Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

#33051 Aika murhanhimoinen tämä Jumalanne!

29.03.2014 22:02

1 Herra sanoi Moosekselle:

2 [i] "Sano israelilaisille: Jos joku israelilainen tai israelilaisten keskuudessa asuva siirtolainen uhraa lapsensa Molokille*, hänet on surmattava; sen seudun väki kivittäköön hänet hengiltä. 3 Näin minä käännyn häntä vastaan ja poistan hänet kansansa keskuudesta, koska hän on uhrannut lapsensa Molokille ja siten saastuttanut minun pyhäkköni ja häpäissyt minun pyhän nimeni. 4 Jos seudun väki kuitenkin ummistaa silmänsä siltä, että hän on uhrannut lapsensa Molokille, eikä surmaa häntä, 5 minä itse käännyn häntä ja hänen perhettään vastaan ja poistan kansansa keskuudesta sekä hänet että kaikki muut, jotka hänen esimerkkiään seuraten ovat olleet minulle uskottomia ja ryhtyneet palvelemaan Molokia.

6 "Jos joku luopuu minusta ja kääntyy vainajahenkien ja tietäjien puoleen, minä käännyn häntä vastaan ja poistan hänet kansansa keskuudesta. 7 Olkaa puhtaat ja pyhät, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne. 8 Pitäkää kaikki minun lakini ja noudattakaa niitä. Minä, Herra, olen pyhittänyt teidät omaksi kansakseni.

9 "Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan. 10 Jos mies tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, molemmat avionrikkojat, sekä mies että nainen, on surmattava.

11 "Jos mies häpäisee oman isänsä makaamalla hänen vaimonsa kanssa, molemmat syylliset on surmattava; he ovat itse ansainneet kuolemansa. 12 Jos mies makaa miniänsä kanssa, heidät on molemmat surmattava. He ovat tehneet luonnottoman teon ja ovat itse ansainneet kuolemansa. 13 Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa. 14 Jos joku ottaa vaimokseen naisen ja hänen äitinsä tai naisen ja hänen tyttärensä, se on törkeä teko, jonka vuoksi sekä mies että molemmat naiset on poltettava. Sen kaltaista törkeyttä ei saa sallia teidän keskuudessanne. 15 Jos mies sekaantuu eläimeen, hänet on surmattava, ja myös eläin on surmattava. 16 Jos nainen parittelee eläimen kanssa, surmattakoon sekä nainen että eläin. Molemmat on surmattava, sillä kumpikin on ansainnut kuolemansa.

17 "Jos mies ottaa vaimokseen sisarensa tai sisarpuolensa ja he näkevät toistensa alastomuuden, se on häpeällinen teko. Heidät on julkisesti poistettava kansansa keskuudesta. Mies on yhtynyt sisareensa ja sen tähden ansainnut rangaistuksensa.

18 "Jos mies makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja yhtyy häneen, he ovat molemmat paljastaneet naisen veren lähteen. Heidät on poistettava kansansa keskuudesta.

19 "Älä yhdy äitisi äläkä isäsi sisareen, sillä jos joku paljastaa lähisukulaisensa alastomuuden, molemmat ansaitsevat rangaistuksen. 20 Jos joku makaa setänsä vaimon kanssa, hän häpäisee setänsä. Syylliset joutuvat kantamaan vastuun synnistään. Heidät on surmattava, eikä heille saa jäädä lapsia. 21 Jos joku viettelee veljensä vaimon, hän tekee inhottavan teon. Koska hän on häpäissyt veljensä, syylliset on surmattava eikä heille saa jäädä lapsia.

22 "Pitäkää kaikki minun käskyni ja lakini ja noudattakaa niitä, ettei se maa, johon minä teidät vien, oksentaisi teitä ulos. 23 Älkää omaksuko niiden kansojen tapoja, jotka minä ajan pois teidän tieltänne. Ne kansat ovat tehneet kaikkia näitä tekoja ja herättäneet minun inhoni. 24 Siksi minä olen sanonut teille: 'Te saatte periä heidän maansa. Minä annan teille omaksi maan, joka tulvii maitoa ja hunajaa.' Minä, Herra, teidän Jumalanne, olen valinnut teidät ja tehnyt eron teidän ja muiden kansojen välillä. 25 Tehkää tekin ero puhtaiden ja saastaisten eläinten välillä, sekä nelijalkaisten että lintujen, älkääkä saattako itseänne epäpuhtaiksi koskemalla niihin nelijalkaisiin eläimiin, lintuihin tai maassa ryömiviin elollisiin olioihin, jotka minä olen erottanut saastaisiksi. 26 Pysykää aina minulle pyhitettyinä, sillä minä, Herra, olen pyhä, ja minä olen tehnyt eron teidän ja muiden kansojen välillä ja ottanut teidät omaksi kansakseni.

27 "Jos jossakussa miehessä tai naisessa puhuu vainaja- tai tietäjähenki, hänet on surmattava. Hänet kivitettäköön hengiltä, sillä hän on itse ansainnut kuolemansa."

Vieras

#33052 Re: Aika murhanhimoinen tämä Jumalanne!

29.03.2014 22:10

#33051: - Aika murhanhimoinen tämä Jumalanne!

Ja sitten tulee vastausta että nämä ei enään päde..HUOKAUS! Miksi sitten lainaatte näitä sanoja?????

Vieras

#33053 Re: Re: Petri Paavolan kotisivulta

29.03.2014 22:13

#33026: - Re: Petri Paavolan kotisivulta

Hei,  kenen heiniä olivatkaan puut-symboleina   Nyt seiskalla olis sitä asiaa!

Kristillispersujen symbolit ovat puutaheinää.

Tali-Ihantala

#33054 Re: Sotimalla itsenäisyyteen

29.03.2014 22:18

#33035: Syväri - Sotimalla itsenäisyyteen

Sunulle taitaa tulla yllätyksenä, että homot ja bi-miehet taistelivat puolestasi. Tosin et ollut tuolloin viime sotien aikaan edes syntynyt.

Jumalan Sana on meidän tuomarimme

#33055 Re:

29.03.2014 22:21

#33047: -

Tässä kommentissa on taas nähtävissä (kuten on ollut kuukausitolkulla) että jotkut lukevat  kuin piru Raamattua. Lainataan Vanhan Testamentin otteita irti yhteydestään (juutalaiselle kansalle tarkoitettuja määräyksiä, ei meille tämän päivän kristityille) tarkoituksenaan mitätöidä ja kyseenalaistaa Jumalan Sana.

Ei haluta ymmärtää että Jumalan Sana todellakin kieltää homouden harjoittamisen, siksi Sanaa pitää turhentaa,mitätöidä,vähätellä,kyseenalaistaa ja tarvittaessa vääristää.

Vieras

#33056 Re: Re:

29.03.2014 22:29

#33055: Jumalan Sana on meidän tuomarimme - Re:

No miksi sitten siteeraatte "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa."

Ja miksi jätätte tuon surmaamisen pois??

Ahaa että puolet Raamattua sitten on sitä "väärää" tietoa. No joo..tosiaankin.

Vieras

29.03.2014 22:33

"Ei haluta ymmärtää että Jumalan Sana todellakin kieltää homouden harjoittamisen, siksi Sanaa pitää turhentaa,mitätöidä,vähätellä,kyseenalaistaa ja tarvittaessa vääristää. "
Anteeksi mutta en vääristä Raamatun sanaa vaan siteeraan sitä niinkuin se on kirjoitettu!
SINÄ vääristät sanaa jos et siihen usko!

Vieras

#33058 Re: Re:

29.03.2014 22:53

#33055: Jumalan Sana on meidän tuomarimme - Re:

Saanko lisätä...

Moraalilaki, rituaalilaki, siviililaki?

Koskeeko Vanhan testamentin laki Uuden testaminetin uskovia kuitenkin osittain, niin että sieltä tulisi ”poimia” joitakin moraaliohjeita, vai koskeeko se uskovia ollenkaan?

Yleinen tapa selittää se, mikä Vanhan testamentin säädöksistä on edelleen voimassa, on jakaa Mooseksen laki siviili-, rituaali-, ja moraalisäädöksiin ja todeta, että vain moraalisäädökset, jotka uusittu ja vahvistettu Uudessa testamentissa, ovat voimassa. Näin tekevät esim. Fee&Stuart (2955-3001) Tämä käsitys lain kolmijaosta on varhainen ja esiintyy mm. Tertullianuksella jo toisella vuosisadalla. Se on selitetty tarkasti reformoidussa Westminsterin uskontunnustuksessa 1647 (Schreiner, s. 89).

Kolmijaon ajatuksena on että, moraalilaki koski moraalisia tai pysyviä velvollisuuksia Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan,  rituaalilaki pyhiin asioihin liittyviä seremonioita ja rituaaleja, joita tuli noudattaa Vanhassa Testamentissa, ja siviililaki koski Israelin kansan yhteiskunnallista hallintoa.

Jatketaan päivemmällä...

Homous on syntiä ja haureutta.

#33059 Homohiv leviää homoliittojen kautta euroopassa.

29.03.2014 23:01

Homoliitot hyväksyneissä maissa hiv kansantauti on jyrkässä kasvussa. Thl tutkimus Hiv homojen kansantauti. Suomeen ei kaivata tätä kehitystä. Homoille tulee antaa ehkäisyhoitoja ja valistusta siitä ettei viemärissä kannata rypeä. Suoraan ja selkeää opetusta terveestä elämän tavoista. Kukaan täysjärkinen ei viemärissä ryve. Homoliitot jäihin ja järki käteen tai käy niin kuin Hollannissa, jossa homohiv tartunnat lähti kasvuun ja on nyt n. 16% hiv tartuntoja väestöstä. Se on hurja luku. Tähän kun vielä lisätään esille tulleet pedofilia tapaukset niin kohta todetaan lapsihiviä viattomissa lapsissa. NYT TÄMÄ HULLUUS PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN SUOMESSA ETTEI MENNÄ SAMAAN KEHITYKSEEN KUIN EUROOPASSA.

Vieras

#33061 Re: Homohiv leviää homoliittojen kautta euroopassa.

29.03.2014 23:36

#33059: Homous on syntiä ja haureutta. - Homohiv leviää homoliittojen kautta euroopassa.

Mitä tarkoitat ehkäisyhoidolla? 30 luvun natsi hoitoja vai? Mitä tarkoitat viemärissä rypemisellä? Mitä ovat terveet elämäntavat?

Ai että Hollannissa 16% on hiv positiiviseja..saanen nauraa! Pedofilia ja homoseksualismi eivät ole sama asia..ehkä uskovaiset pastorisi voisivat tämän asian sinulle selvittää. Mikä on lapsihiv? Voisitko selvittää nämä asiat? Lapseen hiv tarttuu jos äiti kantaa tartuntaa vaikka sekään ei välttämättä tartu lapseen..onneksi. Sinulla ei näytä olevan mitään tietoa Hiv:stä

Vieras

#33062 Re: Homohiv leviää homoliittojen kautta euroopassa.

29.03.2014 23:47

#33059: Homous on syntiä ja haureutta. - Homohiv leviää homoliittojen kautta euroopassa.

Sanohan sitten kuinka hiv tarttuu? Ahaaa..vain anaaliseksissä? VÄÄRIN!!!! Kuinka moni persu ukko käy huorissa rajan takana? Kuinka moni käyttää kumia? Kuinka moni....hmmmm..ajattelehan ketä seuraavaksi panet!

Vieras

#33063 Re: Re: Re:

30.03.2014 00:03

#33058: - Re: Re:

Eli siis kaikki on kuinka asian käsität, eli kuinka se sinulle selitetään uskonnollisessa piirissäsi. Eli Raamatun sana on vain selitettävissä niin kuin kaikki maailman seurakunnat haluavat sen selittää. Joten tästä myös seuraa se että nämä teidän homoseksuaali kieltonne ovat vain selittelyjä! Joidenkin Raamattua tulkinneiden omaa käsitystä. Samaa kuin Koraanin tulkinta!

Molemmathan kieltävät homoseksualismin. Ääriliikkeissään!

Vieras

#33064 Re: Re: Re:

30.03.2014 00:06

http://images41.fotki.com/v1253/photos/1/1222605/5440024/publichanging-vi.jpg...

Tämänhän pitäisi olla myös kristinuskon mukaan tuomio homoseksualismista. Näyte Iranin Homoseksualismin seurauksista. mutta eihän siellä ollut homoja...jaa no kun kuvaa katsoo niin ei todella.

Vieras

#33065 Re: Re: Re:

30.03.2014 00:20

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQFylurHNjdXQJOrLwEQNQBpk1...

Ilmeisesti nautit tästäkin kuvasta jossa homoseksuaalit roikkuvat!? Tämähän on Raamatun mukaista myös!

Vieras

#33067 Re: Re: Aika murhanhimoinen tämä Jumalanne!

30.03.2014 07:45

#33052: - Re: Aika murhanhimoinen tämä Jumalanne!

Huomenta....Uskovat homot, teille näyttää olevan opetustehtävä avoinna, mikäli teidän puolen kommentteihin on uskominen.
On niin paljon väärää ja vääristeltyä Raamatun tulkintaa teidän puoleltanne. Tämän sanon siksi, kun näyttää että kannettu vesi ei kaivossa pysy, tai ei ole haluakaan ottaa opiksi sitä, kenelle mikäkin Raamatun jae ja -osa on kirjoitettu. Asiaa on monesti menty täälläkin läpi.

Kaikki me olemme 'matkalla' uskon asiassakin, eikä siinä ole eroa homolla ja heterolla. Toisilla matka ei ole alkanutkaan  ja sekin on hyväksyttävää. Kaikki kuitenkin pääsevät 'oman matkansa' päähän.

Pyhän Hengen johdatusta kaikille matkalle!

Vieras

#33068 Re: Re: Re:

30.03.2014 08:20

#33058: - Re: Re:

Kenelle Mooseksen laki oli tarkoitettu?

Kritiikin esittäjät toteavat esimerkiksi, että kristityt tuomitsevat 3 Moos.18:22:n pohjalta homoseksuaalisen käyttäytymisen, mutteivät noudata saman kirjan ruoka- tai vaatemääräyäksiä (Luku 11; 19:19). - Raamattua tuntemattomat henkilöt eivät usein tiedä sitä olennaista sasiaa, että siinä oleva Jumalan ilmoitus on progressiivista: se etenee osittaisesta kokonaiseen, totuudesta täydempään totuuteen, lupauksesta sen täyttymykseen. Vanhan testamentin laki ei koske Uuden testamentin uskovia, koska se oli väliaikainen ja kohdistettu tiettyyn ryhmään tiettynä ajanjaksona.

Mooseksen laki annettiin israelilaisille  sen jälkeen kun Jumala oli vapauttanut heidät Egyptistä (n. 1440  eKr). Laki oli muodoltaan liittosopimus, jossa määriteltiin vapautetulle ja valitulle kansalle, miten heidän tulee osoittaa kiitollisuutta ja lojaaliutta Jumalalle, joka on valinnut ja pelastanut heidät armosta ja osoittanut hyvyyttä. (Schreiner, s. 26-27)

Lain edellyttämän täydellisen pyhittyneisyyden ja lojaaliuden noudattaminen Jumalaa kohtaan oli kuitenkin syntiinlangenneelle ihmiselle mahdotonta, sillä kuten Jaak. 2:10:ssa todetaan, ” joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin”. Lain käskyt pikemminkin osoittivat  ihmisten syntisyyden. Paavali toteaakin, että vaikka laki sinänsä oli hyvä ja tarkoitettu tuomaan elämää, sen varsinainen tarkoitus Jumalan koko pelastusuunnitelman näkökulmasta oli osoittaa kaikille ihmisille heidän syntisyytensä ja mahdottomuus olla otollisia Jumalalle oman kuuliaisuutemme pohjalta.

Näin laki osoitti ihmisille armon ja anteeksiannon tarpeen. (Room. 7:10,12, 3:20) Jokaisen israelilaisen, miten hyvää elämää hän viettikään, tuli siksi uhrata syntiuhreja. Nämä laissa määrätyt, toistuvasti suoritettavat uhrit viittasivat esikuvallisesti ja etukäteen Jeesuksen uhriin, joka toi ihmiskunnalle täydellisen sovitukseen. Heprealaiskirjeessä selitetään tätä Mooseksen lain uhrien ja Jeesuksen uhrin välistä suhdetta (Hepr. 9:11-14, 23-28, 10:1-18). Jeesuksen sovitustyön myötä Mooseksen lakiliitto uhreineen tulivat tarpeettomaksi (Hepr. 8:13). (Schreiner 53-54, 204)

jatkuu...

Vieras

30.03.2014 08:25

Päivän Sana

Minä tutkistelen sinun asetuksiasi ja katselen sinun polkujasi. Minä iloitsen sinun käskyistäsi enkä sinun sanaasi unhota.

Ps. 119:15-16 (KR33/38)
http://raamattu.uskonkirjat.net/daily.html

Vieras

#33070 Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 08:27

#33068: - Re: Re: Re:

Lain tarkoituksena oli:

- osoittaa Jumalan ja Israelin kansan välisen liiton ehdot,
- ohjata ja kasvattaa kansaa Jumalan palvelukseen ja hyvään elämään (tästä lisää kohdassa 2)
- viime kädessä antaa ihmisille tietoisuus syntisyydestään ja johtaa heidät turvautumaan Jumalan armoon (jonka perusteella heidät oli alunperinkin valittu).

Mooseksen laki ei siis koskaan ole koskenut ketään muuta kuin Israelin kansaa eikä sopimuksena ole millään tavalla meille tarkoitettu. Enää ei ole olemassa liittosuhdetta, jonka ehtoja laki ilmaisisi. Uuden testamentin kirjoitukset osoittavat selvästi, että Mooseksen laki oli väliaikainen. Kristuksen täytetyn työn jälkeen koko laki on asetettu syrjään eikä koske uskovia (mm. 2 Kor. 3, Room. 5:12-21, Room. 10:4, Hepr. 8:7-13).

Se, ettei kristitty noudata sen ruoka- tai vaatemääräyksiä, ei siksi lähtökohtaisestikaan ole kritiikin aihe saati osoitus epäjohdonmukaisuudesta.

Jatkuu...

Vieras

#33071 Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 08:35

#33070: - Re: Re: Re: Re:

Suomeksi sanottuna: Lait päivitettiin, koska maailma niiden ympärillä oli ajanut niistä ohi. Siihen vain tarvittiin tämä messias-myytti, jolla ne vanhat uhrimenotkin saatiin hoidettua kertarysäyksellä.

Voisiko jonkun uskiksen mieleen tulla, että myös nuo 2000 vuotta vanhat moraaliset lait ovat jääneet ajastaan jälkeen ja että niitä olisi syytä päivittää? Kristillisten piirien omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset ovatkin sen jo tehneet, ja sitä on harjoitettu mm. Lutherin toimesta ja enenevässä määrin myös omalla ajallamme. Kristinuskossa on kuitenkin edelleen kestävää ainesta sekä Jeesuksen että Paavalini opetuksessa, tämä ei siis ole koko uskonnon loppu.

Vieras

#33072 Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 08:38

#33070: - Re: Re: Re: Re: Tämä olikin jo edellä, mutta...kertaus on opintojen äiti...

Moraalilaki, rituaalilaki, siviililaki?

Koskeeko Vanhan testamentin laki Uuden testaminetin uskovia kuitenkin osittain, niin että sieltä tulisi ”poimia” joitakin moraaliohjeita, vai koskeeko se uskovia ollenkaan?

Yleinen tapa selittää se, mikä Vanhan testamentin säädöksistä on edelleen voimassa, on jakaa Mooseksen laki siviili-, rituaali-, ja moraalisäädöksiin ja todeta, että vain moraalisäädökset, jotka uusittu ja vahvistettu Uudessa testamentissa, ovat voimassa. Näin tekevät esim. Fee&Stuart (2955-3001) Tämä käsitys lain kolmijaosta on varhainen ja esiintyy mm. Tertullianuksella jo toisella vuosisadalla. Se on selitetty tarkasti reformoidussa Westminsterin uskontunnustuksessa 1647 (Schreiner, s. 89).

Kolmijaon ajatuksena on että, moraalilaki koski moraalisia tai pysyviä velvollisuuksia Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan,  rituaalilaki pyhiin asioihin liittyviä seremonioita ja rituaaleja, joita tuli noudattaa Vanhassa Testamentissa, ja siviililaki koski Israelin kansan yhteiskunnallista hallintoa.

jatkuu...

Vieras

30.03.2014 08:38

tuollainen homosakki pitäs lähettää kreikkaan tai turkkiin missä niitä otuksia kuljeskelee kaduilla. tai sit venäjälle "homojen helvettiin" niin kyllä siellä lääkittäis oikein kansalaisten puolesta, eikä maksa mitään!

Vieras

#33074 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 08:41

#33072: - Re: Re: Re: Re: Re:

Lain kolmijakoon liittyy kuitenkin joitakin ongelmia:

- Oletus moraalilaista, joka olisi vielä voimassa, hämärtää sen seikan, että Jeesuksen työn vuoksi vanha liitto ja laki on pantu syrjään. Schreiner toteaa, että vaikka tässä lain kolmijaossa on totuuden aineksia, se ei riittävän hyvin heijasta Paavalin opetusta laista (s. 90). Se, että osa moraaliperiaatteista on mainittu uuudestaan Uudessa testamentissa, eli ikään kuin ”uusittu”, ei tarkoita sitä, että näin tekemällä Vanhasta testamentista on poimittu jotkut lait, jotka ovat jääneet voimaan, kun taas jotkut on lakkautettu.

- Vanhan testamentin moraaliarvot perustuvat Jumalan luonteelle. Kristittyjen ei siksi tarvitse ottaa edes moraalisäädöksiä Vanhasta testamentista vaan ne johdetaan suoraan Jumalasta. Vanhan testamentin moraaliperiaatteet, samoin kuin Uuden testamentin, perustuvat samaan objektiiviseen standardiin ja lähteeseen: itse Jumalan luonteeseen. Siksi ne ovat olemassa liiton muuttuessakin. Uudessa testamentissa käytetty sanamuoto voi olla  ”VT:sta tuttu”, mutta itse moraaliperiaate on ikuinen. Mitään ei ole uusittu, vaan Raamattu kaikilta osin viittaa iankaikkisen Jumalan muuttumattomaan moraaliseen luonteeseen hyvän standardina, joka on ollut aina voimassa.

jatkuu...

Vieras

#33075 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 08:44

#33074: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

- Moraali on kaiken lain perusta. Laki ja moraali ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Vaikka maallinen laki ei aina noudata sitä, mikä on moraalisesti oikein, lainsäädännön peruskäsitteissä on silti kysymys moraalisista arvoista: siitä, mitä yhteisö pitää oikeudenmukaisena, oikeana ja vääränä. Yhteisö vahvistaa nämä arvot lainsäädännöllä ja siirtää ne seuraavalle sukupolvelle.  Kaikki yhteiskunnallnen järjestys on pohjimmiltaan moraalista.

Vanhan testamentin laissa ei ole helppoa tehdä selvää eroa sen välillä, mikä on moraalista, rituaalista ja siviililakiin kuuluvaa. Lain ja moraalin yhteys on selvästi nähtävissä myös niissä säädöksissä, jotka luetaan kuuluviksi siviililakiin. Kuten missä hyvänsä maallisessa laissa, myös Mooseksen lain yhteiskunnallisissa säädöksissä on moraalinen perusta. Erilaisten rangaistusten tarkoitus oli toteuttaa oikeudenmukaisuutta, joka on moraalinen arvo. Ei esim. saanut toisten hätää hyväksikäyttäen kiskoa korkoa, 2 Moos. 22:25.

jatkuu...