Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vaasan musiikkiluokkien puolesta.

Vieras

#2126 Re: Re:

18.07.2013 22:17

Vieras

#2127 Re: OTTEITA Savela, Nummela ja muut

19.07.2013 07:32

#2108: - OTTEITA

Uskottavuus meni!

Vieras

#2129 Re: Re: Re: Re:

22.07.2013 19:20

Vieras

#2130 Re: OTTEITA

22.07.2013 19:25

#2108: - OTTEITA

kysymys kuuluu voiko k. opettaja olla enää uskottava?

Vieras

#2131 Re: Re: Re: sibikseen peruskoulusta

22.07.2013 19:54

#2109: - Re: Re: sibikseen peruskoulusta

Minä en ollut erityisen lahjakas musiikissa, vaikka musiikkiluokalla olinkin. Silti Jurista on todella kultaisia, mieleenpainuvia ja ainutlaatuisia muistoja, joita ei kukaan muu peruskoulun opettaja ole jättänyt. Muistan muutaman suoran kommentin, mutta ne tulivat aiheesta. Jos niitä ei kestä, niin aika heikoilla jäillä on elämässä.

Lisäksi se, että koulu jakautui opettajien kesken ikään kuin kahtia. Eli Jurin puolella oli moni työkaveri ja Juri on siellä työskennellyt pitkään. Pidempään kuin monikaan opettaja (ja rehtori). Miksei aiemmin tällaista tilannetta tullut vastaan?

Vieras

#2132 Re: Re: OTTEITA

23.07.2013 10:19

#2130: - Re: OTTEITA 

Todellakin voi...kaikilla ei ole niin runsaasti kokemusta kuulusteluista, joten oli taastusti jännitystä ja olihan asiakin aika kiusallinen. Kuka tahansa olisi voinut vähän nieleskellä tuossa tilanteessa, vaikka ei mielestäni mitään väärää ollut tehnytkään....parempi kiusallisen asian kertominen vähän epäröivästi kuin se, jos joku valehtelee päin naamaa, tippaakaan "kakistelematta"...

Vieras

23.07.2013 10:25

Savelako?
sivusta seurannut

26.07.2013 15:42

Kouluilla on ijät ja ajat ollut kullekin monistajalle oma koodi, josta voi seurata paperin kulutusta. Eri kouluilla kiertäneenä tiedän, että Kadar oli ainoa tapaamani opettaja, joka meni ajoissa oppitunnille ja oli vastaanottamassa lapset oppitunnille. Työaikana ei taatusti kirjoitellut omia juttujaan.

Vieras

#2135 Re:

26.07.2013 15:50

#2134: sivusta seurannut -

Mistä voit olla niin varma? No kyllä hän tietysti lähes asui koululla, joten oli varmasti aikaa iltaisinkin kirjoitella, mutta joka tapauksessa koulun tiloissa ja koulun koneilla jne.

Vieras

#2136 Re: Re:

28.07.2013 17:51

#2135: - Re: No se nyt on ihan sama, kirjoitteleeko koulun tiloissa ja koulun koneilla. Samoin paperi- ja monistamiskulut ovat kyllä ihan taskurahaa. Sen sijaan kunnat maksavat pitkän pennin huonosta organisoinnista ja työpahoinvoinnista. Toisin kuin moni muu täällä, minä en tiedä asioiden syitä ja seurauksia enkä ota kantaa, mutta sen tiedän, että papereiden hinnoista puhuminen on ihan turhaa.

Vieras

#2137 Re: Re: Juuri niin!

28.07.2013 18:50

#2135: - Re:

Mitä niissä kirjeissä oli?

Vieras

#2138 Niinpä!

28.07.2013 19:13

#2136: - Re: Re:

Ihanaa, että joku jaksoi kommentoida, kun itse tunsin aika suurta epätoivoa aiemmin kirjoitetun kommentin luettuani. Taas kerran. Eli tosiaan luulisi työnantajan olevan iloinen, kun joku on niin omistautunut tekemälleen hyvälle työlle, rttä viitsii työajan ulkopuolellakin tehdä "vapaaehtoistyötä". Tällainen jos joku saa nimikkeen "kutsumusammatti" ja tällaisen kutsumuksen tulokset ovat usein sellaisia, että niiden hedelmät jäävät pysyvästi mieleen. Kuten tässäkin tapauksessa.

Vieras

#2139 Re: Re: Re: Juuri niin!

28.07.2013 22:13

#2137: - Re: Re: Juuri niin!

Kysykää Savelalta!

2108

Otteita

Luitko (salaa) työkaverisi joitakin kirjeitä?

1:50:45
Savela: Kyllä! No, en ole (Kadarin henkilökohtaisia) papereita tarkemmin tutkinut, mutta olen huomannut, että se vaan ollut ö tällaisia öö, pi… pinossa olevia papereja tai semmosia muutaman sivun neljän sivun ja jotain tällasia papereita, minkä hän on kirjoittanut jotain tuota niin pak … on asioita, niitä jätetty sitten ööö o opettajainhuoneen pöydälle tai tulostimen viereen tai ööö, o opettajakoneen, opettaja-tietokoneen viereen jätetty niitä papereita …
(...)

1:52:00
Ylisalmi: Luitko tai tai silmäilitkö kuitenkaan joitain papereita.

Savela: Kyllä, kyllä! Kyllä olen joskus katsonut ja … ja ihmetellyt.

Ylisalmi: No, kerro, mitä …!!!

Vieras

#2140 Re: Niinpä!

29.07.2013 10:29

#2138: - Niinpä! 

Kyllähän sitä työlleen saa omistautua, mutta miksi siellä työpaikalla pitää myös vapaa-aika viettää. Siinä voi helposti käydä niin, että menee omat ja työnantajan "resurssit" sekaisin. Mitä jos kaikki tekisivät niin, paljonko se sitten maksaisi?

Vieras

#2141 Re: Re: Niinpä!

29.07.2013 12:26

#2140: - Re: Niinpä!

Höpön höpön! Kyllä ne koulujen resurssit tiedetään. Opettajat eivät pääse käsiksi tileihin eivätkä rahoihin. Ja sitä paitsi  rahaa ei muutenkaan ole olemassa missään. Paperit taas ovat käytännössä ILMAISIA kouluille. Tietokoneiden rakkineet ovat vanhoja ja huonoja, ja niitä ostetaan joka tapauksessa. Taitaa joutua saivartelemaan, kun faktat eivät enää riitä. Ja jos kaikki opettajat tekisivät työnsä niin kuin Kadar, niin mitä se TUOTTAISI?

Vieras

29.07.2013 13:54

Merja-Helena Kärkkäinen (30108)
Ylisalmi: (…) Voitko kommentoida, kokouksen kulkua … Mitkä ovat muistikuviasi siitä kokouksesta?
Merja-Helena Kärkkäinen: No …, me kävimme …, tietysti tosiaan siellä oli, oli, tosi iso joukko paikalla,työterveydestä oli lääkäri, ja, ja hoitaja jaa, sitte oli, oli, tuota työsuojeluvaltuutettu ja (…) Juri Kadar muistaakseni jossakin kohdassa, … … kysyi, että onko hänen pakko …, niin täällä oli näitä kohtia pöytäkirjassakin, ett hän, hän ei halunnut ottaa kantaa ja hän totesi, että hän ei halua puhua mitään ja … ja tällä tavalla et’ hän siinä kokouksessa oli oli sitten hyvin hyvin … hiljaa.
Ylisalmi: Antoiko joku muu ala- tai yläkoulun opettaja käsityksen tai käytti puheenvuoron että nämä säännöt eivät jotenkin soveltuisi … tai että täällä on joku huono sääntö …;
Merja-Helena Kärkkäinen: Ei siinä tilaisuudessa ainakaan.
(Merja-Helena Kärkkäisen valitsema vala) "Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.
(…)
Merja-Helena Kärkkäinen: Ja Sari Saari kutsui tämän (OPS) palaverin koolle, jossa oli sitten kaikki musiikkiluokkien opettajat, itse olin siellä paikalla tavallaan ensisijaisesti seuraamassa sitä tilannetta ja, ja, tuota, yleensähän tämmoset koulujen sisäiset palaverit on enemmän tämmosia epävirallisia eikä virallisia tilaisuuksia, jossa keskustellaan ja sovitaan asioista …ja Juri Kadar kuitenkin ehhdottomasti halusi, että tästä tehdään pöytäkirja. Ja tuota … näin sitten loppujen lopuksi sovittiin (…) … ja, ja tuota, tämä oli, … tämä kokouksen kulku hyvin ongelmallinen sen takia, koska Juri Kadar totesi, että ööö, hän ei kykene tähän yhteistyöhön, koska näitä vanhoja asioita ei ollut selvitetty ja alakoulun opettajat kaiken kaikkiaan totesivat, että he ovat niin väsyneitä tähän tilanteeseen, että he eivät halua minkäännäköistä yhteistyötä tämän lukuvuoden aikana enää. (…)
(…) kun tämä pöytäkirja tuli skannattuna meille kaikille osallistujille, niin minä totesin, että tässä on paljon sellaista asiaa kirjattuna joka ei kuulunut siihen kokouksen asialistaan. Ja ilmoitin, että minun mielestäni tätä pöytäkirjaa pitää korjata (…) ja poistaa sieltä sellaiset ylimääräiset kommentit ja asiat (…)
Sitten helmikuulla meillä oli palaveri, jossa Sari Saari ja apulaisrehtori Anne Tienhaara ja rehtorit olivat paikalla (…) Ja siinä palaverissa palasin tähän pöytäkirjaan ja olin siitä sen skannatun version tulostanut ja vetänyt yli ne kohdat, mitkä minun mielestäni olisi pitänyt poistaa sieltä (musiikinopettajien omasta) pöytäkirjasta, jotta se saataisiin asian mukaiseksi.
(…) Totesin, että minä en ole edes sitä alkuperäistä pöytäkirjaa koskaan nähnyt.
"Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”
Ylisalmi: … sielläkö Kadari ilmoitti, että hän ei tee yhteistyötä … Kenen kanssa ja miksi;
Merja-Helena Kärkkäinen: Ööö, hän totesi, … muistaakseni se oli tässä pöytäkirjassa: „… todettiin, että alakoulun puolella ollaan väsyneitä tilanteeseen ja selvittämättömiin asioihin … ja todet… todettiin että että tuota, yhteiskonserteista päätettiin pitää välivuosi.
(Kadar rykii)
(…)
Ylisalmi: Sitten kevään 11 tapahtumat. 31.3.2011 kuulemistilaisuuden pöytäkirja. Miksi tuo kokous kutsuttiin koolle
Merja-Helena Kärkkäinen: Ööö, se oli kuulemistilaisuus. Ööö, tarkoitus oli antaa Juri Kadarille varoitus ja, ja tuota, tämä kuulemistilaisuus pidettiin sen takia.
Ylisalmi: (…)
Merja-Helena Kärkkäinen: Ja mun henkilökohtainen mielipide on se, että se tilanne riistäytyi käsistä. Minä olin odottanut, että kyse on tällaisesta kuulemisesta, puhutaan niistä asioista, minkä seurauksina tämä varoitus olisi annettu ja se riistäytyi siihen, että hyvin laveasti alettiin uudelleen keskustella niistä vanhoista asioista. Harry Swanljung…, mä olin ihan vähän siitä Harrylle vihainen, että hän antoi tilaisuuden niin laajaan keskusteluun (…)
(…)
Ylisalmi: (…) kouluvirastosta olisi annettu käsky Onkilahden koulun musiikinopettaja Kadarille ja muillekin musiikinopettajille, että (Vaasan musiikkiluokkien) Tuki ry:n kokouksiin ei saa osallistua. Sinä olit koulutoimenjohtajana (…) oletko sinä antanut tällaista määräystä?
Merja-Helena Kärkkäinen: En ole antanut. (…) Keskustelimme ööö, tuki ry:n hallituksen kokous (kouluviraston johtajat, rehtorit, Tuki ry) (…) Tuo tuki ry:n hallituksen kokous (kouluvirastossa) sitten oli ehkä enemmän semmosta keskustelua (…) Mutta siitä, että me olisimme määränneet, ketä heidän kokouksiinsa saa tulla opettajien edustajiksi, siitä ei ollut puhetta. Että se on sitten tuki ry:n hallitus itse määritellyt sen asian.
"Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan …”
(…)
Merja-Helena Kärkkäinen: Kun näitä kokouksia järjestettiin, niin Juri Kadar jokaisessa kokouksessa ei pysynyt siinä opetussuunnitelma-asiassa, (…) hän toi toistamiseen esiin sen, että kun häntä on väärin kohdeltu (…) tää asia pitää oikaista. (…) Että ensin pitää nämä asiat hoitaa ennen kun pystytään siihen opetussuunnitelman eteenpäinviemiseen. Et se oli joka kerta esteenä siinä tilanteessa. Ja jollakin tavalla nää hänen kollegansa myötä elivät tätä hänen tilannettaan. Ja, ja …, heidänkin osaltaan sitten et että ajatus siitä että sitä työtä olisi tehty ilman häntä, se ei … myöskään se ei onnistunut.
"Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”
A. W.: Olitte koulutoimenjohtajana hiukan vajaa kolme vuotta.
Merja-Helena Kärkkäinen: Kyllä.
A. W.: Tutustuitteko siinä yhteydessä musiikkiluokkien toimintaan.
Merja-Helena Kärkkäinen. En(?), kyllä.
A. W.: Kävitte seuraamassa opetusta ja …
Merja-Helena Kärkkäinen: No, en käynyt seuraaamassa varsinaisesti opetusta, mutta olen … tietoinen näiden musiikkiluokkien toiminnasta jaaa … olen lukenut lukuvuosisuunnitelmat ja opetussuunnitelmat. Kyllä.
A. W.: Ette käytännön työtä käynyt (…) tutustumassa siihen.
Merja-Helena Kärkkäinen: En Onkilahden koululla.
A. W.: 17.9 kokous. Yhteistyösääntökokous. Otettiinko näitä alakoulun esityksiä huomioon siinä niissä säännöissä.
Merja-Helena Kärkkäinen: Kyllä otettiin.
A.W.: Sanoitte äsken, että Kadar vastusti, mutta oliko alakoulun muut opettajat samaa mieltä kuin Kadar?
Merja-Helena Kärkkäinen: Ööö, tuossa kokouksessa todellakaan kukaan opettajista ei tuonut esiin sitä, että he eivät hyväksyisi näitä sääntöjä.
(…)
A. W.: Kun alakoulu esitti näitä yhteistyön esteitä (…) alakoulun ensimmäinen kohta oli, että kun yläkoulu ei halua olla yhteistyössä, niin kinnitittekö huomiota siihen?
Merja-Helena Kärkkäinen: Minun aikanani ainakaan yläkoulu ei kertaakaan sanonut, että he eivät haluaisi olla yhteistyössä
A. W.: Halusiko Pirkko Käräjämäki olla yhteistyössä Kadarin kanssa?
Merja-Helena Kärkkäinen: Öö … …, niin kuin sanoin, niin minun aikanani ainakaan ei mitään tällaista tullut ilmi.
A. W.: Kun Kadar puhui näistä vanhoista asioista (…) olivatko muut alakoulun opettajat samaa mieltä?
Merja-Helena Kärkkäinen: Öö, kuten sanoin, niin, he myötä elivät Juri Kadarin, Kadaria …, ja, ja myöskin heidän mielestään näitä vanhoja asioita tulisi selvittää, mutta heillä että ei ollut ihan sitten sitä tietoa mitä aikaisemmin oli työnantajan ja Kadarin välillä ollut. (…) No, tietenkin … he elivät joka päivä siellä koulussa Juri Kadarin kolleegana ja ja kuuntelivat häntä ja hänen ajatuksiaan ja … ja tää on nyt vaan ihan semmonen intuitio että että he sen takia he jollakin tavalla myötä elivät sitä sitä Jurin ajattelua. (…) Arvelen näin.
A. W.: Jäikö teille sellainen käsitys, että näillä opettajilla ei ollut omaa tahtoa?
Merja-Helena Kärkkäinen: Hiukan kyllä.
A. W.: Aivan. (…) Tiesittekö te sellaisesta seikasta, että Kadar joutui hoitamaan Perälän oppitunteja (…)
Merja-Helena Kärkkäinen: Ööö …, …, … niin kun totesin, niin Harry Swanljungin kanssa silloin heti ensinalkuun totesimme, että minä en … lähde näitä vanhoja asioita selvittämään, vaan yritän viedä näitä asioita eteenpäin. (…)
(…)
A. W.: Oliko Perälä sitoutunut aikoinaan (?) jatkamaan sitä alakoulun työtä?opetusta?
Merja-Helena Kärkkäinen: …, …, …, No tämä on varmaan sellainen asia, joka on niitä …
A. W.: Ei tarvitse vastata, jos ette tiedä … (…) Miten se tuli opetushallituksen päätöksessä ilmi, että (alakoulun) opetussuunnitelma on kapea-alainen?
Merja-Helena Kärkkäinen: Öö, öö, … mä en ihan tarkaan sitä sananmuotoa muista, mä oon yhden kerran lukenut sen lukenut sen läpi (…) opetushallitus joka tapauksessa kehotti Vaasan kaupunkia … öö, korjaamaan … tätä opetussuunnitelmaa siltä osin, että alakoulun opetussuunnitelma on liian vaativa (…) ja, ja, ja, mä en niitä sananmuotoja todellakaan muista, mutta … et… se taso on liian korkea (…)
A. W.: 30.3 kokous, kuulemistilaisuus. (…) Totesitte äsken, että tarkoitus oli antaa Kadarille varoitus. Sekö oli tämän kokokuksen tarkoitus?
A. W.: Etukäteenkö oli päätetty, että annetaan varoitus?
Merja-Helena Kärkkäinen: Öö…, oli varoituksesta puhuttu ja että tämä oli kuulemistilaisuus.
A. W.: Mutta tarkoitus oli antaa varoitus.
A. W.: Mitä tahansa tulee ilmi kokouksessa, niin annetaan varoitus.
Merja-Helena Kärkkäinen: Ö, no, siihen…, sitä en tiedä.
(…)
A. W.: Jo. Kun Kadar on ilmoittanut (..) hän on työpaikkakiusattu, tutkitteko sitä asiaa?
Merja-Helena Kärkkäinen: …, …, …, …, (yli 15 sekuntia hiljaisuutta) (…)
(…)
Merja-Helena Kärkkäinen: Me emme voi tuollaisissa kokouksissa sopia tämänkalataisissa asioissa. (…) Sen takia halusin sen sieltä (musiikinopettajien) pöytäkirjasta pois. (…) Olimme siellä puhumassa ihan eri asioista.
J.K.: Saanko kysyä öö, että „olimmeko” vai olivatko musiikinopettajat …? Tehän olitte (musiikinopettajien kokouksessa) kuuntelijana eikö?
Merja-Helena Kärkkäinen: Joo, mutta minun tehtäväni oli valvoa, että kokous toimii laillisuuden puitteissa (…)
(…)
J. K.: Oletteko sanonut siinä (yhteistyösääntö)kokouksessa, että joka ei tule toimeen näillä säännöillä, niin menköön lääkäriin?
Merja-Helena Kärkkäinen: En ole sanonut.
"Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan…”

http://vaasassa.com/muslu/opet/juri/Pohjalainen_AVI_paatoksesta.jpg
Äänitteet on saatu Vaasan hallinto-oikeudesta vapaasti ja ne ovat vapaasti ladattavissa tästä:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/46911171/Public/WS_30085.WMA

Vieras

29.07.2013 13:59

eräiden epäoikeudenmukaisuuteen kyllästyneiden entisten musiikkiluokkalaisten kirje AVI:lle

Lähettäjä: … [mailto: …]
Lähetetty: 15. heinäkuuta 2013 16:46
Vastaanottaja: …
Aihe: Vaasan musiikkiluokista

(…) Kirjoitan Teille omien sekä luokkatovereideni kokemusten pohjalta.
Olen hyvin tyytyväinen ala-asteella saamaani loistavaan ja tasokkaaseen opetukseen. Sitä aikaa en nyt ala tässä läpikäymään. Kuudennella luokalla musiikin tunneistamme alkoi kerran viikossa vastata yläasteen musiikinopettaja. Minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta kyseisestä opettajasta joten nykyinen mielipiteeni hänestä perustuu puhtaasti kaikkeen itse kokemaani. Olin tuolloin hyvin hämilläni siitä mitä ja miten hän meille opetti. Verkkokalvoilleni on piirtynyt näkymä liitutaululla olevasta yläkoulun opettajan piirtämästä kuvasta. Se esittää jonkin teoksen taustalla olleita tapahtumia. Jokainen oppitunti alkoi suunnilleen näin: "kuunnellaan tähän alkuun yksi kappale. Jaan tässä teille paperit niin saatte piirtää mitä tulee mieleen." Ja mehän piirsimme. Koko vuoden. Muuta en muista tunneilla tehneeni. Näiden kokemusten jälkeen siirryin yläasteelle.
Aloittaessani seitsemännen luokan vuonna 2008 koin hyvin ristiriitaisia tunteita. Kokemukseni yläkoulun musiikinopettajasta ei ollut mitenkään positiivinen. Joten olisin mm hänen vuokseen vaihtanut pois musiikkiluokilta. Tätä mieltä olivat myös useat luokkatoverini. Päätimme kaikki kuitenkin jatkaa musiikkiluokkana. Yläkoulun opettaja jäi virkavapaalle meidän aloittaessamme yläasteella joten meillä oli koko pitkän vuoden ajan lukuisia sijaisia ja peruttuja oppitunteja. Kaikki oli kaaoksessa. Olin turhautunut. Luokkani jopa toivoi voivansa vaihtaa yhdessä tavalliseksi luokaksi. Musiikki kun oli niin olematon osa koulunkäyntiämme. Olimme musiikkiluokka vain nimellisesti. Kaiken lisäksi yläasteella olisi ollut mahdollisuus ottaa valinnaisia oppiaineita. Tämä tilaisuus oli luonnollisesti musiikkiluokkalaisille mahdoton hyödyntää, koska “musiikki” vei lukujärjestyksessä niille varatun ajan. Tavalliset luokat saivat siis valita seitsemän valinnaista oppituntia viikossa, kun taas meille jäi vain kolme tuntia, eli kaksi oppiainetta. Olin vihainen, turhautunut ja pettynyt. Koin olevani uhri jossain itseäni suuremmassa jupakassa, jolla ei ollut mitään tekemistä minun tai muiden musiikkiluokkalaisten kanssa. Mistä ihmeestä meitä rangaistiin? Miksi opettaja laiminlöi tehtäviään ja laittoi meidät kärsimään? Keskustelin asiasta useaan otteeseen kotona. Vanhempanikin olivat ymmällään. He ottivat lukuisia kertoja yhteyttä mm. opetusvirastoon, Harry Swanljungiin sekä Vöyrinkaupungin koulun rehtoriin. Mitään ei kuulemma ollut tehtävissä. Sijaiset olivat sijaisia ja heitä oli vaikea löytää. Nielimme sen kaiken; karaoken sekä nettipelit yms kouluun kuulumattomat ajanvietteet musiikintunneilla. Yläkoulun opettajan palattua virkavapaalta olimme hieman innostuneempia koulunkäynnistä. Rehtorin lupaama osaava opettaja tulisi takaisin. Jouduin kuitenkin syvästi pettymään. Opettajan opit olivat yhtä tyhjän kanssa. Kuoroleirejäkään ei pidetty. Yläkoulun musiikinopettaja kun ei suostunut olemaan yötä poissa kotoa. Huomatkaa, että Kadar on ollut 20 vuotta erossa perheestään, toisessa maassa. Vain meidän oppilaiden vuoksi. Häntä omistautuneempaa opettajaa saa hakea!
Yläkoulun musiikinopettaja yritti opettaa meille sitä samaa mitä tavallisillekin luokille. Tosin me jouduimme kestämään häntä tuplasti enemmän. Tilanne oli täysin naurettava. Uhrasin kahden vuoden valinnaisaineeni turhanpäiväiselle hömpötykselle. Usein opettaja ei edes vaivautunut tulemaan tunneille joten oppilaat lähtivät kotiin. Tai istuimme luokassa keskenämme kun opettaja katosi koko tunniksi opettajainhuoneeseen. Tunneista ei koskaan ilmoitettu etukäteen mitään. Kyllästyimme siihen, että opettajaa sai odottaa luokan ulkopuolella puolikin tuntia tunnin alkamisen jälkeen. Ja kun häntä musiikintunnin aikana tiedusteli opettajainhuoneesta ei kukaaan koskaan tiennyt oliko hän ylipäätään saapunut aamulla töihin. Ihmettelen vain miksi yläkoulun opettaja väittää olevansa tilanteen uhri? Hänhän on hierarkian yläosassa. Rehtori käsittelee häntä silkkihansikkain. Häntä suojaa kaikki mikä vaan voi hänet syyttömäksi tehdä. Todellisuudessahan me oppilaat olimme uhreja! Me emme olleet tehneet mitään kenellekään ja kärsimme yläasteella täydet kolme vuotta. Ihan käsittämätöntä! Aikuisten ihmisten typerät riidat aiheuttivat ainakin minulle elinikäiset arvet. Eikä meillä ollut mitään mahdollisuutta paeta tilanteesta. Opettaja sensijaan pakeni jatkuvasti sairaslomilleen. Ja kehtaa silti valittaa. Naurettavaa! Ja kun olen tästä asiata itse huomauttanut ylemmälle taholle, silloiselle rehtorilleni, minusta sanottiin, että olen Jurin kätyri ja minut on jotenkin aivopesty.
Minulta on useasti riistetty sananvapaus tämän asian tiimoilta. Kadarin opetusta saa kyllä avoimesti kritisoida, mutta …:n ei. Miksi? Jos Kadarista tulee yksi valitus se lisättiin heti hänen "syntilistalleen" ja sitä kautta tehdään irtisanomisperusteeksi. …:n kohdalla taas on toisin. Häntä pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Miksi ala-asteen oppilailla on niin käsittämätön valta ja heidän sanaansa luotetaan? Meidän sanojamme ei otettu kuuleviin korviin kun olin keskustelemassa rehtorin kansliassa luokkatovereideni kanssa, täysin omasta tahdostamme. Mutta heti kun joku kuudesluokkalainen häirikköpoika valittaa Kadarista ala-asteella, saa opettaja samantien potkut. Miksi minua viisi vuotta nuorempien sana painaa enemmän kuin minun ja luokkatovereideni? Miksi Kadarin "vastustajan" sana painaa enemmän kuin …:n "vastustajan"? Toivoisin tähän vastausta musiikkiluokkien rehtoreilta sekä kasvatus- ja opetusvirastolta. …:stä ja hänen toiminnastaan on usein tehty valituksia opetusvirastoon, mutta mitään tuloksia ei ole näkynyt. Tilanne ei kuulemani mukaan ole muuttunut lainkaan viimeisen kahden vuoden aikana. Vaikka niin on kovasti väitetty. Opettajan poissaolot vain lisääntyvät. Rehtori ei ymmärrä alkuunkaan musiikkiluokkien tarkoitusta tai mitään sen toiminnasta joten … saa tehdä mitä haluaa. Hän kun on "suomalainen, suomessa opiskellut hyvin koulutettu mies". Se oli yläasteen rehtorin vastaus kun kysyimme miksi … on niin paljon poissa tunneiltamme ja miksemme saa tasollemme sopivaa opetusta. Olin pöyristynyt! En todellakaan haluaisi uskoa, että rasismilla olisi jotain tekemistä asian kanssa, mutta mitä muutakaan tämä voisi olla? Miten opettajan suomalaisuus tekee hänestä automaattisesti syyttömän ja paremman ihmisen? Ellei tällä sitten haluta viitata Kadarin unkarilaiseen taustaan? Rehtorin mukaan … saa toimia oman päänsä mukaan ja täysin laiminlyödä tehtävänsä, koska on suomalainen mies. Olen myös ihmetellyt miksi koko kasvatus- ja opetusvirasto on vain yläkoulun puolella? Onkilahden ala-aste musiikkiluokkineen on jätetty täysin oman onnensa nojaan. Ala-asteen rehtori tosin saa tukea joka taholta. Hän kun on täysin musiikkiluokkia vastaan. Miten voi olla mahdollista, että työnantaja ei puolusta työntekijöitään? Vaan pelaa vastapuolen maaliin ajamalla musiikkiluokkia alas ja hankkimalla alaisilleen potkuja minkä ehtii. On ollut surullista seurata sitä systemaattista kiusaamista mikä Kadariin on vuosien varrella kohdistunut.
On pöyristyttävää ettei asioita voida käsitellä ja selvittää kunnolla. Muistan edelleen painajaismaisen näyn käydessäni luokkatoverini kanssa vanhassa opinahjossamme Kadarin potkuja seuranneena päivänä. Itkeviä hysteerisiä lapsia käytävillä! Ja rehtori kehtaa väittää asioiden parantuneen Kadarin lähdettyä! Niin, mahdollisesti hän on saanut itselleen mielenrauhan. En tosin ymmärrä kuinka joku voi edes katsoa itseään peilistä tehtyään toiselle jotain noin hirveää. Tärkeintähän on lasten etu, jota kukaan ei tunnu tässä sotkussa huomioivan. Päättäjät ovat liian omistautuneesti keskittyneet naurettavaan valtataistoonsa, että unohtavat viattoman lapsen joka kärsii heidän vuokseen joka ikinen päivä.
Olen kyllästynyt siihen, että minua ikäni vuoksi jatkuvasti syrjitään ja katsotaan halveksuvasti pitkin nenänvartta! Tämän me musiikkiluokkalaiset olemme saaneet hyvin tuntuvasti kokea, kun olemme viisi vuotta yrittäneet saada musiikkiluokkien asioihin jotain tolkkua. Aina meidät on hiljennetty. Olemmehan "typeriä teinejä jotka eivät mistään mitään tiedä". Eikö olisi jo päättäjien aika aikuistua ja tutkia omaatuntoaan!

epäoikeudenmukaisuuteen kyllästynyt entinen musiikkiluokkalainen,
… …
……
… …
… …
… …

Vieras

#2145 Re:

29.07.2013 18:58

Kiitos! Samoja kokemuksia olisi, mutta kirjoituksesi kertoi kaiken oleellisen.

Vieras

#2146 Re:

29.07.2013 19:05

#2144: -

Ja samoja piirteitä oli jo 90-luvun alussa. Kiitos tästä kirjoituksesta!

Vieras

#2147 Re: Re:

30.07.2013 07:14

#2145: - Re:

Samat sanat

Vieras

#2148 Siinä meillä on johtaja

30.07.2013 12:53

Kuka tässä valehtelee? "en nähnyt", mutta "mielestäni tätä pyötäkirjaa pitää korjata"

Merja-Helena Kärkkäinen:
(…) kun tämä pöytäkirja tuli skannattuna meille kaikille osallistujille, niin minä totesin, että tässä on paljon sellaista asiaa kirjattuna joka ei kuulunut siihen kokouksen asialistaan. Ja ilmoitin, että minun mielestäni tätä pöytäkirjaa pitää korjata (…) ja poistaa sieltä sellaiset ylimääräiset kommentit ja asiat (…)
Sitten helmikuulla meillä oli palaveri, jossa Sari Saari ja apulaisrehtori Anne Tienhaara ja rehtorit olivat paikalla (…) Ja siinä palaverissa palasin tähän pöytäkirjaan ja olin siitä sen skannatun version tulostanut ja vetänyt yli ne kohdat, mitkä minun mielestäni olisi pitänyt poistaa sieltä (musiikinopettajien omasta) pöytäkirjasta, jotta se saataisiin asian mukaiseksi.
(…) Totesin, että minä en ole edes sitä alkuperäistä pöytäkirjaa koskaan nähnyt.

Vieras

31.07.2013 10:10

Pöytäkirja tehdään siksi, että siitä voi lukea mitä kokoukessa oikeasti tapahtui. Eikä mitä siellä olisi pitänyt tapahtua. Aika jännä asenne Kärkkäiseltä. Tuo osoittaa miten välinpitämättömästi turtunut virkamies voi suhtautua jopa viralliseen dokumenttiin. Jonain päivänä hän tekee vielä jotain josta joutuu vastuuseen. Tuollaisella asenteella se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin ihan vahingossa.

Vieras

31.07.2013 18:20

Tutkintapyyntö on jo jätetty poliisille. Se koskee esimiesten toimintaa.