Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#26201 Jumalaa ei ole

20.12.2013 05:36

Tiedemiehet on sanoneet, että jumalaa ei ole. En minä ainakaan usko, että jumala on, ennen kuin tiedemiehet sanovat, että on.

Vieras

#26202

20.12.2013 05:42

Kyllä katsoisi. Että luonnotonta ja syntiä on himoita peräsuolta kyllä pimpptu se on joka miehen tiellä pitää.
Vapaussoturi

#26203

20.12.2013 05:46

Neekereiden pyllylihat monen saantitosi turhaa peliä niin turhaa jeesus tulee olos terve herra jeeessus

Vieras

#26204 Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

20.12.2013 07:17


Vieras

#26205 Re: Jumalaa ei ole

20.12.2013 07:46

#26201: - Jumalaa ei ole

Tiedemiehet ovat sanoneet, että luonnon ja kulttuurin tapahtumat eivät tarvitse selittäjäkseen tai luojakseen Jumalan kaltaista ilmiötä, materiaan liittyvien tieteiden, biologian, psykologian, sosiologian ja tilastomatematiikan kuvaamat dynamiikat riittävät selittämään ilmiöt ilman moista puuhastelijaa. Voiko Jumala silti olla olemassa, siihen tiede ei voi antaa lopullista vastausta, koska tuolloin pitäisi osoittaa, että jumalan olemassaolon todennäköisyys on nolla tai että se olisi looginen mahdottomuus. Toisaalta kokonaisuutta katsellen näyttää siltä, että kovin vähän on hänellä tehtävää ja roolia tässä universumissa.

koettu tosiasia

#26206 Re: Re: Jumalasta

20.12.2013 08:55

#26205: - Re: Jumalaa ei ole

Voiko Jumala silti olla olemassa, siihen tiede ei voi antaa lopullista vastausta,

 

Jumala ON  "hiukkasen" viisaampi, kun yksikään tiedemies!

 


Vieras

#26207

20.12.2013 08:56

Päivän Sana

Parempi kuiva kannikka rauhassa kuin talon täysi uhripaistia riidassa.

Sananl. 17:1 (KR33/38)
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?mod1=FinPR&ref=Sananl.+17%3A1


Vieras

#26208 Re: Re: Re: Jumalasta

20.12.2013 09:03

#26206: koettu tosiasia - Re: Re: Jumalasta

"Jumala ON  "hiukkasen" viisaampi, kun yksikään tiedemies!"

Asian voi ilmaista toisinkin: Tieto-opissa täysin oppimaton ja siksi uskomuksiaan kohtaan täysin kritiikitön uskis voi olla tuota mieltä.


Vieras

#26209 Re:

20.12.2013 09:04

#26207: -

 

Olisiko antaa tuon uhripaistin ohjetta? Tehdäänkö se samalla tavalla kuin karjalanpaisti?

 

 


Vieras

#26210 Re: Re: Re: Re: Jumalasta

20.12.2013 09:17

#26208: - Re: Re: Re: Jumalasta

 

"Yksikään ihminen ei pysty piirtämään Jumalasta kuvaa, ei käsittämään häntä järjellään eikä selittämään häntä. Kukaan meistä ei voi kohota Jumalan luo, keskustella hänen kanssaan kasvoista kasvoihin ja saada näin varmaa tietoa Jumalan olemuksesta ja hänen tahdostaan. "

http://sley.fi/luennot/ESITYS/print_RaamattuEK.htm

 


Vieras

#26211 Re: Re: Re: Re: Re: Jumalasta

20.12.2013 09:30

#26210: - Re: Re: Re: Re: Jumalasta

"Yksikään ihminen ei pysty piirtämään Jumalasta kuvaa, ei käsittämään häntä järjellään eikä selittämään häntä. Kukaan meistä ei voi kohota Jumalan luo, keskustella hänen kanssaan kasvoista kasvoihin ja saada näin varmaa tietoa Jumalan olemuksesta ja hänen tahdostaan.

Jälleen yksi esimerkki sarjassamme "Kuolemattomat tautologiat". Keksitään otus, jonka ominaisuutena on, että sitä ei voi selittää eikä havaita. Tottahan se sitten sellainen on eikä siihen millään pääse kiinni. Omituista vain, että täällä eräät näyttävät siitä kuitenkin kaiken tietävän...


Vieras

#26212 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

20.12.2013 10:00


Vieras

#26213 Jumalasta

20.12.2013 10:16


"Tiede on rajallinen. Se voi tutkia vain tätä maailmaa, ei sitä mikä on tämän maailman takana. Tiede hakee vastausta hyvin monipuoliseen kysymykseen: "Mitä on olemassa?" Raamattu, ja vain se, vastaa kysymykseen: "Miksi se on olemassa?"

http://lindell.netmission.fi/mihinuskoa.htm#5


Vieras

#26214 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

20.12.2013 10:31

#26183: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

Siinä hyvä tiivistelmä talletettavaksi.


Vieras

#26215 Re: Re: Jumalaa ei ole

20.12.2013 10:45

#26205: - Re: Jumalaa ei ole



Päätelmiä Luoja - Luojattomuus keskusteluun  Miikka-Markus Lehtosen arkistoista:


Yhteiskunnallinen sekularismi vahvasti luonnontieteisiin kytkeytyvänä ilmiönä ei ole kristinuskon merkittävä vihollinen. Äärimmilleenkin vietynä se on korkeintaan länsimaisessa yhteiskunnassa syntynyt kristillinen harhaoppi.

Sekularismi on rakentanut pesänsä kristillisen teologian luomalle maallisen regimentin alueelle, jossa se toteuttaa yhteiskunnallista näkyään huonon teologian turvallisessa syleilyssä.


Moderni sekularismi on ajoittain unohtanut alkuperäisen näkynsä uskontojen pluralismista ja tasa-arvoisesta osallistumista politiikkaan, ja korvannut sen kuvitelmalla "ei-uskonnosta".

Jota kiinnostaa enemmänkin Leskisen ajaelmat,  täältä pääsee alkuun:http://miikkaleskinen.blogspot.fi/

 

 




Vieras

#26216 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jumalasta

20.12.2013 11:18

#26211: - Re: Re: Re: Re: Re: Jumalasta

Ei eräät näytä täällä Jumalasta k a i k k e a tietävänkään vaikka niin kirjoitat. Onpahan vaan yritetty asiasta kirjoittaa ja tässä näkyy, että kovin on sanallisestikin vaikea asiasta toiselle kertoa, jolla on erilainen maailmankatsomus. Saman maailmankatsomuksen omaavalla saattaa riittää sanan puolikaskin asiaa jo kuvailemaan.


Vieras

#26217 Re: Re: Re: Re: Re: Tiedon vastakohta ei ole usko, vaan tietämättömyys. Epäusko on uskon vastakoht

20.12.2013 11:22

#26190: res.matr. - Re: Re: Re: Re: Tiedon vastakohta ei ole usko, vaan tietämättömyys. Epäusko on uskon vastakohta.

Mielenkiintoista että vetoat platonin myyttisiin uskomuksiin, joiden todenperäisyydestä ei ole mitään pitäviä todisteita, oliko mielikuvituskirjoittaja vai mikä. Tällaiseen "viisauteen" juuri teikäläiset vetovat, ai nin, ilmankos, taisi olla senajan "kreikkalainen."


Vieras

#26218 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

20.12.2013 11:27

#26195: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ja sieltä vessanpytystä sitä sitten kumpuaakin, oli asia kuin asia.


Vieras

#26219 Re: Re:

20.12.2013 11:37

#26209: - Re:

Voisithan viilellä itseäsi baalin palvelijoiden tapaan, niinkuin hukassa oleva nuoriso nykyisin tekee.


Vieras

#26220

20.12.2013 11:53




Kokonaisuus on tietyissä olosuhteissa enemmän kuin osiensa summa.
Nuo filosofiset periaatteet muodostuvat mielenkiintoisiksi, kun aletaan soveltaa tuotakin kuvaamme Jumalasta hengellisenä persoonana.

Mutta näistä osista voisi ajatella näin vaan arkikäytännön kokemuksen kannalta, mistä syntyy se kuva, jota kutsumme Jumalaksi.
Ainakin löydän kahden sorttisia osakokonaisuuksia: kokemuksellisia ja voisiko sanoa sakramentaalisia, joihin kuuluu myös Jumalan sana.
Tätä onkin hyvä miettiä, mistä se kokonaisuus, jota kutsutaan Jumalaksi, oikeastaan muodostuu mielissämme. Sekä hengessämme - joka sivujuonne jo tekeekin asian mutkallisemmaksi. ( Anteeksi tautologia!)

Huomasin tuossa orjuus-kysymyksessä, kuinka kaukana se, mitä koen Jeesuksen olevan (Ja kolmiyhteisen Jumalan myös)- miten äärimmäinen vastakohta se on orjuudelle.

No, mistä tämä vaikutelma sitten nousee? Sen huomaan taas olevan oman kokonaisuutensa, jossa on kokemuksellisia tunteita, ( Jeesuksen persoonaan sisältyvä rakkauden ja hyvyyden kokemus),  puhtaita kokemustapahtumia (kokemuksia johdatuksesta, kokemuksia varjeluksesta, (pelastumisia hädästä ja jopa kuolemanvaarasta). 
On myös kokemuksia vastausten viipymisestä,   pitkästäkin odotuksesta avunsaamisen suhteen. Tai vaikeistakin vastauksista joskus.)



Sitten on tätä kokemusmaailmaa vasten peilautuva sana.   Esim "Kiittäkää Herraa, sillä hän on  h y v ä.   Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."
Tämä oli jo Vanhassa Liitossa uskovien huulilla. esim Daavid, joka koki myös mielikuva tasolla olevansa yhteydessä Jeesukseen jo silloin!   "Näen aina edessäni Herran! Hän on minun oikealla puolellani, minä en horju" - Psalmi -mikä lieneekään).   Ja myös Aabrahamilla,   joka ikäänkuin näki sen,  joka...?      Sekä Mooseksella: ?  muistaakohan jokamies?

Myös Elialla oli tästä suloisesta hiljaisesta tuulen hyminästä tuntuma. -  Jobille tuli,  kun Jumala "ilmestyi" - hänen tuskan kysymyksensä lakkasivat ilman mitään selittävää vastausta.  Hän joki Jumalan hyvyyden.  Uskaltaisinkin melkein sanoa Kristuksen hyv yyden.  (Koska Jeesus on näkymättömän Jumalan  kuva.)    
Ehkä muitakin ratkaisevia kohtaamisia vanhanliiton ihmisten kohdalta?

Liekköhän ne alueet tässä. On kuitenkin jotain, mikä saa nuo osat vasta toimimaan ja näkymään. Ei sähkövirran kaltainen, mutta yhteyden synnyttävä, .. jaa-a. Kuinkahan sen voisi oikein kuvata?
Jätänpäs tämän teitille muillekkin pähkäiltäväksi.  Mitä merkillistä Hänen henkensä oikein on? -  Hei nyt taisi tulla yksi sana, joka osuu kohteeseen: osallisuuus.   Vai  aukaiseeko se Pyhää Henkeä ihmisen käsityskyvylle?






Vieras

#26221 Re: Jumalasta

20.12.2013 12:10

#26213: - Jumalasta

"Tiede hakee vastausta hyvin monipuoliseen kysymykseen: "Mitä on olemassa?" Raamattu, ja vain se, vastaa kysymykseen: "Miksi se on olemassa?"

Tällaisia miettii vain ihminen, joka ei osaa erottaa omaa ajatteluaan hänen ulkopuolisen maailman logiikasta ja metafysiikasta: Jos minä teen kaiken jostain syystä, on maailmallakin sellainen syy oltava. Ja koska omat syyni liittyvät omaan tahtooni, on maailmallakin oltava tahto ja tarkoitus. Niin omaan napaan tuijotamista kun olla voi. Samalla näyttäytyy myös se, kuinka ihminen teki jumalan omaksi kuvakseen eikä päin vastoin.

Tiede vastaa kylläkin monessa tapauksessa siihen, miksi jotain tapahtuu, mutta ei ota kantaa kysymyksiin tyyliin "Miksi tämä kaikki on aikanaan syntynyt?" tai "Mikä on elämän tarkoitus?". Ne ovat epärelevantteja, väärin muotoiltuja kysymyksiä tai niihin voidaan vastata, että koska maailma vain nyt sattui näistä aineksista syntymään tällaisena tai että elämän tarkoitus on pysyä elossa ja lisääntyä.

Esimerkiksi on nykyaikana epämielekästä kysyä, miksi tuo omena halusi pudota puusta maahan. Järkevä kysymys on toki, miksi omenat yleensä tuppaavat maahan putoamaan. Fysiikka selittää osan asiasta painovoiman avulla ja biologia taas "tarkoituksen" siementen hakeutumisella maahan itämään. Sattuma taas säätelee sitä, millä hetkellä juuri tuo omena "päättää" loikkansa tehdä. Partaukkoa pilven reunalla ei tätä prosessia ohjailemaan tarvita, homma hoituu ihan luonnonlaeilla ja sattumalla.



Vieras

#26222 Re: Re: Jumalasta

20.12.2013 12:34

#26221: - Re: Jumalasta

 

Terve maalaisjärki on paljon "viisaampi" kuin nämä tutkijoiden tieteelliset sanankäänteeillä pyörittelyt!

 


Vieras

#26223 Re: Re: Re: Jumalasta

20.12.2013 12:37

#26222: - Re: Re: Jumalasta

...sonoo hän, jonka oma ymmärrys ei tuolle alueelle riitä; jos se on minulle käsittämätöntä, niin eihän siinä voi mitään järkeä olla!!


Vieras

#26224 Re:

20.12.2013 12:59

#26220: Aabraham,..   joka ikäänkuin näki sen,  joka on näkymätön.   

Tämän saman ihanuuden sai kokea myös hänen pois karkoitettu orjattarensa; Haagar - islamilaisen kansan alkuäiti. 
1. Moos. 16:7  Herran enkeli    (Pre-exictentti l. ennalta-oleva Jeesus Kristus)  kohtasi Hagarin autiomaassa vesilähteellä, joka oli Surin tien varressa. 
Samaa sulaa hyvyyttä,  ja hoitavaa rakkautta on halki historian tänäkin päivänä mahdollista maistaa.  Se on se helmi,  jonka tähden mies oli valmis myymään kaiken mitä hänellä oli.  Ja tämä lahja on siitä ihmeellinen,  että juuri suuressa hädässä se voidaan saavuttaa ja omistaa.  "Eivät terveet tarvitse parantajaa,  vaan sairaat." 
Kiitän esirukouksista,  sain maistaa sitä parantavaa rakkautta minäkin,  jo kun olin moneen kertaan menettänyt kaiken toivon.  Eikä vieläkään tullut radikaalia päätettä tuolle ahdistuksen aiheuttajalle.  Mutta sitten toissapäivänä aloin tuntea sen rakkauden,  ja kyyneleet alkoivat tuoda pois sitä puristavaa tuskaa sielusta.  Ja hänen hyvyytensä vain oli ja nytkin on vielä aistittavissa,  vaikka kamppailu on kesken ja  on silti  jatkunut.  






Vieras

#26225 Re: Re: Re:

20.12.2013 13:05

#26219: - Re: Re:

 

Mistä olet saanut päähäsi, että länsiseemiläisten kansojen tasapainon ja hedelmällisyyden jumalan Baalin kulttiin liittyi itsensä viiltelemistä?