Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#11493 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

26.04.2013 11:24

#11488: veritas - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Minä olen kyllä tavannut uskovaisiakin biologeja, jotka uskovat evoluution olemassaoloon, mutta selittävät sen siten, että sekin on Jumalan alulle laittamaa ja osa suurta suunnitelmaa. En tiedä, kuinka virallinen selitys on ja tiedän saman yhteisön joidenkin jäsenten myös kieltävän evoluution olemassaolon. Joka tapauksesta itse olen pitänyt ihan hyvänä ajatuksena tuota, että evoluution voisi katsoa osaksi luojan ihmetöitä.

Henkilökohtaisesti minun on vähän vaikea suhtautua, sillä en vain pääse taustani takia irti ajatuksesta, että uskovainen=vanhoillislestadiolainen ja siksi en osaa ottaa tuomiotakaan muulta suunnalta, mutta onneksi minut onkin jo tuomittu :) En tiedä. Olen kai nähnyt niin paljon, etten jaksa enää "totella" ihmisiä näissä uskon asioissa. Ajattelen, että sittenpähän sen näkee, kuoleman jälkeen. Enkä pelkää, oikeastaan ajattelen ja toivonkin juuri kadotusta, silloin kun sillä tarkoitetaan totaalista loppua, sitä että lakkaa kerta kaikkiaan olemasta. Kaiken kuolemalla ja helvetillä pelottelun jälkeen olen tehnyt hirveän työn itseni kanssa lopettaakseni pelkäämisen ja nyt kun sen osaan, olen ihan valmis tyytymään kohtalooni. Jos Jumala on, niin en usko minulta hirveitä syntejä löytyvän, yritän kohdella lähimmäisiä hyvin ja elää "oikein". Mutta sen, mikä on oikein, katson löytyvän muualta kuin uskonnollisten yhteisöjen keskinäisistä säännöistä.

Peace.

Vastaukset

P.

#11495 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-26 11:51:33

#11493: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Juu, kyllä minäkin oon tavannut näitä, esim paljon arkeol.kaivauksia tehnyt Eero Junkkaala on evol:n kannalla. Ja on silti e rittäin kirkas ja rikkaasti R:ttusta ammentava.  Eerokin katsoo, että ajanjaksot eivät oikein mahtuisi muuten historian kulkuun, jos aikataulu otettaisiin R:tusta.  Mutta paljon on uutta yksittäistä löytöä tehty, jotka puhuvat nuoresta maapallosta,  toisaalta ajanmääritys menetelmistä myös löydetty perustavalaatuisia puutteita.  Mutta en ole asiantuntija minkäänlainen. Maailmalla on muistaakseni noin 700 tiedemiehen luomisuskoon perustautuva ryhmittymä.

Minkähän takia lestadiolaisuudessa ei korosteta ihmisen persoonallista jumala-suhdetta, osaatko sanoa?