisoin ja käytiin läpi yhdessä KT-lakimiehen kanssa kohta kohdalta. (…) Mun tehtäväni oli lähinnä muotoilla (…) KT:ssa saatiin kauhean hyviä neuvoja, että he kertoivat mitä (…) siihen (ja siihen kohtaan) kannattaa laittaa. (…)

(…)
33:00
Ylisalmi: Minkäluonteinen tuo Kadarin virkasuhde on?

Ikäheimonen: Hänellä on sivutoiminen tuntiopettajan … ööö … palvelusuhde (…) ei ole virassa.

(…)

Paikan etsiminen ei tuottanut tulosta. Vastaus oli joka puolelta, että että ei käy.

33:30
Ylisalmi: Tuliko selville yhtään, että miksi ei?

Ikäheimonen: Ööö, kyllä se tuli tuli aika selville, että että tuota, koettiin, että jos jos Kadar otetaan opettajaksi siitä saattaa tulla vastaanottavalle työyhteisölle hankaluuksia. Se kyllä ? tietää? ett ei ne missään tapauksessa ei ne halua.

Ylisalmi: No, mites nyt sitten irtisanomisen jälkeen. Alkoi lukuvuosi 12 syksyllä. Mikä sun käsitys siellä kouluvirastolla on miten koululla menee?

Ikäheimonen: Ööö verrattuna aikaisempiin vuosiin niin voin todeta, että hyvin menee koska yhteydenottoja ei ole tullut lainkaan. Minähän sain aika paljon puhelinsoittoja opettajilta, jotka oli huolestuneita siitä oman koulun tilanteesta (…)
(Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja …)

Ylisalmi: Mitä opettajat kertoivat, mitä siellä on huonoa?

Ikäheimonen: Minuun otti yhteyttä itse asiassa aika moni opettaja. Ja … se oli nii ku … minusta huolestuttavaa oli niin, että oli sellaisia yhteydenottoja, jossa sanottiin, että minä olen Onkilahden koulun opettaja, mutta en halua sanoa nimeäni, mutta haluan kysyä neuvoja, että mitä teen, kun … eräs opettaja, Juri Kadar lähestyy lähestyy jollakin asialla ja kertoo ja kertoo ja kertoo ja kertoo ja kertoo …, että miten että voin sanoa, että nii ku mä en halua kuulla tätä ja kun sitä sitten käytiin läpitte monet sanoivat nii ku sanoivat että et he ei halu(?) tästä mitään juttua, koska he joutuu sitten vainon kohteeksi. (…)
(Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan …)

Ylisalmi: Mitä nää opettajat kertoi, että mitä Kadar olisi halunnut heille kertoa?

Ikäheimonen: Öööh ilmeisesti (!) näitä näitä tuota noin et mitää miten häntä on kohdeltu niin väärin ja jaaa miten nii kuin esimies (?) häntä huonosti ja mitä on (?) tapahtunut aikoinaan.

Kadar: (rykii)
46:50
W: 11.1.11 kokous. (…) Siellä oli kysymys (…) salaisten asioiden levittämisestä. Ymmärsinkö oikein että itse asia ei siellä selvinnyt.

Ikäheimonen: Kyllä, ei selvinnyt.

W: Onko se joskus myöhemmin tai aikaisemmin selvinnyt?

Ikäheimonen: Ei, minun tietääkseni.

W: Eli teidän tiedossa ei ole, että Ritva Käräjämäki on ilmoittanut, että hän on näistä asioista kertonut?

Ikäheimonen: … … … (10 sek) eeeej, en kyllä muista, että olisin … olisin siitä kuullut.

W: 17.9 kokous. Siitä on tehty kaksi tällaista muistiota. Muistatteko sellaisen asian?

Ikäheimonen: 17.9? En muista.

W: Mulla on tässä kaksi ihan eri erinäköstä (…)

Ikäheimonen: …

W: Tässä on se toinen. (W antaa sen Ikäheimoselle)

Ikäheimonen: …

W: Onko se toinen teidän laatimanne?

Ikäheimonen: … … … (hiljaisuus 12 sek) Onko se minun laatimani? Tässä kyllä näyttää, että mun (?) erota siitä.

W: (…) tä oli se (?)

Ikäheimonen: Ahaa … … (11 sek) niin … … (6 sek), niin mitäs …?

W: Niin, kysyn, että onko nää molemmat (muistiot) teidän laatimia. (…)

Ikäheimonen: Täytyy melkeinpä katsoa ihan näin vierekkäin. … … … (8 sek) Täällä on kohdassa kolme on, että että György Kadar ei halunnut ottaa kantaa käytännön keskusteluun tai ei haluunnut ottaa kantaa tähän kohtaan … … (hiljaisuus 66 sek) … ööö …

W: Osaatteko nyt sanoa, että oletteko laatinut ne molemmat (muistiot)?

Ikäheimonen: Kyllä, nää molempia olen kirjannut, kyllä, jo.

W: Miksi siitä on kaks tällaista erilaista versiota?

Ikäheimonen: No, esimerkiksi täällä tuota noin kun olen kirjoittanut että täällä on Sari x valitaan koulun yhdysopettajaksi niin minä silloin en tiennyt, että ketä tää Sari x on. ja ja aika usein kun on tällaisista isoista kokouksista on on … tehdään muistio, niin … ne kirjoitan ne läpitte ja sit mä voin kysyä, ett hei, onks tää tai tarkista tämä kohta, mikä mikä tässä on ollut ollut ollut tuota oik? esimerkiksi tämä Sari x, niin … …

W: Elikä tämä ensimmäinen on jonkunlainen konsepti (…) mitä tarkoititte?

Ikäheimonen: Tää ensimmäinen, missä esimerkiksi puuttuu tää Sari x:n nimi on, on, on, ja sieltä puuttuu tietysti se luonnos ja tämä toinen on toinen versio on siitä siitä muistinpanosta sitten(?)

W: Kumpi näistä lähti opettajille?

Ikäheimonen: Se lähti, missä Sarin oikea nimi on vai …

W: Osaatteko vielä sanoa sen, että kumpi näistä aikanaan lähti aluehallintovirastoon?

Ikäheimonen: No, se missä on sen Sari Saaren nimi (?)

W: 30.3.11. Kerroitte, että oli tarkoitus, että Kadar saa kertoa kantaansa tästä asiasta. Tässä äsken kävi Kärkkäinen ja sanoi, että tarkoitus oli antaa Kadarille varoitus. Kumpi on oikea?

Vieras

19.08.2013 09:21

01:00
W: Kun tulit (Onkilahden kouluun), selviskö sinulle se, että miksi Juri aikanaan oli tullut musiikkiluokille? Mitkä hänen tehtävänsä (?) siinä oli?

Nummela: … … no, … tiesin, että Juri oli tullut vuonna 84 musiikkiluokille … ja lähti kehittämään sitten (?) sitä musiikkiluokkatoimintaa (?)

W: No, osaatko sanoa nyt sitten, että kuuluiko siihen jotain sanotaan nyt tavallisesta opetustyöstä poikkeavia tehtäviä sitten.

Nummela: No, virallisesti ei kuulunut … mutta … … ilmeisesti hän … hän sitten oli ottanut tehtäväkseen (?) joita ei kuitenkaan hänelle kuulunut.

W: Ottanut siis omavaltaisesti?

Nummela: Sitä sitä en tiedä minkälainen oli silloin aikoinaan kun hän oli tullut, mitä hänelle oli tehtäväksi annettu.

(…)

W: No, paheksuiko joku sitä, että joku (Juri) järjesteli niitä (konsertteja, yhteisiä tapahtumia)? Silloin 2000-2007.

Nummela: … no, minusta … paheksunta oli väärä sana, jos sitä niin kuin käyttäisi.

W: Onko joku muu sana mitä pitäisi käyttää?

Nummela: En, en, en mä en mä osaa löytää mitään muuta sanaa.

(…)

W: Tuliko siinä ilmi (2008 kevään kuulemistilaisuudessa), että Kadar olisi jotenkin aiheuttanut Perälän sairasloman.

Nummela: … … … siitä … siitä kyllä keskusteltiin mutta nyt en muista että mitä mitä siinä siihen muistiossa … mahdollisesti laitettu.
(Nummelan antama vala: Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan …)

W: Onko sinulla muistikuva, että luvattiinko näihin asioihin palata seuraavana syksynä? (…)

Nummela: … … … muistikuvani … oli se että … että … asioita yritetään viedä parempaan suuntaan jatkossa.

W: Mutta pitikö nää erimielisyyden aiheuttaneita asioita, pitikö ne vielä käsitellä syksyllä?

Nummela: No, sitä en en muista, että olisi tarkasti sanottu, että erimielisyyden aiheena o o otettu asiat otetaan uudestaan käsittelyyn. (…)

(…)
30:00 (Kadarin kirje Rakkaat Vanhemmat)
W: (…) se on jossakin (kouluvirastossa tai Tuki ry:ssä) päätetty sama missä (…) Tuki ry on päättämässä, että sinne ei musiikinopettajia kaivata … mutta mitä kautta se tieto tuli esimerkiksi Kadarille tai muille musiikinopettajille. Miten se tieto tuli heille?

Nummela: No, se oli se oli ihan yksinkertaisesti tuki ry:n hallituksen päätös

W: päätös oli, mutta mitenkä ne saivat päätöksen tiedoksi?

Nummela: No, hallituksen kokouksesta pöytäkirjat kyllä lähetetään … lähetetään kyllä … sen listan mukaan, mikä mikä siinä oli oli … mä … mä en osaa sanoa oliko Kadar mukana, mutta .. varmasti iso joukko opettajia ja ja sitten itse hallitus ja tuki ry:n hallituksen kokous pöytäkirjat tulevat myös rehtoreille.

W: No, oletko sinä kertonut siitä esimerkiksi heille? tai onko se mennyt jotain muuta kautta?

Nummela: … … ööö … … (8 sek.) en en en muista muistan tätä … tätä mitä se muistan vain tä(?) ?faktan, että hallitus päätti, että vain yhdysopettaja edustaa.

W: (…) Sari Saari oli kertonut, että pidettiin joku kokous, jossa Nummela pyysi ilmoittamaan, että siihen kokoukseen ei Juri saa enää mennä. (…)

Nummela: No, nyt en muista …

(…)
41:00
Nummela: No, minun mielestä työpaikalla pitää puhua totta.

(…)
44:30
W: No, olisiko halunnut Kadar olla näillä (YT-)kokouksissa mukana?

Nummela: … n-no, … kuten … sanoin, niin tämä sama ongelma oli on ollut esillä monena vuon vuotena. (…)

W: Miten sai Kadar tietoja näistä asioista (?) kokouksissa?

Nummela: No, no nyt nyt tämä poikien asia ja tämä kirjasto-asia ei mitenkään liittynyt Kadarin työhön musiikinopettajan työhön, se oli se oli koul koulun johdon ja luokanopettajan ja huoltajien välinen asia. (…)

W: Mutta eikö kaikkien pidä puuttua …

Nummela: Kaikkien pitää puuttua. (…)

Vieras

#2180 Re: Otteita

19.08.2013 15:21

#2171: - Otteita

P. Käräjämäki: Muistan se oli sähköposti, joka oli lähetetty, missä oli mihin oli liitetty lasten tekemä musiikki tuki ry:n hallituksen pöytäkirjaa   l a s t e n   tekemä itse keksimä tai siis laatima kysely, jossa suurin piirtein sanotaan suurin piirtein mollattiin hyvin pahasti Perälää, hänen opetustaan. (…) oikeasti en ole nähnyt kenenkään aikuisen luhistuvan sillä tavalla fyysisesti, se oli tosi rankka tilanne.

Jaaha! Hänkö muka luhistunut?

Kommentti 475 http://www.pohjalainen.fi/kulttuuri-ja-viihde/musiikki-ja-tanssi/kaikki-konhotus-kunniaan-1.1009847

Vieras

#2181 Äänitteet vapaasti ladattavissa

20.08.2013 08:05

Äänitteet on saatu Vaasan hallinto-oikeudesta vapaasti ja ne ovat vapaasti ladattavissa

Juri Kadarin asiakirjat ovat nyt julkisia joten valaisen nyt ensimmäisen kerran avoimesti ja sellaisia asioita joita ei aiemmin ole tullut julki

Juri astuu virkaan
Juri aloittaa opetuksen ja huomaa, että Kodalyn menetelmä Vaasassa ei olekaan ihan tuntematonta. Oikeastaan Kodaly linja oli jo valittu ennen kuin Kadar tuli. Silloiset musiikkiluokkien musiikinopettajat Laura Viirret ja Ritva Käräjämäki olivat itse paikan päällä Unkarissa kouluttaneet itseään Kodalyn syntymäkaupungissa Kecskemetissä Kodalyn Instituutissa.
Näin ollen Kadar vauhditti jo alettua musiikinopetustoimintaa. Hän sai tehtäväkseen koordinoida musiikkiluokkien toimintaa, järjestää matkoja, kilpiluja, äänityksiä, konsertteja ja niin eteenpäin. Edistystä syntyy. Kaikki menee hyvin.
Ongelmat alkavat
Koska kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin, pitkän aikaa niin asialle ei tarvinnut tehdä mitään. Sitten vaihtui Rehtori ja kouluviraston johtaja. Rehtoriksi yläkouluun tulee Pirkko Käräjämäki ja kouluviraston johtoon Harry Swanljung.
Kummallakaan ei ole hajua Kodaly menetelmästä tai Jurin saamasta vapaasta toimintatavasta tai ymmärrä korkeatasoisesta musiikinopetuksessa heidän omalla vastuualueellaan. He unohtivat perehtyä musiikkiluokkatoimintaan.
Kummallakaan ei myöskään ollut musiikillista koulutusta. (Huom! Swanljungilla ei edes pedagogista koulutusta.) Käytännössä he olivat aivan liian vähällä tiedolla väärässä asemassa.
Yläkouluun tulee uusi opettaja Sauli Perälä ja Alakoulun opettajat olivat innoissaan, että varmaankin hänet saadaan mukaan tukemaan Kodalyn menetelmää.
Näin ei kuitenkaan ollut. Sauli jätti tuntinsa toisensa perään pitämättä.
Tekstari Annelle, että "voisiko Juri mennä pitämään hänen tuntejaan" ja Juri,
sinisilmäinen luuli auttavansa nuorempaansa ja meni.
Ritva Käräjämäki katseli vähän aikaa tätä touhua, mutta kyllästyi aika pian ja ilmoitti, että ”Kiitos, minulle riitti”- ja sanoutui irti yhteistyöstä. Sinisilmäiset Anne ja Juri jatkoivat ja paikkasivat Sauli Perälän laiminlyöntejä. Kunnes tuli suuri juhlakonsertti, johon odotettiin lähes tuhatkunta kuuntelijaa.
Perälä ei vieläkään oikein tullut pitämään tuntejaan, Anne ja Juri sinnittelivät hänen puolestaan. Sitten peli muuttui rajummaksi: jo sovi tun kuoroleirityksen kampittivat Pirkko Käräjämäki ja Sauli Perälä jolloin, jo joka paikkaan ilmoitettu juhlakonsertti oli vaarassa.
Eikä sekään riittänyt, vähällä piti, että Perälä olisi astunut oppilaiden eteen johtamaan kuorokappaleita, joita opetti Anne Tienhaara
Silloin Juri ilmoitti, että hänelle moraalisesti vaikea mennä lavalle opettajan kanssa, joka astuu yleisön eteen toisen tekemällä työllä. Lisäsi, että oppilaat ovat täysin selvillä, että se olisi valheellista.
Pirkko Käräjämäki ja Nummela Kadarille, Tienhaaralle ja Ritva Käräjämäelle mitään kertomatta rupesi järjestämään kuulemistilaisuuden. Kuulemistilaisuudessa tuli esiin Perälän siihenastiset laiminlyönnit ja se, että hänen rehtorinsa laiminlyöden virkavelvollisuutensa ei puuttunut.
Perälän laiminlyönteihin eikä sen aiheuttamaan työhäirintään. Kiitoksen esim. kahvitarjoilun sijaan (Anne ja Jurin avuliaisuudesta) ”tarjosikin” Nummelan kanssa Kadarille kuulemistilaisuuden. Mielenkiintoinen seikka, että vaikka kaikki kolme alakoulun opettajaa olivat Jurin kanssa yhdessä, Ritva Käräjämäki jopa sanoutui irti kaikista yhteistyöstä yläkoulun kanssa,
tilille joutui vain Juri!?
Tietolähde: Oikeudenkäyntiäänitteet vaasan hallinto-oikeudesta 11.6.2013
Äänitteet on saatu Vaasan hallinto-oikeudesta vapaasti ja ne ovat vapaasti ladattavissa tästä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/46911171/Public/WS_30085.WMA
https://dl.dropboxusercontent.com/u/46911171/Public/WS_30086.WMA

Kari Lajunen

Vieras

#2182 Re: Re: Otteita

20.08.2013 18:52

#2180: - Re: Otteita

Se joka tämän on tänne laittanut kertoo itsestään enemmän kuin tuhat sanaa. Niin ala-arvoista, kuin vaan olla voi. Onneksi löytyy yläkoulusta opettaja, joka pystyy opettamaan ja tekemään monipuolisesti musiikkia. Ilmeisesti huumori on joillekin täysin vastenmielistä. Jatka Sauli samaan malliin. Osaat tehdä mitä vaan musiikin alalla. Kaikista siihen ei ole.

Vieras

#2183 Re:

20.08.2013 18:53

#2179: -

Kenellä on aikaa näitä öööö vuoropuheluita tänne kirjoittaaa. Ei tule just nyt mieleen kuin yksi henkilö.....

Vieras

#2184 Re: Re: Re: Re: Kyllähän sitä kaikenlaista voi saada aikaan!

20.08.2013 19:07

Jotain kummallista..

#2185 Re: vai on perheesi urhri...

20.08.2013 20:01

#2176: - vai on perheesi urhri...

Julkisuudessa ja julkisuudessa. Miten sen nyt ottaa. Asiasta ainakin virkamiehen perheen toimesta soiteltu ympäri Vaasaa henkilöille, jotka eivät tunne Juria saatika tätä jupakkaa ja yritetty mustamaalata minua, koska Juria olen puolustanut. Yksityishenkilönä, kahden keskisessä keskustelussa. En edes julkisuudessa.

Vieras

21.08.2013 12:26

Inhoan sitä kuinka ''ala-ikäiset'' ja ''nuoret'' ovat aina muka vain tyhmiä ja tietämättömiä.
Me emme muka tiedä aikuisten asioista. Itse ainakin tajusin nuorena että kyseessä on toiminnallisesti vain aikuisten lapsellisesta valtapelistä ja että ulkomaalainen opettaja ei nähtävästi miellyttänyt.. Näkihän sen nyt tyhmäkin.
Tässäkin tapauksessa saamme nyt kumminkin sitte nähdä kuinka fiksuja ja järkeviä nämä aikuiset todellisuudessa ovat olleet..
Ainakin voin itseni kohdalla sanoa että se vääryys joka meitä kohtaan tapahtui, oli jotakin käsittämättömän törkeää. Outoa että vaikka oppilaat itse käyvät omasta huolestaan rehtorille valittamassa olemattomasta opetuksesta, niin saadaankin vain naurut päälle ja syytökset jostakin aivopesuista ja kätyrinä toimimisesta ynnä muista hulluuksista ja tämähän vasta sitä aikuismaista onkin kun ei voi kohdata omia ongelmiaan niin heitetään pallo jollekin muulle!! Minua ainakin loukkasi se ettei minulla muka voinut olla omia mielipiteitä,koska olin nuori. Meidän sana ei koskaan painanut suuntaan eikä toiseen, eikä myöskään vanhempiemme. Mielestäni käsittämätöntä että lukuiset vanhemmatkin ottavat yhteyttä kouluun ja opetusvirastoon ja yhtikäs mitään ei tapahtunut! Henkilökohtaisesti minulla ei ollut yläasteen musiikinopettajaamme kohtaan mitään vihaa,olihan hän erittäin lahjakas itsekin, mutta harmitti vain se ettemme saaneet sen mukaista opetusta ja ettei hän ollut koskaan paikalla.. Valitettavaa on myös se,että tilanne ei parantunut suuntaan eikä toiseen ja tiedän sen siitä että sisareni käyvät/kävivät ylä-astetta vielä sen jälkeenkin. Nämä itse ''aikuisten'' asiat joita on käyty nyt oikeudessa läpi ovat niitä asioita joista ME ALA-IKÄISET TYPERÄT NUORET jouduimme aikoinamme kärsimään. Toivottavasti johtajat suurineen nimineen jonain päivänä kääntyisi katsomaan tätä asiaa lasten kannalta eikä vain oman vallan,maineen ja kunniansa taholta!
Terveisin, yksi näistä Jurin ''kätyreistä''

Vieras

22.08.2013 09:05

Juha-Pekka Lehmus

6:55
Lehmus: Meille ei virastolle tullut sieltä niin kuin varoituksen jälkeisestä ajoista niin sellaista suoraa ilmoitusta. (…) Sitten oltiin oltiin tuota (marraskuu, 2011) rehtoreiden kanssa Kuortaneella ja silloin sitten rehtori Nummela otti asian esille ja käytiin käytiin se aikaisempi aikaisempi tuota lukuvuosi, mitä siihen asti oli oli tullut … läpi. (…) ja ja tuota näistä oikeastaan haluaisin eniten nostaa nostaa esille sen, että tuota … että silloin elokuussa ennen lukuvuoden 11-12 alkamista ja rehtori oli pyytänyt opettaja Kadaria kahdenkeskiseen neuvotteluun. (…) Alkuvuosi oli mennyt mennyt jo hyvin, sitten marraskuussa oli oli tullut tullut muutamaa tapahtumaa ja nyt oikeastaan varmaan parempi niin, että (…) mut joka tapauksessa kumminkin tietyllä tavalla se se viestittely oli oli jatkunut ja yhtä lailla myös se se tietyllä tavalla semmonen luottamus kyseisen opettajan toimintaan oli oli edelleen … hyvin kaksijakoinen ja tietyllä tavalla rehtori koki ja tietysti myös sen viestin kautta sitten (…) että että se varoitus ei sinällään ollut sitten tuonut sitä tulosta, mitä mitä me oltiin oltiin haluttu ja ja tuota ja esimerkkinä tästä elokuun keskustelusta mitä voidaan voidaan (?) luottamuspulaan, niin rehtori h a l u s i työntekijältään s e l v i t y s t ä siihen, että miksi tämä oli tehnyt hänestä r i k o s i l m o i t u k s e n. (…) ja työntekijä kiisti asian (…) Tämä oli yksi esimerkki siitä, että sillä tavalla oltiin luottamuksen osalta hyvin hyvin tuota … ei voi olla esillä(?). Sitten siellä marraskuun keskustelussa, missä oli oli läsnä rehtori Nummela, allekirjoittanut ja virastonjohtaja Swanljung todettiin, käytiin nämä (poliisi) asiat läpi ja todettiin, että tässä kohtaa (?) ei aiheuta vielä toimenpiteitä, seurataan tilannetta, toivotaan, että a s i a t k o r j a a n t u u ja sitten tietyllä tavalla jos oltiin oltiin aina kaikki rehtori Nummela puolustanut? siitä, että jos tämä jatkuu (?) tuota me ollaan siinä hyvin haastavassa tilanteessa, mikä tulee tuossa edellisessä Harryn puheenvuorossa hyvin hyvin monta kertaa esille että että tällä tavalla asiat pyör pyörii sit edestakaisin ja oli hyvin erinäiköst näköisiä kuvi kuvia siitä, että mitä on sovittu ja milloin on sovittu ja tietyllä tavalla hyvä hyvin sitä tilanteen haastavuutta. 11:09 No se marraskuun jälkeen jälkeen sitten niin niin tuota tultiin vuoden 2000 (kakstuhatta) puolelle ja silloin alkuvuonna tammi- helmikuussa niin niin sitten rehtori Nummela oli useasti meihin yhteydessä allekirjoittaneeseen ja ja ja myös henkilöstöpäällikkö Ikäheimoseen ja toi huolensa siitä, että tietyllä tavalla siellä koulun työ ei suju niin, kuin sen pitäisi … sujua silloin oli tullut uutena asiana tähän tämä Kadarin(?) oppilaisiin kohdistunut tietyllä tavalla epäasiallinen kohtelu. (…) ja ja tuota rehtori oli hyvin moni näistä asiasta sitten eri mieltä työntekijän kanssa ja toi toi huolensa esille meille ja ja tuota oikeastaan se sen kevättalven osalta nii? tuota itse huolestuin työntekijän ennen kaikkea rehtorin tietyllä tavalla sie? asemasta siellä koululla ja ja tietyllä tavalla koin että että nykyinen tilanne ei ei tällaisenaan voi voi pitkään jatkua. (…) Helmikuun-maaliskuun aikana käytiin hyvin useita keskusteluja meidän koko sekä viraston että? sivistystoimen esimiesten (? Knookala) kesken ja pohdittiin niitä eri vaihtoehtoja, mitä meillä oli tämän tilanteen ratkaisemiseksi ja ja tuota muun muassa voidaan sanoa näin päin että tuota (…) Siinä maaliskuun aikana myös sitten koululta koululta oltiin yhteydessä opettajien toimesta allekirjoittaneeseen, opettaja Tienhaara oli yhteydessä ja toi toi huolensa näiden oppilaiden oppilaiden tilanteesta ja ja myös siitä, että vanhemmat ovat tietyllä tavalla lähestyneet useasti heitä ja ja se tilanne siellä koululla oli oli hyvin ongelmallinen. Ja näiden keskustelujen yhteydessä sitten tuota opettaja Kadar oli minuun yhteydessä ja ja hän halusi tulla tapaamaan tapaamaan allekirjoittanutta ja tuota otin vastaan, kuuntelin hänen viestiä(?) koululta ja hän krtoi ongelmista näiden oppilaiden kanssa ja ja tietyllä tavalla se se tuota kuuntelin sen viestin. (…)
16:14
Ja ja tuota kevään aikana sitten tietysti asia eteni meidän organisaatiossa se mikä on ollut ollut hyvin hyvin voimakasta täss tässä koko koko tuota matkan aikana ollutta sillä tavalla näihin virkamiehiin kohdistunut p o l i i t t i n e n painostus ja ja myös m e d i a n käyttö tässä asiassa, mitä mitä mä oon henkilökohtaisesti kokenut tietyllä tavalla hyvin … hyvin … tuota hankalaksi (…) siinä mielessä tuota en ole pitänyt sitä sopivana käytöksenä. (…)

Koen että työnantajalla on oikeus meillä on vastuu sen koulutyön sujumisesta ja sillä? työnantajalla on oikeus laatia ne säännöt ja ja edellyttää sitä että meidän työntekijät näitä? sääntöjä noudattaa ja ja mikäli sitten näin ei ei tapahdu silloin silloin antaa oikeutuksen viedä se asia niin sanotusti päätökseen.

18:00

20:55
Ylisalmi: Kerroit myös Tienhaaran ottaneen sinuun yhteyttä. (…)
Lehmus: Ainakin jo, ainakin yhden ?yhteydenoton muistan mahdollisesti useammankin mutta silloin silloin oli oli myös se tilanne että että rehtori Nummela oli oli työmatkalla ja silloin vararehtorin … ominaisuudessa sitten Anne Tienhaara niin sanotusti käytännössä vastasi talon toiminnasta ja ja hän sitte … oli huolestuneena soitti siitä, että ne keskustelut vanhempien kanssa ei ollut sujunut niin kuin he olisi odottaneet ja tietyllä tavalla se sitten se koulutyö sujumisella (?) huoltaja tältä osin hän otti yhteyttä.
(Teitä sitoo totuudessapysymysvelvollisuus.)

(…)
22:50 Opetuksen järjestäjänä koen hyvin ongelmallisena sen, että rehtorin kertoman mukaan opettajat eivät olleet valmiita ottamaan kaikkia oppilaita tunnille ja ja rehtori usemman kertaamyös meiltä tarkisti, että onhan niin, että opettaja ei voi valita ketä oppilaita tunnille tulee. Ja ja sillä tavalla se se toi toi sen ongelman esiin tietyllä tavalla meille viesti tuli niin, että kaikki oppilaat eivät olleet tervetulleita tunnille ja niitä poistettiin sieltä tunnin aikana. Täysin ainakin rehtorin kertoman mukaan ilman syytä.

Ylisalmi: Ja oliko nämä tunnilta poistamiset (…) nimenomaan Kadarin tekemisiä?

Lehmus: Kyllä.

25:50
Lehmus: Eli eli silloin kun rehtori rehtori Nummela ja ja koulun kuraattori Katja Pape asiaa asiaa selvittivät, niin he saivat opettajalta tietyllä tavalla viestiä, minkä minkä sitten totuudenperään epäilivät ja tietyllä tavalla sit koulun sisäisessä selvityksessä ja ja heidän kertoman mukaan niin niin tuota saivat sen käsityksen yli(?) opettaja jätti kertomatta sen kun häneltä suoraan asiaa kysyttiin totuuden asiasta ja ja tietyllä tavalla syyllistyi siinä kohtaa asiassa valehtelemiseen.

28:00
Lehmus: Kesäloman jälkeen koulutyö jatkui (…) ja ja tietyllä tavalla sitten musiikinopetus järjestettiin sillä tavalla uudestaan näiden näiden viiden opettajan kesken ja ja tuota … se toimenpide mikä mikä silloin keväällä 12 sitten suoritettiin ja mikä on sen seurauksena tälle lukuvuodelle 12-13 ollut niin niin tuota allekirjoittaneen päätöksen (?) erittäin tyytyväisiä tänhetkiseen tilanteeseen ja ja se viesti, mikä(?) rehtorilta olemme useasti (?) tän tän lukuvuoden aikana saaneet, niin niin on ollut se että se toimenpide ollut täysin oikea ja ja tietyllä tavalla oikeutettu ja sen osalta niin niin koulutyö on sujunut ja ja myös näistä oppilaista ketä ketä silloin keväällä 2012 oli oli tässä niin kuin asianosaisina tietyssä mielessä myös he on palanneet musiikkiluokkatoiminnan piiriin. Niin ja tuota siinä mielessä ollaan si? menty oikeaan suuntaan.

Lehmus: (29:30) Opetussuunnitelma on (…) uudistettu ja pyritty silloin saamaan nyt se opetushallituksen tahto niissä läpi. Ja nyt tämän kevään aikana vielä pyydetään opetushallitukselta lausunto, että olemmeko tehneet korjaukset oikeaan heidän haluamaan suuntaan. (…) Ryhmätyö on sujunut erittäin positiivisessa hengessä.

33:00
W: Kun on tämä luettelo näistä varoituksen jälkeisistä tapahtumista, ymmärsinkö oikein, että ne perustuu niihin tietoihin, mitä Nummela teille on tuonut. Onko joku muu?

Lehmus: Nummela. Ja ja ja pää pääosin voi sanoa, että Nummela ja Kä Käräjämäki.

W: Jo kutsun liitteenä oli se asiakirja irtisanomisen perusteluista. (…) Kenenkä laatima se asiakirja on?

Lehmus: Se on henkilöstöpäällikkö Kirsi Ikäheimonen.

W: Ja mihinkä tietoihin se sitten, keneltä saatuihin tietoihin se perustuu?

Lehmus: Rehtori Nummela.

34:40
W: Perehdyittekö te mitenkään erityisesti musiikkiluokkien toimintaan?

Lehmus: …ööö käytännössä ei ei ei … (…)

Vieras

#2188 Otteita

22.08.2013 09:10

40:10
Swanljung: Tämän (viestittelyn) vuoksi maaliskuun lopussa 2011 järjestettiin sitten kuulemistilaisuus. (…) Sen tilaisuuden päätteeksi jäin siihen käsitykseen sinänsä, että tämmonen sopu sopuhalu olisi olemassa ja ja … ja jaaa öö m-minun tehtäväkseni jäi sen sen sennöö tilaisuuden jälkeen niin niin niin että tavallaan sitte kun se sopimus…ehdotuksen suurin piirtein (?) päästäisiin? eteenpäin näin eteenpäin äää eletään no, no sen sen tein ja se toimitettiin suurin piirtein huhti huhtikuun see kymmenenteen päivään mennessä mennessä niin niin ääää Kadarin avustajana toimineelle Veikko Vörlundille ja ja ?Kadarille itselleenkin ja jaa m sitten jäin odottamaan vastausta. (…) Ja tämän tiimoilta sitten kutsuin niin kuin uuden tämmosen … kuulemis tavallaan kuulemis- tai sopimistilaisuuden kokoon ööö 25.5.2011, jossa jossa niin kuin minun käsitykseni hyvin pitkälle oli se, että (?) me sopisimme ?yhteisymmärryksessä voitaisiin ?asioita eteenpäin. Tämä ei nyt sitten loppujen lopuksi kuitenkaan kuitenkaan ööö opettaja Kadarille sopinut vaan hänellä oli oli niin kuin oma ehdotuksensa, joka joka tuli tässä tässä asianajaja Wargelinin lähettämässä lähettämässä viimeisessä aineistossa mukana jossa jossa edelleenkin haluttiin palata palata niiden 2008 asioihin ja käydä yksityiskohtaisesti läpi. No, tämä oli kyllä mun näkökulmasta sillä lailla kynnyskysymys, että että se ei oo mahdollista osittain siksikin, että

ei tietysti näin monen vuoden jälkeen niin niin ole pieniä yksityiskohtia enää enää mahdollista s ööö ööö niin kuin ööö käydä läpi ja sitten toisaalta, että

siellä oli myös taustalla näitä näitä sellaisia toiseen työntekijään liittyviä asioita, joita me emme voi voi niin kuin … muiden työntekijöiden työnantaja ei voi niin kuin toisen työntekijän kanssa kanssa sitten käsitellä ja ja ja että että tältä osin mun näkemykseni mukaan oli että että opettaja

Kadarin olisi pitänyt luottaa esimiesten toimintaan niin paljon että että että

siellä on ollut asialliset perusteet että ja miksi on miksi on tietyllä tavalla(?) menetelty ja ja ei niin kuin kyseenalaista kyseenalaistaa niin kuin esimiesten äää toimintaa. .. ja … tavallaan sitten osoittautui että se keskustelu on ka ka oli hyödytöntä niin niin niin jouduin turvautumaan sitten sitten varoituksen antamiseen. työnantajan näkemysten näkemysten niin niin öö … nn antamaan antamaan niin sanotusti pontta pontta työnantajan työnantajan ohjeille. 46:35 Voin sanoa, että että että ööö… jos vähän tämmonen pieni asia, mutta kun sivujuonne, ja tietyllä tavalla tavalla tavalla niin kuin tätä toimintatapaa kuvaava on myöskin, että että sitten kun se varoitus annettiin niin niin niin Kadar kuitenkin kieltäytyi sen vastaanottamisen allekirjoittamasta ja tietyllä tavalla vähän niin kuin näissä sääntöasioissakin niin siirsi itsensä tietyllä tavalla asioiden ulkopuolelle ja ja ööö jaaa ööö niin kuin se asia ei jollain lailla häntä koskisi. Ja ööö ööö ööö, no tämmönen tämmönen niin kuin niin kuin vaikutelma mulle sitten. 47:25

Vieras

22.08.2013 09:24

50:00
(Nurkkaanasettaminen)
W: Onko joku muu opettaja ilmoittanut, että hän (?) oppilaita nurkkaan?

Nummela: Ei.
(Nummelan vala - Minä ... ... lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.)

W: Olisiko siihen puututtu? (…)

Nummela: Varmasti.
(Minä ... ... lupaan ja vannon kaikkivaltiaan...)

51:00

W: Puhuit tästä, että (…) Kadar painosti opettajaa tekemään Wilmassa jotain. Näinkö se oli?

Nummela: Kyylllä. (iso huokaisu) Kyse … kyse näistä kuudennen luokan pojista ja … ja … ja … ett … seuraavat todistajat … … Holmlund ja ja Savela tulevat tästä tapauksesta kertomaan tarkemmin. Mutta molemmat opettajat ovat olivat olivatööö … sitä mieltä, että heitä painostetaan ja ja ja Kadar vaati vaati nimenomaan … eräälle pojalle … ööö … merkintöjä sinne Wilmaan erityisesti ja ja ja nämä opettajat kyllä sanoivat Kadarille että asia on on hoidettu. (...)

(…)

(Nurkkaanasettaminen)
56:41
W: Tarkistitko tämän ”yksittäisen tapahtuman” (nurkkaanasettamisen) kuorotunnilla Anne Tienhaaralta?

Nummela: Me keskustelimme kyllä asiasta. (…) No, hän selitti sen toisella tavalla.

W: (…) Olet tehnyt kyselyn (nurkkaanasettamisesta) näille oppilaille. Kävikö kyselystä ilmi, että … koskiko se yhtä nurkkaanasettamista vai useita tapauksia (…)?

Nummela: (rykii) (selailee) … … ööö Kyyylllä tällä kävi että että tällä oli vastauksia vastauksia jotka meni sinne vuoteen 2011:kin.

W: Paljonko näillä oppilailla oli aikaa vastata siihen (kyselyyn)?

Nummela: Niin kauan kuin oli tarpeen … (melkein laualen) samassa tilaisuudessa .. ihan rauhassa … katselin ikkunasta ulos, kun kun oppilaat vastasivat.
(…)

1:22:20
(Kuulemistilaisuus koskien irtisanomista)
W: Muistat oltiin siinä kuulemistilaisuudessa ja se olihan aika lyhyt (…) Kadarin puolesta kirjoittamassani kirjelmässä oli menty yksityiskohtaisesti läpi ne ”pallot” ja ja todettu, että niihin ei voi vastata, koska ei ole yksilöity (?) mitä tapahtuma se koskee. (…) Kerroit jo, että katsot, että olet jäävi, mutta kun sinulta ne faktat on tullut, niin kysyn sen vuoksi, että että onko sinulla tietoa siitä, että miksi niitä faktoja ei sitten täsmennetty siinä vaiheessa?

(…)

Nummela: No, nyt mennään semmoseen semmoselle alueelle, että mun välttämättä mun tietämys ei riitä siihen että kuten sanottu niitä oli opetusviraston kanssa yhteistyössä asiakirja … (…) Kyllä ne kaikki asiat, jota nyt tässä tässä on tullut esille niin kyllä ne kaikki asiat on on esimiehille tuttuja asioita.

W: Niin, mutta kun Kadar sanoo, että hän ei pysty vastaan, kun ei kerrota mitä se koskee. Miksi sitä ei täsmennetty?

Nummela: No, mä en osaa tuohon vastata.

Vieras

#2190 Re:

22.08.2013 12:26

#2186: -  

Olen ollut narsistin kanssa parikymmentä vuotta naimisissa ja vuosien kärsimysten jälkeen saanut itseni irti siitä loukusta. Narsisti on aivan erinomainen manipuloija ja saa taitavasti hämättyä jopa pyskologeja ja psykiatrejakin. Yleensä erittäin miellyttävä ulospäin, mutta joka uskaltaa olla eri mieltä, saa tuntea nahoissaan ja narsisti keksii keinot. Kokemuksieni jälkeen väitän tunnistavani narsistin helposti ja sympatiaa ei sellaiselle löydy. Meissä kaikissa on narsismia jonkin verran ja pitääkin olla, mutta liika on aina liikaa. Älkaa ihmiset sokaistuko mielistelylle ja imartelulle....teistä tulee narsismin uhreja....ja siitä on vaikea päästä eroon. Narsisti ei väsy, hänellä riittää energiaa äärimmäisyyksiin asti, alistaa ja mitätöidä vastustajansa ja uhrinsa.

Vieras

#2191 Re: Re:

23.08.2013 15:12

#2190: - Re:

Kuka se narsisti on tässä keisissä?

En tunne tilannetta kovin hyvin.

Vieras

#2192 Re: Savela

23.08.2013 18:02

Vieras

#2193 Re: Re: Re:

26.08.2013 05:33

#2191: - Re: Re:  

Jos et tunne tilannetta hyvin, niin miksi tätä seuraat ja kyselet? Tämäkö olisi tärkein asia, jonka haluaisit tietää??????

Vieras

#2194 Re: Re:

27.08.2013 11:41

#2190: - Re:  

Saatiinhan tähän taas narsismikin pitkästä aikaa mukaan. Aika jännästi käy ilmi noista hallinto-oikeuden litteroinneista, että siellä ihan joka välissä vannotaan uudelleen valaa ja muistutellaan totuudessa pysymisestä, välillä lähes lauseen välein. Onkohan kaikissa kuulemistilaisuuksissa samanlainen tapa?

Vieras

#2195 Re: Re: Re:

27.08.2013 12:40

#2194: - Re: Re:  

Onkohan edes vannottu vai onko "litteroijan" oma kannanotto....muutenkin jotenkin oudolla sävyllä kirjoitettuja.....manipulointiako tuokin????

Vieras

#2196 Re: Re: Re: Re:

27.08.2013 16:08

#2193: - Re: Re: Re:

Pitäähän vaasalaisten veronmaksajien tietää, miten viranomaiset verorahoja käyttävät.

Ei oikein huvita maksaa narsistien uhrien terapoimiseen meneviä rahoja. On kaikkien hyvä tietää, kuka se narsisti oikein on, osaa suhtautua oikein. Onko siulla tarkempaa tietoa, vai oletko sinä se narsisti?

Monenmoista on tullut selville, ollaan kuitenkin varsinaisessa käpykaupungissa. Ei uskoisi täältä löytyvän.

Vieras

#2197 Re: Re: Re: Re: Re:

28.08.2013 07:40

#2196: - Re: Re: Re: Re:  

Olen ihan samaa mieltä. Liian kauan katsotaan ja ymmärretään ongelmien aiheuttajia....on niin monenmoista kuppikuntaa ja hyväveliseurakuntaa...kaivellaaan kymmenien vuosien takaisia asioita....aivan kuin jotkut asiat olisi kiveen kirjoitettu...muutos on ainut asia, joka on varmaa...ihan turhaa haikalla kymmenien vuosien taakse....siksi olenkin erittäin iloinen, että en oikeasti ole vaasalainen. Asun täällä vain ja ainoastaan työn vuoksi....mikään muu täällä ei pidättelisi. Ei tarvitse käydä kuin Seinäjoella piipahtamassa, niin huomaa, mikä iso ero näiden kaupunkien välillä on. Täällä ei ole kuin kähmintää ja kateutta ja hyväveliseurakuntaa ja siksi mistään ei tule mitään. Jos täällä ei olisi noita muutamaa suurta energialan yritystä, niin tämä kaupunki autioituisi alta aikayksikön.

Vieras

#2198 Re: Re: Re: Re: Re:

29.08.2013 09:07

#2196: - Re: Re: Re: Re:  

Et halua maksaa narsistin uhrien terapioita, joten mitä niille narsisteille sitten pitäisi tehdä?

Vieras

#2199 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

29.08.2013 09:14

#2197: - Re: Re: Re: Re: Re:

Edelleen on jäänyt epäselväksi, kuka se narsisti oikein on.

On nimittäin ainakin yksi muukin koulu, jonka johdossa toimi ilmiselvästi narsisti; osasi manipuloida ja esiintyä mielin kielin itselleen sopivissa tilanteissa. Porukat menivät sairaslomalle, jos joutuivat tämän johtavan henkilön jalkoihin. Ilmapiiri huononi huononemistaan. Onneksi eläkeikä tulee/tuli vastaan.

Virkamiehillä pitäisi olla muutakin kuin esimiesjoukon ns. kouluttaminen.

Vieras

#2200 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

29.08.2013 13:15

#2199: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Sehän voi olla kuka vaan ja se on valitettavan yleistäkin. Pahimmillaan narsisti voi olla painajainen toiselle ihmiselle. Suosittelen lukemaan narsismista.  Se voi avata silmiä. Narsistien uhrit joutuvat kokemaan aivan  uskomattomia juttuja. Kokemistaan asioista ei moni edes kehtaa kertoa ja valitettavasti usein tämä narsisti nähdään kuitenkin ulospäin erittäin miellyttävänä ja ystävällisenä ihmisenä, josta kukaan ei osaisi uskoa pahaa, vaikka kotona tai työpaikalla lähipiiri eläisi lähes sietämättömässä piinassa. Siksi uhri ei kerro muille asioista, koska ehkä kukaan ei häntä edes uskoisi. Narsisti ei ole itse koskaan syyllinen vaan kaikki NE MUUT aiheuttavat hänen ongelmansa ja saavat hänet jopa käyttäytymään niin kuin käyttäytyy. Narsisti osaa miellyttää, imarrella, kääntää kaiken parhain päin ja itselleen eduksi. Lisäksi hän on taitava saamaan puolelleen ne ihmiset, joista hyötyy, mutta hylkää ihan yhtä  nopeasti, jos huomaa, että ei enää jotain tarvitse.

Tässä vielä linkki yhteen juttuun narsismista: http://yle.fi/uutiset/narsisti_piinaa_lahipiiriaan_ja_viranomaisia/5942735

Narsismia on kaikissa ihmisissä, mutta kun se on niin voimakasta, että se ei ole hallinnassa vaan sillä tehdään monen elämä vaikeaksi ja sietämättömästi, se ei ole enää normaalia.