Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vaasan musiikkiluokkien puolesta.

Vieras

29.08.2013 16:58

Minun mielestä on aika tyhmää väittää Juria narsistiksi.

Vieras

#2202 Re:

30.08.2013 04:32

#22T01: -

Kuka niin on väittänyt? En minä ainakaan ole huomannut, että kenestäkään tietystä olisi puhuttu erityisesti tuohon saävyyn. Minun mielestäni keskustelu oli yleisellä tasolla vaan herättämässä ajatuksia. Tosiasia kuitenkin on, että hyvä asia on pilattu naurettavalla valtataistelulla. Jokaisella on oma mielipide siitä, että kuka sen aiheutti. Ei varmaan kukaan yksinään, mutta asian ydin näyttää olleen sen, että ei ole siedetty erilaisia mielipiteitä ja tapoja tehdä töitä. Myöskin antautuminen työlle on ollut erilaista eri ihmisillä. Jokaisella opettajalla ja oppilaalla on oikeus päättää miten vapaa-aikansa käyttää. Yhteistyö on mahdotonta, jos se ei ole rakentavaaa vaan enemmänkin hajottavaa. Surullista kaiken kaikkiaan. Kun tarpeeksi on sotkettu ja pilattu asioita, niin ei ne koskaan enää palaa entiselleen. Peiliin katsominen kannattaa myös aina.

Vieras

#2203 erikoinen yhtälö 1

03.09.2013 13:04

Jurin tiedote

"Yläkoulun uusi musiikinopettaja alkoi kuitenkin loistaa poissaolollaan tunneilta. Me alakoulun opettajat autoimme sinisilmäisesti melko pitkään nuorimmaistamme luullen, että hänet on autettava yli alkuvaikeuksien. Pidimme häneltä pitämättä jääneitä oppitunteja aluksi mitään aavistamatta. Sitten alkoi käydä yhä selvemmin ilmi, että poissaolot selittyivät pikemminkin välinpitämättömyydellä oppilaita ja kollegoja kohtaan kuin alkuvaikeuksista johtuvina. Ritva sanoutui ensimmäisenä irti yhteistyöstä yläkoulun opettajan kanssa.
Vuoden 2008 juhlakonsertti lähestyi. Kyseinen opettaja oli yhä vain poissa jopa kuorotunneilta, jossa olisi pitänyt valmistaa yläkoulun kuoron juhlaohjelmistoa. Eräs Onkilahden koulun miespuolinen luokanopettaja sanoi meille, että keikkamuusikolta ei voi enempää odottaa. Emme yhtyneet tuohon ajatukseen. Valmistelu jäi yksinomaan alakoulun opettajien harteille huolimatta siitä, että käännyin jo hakemaan apua ensin ala-, sitten yläkoulun rehtorilta ja viimein jopa kouluvirastolta. Tuloksena oli, että kyseinen opettaja ja yläkoulun rehtori kielsivät yläkoulun oppilailta jo valmiiksi sovi tun kuoroleirin. 2-3 päivän leirin tehtävänä olisi ollut valmistaa yläkoulun kuoroa juhlakonserttia varten. Kaikkien näiden jälkeen kyseinen opettaja ilmestyi kahdelle viimeiselle kuorotunnille. Hän oli valmiina johtamaan 75 yläkoulun oppilaan kanssa alakoulun opettajan valitsemia ja opettamia teoksia, vaikka tämä oli yksin harjoituttanut oppilaita. ...i toisten alakoulun opettajien kanssa lähetin tälle yläkoulun opettajalle kirjeen, jossa kerroin, että minun on vaikea mennä lavalle ihmisen kanssa, joka kaiken tapahtuneen jälkeen aikoo loistaa toisen kollegan työllä oppilaiden ja heidän vanhempiensa edessä. Siitä kaikki lähti."

Yläkoulun rehtorin yhtälö 1 yläkoulun opettaja alkoi loistaa poissaolollaan tunneilta > Juri irtisanotaan.

Vieras

#2204 yhtälö 2

03.09.2013 13:09

P. Käräjämäki: Muistan se oli sähköposti, joka oli lähetetty, missä oli mihin oli liitetty lasten tekemä musiikki tuki ry:n hallituksen pöytäkirjaa lasten tekemä itse keksimä tai siis laatima kysely, jossa suurin piirtein sanotaan suurin piirtein mollattiin hyvin pahasti Perälää, hänen opetustaan. (…) oikeasti en ole nähnyt kenenkään aikuisen luhistuvan sillä tavalla fyysisesti, se oli tosi rankka tilanne.

Ylisalmi: Onko sinun käsityksesi mukaan Perälä joutunut sairaslomalle tämän arvostelun takia?

P. Käräjämäki: Tämän tilanteen jälkeen hän jäi sairaslomalle. Ja uskon, että äärimmäisen suuri syy oli tässä.

(…)

Ylisalmi: Oletko ymmärtänyt, että mikä oli siihen syynä? (…)

P. Käräjämäki: Työuupumus, väsymys ja (?).

Ylisalmi: Ja nimenomaanko Kadarin taholta tullut…

P. Käräjämäki: Kyllä.

Oppilaiden (8lk) kommentteja musiikin opetuksesta Vöyrinkaupungin koulussa (syksy 2009)

MUSIIKIN OPETUS

-musatunneilla ei olla opittu paljon mitään ja teoriauusinnat roikkuu vieläkin ja ne jotka on jo

suorittanu vaan istuu sielä

-viime vuonna mussa liikaa sijaisia, jotka ei tienny mistään mitään

-musiikin tunneilla emme ole oppineet paljon mitään, olisi kiva jos meillä olisi jotain muuta kuin

teoriaa esim. laulua, soittoa yms.

-enemmän soittoa musatunnilla

-musatunnilla saataisiin soittaa enemmän

-vanhemmilla ei ole aavistustakaan miten oppilaita kidutetaan, lasten ja nuorten tarpeita pitäis

kuunnella

-meille on luvattu, että me soitetaan enemmän ja ne jotka on suorittanu teoriakokeen on istunu tähän

asti vaan tekemättä mitään!

-olemme paljon jäljessä aikaisempia 8-luokkalaisia, teoriakertauksen takia meillä ei ole ollut paljon

muuta

-emme opi tunnilla paljon mitään

-lyön vaikka vetoa, etteivät edes vanhemmat tietäneet millaista toiminta olisi loppupeleissä,

ja tällaista tämä on ollut jo kovin pitkään ja minä ainakin olen jo niin kyllästynyt, että olen

vaihtamassa luokkaa

-musatunnit kivoja

-vuoden aikana soitettu 2-3 kertaa kitaraa, vaikka luvattu, että kasilla musisoitaisiin enemmän

-ryhmätunneilla ei olla tehty mitään, paitsi ne joilla on teoria läpi pääsemättä. Me muut ollaan vaan

nukuttu tunneilla tai tehty muiden aineiden läksyjä, turhauttavaa!

-esim. to 26.11.09, musiikkia 2h; ekalla tunnilla katsottiin jotain ihmeellistä musiikki dokumenttii

elokuvaa, kun ope korjasi kokeita ja tokalla tunnilla soitettiin kitaraa toista kertaa tänä vuonna

-esim eräs toinen musatunti; ekalla tunnilla saattiin tehä muitten aineiden läksyjä, ku muut teki

teorian uusintoja

-yläkoululle orkesteri

-jos koululla orkesteri meiän ei tarvis raahautua kuulan orkkaan joskus illalla

-kunnon yöleirejä, eikä mitään 10-tunnin päiväleirejä, mitä ei jaksa

-yöleirejän takia jäädään opetuksessa vähän jälkeen, mutta mitä sitten, me ollaan musiikkiluokalla

ja se kuuluu siihen. Musiikki on pääasia, kaikki muu tulee vasta sitten.

-ihan turhaan me edes ollaan musaluokalla ja käydään ylimääräisillä musatunneilla, ku me ei edes

tehä mitään

-esiintymiset? viime vuonna esiinnytty tasan 2 kertaa, jouluna ja keväällä. Tänä vuonna ei olla

esiinnytty vielä kertaakaan.

-meillä ei oo kuoroleirejä joista olis jotain hyötyä, mut ei jakseta järjestää.

-meillä on i...mainen rehtori, joka luulee tietävänsä kaiken, eikä anna meidän mennä esiintymään tai

kuoroleireille, joille Juri olis valmis tulemaan, jos muut opet (…) ei suostu, mut rehtori ei suostu.

-kaikki mitä me ollaan opittu menee hukkaan, ei oo kivaa ku ollaan opteltu vaikka mitä ja ny pitäs

unohtaa kaikki se mitä ollaan opittu

-meidän kuoroleirejä verrataan koulun urheilupäiviin, sanotaan "että kyllä me järjestetään vaikka

mitä kivaa teille, älkää valittako". Täs on kyse musiikkiluokkalaisista ei mistään urheilukisoista!

KUORO

-paras kuoron opetus on ollut, kun siellä on ollut Juri ja Anne

-Juri takas Annen kaveriksi, pystyy laulamaan bassoa, laulaa laulun nimillä, säestää paremmin kuin

M…

-Juri takaisin ….n tilalle

-kuoro vapaaehtoiseksi

-olisi kiva jos saisimme itse vaikuttaa hiukan kuoron asioihin, … voisi tehdä muutakin kuin istua

-haluaisin kuoroon jotain muutakin kuin klassista. Mielestäni jos muitakin tyylejä laulettaisiin, niin

kaikki varmasti viihtyisivät kuorossa paremmin

-mielestäni M… ei tee mitään kuorotunnilla

-istun mielummin jälkässä, kuin kuorossa

-kuorossa on ihan mukavaa joskus, kun opetellaan muutakin uin klassista

-en ymmärrä miksi Juri ei saa olla kuorossamme opettaja, vaikka hän on pätevin

-tänä vuonna kuoro on ollut erittäin hirveää uuden kuoronopettajan takia. Jurista on paljon

enemmän hyötyä ja hänen kanssaan on mukavampaa opetella lauluja.

-Juri takaisin kuoroon

-uusi kuoro-opettaja vain haitaksi opiskelussa

-jotkut oikeasti haluis laulaa, mutta siihen ei kykene jos enin osa valittaa kaikesta, Juri takas

-meitä ei kiinnosta onko opettaja Kuulaopiston paras vaan osaako opettaa. Kyse on meidän

tulevaisuudesta ja oppimisesta.

Yläkoulun rehtorin yhtälö: 
Yläkoulun opettaja  ei hoida virkatehtäviään = Oppilaat mollaavat yläkoulun opettajaa > Juri irtisanotaan.

Vieras

#2205 Re: yhtälö 2

04.09.2013 06:30

#2204: - yhtälö 2 

Tässä näkee selvästi miten tasoerot korostuu yläkoulussa. Toiset laahaa perässä ja toiset turhautuu. Miksi pitäisikään väkisin opettaa liian vativaa teoriaa yläkoulussa. Eikö olisi parempi, että lahjakkaat suorittaisivat sellaiset tutkinnot musiikkiopistossa ja musiikintunnit käytettäisiin enemmänkin musiikin tuottamiseen, kukin taitojensa mukaan?

Ihan turhaan musiikinopettajaa syylistetään. Yläkoulunopettajan työ on ihan jotain muuta kuin alakoulussa. Oppilaat on kapinallisia ja oppilaat eivät ole tyytyväisiä mihinkään.  Helppo se on sivusta huudella. Antaisitte opettajan opettaa niin kuin parhaaksi näkee ja keskittyisitte omiin töihinne. Olen varma, että yläkoulunopettajan motivaatio on pilattu jatkuvalla valittamisella, teki niin tai näin. Alakoulusta on ainakin kuulunut sitä samaa jankutusta vuosikausia. Kenellä tahansa loppuisi huumori sitä itkuvirttä jatkuvasti kuunneltuaan.

Toivottavasti hän oppii sulkemaan korvat ja uskaltaa tehdä työtä sillä tavalla kuin haluaa.....ehkä niitä sijaisiakaan ei sitten enää tarvittaisi.

Vieras

#2206 Re: yhtälö 2

04.09.2013 07:08

#2204: - yhtälö 2 

Miksiköhän ne yläkoulun oppilaat mollaavat sitä yläkoulun musiikinopettajaa? Mollaisivatko jotain muuta opettajaa tuolla samalla  innolla? Kyllä oppilaita on manipuloitu siihen, se on päivän selvää. Sen tajuaa kuka tahansa, joka tuntee nuorten ajatusmaailmaa.....

Vieras

#2207 Re: Re: yhtälö 2

05.09.2013 17:52

#2206: - Re: yhtälö 2

Jännä juttu, että 90-luvun puolivälin musiikkiluokkalaiset olivat ihan yhtä kriittisiä. Koko luokka ja kun luokka oli jaettu kahtia, pari luokkaa. Ja Sauli ei silloin opettanut yläastetta ja Juri painoi villaisella, ei moittinut opettajaamme lättykesteissä. Ei todellakaan aivopessy vaan itse huomasimme tasoeron. Fiksuina nuorina.

Vieras

#2208 Re: Re: Re: yhtälö 2

05.09.2013 18:17

#2207: - Re: Re: yhtälö 2

Ehkä Juri vaan on taitavampi ja onhan se. Se nyt varmaan tietää kaikki jotka tätä keskustelua käyvät.

Vieras

#2209 Re: Re: Re: Re: yhtälö 2

06.09.2013 07:44

#2208: - Re: Re: Re: yhtälö 2 

Opettajat ovat ihan varmasti erilaisia ja opetustavat varsinkin. Tosiasia kuitenkin on, että Sauli on valittu yläkoulun musiikinopettajaksi, eikä Juri. Sauli on pätevä opettaja, joten opettakoon kuten parhaaksi näkee. Miksi Kadar ei ole hakenut yläkoulun musiikinopettajaksi, kun siellä on ollut paikka auki? En usko, että toinen matematiikanopettajakaan, toisesta koulusta määrää miten toinen matematiikanopettaja opettaa....tai toinen kuvaamataidon opettaja, toista kuvaamataidon opettajaa!!! Puhumattakaan, että alakoulun opettaja puuttuisi Kuulaopiston opettajan opetukseen, ilta-aikaan koulun tiloissa. Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että missä menee raja. Voi olla eri mieltä asioista, mutta olla silti sekaantumatta toisen opetukseen tai muuhunkaan tekemiseen. Mielestäni opettajan mielipide musiikkiluokan oppilaitten muista vapaa-ajan harrastuksista on ihan yhtä asiatonta. Kukin harrastakoon mitä huvittaa....mitä se musiikinopettajalle kuuluu?

Vieras

#2210 Samaa mieltä, Jurin vika

06.09.2013 08:47

yläkoulun opetustavoista: "ei olla tehty mitään, nukuttu"

-ryhmätunneilla ei olla tehty mitään, paitsi ne joilla on teoria läpi pääsemättä. Me muut ollaan vaan nukuttu tunneilla tai tehty muiden aineiden läksyjä, turhauttavaa!
-esim. to 26.11.09, musiikkia 2h; ekalla tunnilla katsottiin jotain ihmeellistä musiikki dokumenttiielokuvaa, kun ope korjasi kokeita ja tokalla tunnilla soitettiin kitaraa toista kertaa tänä vuonna
-esim eräs toinen musatunti; ekalla tunnilla saattiin tehä muitten aineiden läksyjä, ku muut teki
teorian uusintoja
-yläkoululle orkesteri
-jos koululla orkesteri meiän ei tarvis raahautua kuulan orkkaan joskus illalla
-kunnon yöleirejä, eikä mitään 10-tunnin päiväleirejä, mitä ei jaksa
-yöleirejän takia jäädään opetuksessa vähän jälkeen, mutta mitä sitten, me ollaan musiikkiluokalla
ja se kuuluu siihen. Musiikki on pääasia, kaikki muu tulee vasta sitten.
-ihan turhaan me edes ollaan musaluokalla ja käydään ylimääräisillä musatunneilla, ku me ei edes
tehä mitään
-esiintymiset? viime vuonna esiinnytty tasan 2 kertaa, jouluna ja keväällä. Tänä vuonna ei olla
esiinnytty vielä kertaakaan.

Samaa mieltä: Opettajat ovat ihan varmasti  e r i l a i s i a  ja opetustavat varsinkin

Vieras

#2211 Re: Samaa mieltä, Jurin vika

06.09.2013 11:27

#2210: - Samaa mieltä, Jurin vika  

Edelleenkin olen sitä mieltä, että ne liian vaativat tutkinnot, yläkoulun musiikintunneilla suoritettavaksi suunniteltuina, haittaavat muuta toimintaa. Toivottavasti ne voidaan nyt siirtää Kuulaopiston puolelle ja vain niiden suoritettaviksi, jotka ne haluaa/pystyy suorittamaan ja koko luokka voi osallistua yhdessä muuhun opetukseen,  joka on sen tasoista, että koko musiikkiluokka voi osallistua. Järjestelykysymys ja sitten ei kenenkään tarvi koko ajan nukkua :)

Vieras

06.09.2013 16:35

Olen eri mieltä

Vieras

06.09.2013 16:36

Esitämme huolestuneisuutemme Vaasan musiikkiluokkien tilanteesta ja toivomme rehtorien ja kouluviraston päätösten perinpohjaista
selvittämistä ja oikaisemista.

Vieras

#2214 Re: Re: Otteita

07.09.2013 09:13

#2180: - Re: Otteita

Pirkko Käräjämäki!

Oliko lasten itse laatima kyselykin Jurin syytä?

Olisi todellakin uskomatonta …?

Vieras

#2215 Ikäheimonen Otteita 2

07.09.2013 09:28

#2178: - Otteita

Ikäheimonen: No, se että … ööö … aina ennen, kun ihmistä
varoitetaan niin enne en koskaan sano, ett okei tuu kuulemistilaisuuteen, ett
sulle annetaan varoitus, vaan kirjataan, että tervetuloa mahdollisesta
varoituksenantamisesta ensin annetaan ihmiselle mahdollisuus kertoa se oma
kantansa ja sen jälkeen sitten todetaan, että okei että että … että tuota tää
toiminta oli sellaista, että siitä tulee varoitus eli (?)me (?) ei tavallaan
saa tehdä sitä ennakko-oletusta etukäteen, että että nyt me annetaan varoitus,
vaan vaan se että … aina pitää kuulla, että jos siellä onkin tapahtunut mitään
sellaista, mikä ei työnantajan tiedossa … . No se miksi Merja-Helena näin näin
sanonut, niin niin hän on hän ei kuitenkaan ole henkilöstöhallinnon
ammattilainen. Hän ei aina tiedä näitä kaikkia sitten termejä oikein.

W: Puhuttiin näistä 2008 konserttitapahtumista, ja kerroit,
että Swanljung totesi, (…) että asioista on niin pitkä aika, että ei niitä enää
voi selvittää. Miksi niitä ei oltu selvitetty aikanaan? (…)

Ikäheimonen: Valitettavasti mä en osaa vastata siihen.

W: Sitten kerroitte, että lähditte klo 16.30 ja te olette
tään pöytäkirjan laatinut. Tää pöytäkirjako ilmentää tapahtumat siihen klo
16.30 saakka. (…) Eli tässä ei ole sen jälkeisiä tapahtumia

Ikäheimonen: Ei ole. (…)

W: Tehtiinkö sillä hetkellä, kun te lähditte joku päätös,
että nyt kokous päättyy? Tuliko se selväksi?

Ikäheimonen: Kyllä se varmasti tuli.

W: Mutta totesko joku ihan, että nyt tämä päättyy?

Ikäheimonen: Kyllä me se todettiin siinä siinä, kyllä että
että kokous päättyy, kun sihteeri ss sihteeri lähtee, mutta vielä pystyy … tai
vielä viraston johtajan kanssa pystytään(?) käymään näitä asioita asioita
läpitte, mutta niitä ei kirjata enää ylös.

W: Sanoitte, että käytiin keskustelua tavoitteena saada
aikaan sovintosopimus.

Ikäheimonen: Kyllä.

W: Onko se se sovintosopimus, mikä sitten oli esillä (…)
25.5.2013 kun Kadar sai varoituksen. Oliko se se sovintosopimus?

Ikäheimonen: Kyllä. (…) (?) Se sovintosopimus oli nii ku …
ööö sitä mä en muista oliko se sopimus maaliskuun kokouksessa paikalla vai onko
se tehty jälkikäteen. (…)

W: 25.5. Muistatteko, että Kadarin puolesta annoin semmosen
oman ehdotuksen. Mitenkä Swanljung siihen ehdotukseen suhtautui siellä?

Ikäheimonen: Hän luki sen läpitte ja sanoi että että hän ei
voi sitä hyväksyä koska siinä koska siinä luki edelleen niitä asioita asioita
tavallaan se ei ole sen mukaa?, mitä aikanaan oli sovittu (?) suuntautuu
tulevaisuuteen.

W: Käytiinkö siitä keskustelu?

Ikäheimonen: Kyllä siitä keskustelua käyty.

(Minä … …  lupaan ja vannon kaikkivaltiaan …)

W: Lukiko se (?) siinä Swanljung tarkkaan sen sopimuksen,
ett näin pystyi sanomaan?

Ikäheimonen: (itsevarmana) No, mä uskon, mä olen sen verran
esimiestäni oppinut tuntee, ett hän aika nopeasti lukee lukee asiat läpitte
että että (vähemmän varmana) hän varmasti sen sisällön pystyi siinä itselleen
hahmottaa.

W: Te olette tällaisessa henkilöstö tehtävissä, sen
asiantuntija, oliko teidän mielestä se asia?na? oikei? tapana panna pöydälle
tämmonen sovintosopimus ja sitten vaikkakaan ei ihan heti, mutta tuodaan
esiin(??), että(?) jos siihen ei suostuta, niin se on varoitus?

Ikäheimonen: … ööö … no, itse asiassa … minusta tässä nii ku
tarjottiin työnantajan puolelta tultiin tosi paljon vastaan, toivottiin, että
saadaan aikaan tää sopu sopuisasti! (…)

W: Tämä on yksi tapa käsitellä(?), mutta sovintosopimus ja
varoitus vastakkain, onko se teidän mielestänne asiallinen?

1:00:00

Ikäheimonen: Tässä tilanteessa se oli hyvä ratkaisu.

W: Sitten sanoitte, että tilanne oli saatava ratkeamaan,
kolmatta kertaa turha varoittaa. Koska Kadar on saanut varoituksia?

Ikäheimonen: Hän on saanut kirjallisen ohjeistuksen silloin
2008 ja sitten tämä varoitus mikä annettiin 2011.

W: Kirjallinen ohjeistus, onko se varoitus?

Ikäheimonen: Olin ymmärtänyt niin, että tämä on ollut
nimenomaan varoitus.

W: Sanoitte, että laaditte sen sen paperin nimi taitaa olla
irtisanomisen perustelut. Ja siinä on kolme pääkohtaa. (…) Ne faktatiedot tuli
sitten Nummelalta, jotka te kirjasitte ja stilisoitte.

Ikäheimonen: Kyllä, lukuun ottamatta sitä ensimmäistä kohtaa
ja se kohta, uudet opettajat kertoivat (?) se tuli minulle tietoon 2011
koululta tuli niitä yhteydenottoja ottoja minu minulle. (…) Uudet opettajat
koki sen kiusallisena ei tietenkään kaikki, mutta oli minuun yhteydessä ett
että he ei o he ei  tiedä tästä yhtään
mitään ei osaa oikeastaan ottaa nii ku asiaan kantaa. (Kadar yskii) Muuten ne
irtisanomisperustelut tuli tuli tosiaan sieltä koululta ja niitä sitten
teknisesti stilisoin.

W: Kuulemiskokouksessa (koskien mahdollista irtisanomista) olitte
mukana. Siellä jaettiin kirjelmä, jossa kohta kohdalta mentiin läpi ja voidaan
sanoa, että melkein jokaisen kohdan kohdalta todettiin, että ei voi ottaa
kantaa, kun ei tiedetä, mitä tapausta tarkoitetaan. Aiheuttiko tämä mitään
toimenpiteitä kouluviraston puolella? Kun Kadar toi ilmi, että hän ei pysty
vastaamaan näihin (syytöksiin), kun ei tiedä, mitä tarkoitetaan. Pitikö niitä
täsmentää? Keskusteltiinko siitä asiasta?

Ikäheimonen: Kyllä, keskusteltiin, ja meidän näkemyksemme
mukaan, Kadar tiesi näistä asioistaan, hän vain jostain syystä sitten totesi,
totesi, että hän ei hän ei tiedä (?)

W: Hän kuitenkin ilmoitti aivan yksityiskohtaisesti, siitä
ei tiedä. Miksi sitä ei selvennetty, että mitä sillä tarkoitetaan.

Ikäheimonen: Se oli selvennetty niissä irtisanomisen
perusteluissa.

W: (…) ei voida ottaa kantaa. Kysyn nyt uudelleen, miksi ei
täsmennetty? Kuka sen päätöksen teki, ett niitä (syytöksiä) ei täsmennetä(?).

Ikäheimonen: En mä tiedä, tekikö kukaan semmosta päätöstä, kun
kukaan sellaista ei ole esittänyt että niitä pitäisi nii ku (?)

W: Mutta jos sanotaan kohta kohdalta että ei voi ottaa
kantaa, kun ei tiedä,

Ikäheimonen: Meidän näkemyksemme mukaan Kadarilla oli näistä
asioista tieto.

W: (…) Tämä on vain yksi esimerkkikohta: ”Kadar ei
noudattanut yhteisiä pelisääntöjä” Miten voi tähän vastata? (…) Miksei sitä
täsmennetä?

Ikäheimonen: Me tulkitsemme sen niin, että Kadarin on
helpompi sanoa, että en muista en ota kantaa näihin asioihin eikä sitä tullut
esille, että teidän täytyy nii ku täsmentää, koska meidän mielestämme Kadar
kyllä tiesi näistä asioista (…)

W: (Kadarin) uudelleensijoittamisesta. Mistä kaikilta
tahoilta sitä nii ku etsittiin sitä paikkaa?

Ikäheimonen: Kaikilta Vaasan kaupungilta, missä on
opetustyötä, kaikilta kouluilta ja toiselta asteelta ja Kuula-opistolta.

W: Oletteko kertaakaan keskustellut Kadarin kanssa kahden
kesken?

Ikäheimonen: En.

W: Kerroitte, että alakoulu oli yhtä mieltä ja
Vöyrinkaupunginkoulu oli yhtä mieltä, miksi Kadarin piti tämä (sovinto)sopimus
allekirjoittaa? Kadarko oli se alakoulun ongelman aiheuttaja yksin sitten.

Ikäheimonen: Jos kysyt näin, että Kadar yksinkö, varmasti
siinä tekijöitä on aina muita(?), voisin todeta, että hän oli suurelta osin
vastuussa siitä, että näin oli.

J. Kadar: Saanko kysyä, että kokoukseen 30.3.2011 olen
tuonut vastineen, joka oli hyvin perusteellinen, ööö sen kirjoittivat alle Anne
Tienhaara ja Ritva Käräjämäki ja pyydettiin nimenomaan pyydettiin liittää
pöytäkirjaan. Miksei sitä ole tehty?

Ikäheimonen: Jos se oli pyydetty liitteeksi, silloin se
olisi liitteenä varmasti koska koska tuota noin niin niin sehän on aina tapana

(…)

J. Kadar: (työkykyselvitys) Oliko se niin, että Harry
Swanljung sanoi, että jos minä tuon puhtaan paperin lääkäriltä, sen jälkeen me
katsomme esimiesten toimintaa?

Ikäheimonen: En ole kuullut tällaista.

Vieras

#2216 Otteita H Swanljung2

07.09.2013 09:32

W: Tiesittekö, että Kadar hoiti Perälän tunteja siihen aikaan (ennen v. 2008)?

Swanljung: Ei. en. …

W: Ette tiedä.

Swanljung: En. Onko siitä olemassa jotain jotain …?
(Teitä sitoo totuudessapysymysvelvollisuus.)

W: Kadar sanoo, että jossakin kokouksessakin tuli ilmi. (…) ja vastaus oli, että tiedät.

Swanljung: Niin, että että että hän että että Kadar kertoo jotain, eihän se tarkoita, että se asia on niin. Sillä lailla ett että kyllä siitä täytyy olla viralliset määräykset. En mä voi siihen perustaa, et mä kuulen sen joltain osapuolta vaan kyllä siinä siihen ja nehän oli oli ja en tiedä onko ollut tämmöstä ööö ööö mitään sellaista määräystä (?) saattaa olla että ei oo o siit siit siitä ei minulla (…). 1:46:30

1:19:35
W: Selviskö se vuotaja (tulevan syksyn 3. lk:n luokanopettajan nimi), jos näin sanoisin?

Swanljung: No se, ei ei ei ei ei jos ööö sanotaan, ku ku ku kukukaan ei myöntänyt eikä eikä tämä puheenjohtaja muistanut niin niin eee eei se eikä niin kuin sataprosenttisella varmuudella selvinnyt, mutta mutta käytännössä käytännössä kai voi todeta että että yhdeksänkytviisprosenttisella varmuudella selvis siinä mielessä että sen sen asiasisältö oli sen luontoinen että että oikeastaan se siellä sisälsi mm. sellaisia sellaisia näihin muihin opettajiin koht? asiavirheitä jotka jotka jotmu jotka asianomainen joit asianomainen varmasti olisi tiennyt niin oikeastaan sellaisilla poissulkemismenetelmällä (?) poissulkemismenetelmällä niin niin niin kyllä Kadar niin kuin sitä se erittäin todennäköinen …

W: Vaikka Ritva Käräjämäki on ihan ekspressis verbis ilmoittanut, ett hän (oli?)

Swanljung: Ei hän ole sitä sillä lailla myöntänyt.

W: Kirjallisesti ilmoittanut, niin se ei teille riitä.

Swanljung: … … (hiljaisuus 5 sek) sillä lailla myöntänyt siinä, et seee eee (??)et olisi oli siis(?) se on vuotoa (?) saattanut sanoa jotain, mutta ja ja joskus aikaisemmin ja ja ja ja ottaen huomioon se millä lailla se viesti kier?, siinä tuli joulu joulun välipäivinä esiin, niin niin niin se ei ollut mikään vanhaa asiaa vaan että että kyllä se tieto oli oli selvästikkin liikku(?) sitten suhteeseen (?) siihe?

W: Eli vaikka toinen ihminen myöntää, se on Kadarin vika? Sitäkö haluatte sanoa?

Swanljung: Tässä nyt voi tietysti esiintyä tiettyä tiettyä niin kuin puolustamista ööjaöö … … … ja mun nähdäkseni sitä on aika tavalla niin niin niin niin todennäköistä et niin kuin sanottu se myöntäminen oli noin eeey … kuitenkin enemmän tai vähemmän niin kuin niin kuin saattanut sanoa ei ole varma, mutta … … … 1:22:30

47:55
Swanljung: Sittenhän tulivat vastaan voi sanoa silloin silloin äää kesän alussa yks ööö kesän alussa ykstoista elikkä sen varoituksen antamisen jälkeen tuli ilmi, että että Kadar oli tehnyt poliisi tutkinta pyynnön myöskin allekirjoittaneesta (H. S?) äää ää ktj Kärkkäisestä (?) rehtoreista Nummelasta ja Käräjämäki ja ja sitten tuli tuli myöskin myöskin nämä nämää aluehallintovirastolle ja kaiken kiusaamiseen liittyvä kantelu? ja oikeusasiamiehelle yleisempi(?) tietyllä tavalla tavalla niin niin muodostui hiukan hiukan niin kuin pohdittavaksi ainakin se että että minkänäköiseen mahdolliseen ääääy estellisyysepäily(?) saattaisi aiheuttaaa että näitä näitä tutkintapyyntöjä pyyntöjä on ja ja ja siksi siksi sitten keväällä 12 kun tätä pohdittiin niin niin nipäädyttiin siihen, että että ktj Lehmus, joka on suhteellisen uusi uusi meidän meidän ööö toimiöö työssämme niin niin että hän hän oli tietyllä tavalla kuitenkin kuitenkin niin niin rehtori Nummelan välitön esimies niin niin olisi oikea henkilö ottamaan ottamaaan ööö asiaa käsiteltäväkseen. (…) ja … ja ja ja tältä osin niin niin niin öö … asia siirrettiin Juha-Pekka Lehmuksen Lehmuksen ööö päätettäväksi. (?) ja hän sen asianomaisen päätöksen teki. Oma kuvionsa sitten oli tämän päätöksen tiedoksi antaminen, että että jostain syystä niin meidän osoitetiedot eivät olleet ajan tasalla ja ja Kadaria yritettiin tavoittaa, no? ja site kun vihdoin ?hänet? tavoitettiin (kahvila Cafe Pariis), sama toistui, että hän ei sitä sitä asiakirjoja äääö suostunut suostunut niin kuin allekirjoittamaan, (?) oikeaksitodistaja oli mukana mukana ja ja ja jollain väitti, että ne samat asiakirjat ovat tulleet hänelle oli jo postitse (…) loppuun asti niin se toimintatapa on säilynyt samanlaisena ja käytännössä vienyt niin kuin pohjan pois tämmöseltä tämmöseltä niin kuin luottamukselta mitä mitä niin kuin nöö työnantajalla täytyy olla opettajan virassa toimivan henkilön kanssa. 51:24

40:10
Swanljung: Tämän (viestittelyn) vuoksi maaliskuun lopussa 2011 järjestettiin sitten kuulemistilaisuus. (…) Sen tilaisuuden päätteeksi jäin siihen käsitykseen sinänsä, että tämmonen sopu sopuhalu olisi olemassa ja ja … ja jaaa öö m-minun tehtäväkseni jäi sen sen sennöö tilaisuuden jälkeen niin niin niin että tavallaan sitte kun se sopimus…ehdotuksen suurin piirtein (?) päästäisiin? eteenpäin näin eteenpäin äää eletään no, no sen sen tein ja se toimitettiin suurin piirtein huhti huhtikuun see kymmenenteen päivään mennessä mennessä niin niin ääää Kadarin avustajana toimineelle Veikko Vörlundille ja ja ?Kadarille itselleenkin ja jaa m sitten jäin odottamaan vastausta. (…) Ja tämän tiimoilta sitten kutsuin niin kuin uuden tämmosen … kuulemis tavallaan kuulemis- tai sopimistilaisuuden kokoon ööö 25.5.2011, jossa jossa niin kuin minun käsitykseni hyvin pitkälle oli se, että (?) me sopisimme ?yhteisymmärryksessä voitaisiin ?asioita eteenpäin. Tämä ei nyt sitten loppujen lopuksi kuitenkaan kuitenkaan ööö opettaja Kadarille sopinut vaan hänellä oli oli niin kuin oma ehdotuksensa, joka joka tuli tässä tässä asianajaja Wargelinin lähettämässä lähettämässä viimeisessä aineistossa mukana jossa jossa edelleenkin haluttiin palata palata niiden 2008 asioihin ja käydä yksityiskohtaisesti läpi. No, tämä oli kyllä mun näkökulmasta sillä lailla kynnyskysymys, että että se ei oo mahdollista osittain siksikin, että ei tietysti näin monen vuoden jälkeen niin niin ole pieniä yksityiskohtia enää enää mahdollista s ööö ööö niin kuin ööö käydä läpi ja sitten toisaalta, että siellä oli myös taustalla näitä näitä sellaisia toiseen työntekijään liittyviä asioita, joita me emme voi voi niin kuin … muiden työntekijöiden työnantaja ei voi niin kuin toisen työntekijän kanssa kanssa sitten käsitellä ja ja ja että että tältä osin mun näkemykseni mukaan oli että että opettaja Kadarin olisi pitänyt luottaa esimiesten toimintaan niin paljon että että että siellä on ollut asialliset perusteet että ja miksi on miksi on tietyllä tavalla menetelty ja ja ei niin kuin kyseenalaista kyseenalaistaa niin kuin esimiesten äää toimintaa. .. ja … tavallaan sitten osoittautui että se keskustelu on ka ka oli hyödytöntä niin niin niin jouduin turvautumaan sitten sitten varoituksen antamiseen. työnantajan näkemysten näkemysten niin niin öö … nn antamaan antamaan niin sanotusti pontta pontta työnantajan työnantajan ohjeille. 46:35 Voin sanoa, että että että ööö… jos vähän tämmonen pieni asia, mutta kun sivujuonne, ja tietyllä tavalla tavalla tavalla niin kuin tätä toimintatapaa kuvaava on myöskin, että että sitten kun se varoitus annettiin niin niin niin Kadar kuitenkin kieltäytyi sen vastaanottamisen allekirjoittamasta ja tietyllä tavalla vähän niin kuin näissä sääntöasioissakin niin siirsi itsensä tietyllä tavalla asioiden ulkopuolelle ja ja ööö jaaa ööö niin kuin se asia ei jollain lailla häntä koskisi. Ja ööö ööö ööö, no tämmönen tämmönen niin kuin niin kuin vaikutelma mulle sitten. (47:25)

57:30
W: Sanoitte, että tässä puhuttiin kahdesta viestistä (…) ne viestit ei ole missään tässä (viraston) materiaaleissa, mistä se johtuu?

Swanljung: … mmm .., no mmm mun mielestäni niin kuin ne viestit sinänsä niitähän ei sinänsä kiistetty, että niitä oli lähetetty öööja niiden sisältö ei ollut periaatteessa oleellinen tekijä vaan vaan vaan se että niitä ylipäätään (?) lähetetty. Se oli se se minkä minkä ööö ööö öö minkä niin kuin lehtori Perälän työhön vaikutti ja ja ja oli tavallaan se se hänen työssä jaksamistaan nakertava tekijä

W: Eli viestien sisällöstä (melu?) mitään ongelmaa.

Swanljung: En mä siihen ota (…) kantaa. (…) se toimintatapa on se oleellinen, jota mä pidän niin kuin moitittavana.

(…)

W: (30-vuotis juhlakonsertti) Kuka siitä vastasi, sen järjestelyistä?

Swanljung: … (hiljaisuus 7 sek) mun ymmärtääkseni sen musiikinopettajat yhdessä yhdessä edelleenkin niin kuin sanottu että miten se ihan ihan mutte eööö ööö ööu mutta e ööö mun ym … tavallaan niin kuin yhdysopettaja siinä tai a e a eee oli niin kuin keskeisin vastuuhenkilö Anne Tienhaara Tienhaara ja jaa ja jööö Juri oli sitten yhtenä opettajana muiden joukossa.

W: No, silloin ei ollut yhdysopettaja.

Swanljung: Silti mun ymmärtääkseni se oli Anne Tienhaara. (…) Se öö … sanotaanko nyt näääin että että niin päin että minun tietoni on, että Kadar ei ollut (?)

1:05:15
W: Eli jos nyt ymmärsin oikein, kun pöytäkirjankin lukee läpi, siellä oli kaksi kysymystä (…) nämä viestit Perälälle ja työjohdollisen aseman ottaminen. Nekö oli ne aiheet siinä 2008 kevään kuulemistilaisuudessa?

Swanljung: … mmm no, nnnn nn kai aika pitkälle voi sanoa sanoa näin (tarkis?)kahdest? sanottiin, mutta että että ehkä nyt nyt se että että ehkä keskeisintä on että että täytyy antaa toisen työntekijän tehdä työtään rauhassa. Ymmärsin, että että ne viestit sinänsä liittyvät näihin nähin … jjjärjestely järjestelyasioihin mutta että että että ehkä oleellisinta kuitenkin on ollut tää että öö että öö lehtori Perälä koki nämä viestittelyt häiritseväksi jaa ja kun kun se Kadarin tietoa tuotiin hänen olisi pitänyt ottaa tämä huomioon.

(…)

1:16:00
W: Oliko teillä tietoa siitä, että esimerkiksi yläkoulun, rehtori Pirkko Käräjämäki ei halunnut keskustella Kadarin kanssa?

Swanljung: Ei.
lukija

07.09.2013 12:53

Mielenkiintoista olisi lukea otteita myös Jurin kuulemisesta. Kovin yksipuolista on otteitten anti ollut tähän mennessä.

Vieras

#2218 Re:

07.09.2013 17:38

#2217: lukija -

adressi Vaasan musiikkiluokkien puolesta

lukija edelleen

#2219 Re: Re:

07.09.2013 18:22

#2218: - Re:

Aivan ilman tekstin vahvistamistakin vain ihmettelen, että vaikka sivusto onkin pro musiikkiluokat, niin miksi ei voisi kirjoittaa toisenkin osapuolen otteita vai onko joku syy, miksi niin ei voisi tehdä?

qwerty...

#2220 Re: Re: Re:

08.09.2013 07:52

#2219: lukija edelleen - Re: Re:

Samaa mieltä lukijan kanssa.

Vieras

08.09.2013 18:55

Täytyy sanoa, että en pitänyt monistakaan asioista, joita olen noista raporteista lukenut. Vähänpä ymmärrän työntekijän ja esimiesten asemasta ja oikeuksista. Tämän jälkeen vielä vähemmän.
eräs musaluokkalainen

#2222 Onnittelu

09.09.2013 10:00

Onneksi olkoon Juri!!!!
Vihdoin selvisi totuus.
Kyllä, me tiesimme koko ajan että totuus on Sinun puoleella.
Äiti

#2223 Valitettavasti

09.09.2013 10:30

nykyinen kasiluokka kärsi eniten koko jupakasta. Koko luokka jäi vaille lakisääteistä musiikinopetusta tuolloin keväällä 2012. Lapset jäivät tyystin "järkevien aikuisten" jalkoihin. Koskahan me vanhemmat lähdemme peräämään lastemme oikeuksia? Taitaa olla myöhäistä ja turhaakin.
Kari Lajunen

#2224 Hallinto-oikeus kumosi Jurin erottamisen

09.09.2013 10:41

Hallinto-oikeus on kumonnut Juri Kadarin erottamisen.

Hallinto-oikeus kumosi myös Varhaiskasvatus ja perusopetuslautakunnan päätöksen

Raportoimme lisää myöhemmin.

Epäilimme jo aiemmin Varhaiskiasvatus ja perusopetuslautakunnan päätöstä lainvastaiseksi. Vapeoplalle annettiin
mahdollisuus korjata virheellinen päätös mutta he eivät käyttäneet tätä mahdollisuutta.

Seurasimme alusta alkaen tapahtumaa

Olemme tehneet aiheesta jo useampia videoita. Tässä videomme siitä kun Vapeopla ei käyttänyt mahdollisuutta oikaista virhettänsä.   Oikaisuvaatimus hylättiin lautakunnassa http://youtu.be/KF1roWH10Yc

Seuraa foorumiamme http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=3651.msg127526#msg127526

äiti

#2225 Re: Valitettavasti

09.09.2013 11:34

#2223: Äiti - Valitettavasti

Juri sai virkansa takaisin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mutta ei valitettavasti, ONNEKSI!

Ei ole myöhäistä, kun lapsi on vasta kolmas luokkalainen. Eikö?