Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Malyle1

#2426 Re: Re:

15.09.2015 11:21

#2417: - Re:  

Sossu ei voi kieltäytyä tukemasta ylisuuren vuokran vuoksi.  Lain mukaan on jäätävä määrätty summa elämiseen. 

Autoin tuttavaani, joka oli tuossa tilanteessa,  kirjoittamaan ensin sossuun valituksen päätöksestä valitusajan puitteissa ja valituksen loppuun,  että pidätetään oikeus  valitukseen lisäysten tekemiseen lakimiehen avustuksella,  aika varattu oikeusaputoimistoon. 

Sossu ei halua ennakkotapausta oikeudesta,  joten he peruivat kielteisen päätöksensä ja maksoivat takautuvasti evätyt tuet.

Vieras

#2427 Re: Re: Re: Re: Re:

15.09.2015 11:26

#2423: Malyle1 - Re: Re: Re: Re:  

Niin olen katsellut ei ihan uusia taloja. Mutta jotkut tarvitsee esteettömän sisäänkäynnin ja niitä on juuri noissa kalliimmissa uudemmissa taloissa. Joten ei ne päättäjät ole ollenkaan viitsinyt ajatella tätä asiaa kunnolla läpi. Ihme kun ei vammaisjärjestötkään enää puhu asiasta. Sain vastauksen sos terv ministeriöltä viestiin jota olin kirjoittanut kaksi viikkoa sitten. Ministeri suhtautuu vakavuudella. Niinhän hän sanoi adressin luovutustilaisuudessakin. Eipä ole paljon muuttanut asioita.

Vieras

#2428 Re: Re:

15.09.2015 12:14

#2425: Malyle1 - Re:  

Kyllä eläkkeensaajan asumistukea saavat on asetettu eri asemaan, koska sitten kun asumistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi, niin yleisessä asumistuessa työssäkäyville maksetaan enemmän asumistukea, johtuen 300 euron työtulovähennyksestä, mikä heille myönnetään, kun heille lasketaan asumistuki. Eläkeläisille asumistukeen ei hallituksen suunnitelmien mukaan tule 300 euron vähennystä eläketulosta. Joten tämä seikka huomioiden, yhdenvertaisuus ei toteudu Suomen perustuslain 6 §:n vaatimalla tavalla. Mielestäni tämä on se erittäin tärkeä seikka, mihin pitäisi nyt vedota. Pitäisi saada juristi avuksi asia hoitamaan. Mitä tulee opiskelijaan, niin opiskelijalle maksetaan opintotuen asumislisä. Esim. opiskelijan perhesuhteet vaikuttavat siihen, että hänelle maksetaan yleistä asumistukea, eikä opintotuen asumislisää. Opiskelija voi myös käydä töissä, mikä vaikuttaa siihen, että hänelle maksetaan yleistä asumistukea, eikä opintotuen asumislisää. Ja tämän hallituksen suunnitteleman lain mukaan, mikä on tulossa, opiskelijan työtuloista myös vähennetään tämä 300 euroa, mistä opiskelijalle sitten lasketaan yleinen asumistuki. Eläkeläinen joka saa tulevaisuudessa yleistä asumistukea ei ole siten mitenkään yhdenvertainen, ei työssäkäyvän henkilön kanssa,  eikä työssäkäyvän opiskelijan kanssa, koska sekä työssäkäyvä henkilö, että työssäkäyvä opiskelija saavat yleistä asumistukea, jolloin heille tehdään se 300 euron vähennys työtuloihin, ennen kuin asumistuki lasketaan.

Olennaista tässä on siis se, että YHDENVERTAISUUS EI TOTEUDU perustuslain 6 §:n mukaan, kun työssäkäyvälle, mukaan lukien työssäkäyvä opiskelija, tehdään 300 euron vähennys työtuloista, kun hänelle lasketaan asumistuki, mutta eläkeläisen eläketuloista ei vähennetäkään sitä 300 euroa, kun hänelle lasketaan yleinen asumistuki. Tietääkö joku hyvän juristin hoitamaan tämä asia?,  kun Suomen perustuslakia rikotaan, kun 6 §:n edellyttämä yhdenvertaisuus ei toteudu hallituksen suunnittelemassa eläkeläisen asumistuessa yleiseksi asumistueksi, juuri tämän 300 euron vuoksi, kun 300 euroa ei vähennetäkään eläketulosta.

Timo K. Perttilä

#2429 "Minä olen ihminen - en roska"

15.09.2015 13:57

Suomen hallitus rikkoo räikeästi "suunnitelmissaan" yhdenvertaisuuslakia.

Päätös lienee mahdoton toteuttaa.

Kyllä joku roti pitää olla.

Se "roti" tulee olemaan Perustuslakikomitea.

Joko kaikille 300 euron vähennykset, tai ei kenellekään.

Minä en tahdo ottaa keneltäkään pois.

Tahdon vain sen, mikä minulle kuuluu.

Olen ihminen siinä missä työssäkäyvä, opiskelija...työtöntä unohtamatta.

En ole roska.

Vieras

#2430 Re: "Minä olen ihminen - en roska"

15.09.2015 14:12

#2429: Timo K. Perttilä - "Minä olen ihminen - en roska" 

Tiedätkö hyvän juristin hoitamaan tämän asian? Tai kuka tietäisi? Nyt olisi kiire saada juristi hoitamaan tämä asia. Voisiko joku mennä puhumaan tästä asiasta esim. oikeusaputoimiston juristille? Esim. adressin perustaja?

proffa

15.09.2015 14:27

Perustuslaki on verrattavissa talon perustuksiin, jonka päälle muusta lainsäädännöstä muodostuva talo rakennetaan. Valmiista perustuksista ei voi ottaa palaa pois sieltä täältä kulloistenkin poliittisten voimasuhteiden, taloustilanteen tai ihan vain oikkujen mukaan ilman että koko rakennelma alkaa natista liitoksistaan perustuksen pettäessä.

Perustuslain 6 §:n  momentin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Momentissa mainittu hyväksyttävä peruste ei tarkoita kenen tahansa mitä tahansa hyväksyttävänä pitämää perustetta, vaan perusteiden on oltava hyväksyttäviä  koko perusoikeusjärjestelmän kannalta, kirjoittavat professorit. Tämä tarkoittaa kansantajuisesti sitä, että talon perustuksista ei voida ottaa yhtä nurkkaa pois ilman että koko talo keikahtaa sijoiltaan.

Kuvitellaanpa nyt tilanne, että perustuslakivaliokunta toimisi hallituksen tahdottomona työrukkasena ja hyväksyisi ehdotuksen lakkauttaa eläkkeensaajien asumistukia ja jäädyttää eläkäläisten indeksikorotukset se tarkoittaisia muita alempaa sosiaaliturvaa. Siitä seuraisi koko sosiaaliturvajärjestelmämme romahdus ihan samalla tavalla kuin romahtaa se talo, jonka perustuksista on kaivettu yksi nurkka pois. On elintärkeää valittaa, koska eläkkeensaajien asumistuen poistaminen ja indeksikorotusten jäädyttäminen on perustuslainvastainen ja ihmisoikeusopimustenvastainen. Asiasta, kun valitetaan euroopan tuomioistuimeen ja euroopan ihmisoikeusistuimeen. Sieltä tulee 99% varmuudella Suomelle tuomiot. Hallituksen toiminta on laitonta ja sitä ei tule kenenkään hyväksyä. Oikeus saadaan vain valittamalla asiasta eteenpäin ja vietävä valitukset euroopan tomioistuimiin, mikäli oikeusasiamies tai oikeuskansleri ei anna tuomiota. Hallituksen toiminta on laitonta ja ainoa keino taistella laittomia päätöksia vastaan on valittaa asiasta, koska asia on niin selkeästi laiton, se oikaistaan kyllä varmasti jossain oikeusasteessa.

Muutoksenhaku Suomessa

Kantelun oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille voi tehdä, jos epäilee viranomaisen, virkamiehen tai muun julkista tehtävää hoitavan tahon loukanneen perus- tai ihmisoikeuksia tai menetelleen muutoin lainvastaisesti. Oikeusasiamies ja oikeuskansleri eivät voi tutkia asiaa, jos muutoksenhaku asiaan on kesken.

Kansainväliset valvontaelimet

Asian saattaminen kansainväliseen valvontaelimeen

Kansallinen tuomioistuin voi esittää käsiteltävänään olevan asian yhteydessä kysymyksen Euroopan unionin tuomioistuimelle unionin oikeuden tulkinnasta. Muutoksenhakija voi eräissä tapauksissa itse, käytettyään kaikki kotimaiset oikeusturvakeinot, valittaa asiastaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle tai muulle kansainväliselle valvontaelimelle, joka vastaanottaa yksilövalituksia ja jonka toimivallan Suomi on hyväksynyt.

Euroopan unioni

Euroopan unionin tuomioistuin muodostuu kolmesta tuomioistuimesta: unionin tuomioistuimesta, unionin yleisestä tuomioistuimesta ja virkamiestuomioistuimesta. Niiden keskeisenä tehtävänä on tutkia unionin toimien lainmukaisuus ja varmistaa, ettäjäsenvaltiotsoveltavat ja tulkitsevat yhdenmukaisesti unionin oikeutta.

Sosiaalisia oikeuksia koskevan asian voi saada unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi yleensä vain, jos kansallinen tuomioistuin esittää sille kysymyksen unionin oikeuden tulkinnasta käsiteltävänään olevan asian yhteydessä.

Yksityinen henkilö voi sitä vastoin kirjoittaa valituksen Euroopan komissiolle, jos hän katsoo, että jokin jäsenvaltio ei ole noudattanut unionin oikeuden määräyksiä. Yksityinen henkilö voi myös esittää vetoomuksen Euroopan parlamentille tai kääntyä suoraan Euroopan parlamentin jäsenen puoleen Euroopan unionin toimivaltaan kuuluvassa asiassa. Lisäksi yksityinen henkilö voi kannella Euroopan oikeusasiamiehelle, jos Euroopan unionin toimielin ei toimi lain mukaisesti, laiminlyö hyvän hallinnon periaatteita tai rikkoo ihmisoikeuksia.

Euroopan neuvosto

Kaikki Euroopan neuvoston 47 jäsenvaltiota ovat Euroopan ihmisoikeussopimuksen osapuolia. Sopimuksen noudattamista valvoo Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Lisäksi 43 jäsenvaltiota (kaikki paitsi Liechtenstein, Monaco, San Marino, ja Sveitsi) ovat ratifioineet Euroopan sosiaalisen peruskirjan tai uudistetun sosiaalisen peruskirjan. Sen noudattamista valvooEuroopan sosiaalisten oikeuksien komitea.

Muutoksenhakija voi valittaa asiastaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle käytettyään kaikki kotimaiset oikeussuojakeinot. Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea ei sitä vastoin käsittele yksiövalituksia. Sosiaalisia oikeuksia koskevat asiat tulevat esiin joko jäsenvaltioiden määräaikaisraporteista, tai ne voidaan saattaa komitean huomioon järjestökanteluilla.

Yhdistyneet kansakunnat

YK:n TSS-komitea valvoo taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien toteutumista sopimuksen 160 jäsenvaltiossa. Sen lisäksi YK:n ihmisoikeuskomitea soveltaa vapausoikeuspainotteisen kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan sopimuksen eräitä säännöksiä myös sosiaalisiin oikeuksiin sen 167 jäsenvaltiossa.

Sosiaalisia oikeuksia sisältyy myös kaikkinaisen naisten syrjinnän kieltävään sopimukseen (CEDAW). Sopimuksen oikeuksien toteutumista sen 104 jäsenvaltiossa valvoo CEDAW- komitea, joka voi käsitellä myös yksilövalituksia.

TSS-sopimuksen yksilövalitusmekanismi tuli kansainvälisesti voimaan 5.5.2013. Suomen osalta yksilövalitusmekanismi astuu voimaan 30.4.2014. Muutoksenhakija voi myös valittaa mm. sosiaalisia oikeuksiaan koskevien menettelyiden yhdenvertaisuudesta tai oikeudenmukaisuudesta ihmisoikeuskomitealle. Lisäksi jos asiassa on muutoksenhakijan mielestä kyse sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä, voi asiasta valittaa CEDAW-komitealle.

YK:n lapsen oikeuksien komitea valvoo lapsen oikeuksien yleissopimuksen ja sen valinnaisten pöytäkirjojen noudattamista. Lapsen oikeuksien sopimukseen on vuonna 2011 hyväksytty uusi valinnainen pöytäkirja, jonka voimaan astumisen jälkeen lapsen oikeuksien komitea voi käsitellä yksilövalituksia. Voimaan astumiseen vaaditaan, että 10 valtiota on ratifioinut valinnaisen pöytäkirjan.

vastaus

#2432 Re: Re: "Minä olen ihminen - en roska"

15.09.2015 14:29

#2430: - Re: "Minä olen ihminen - en roska" 

http://www.turre.com/yhteystiedot/

Ainakin Herkko Hietaniemi on ollut jutuissa, jotka on viety euroopan tuomioistuimeen ja ihmisoikeustuomioistuimiin. Tietää tarkasti miten asia toimii.

Malyle1

#2433 Re: Re: Re:

15.09.2015 14:37

#2428: - Re: Re:  

Totta, ehdin jo unohtaa tuon 300 euroa,  se tarkoittaa vain että pykälän 19.2 rikottaisiin myös pykälää 6, mutta vain siinä tapauksessa,  että perustuslakivaliokunta ei pysäytä hallituksen aikeita siirtää eläkeläiset yleisen asumistuen piiriin. 

tutkija

15.09.2015 14:39

Minua huolestuttaa se, että moni on unohtanut, että leikkausten läpi mennessä moni ihminen tulee kuolemaan. Olen laskenut, että vähintään 50 000 ja jopa yli 100 000 eläkeläistä ja sairasta tulee kuolemaan ja määrät tulevat kasvamaan, koska köyhien ja sairaiden eläkeläisten määrä kasvaa joka vuosi.  Muutaman vuoden päästä vähintään 100 000 ja jopa yli 200 000 eläkeläistä ja sairasta tulee kuolemaan leikkausten takia. 10 vuoden päästä puhutaan jo yli 500 000 ihmisen määristä. 20 vuoden päästä jo yli miljoona ihmisen määristä. Kuoleminen ei suurimmalla osalla tapahdu heti, mutta, kun ihmisillä ei ole varaa ostaa lääkkeitä he tulevat kuolemaan paljon nopeammin, kuin ne joilla on varaa ostaa. Omien tutkimusten mukaan riippuu ihmisten sairauksien vakavuudesta, kuinka nopea kuolema on. Kuitenkin suurimalle osalle elinikä lyhenee merkittävästi puhutaan 10- 30 vuodesta ennenaikaisia kuolemia, jota lääkkeillä olisi saatu pidettyä hengissä. Sekä elämään ihmisarvoista elämää. Eläkkeensaajien asumistuen poistaminen ja indeksijäädytykset lopettavat ihmisarvoisen elämän käytännössä, sekä ovat selkeästi laittomia päätöksiä. Monen vanhan ja sairaan ihmisen oikeus ihmisarvoiseen elämään ei vaarannu vaan se loppuu kokonaan.

Vieras

#2435 Re: Re: Re: "Minä olen ihminen - en roska"

15.09.2015 14:42

#2432: vastaus - Re: Re: "Minä olen ihminen - en roska" 

Kerätään vaikka "kolehti"eläkkeensaajan asumistukea saavilta,että saa juristin maksettua.Ei tee "euroakaan" per nuppi.

ymd

#2436 Re: Re: Re: Re: "Minä olen ihminen - en roska"

15.09.2015 14:49

#2435: - Re: Re: Re: "Minä olen ihminen - en roska" 

just näin taistelu jatkuu ja periksi ei anneta.

Vieras

#2437 Re: Re: Re: Re:

15.09.2015 14:56

#2433: Malyle1 - Re: Re: Re:  

Kyllä nyt pahasti näyttää siltä, että aikovat toteuttaa hallituksen suunnitelman. Ei perustuslakivaliokunta vaivaudu tällaista edes miettimään. Valitettavasti. Sillä eihän sitä miettinyt edes hallitus. Sen vuoksi mahdollisimman monen kannattaisi kirjoittaa perustuslakivaliokuntaan tästä asiasta. Jotta eivät sitä toteuttaisi. Mutta pelkkä kirjoittaminen sinne ei riitä, sillä  voivat silti toteuttaa, vaikka sinne kirjoittaisikin. Koska Suomen hallitus on jo sen hyväksynyt, perustuslain 6 §:stä välittämättä. Tähän pitäisi saada asiantuntija asiaan vaikuttamaan, ennen kuin on liian myöhäistä. Siis riittävästi ennen kuin tämä hallituksen suunnittelema laki tulee voimaan.

Vieras

15.09.2015 15:09

Tuli myös mieleeni, jos juristia ei oteta ajamaan asiaa, niin onhan tässä jo adressiin nimet olemassa. Eikö voisi tehdä uuden otsikon omaavaa adressia perustuslakivaliokuntaan, kun nimet ovat jo valmiina? Missä adressissa siis puhuttaisiin tästä 300 euron vähennysoikeudesta myös eläkkeensaajille yleisessä asumistuessa. Koska se huomioidaan myös työssäkäyville, ja ennen kaikkea, koska Suomen perustuslaki 6 § edellyttää kansalaisten yhdenvertaista kohtelua.

Vieras

15.09.2015 15:17

Mutta miten tuo indeksi korotukset,ja voiko näitä nimiä käyttää,jos otsikkoa muuttaa???Kyllä nyt tarvitsisi asian tuntija apua.Missä kaupungissa tuo edellä linkitetty asianajaja firma on?Voisiko joku sieltä lähellä asuva ottaa sinne yhteyttä?

Vieras

#2440 Re:

15.09.2015 15:28

#2439: -  

Mielestäni saman adressin nimiä voi käyttää, koska kyseessä ovat samat ihmiset, ja samasta asiasta, eli eläkeläisten asumistuen määrästä, on kyse. Näkemykseni on, että muuta vaihtoehtoa ei enää ole!,  saada suurempi asumistuki myös eläkeläisille. Muussa tapauksessa eläkeläisten asumistuen määrä putoaa kuin kivi. 

Timo K. Perttilä

#2441 Demokratia. fi

15.09.2015 15:51

Demokratia. fi.

Kirjoittelin tuonne.

Jaoin Faceen.

Kirjoitelkaa tekin.

Valtion jonkinmoinen "virallinen" sivu.

Onko hyötyä?

En tiedä.

Yrittänyttä ei paneskella.

Vieras

15.09.2015 15:53

Olen ihan samaa mieltä että tuo 300 on vääryys. Periaatteessahan eläkeläinenkin voi tienata. Ja työkyvyttömyyseläkeläisetkin saa tienata noin 700 euroa ilman että se vaikuttaa eläkkeeseen. Mutta mielestäni eläkeläisten tilanne olisi siltikin liian heikko. Meidän pitäisi edelleen saada se taso mikä nyt on ollut että se olisi tarpeeksi. Tämä muutos kokonaisuudessaan olisi kyllä hyvä saada perinpohjaisesti selvitettyä. Eikö joka yliopiston perustuslaki asiantuntija voisi antaa jotain neuvoa. Parasta olisi jos sen voisi viedä EU:hun, olisi muuten ihan oikein hallitukselle kun kuvittelevat että voivat tehdä mitä tahansa. En osa sanoa perustuslakivaliokunnasta, onhan siinä oppositionkin edustajia ja heidän joukosta on kyllä edelleenkin tullut kritiikkiä tätä leikkausta vastaan. Mutta olen ajatellut että meneeköhän tämä automaattisesti edes perustuslaki valiokuntaan. Olisihan ulkopuolinen taso paras arvioimaan onko tässä menty kaikkien lakien ja sopimusten mukaan. Onhan myöskin EUn tasolla todettu että sellaisessa tilanteessa että joutuu leikkamaan ei saisi ottaa heikommilta. Ja Suomi on sitoutunut vähentämään köyhyyttä. Miten on se seura joka aiemmin teki valituksen, voisiko ne neuvoa. Tai vasemmistoliiton meppi. Tämä hallitus on muuten nyt jo monessa asiassa tehnyt päätöksiä ilman että se ottaa huomioon ihmisten oikeudet. Enää puolet suomalaisista on tyytyväisiä tähän hallitukseen. Mutta nyt ei kuitenkaan saisi luovuttaa. Se olisi pahinta.

Vieras

#2443 Re:

15.09.2015 16:02

#2434: tutkija -  

Puhut asiaa olen kanssasi samaa mieltä.

Vieras

#2444 Re: Re:

15.09.2015 16:07

#2443: - Re:  

Niin kyllä elämä lyhenee. Mutta jos katsoo yhteiskunnan kannalta niin ennen sitä voi tulla kallista hoitoa. Ennaltaehkäisy on aina parempaa ja halvempaa. Mutta ennen kaikkea se on täysin moraalitonta että tällaisessa maassa ajetaan ihmiset tällaiseen tilanteeseen. Ei tämä mikään kehitysmaa kuitenkaan ole.

Vieras

#2445 PeruRe: Re: Re:

15.09.2015 16:16

#2444: - Re: Re:  

Perustuslakivaliokuntaan adressi mahdollisimman pian. Ei kannata odottaa, että hallituksen laki on tullut voimaan, ja täytyisi valittaa ulkomaille asian johdosta.

linkki

#2446 Re:

15.09.2015 16:40

#2442: -  

Se on 

Suomen sosiaalioikeudellisen seuran sivut  http://ssos.nettisivu.org/

Vieras

#2447 Re: Re:

15.09.2015 16:55

#2446: linkki - Re:  

Ei tule auttamaan tuo taho. Koska sinne pitää maksaa jäsenmaksu. Ja sen nimessä on pahaenteisesti kolme S:ää, eli SSOS

Vieras

15.09.2015 19:17

Leena Perttu ja Päivi Uusitalo, katsokaa tiedotteissa olevia 15.9. tehtyjä kahta samaa asiaa koskevia kommentteja. (Ovat eri kohdissa). 

Vieras

15.09.2015 19:29

Teen valituksen eduskunnan oikeusasiamiehelle noista SSS-kalkkarokäärmeistä.

Vieras

15.09.2015 19:30

Kyllä pitää olla varaa taata vanhuksille edes jonkinnäköinen oikeus elämään ilman ainaista murehtimista asumisesta, perustarpeesta. Säästöt pitää ottaa muualta, esim työntekijöitten pekkasista.