Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33058 Re: Re:

29.03.2014 22:53

#33055: Jumalan Sana on meidän tuomarimme - Re:

Saanko lisätä...

Moraalilaki, rituaalilaki, siviililaki?

Koskeeko Vanhan testamentin laki Uuden testaminetin uskovia kuitenkin osittain, niin että sieltä tulisi ”poimia” joitakin moraaliohjeita, vai koskeeko se uskovia ollenkaan?

Yleinen tapa selittää se, mikä Vanhan testamentin säädöksistä on edelleen voimassa, on jakaa Mooseksen laki siviili-, rituaali-, ja moraalisäädöksiin ja todeta, että vain moraalisäädökset, jotka uusittu ja vahvistettu Uudessa testamentissa, ovat voimassa. Näin tekevät esim. Fee&Stuart (2955-3001) Tämä käsitys lain kolmijaosta on varhainen ja esiintyy mm. Tertullianuksella jo toisella vuosisadalla. Se on selitetty tarkasti reformoidussa Westminsterin uskontunnustuksessa 1647 (Schreiner, s. 89).

Kolmijaon ajatuksena on että, moraalilaki koski moraalisia tai pysyviä velvollisuuksia Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan,  rituaalilaki pyhiin asioihin liittyviä seremonioita ja rituaaleja, joita tuli noudattaa Vanhassa Testamentissa, ja siviililaki koski Israelin kansan yhteiskunnallista hallintoa.

Jatketaan päivemmällä...

 

Vastaukset


Vieras

#33063 Re: Re: Re:

2014-03-30 00:03:05

#33058: - Re: Re:

Eli siis kaikki on kuinka asian käsität, eli kuinka se sinulle selitetään uskonnollisessa piirissäsi. Eli Raamatun sana on vain selitettävissä niin kuin kaikki maailman seurakunnat haluavat sen selittää. Joten tästä myös seuraa se että nämä teidän homoseksuaali kieltonne ovat vain selittelyjä! Joidenkin Raamattua tulkinneiden omaa käsitystä. Samaa kuin Koraanin tulkinta!

Molemmathan kieltävät homoseksualismin. Ääriliikkeissään!


Vieras

#33064 Re: Re: Re:

2014-03-30 00:06:11

http://images41.fotki.com/v1253/photos/1/1222605/5440024/publichanging-vi.jpg...

Tämänhän pitäisi olla myös kristinuskon mukaan tuomio homoseksualismista. Näyte Iranin Homoseksualismin seurauksista. mutta eihän siellä ollut homoja...jaa no kun kuvaa katsoo niin ei todella.

 


Vieras

#33065 Re: Re: Re:

2014-03-30 00:20:12

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQFylurHNjdXQJOrLwEQNQBpk1...

Ilmeisesti nautit tästäkin kuvasta jossa homoseksuaalit roikkuvat!? Tämähän on Raamatun mukaista myös!

 


Vieras

#33068 Re: Re: Re:

2014-03-30 08:20:23

#33058: - Re: Re:

Kenelle Mooseksen laki oli tarkoitettu?

Kritiikin esittäjät toteavat esimerkiksi, että kristityt tuomitsevat 3 Moos.18:22:n pohjalta homoseksuaalisen käyttäytymisen, mutteivät noudata saman kirjan ruoka- tai vaatemääräyäksiä (Luku 11; 19:19). - Raamattua tuntemattomat henkilöt eivät usein tiedä sitä olennaista sasiaa, että siinä oleva Jumalan ilmoitus on progressiivista: se etenee osittaisesta kokonaiseen, totuudesta täydempään totuuteen, lupauksesta sen täyttymykseen. Vanhan testamentin laki ei koske Uuden testamentin uskovia, koska se oli väliaikainen ja kohdistettu tiettyyn ryhmään tiettynä ajanjaksona.

Mooseksen laki annettiin israelilaisille  sen jälkeen kun Jumala oli vapauttanut heidät Egyptistä (n. 1440  eKr). Laki oli muodoltaan liittosopimus, jossa määriteltiin vapautetulle ja valitulle kansalle, miten heidän tulee osoittaa kiitollisuutta ja lojaaliutta Jumalalle, joka on valinnut ja pelastanut heidät armosta ja osoittanut hyvyyttä. (Schreiner, s. 26-27)

Lain edellyttämän täydellisen pyhittyneisyyden ja lojaaliuden noudattaminen Jumalaa kohtaan oli kuitenkin syntiinlangenneelle ihmiselle mahdotonta, sillä kuten Jaak. 2:10:ssa todetaan, ” joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin”. Lain käskyt pikemminkin osoittivat  ihmisten syntisyyden. Paavali toteaakin, että vaikka laki sinänsä oli hyvä ja tarkoitettu tuomaan elämää, sen varsinainen tarkoitus Jumalan koko pelastusuunnitelman näkökulmasta oli osoittaa kaikille ihmisille heidän syntisyytensä ja mahdottomuus olla otollisia Jumalalle oman kuuliaisuutemme pohjalta.

Näin laki osoitti ihmisille armon ja anteeksiannon tarpeen. (Room. 7:10,12, 3:20) Jokaisen israelilaisen, miten hyvää elämää hän viettikään, tuli siksi uhrata syntiuhreja. Nämä laissa määrätyt, toistuvasti suoritettavat uhrit viittasivat esikuvallisesti ja etukäteen Jeesuksen uhriin, joka toi ihmiskunnalle täydellisen sovitukseen. Heprealaiskirjeessä selitetään tätä Mooseksen lain uhrien ja Jeesuksen uhrin välistä suhdetta (Hepr. 9:11-14, 23-28, 10:1-18). Jeesuksen sovitustyön myötä Mooseksen lakiliitto uhreineen tulivat tarpeettomaksi (Hepr. 8:13). (Schreiner 53-54, 204)

jatkuu...


Vieras

#33088 Re: Re: Re:

2014-03-30 10:20:58

#33058: - Re: Re:



Kiitos Jumalalle,  että oli mies (tai nainen)  oikeassa kohdassa,
oikeaan aikaan vastaamassa!


Vieras

#33094 Re: Re: Re:

2014-03-30 11:42:23

#33058: - Re: Re:

 

Kiitos !

 

Suonet anteeksi taipumukseni ”leikata ja liimata” ja vähän väritellä, - joten menin vielä askelta pidemmälle,
vaikka olitkin nähnyt paljon vaivaa saadaksesi tekstin sopiviksi haukkapaloiksi, ja helpommin omaksuttavaksi?


Nämä Jeesuksen sanat eivät toki tarkoita sitä, ettei erilaisia toimia
tulisi arvioida ja tarvittaessa todeta vääriksi.





”Älkää tuomitko” -sanojen tekstiyhteys
oli se, ettei tule osoittaa ”rikkaa toisen silmässä,
jos omassa silmässä on hirsi”, eli sanat on suunnattu tekopyhille
henkilöille, erityisesti uskonnollisille johtajille, jotka arvioivat toisia,
mutta eivät itseään (7:5 ”Sinä ulkokultainen!”)

Jeesus ei siis tarkoittanut, ettei
meidän tule arvioida asioita moraalisesti,
vaan arvioitava myös itseämme moraalisesti ja näin vältettävä tekopyhyyt-
tä. Toisessa kohdassa Jeesus sanoo




Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio.”
(Joh. 7:24) Arvion on siis oltava huolellinen ja perusteltu. (Olson 2005)

 

.