Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33074 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 08:41

#33072: - Re: Re: Re: Re: Re:

Lain kolmijakoon liittyy kuitenkin joitakin ongelmia:

- Oletus moraalilaista, joka olisi vielä voimassa, hämärtää sen seikan, että Jeesuksen työn vuoksi vanha liitto ja laki on pantu syrjään. Schreiner toteaa, että vaikka tässä lain kolmijaossa on totuuden aineksia, se ei riittävän hyvin heijasta Paavalin opetusta laista (s. 90). Se, että osa moraaliperiaatteista on mainittu uuudestaan Uudessa testamentissa, eli ikään kuin ”uusittu”, ei tarkoita sitä, että näin tekemällä Vanhasta testamentista on poimittu jotkut lait, jotka ovat jääneet voimaan, kun taas jotkut on lakkautettu.

- Vanhan testamentin moraaliarvot perustuvat Jumalan luonteelle. Kristittyjen ei siksi tarvitse ottaa edes moraalisäädöksiä Vanhasta testamentista vaan ne johdetaan suoraan Jumalasta. Vanhan testamentin moraaliperiaatteet, samoin kuin Uuden testamentin, perustuvat samaan objektiiviseen standardiin ja lähteeseen: itse Jumalan luonteeseen. Siksi ne ovat olemassa liiton muuttuessakin. Uudessa testamentissa käytetty sanamuoto voi olla  ”VT:sta tuttu”, mutta itse moraaliperiaate on ikuinen. Mitään ei ole uusittu, vaan Raamattu kaikilta osin viittaa iankaikkisen Jumalan muuttumattomaan moraaliseen luonteeseen hyvän standardina, joka on ollut aina voimassa.

jatkuu...

Vastaukset


Vieras

#33075 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-30 08:44:20

#33074: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

- Moraali on kaiken lain perusta. Laki ja moraali ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Vaikka maallinen laki ei aina noudata sitä, mikä on moraalisesti oikein, lainsäädännön peruskäsitteissä on silti kysymys moraalisista arvoista: siitä, mitä yhteisö pitää oikeudenmukaisena, oikeana ja vääränä. Yhteisö vahvistaa nämä arvot lainsäädännöllä ja siirtää ne seuraavalle sukupolvelle.  Kaikki yhteiskunnallnen järjestys on pohjimmiltaan moraalista.

Vanhan testamentin laissa ei ole helppoa tehdä selvää eroa sen välillä, mikä on moraalista, rituaalista ja siviililakiin kuuluvaa. Lain ja moraalin yhteys on selvästi nähtävissä myös niissä säädöksissä, jotka luetaan kuuluviksi siviililakiin. Kuten missä hyvänsä maallisessa laissa, myös Mooseksen lain yhteiskunnallisissa säädöksissä on moraalinen perusta. Erilaisten rangaistusten tarkoitus oli toteuttaa oikeudenmukaisuutta, joka on moraalinen arvo. Ei esim. saanut toisten hätää hyväksikäyttäen kiskoa korkoa, 2 Moos. 22:25.

jatkuu...


Vieras

#33077 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-30 08:48:08

#33074: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Mitään ei ole uusittu, vaan Raamattu kaikilta osin viittaa iankaikkisen Jumalan muuttumattomaan moraaliseen luonteeseen hyvän standardina, joka on ollut aina voimassa."

...paitsi että kuitenkin vain osa on sellaisia, joita pitää noudattaa ja osaa ei....?

Kyllä tämä selittely puhuu itsensä pussiin: Jos moraalilait ovat muuttumattomia, niitä on tietysti noudetettava kaikkien ja aina. Uusi liitto on pelkkä silmänkääntötemppu sille, että todellisuudessa haluttiin päästä eroon vanhentuneista moraalisistakin määräyksistä. Ajatus toimii selkeille heimolaeille, mutta ei universaaleiksi julistetuille moraalilaeille.