Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa

Allekirjoita Suomen hallitukselle osoitettu vaatimus lopettaa perusteeton ja kohtuuton Israelin tuomitseminen YK:n yleiskokouksessa ja YK:n alajärjestöissä, sekä pidättäytymään Palestiinan valtion tunnustamisesta, mikäli tietyt ehdot eivät täyty..

UN Watch -järjestön mukaan (https://unwatch.org/database/) Israel on 2015-2024 saanut osakseen 69 % YK:n yleiskokouksen tuomitsevista päätöslauselmista. Suomi on äänestänyt Israelin tuomitsevien päätöslauselmien puolesta 78 %:ssa ja pidättäytynyt 22 %:ssa äänestyksissä.

Maailman ainoaan juutalaisvaltioon ja Lähi-idän ainoaan demokratiaan vuosien ajan kohdistunut suhteeton tuomitseminen on puhdasta antisemitismiä ja valitettavasti Suomi on ollut siinä hallituksen voimasuhteista riippumatta mukana.

Viimeksi Suomi äänesti Israelin tuomitsevan, islamististen maiden laatiman päätöslauselman (Israelin laittomat toimet miehitetyssä Itä-Jerusalemissa ja muulla miehitetyllä palestiinalaisalueella) puolesta 18.9.2024, kun enemmistö EU:n jäsenmaista joko pidättäytyi äänestyksestä tai äänesti sitä vastaan.

Päätöslauselmassa vaaditaan Israelia poistumaan ja poistamaan kaikki siirtokuntansa Länsirannalta, eli muinaisen Israelin sydänmailta Juudeasta ja Samariasta, sekä Itä-Jerusalemista, jossa sijaitsevat juutalaisuuden pyhimmät paikat, kuten mm. Länsimuuri ja Temppelivuori sekä kristityille tärkeä Öljymäki.

Vaatimus on paitsi antisemiittinen, myös rasistinen. Jos Israelissa voi asua noin 2 miljoonaa arabia, myös juutalaisilla täytyy olla oikeus asua vaaditun palestiinalaisvaltion alueella.

Käytännössä nyt hyväksytyllä YK:n päätöslauselmalla ollaan tukemassa Palestiina-nimisen apartheid-valtion syntyä. Vain 80 vuotta kuuden miljoonan juutalaisen murhaan johtaneen holokaustin päättymisen jälkeen Suomi on edistämässä juutalaisista puhdistetun judenrein-valtion syntyä.

Vuosikymmenten ajan maailman hallitukset ovat ajaneet alkuperäiskansojen oikeuksia. Maa-alueita on palautettu, tukea on annettu ja itsehallintoa vahvistettu intiaaneille, aboriginaaleille, inuiiteille, mayoille, maoreille, saamelaisille jne.

Päätös tunnustaa alkuperäiskansan oikeus tietylle alueelle on pääasiallisesti tehty vahvoin historiallisin perustein, mikä on edellyttänyt laajoja ja kiistämättömiä arkeologisia löytöjä asianomaisen kansan kohdalla, mutta jostakin käsittämättömästä syystä juutalaiset eivät kuitenkaan kuulu niihin kansoihin, jotka pääsisivät nauttimaan tällaisista oikeuksista, vaikka heidän vuosituhantinen historiansa Jerusalemissa, Juudeassa ja Samariassa on arkeologisin löydöin ja historian kirjoituksin kiistattomasti osoitettavissa.

Päätöslauselmaa vastustivat Argentiina, Tšekki, Fidži, Unkari, Israel, Malawi, Mikronesia, Nauru, Palau, Papua-Uusi-Guinea, Paraguay, Tonga, Tuvalu ja Yhdysvallat.

Äänestyksestä pidättäytyi 43 maata, joiden joukossa mm. Australia, Etelä-Korea, Intia, Iso-Britannia, Kanada, Serbia, Sveitsi ja Ukraina, sekä Euroopan unionin maista Itävalta, Bulgaria, Kroatia, Tanska, Saksa, Italia, Liettua, Alankomaat, Puola, Romania, Slovakia ja Ruotsi.

Me allekirjoittaneet vetoamme Suomen hallitukseen ja sen ulkopoliittiseen johtoon ja vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa siten, että

• Israelia arvioidaan samoilla perusteilla ja periaatteilla, kuin kaikkia muitakin maailman valtioita sen mukaisesti mitä Suomen valtion hyväksymän Kansainvälisen holokaustin muistoa kunnioittavan liiton (IHRA) antisemitismimääritelmässä on todettu;
  • Suomi huolehtii omissa viiteryhmissään Israelin tasapuolisesta kohtelusta ja nostaa esiin siihen liittyvät epäkohdat; sekä
  • huomioidaan Israelissa ja palestiinalaisalueilla asuvien juutalaisten oikeudet YK:n alkuperäiskansojen oikeuksista antaman julistuksen mukaisesti.

Lisäksi kehotamme Suomen hallitusta pidättäytymään Palestiinan valtion tunnustamisesta,

• mikäli sopimusta rajoista, maa-alueista ja turvallisuusratkaisuista ei synny Israelin ja palestiinalaisten keskinäisten neuvottelujen seurauksena;
  • mikäli sen hallinto ei täytä Suomen hallituksen ulkopoliittisessa selonteossa mainittuja kriteerejä (demokratia, oikeusvaltioperiaate, ihmisoikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus) ja Euroopan neuvoston vuonna 1991 julkaisemia kriteereitä uuden valtion tunnustamisesta; ja
  • jos ei voida varmistaa, että mahdollinen Palestiinan valtio sitoutuu YK:n ihmisoikeusjulistukseen ja soveltaa sitä koulujensa oppimateriaaleihin ja luopuu terrorismin tukemisesta.

Allekirjoita vetoomus ja jaa se mahdollisimman monelle ystävälle sosiaalisen media, WhatsAppin tms. kautta.

Kiitos tuestasi.

Risto Huvila, Israel-ystävyystoimikunta    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Risto Huvila, Israel-ystävyystoimikunta näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä postinumeroasi julkisesti verkossa.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Emme näytä puhelinnumeroasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:
Risto Huvila, Israel-ystävyystoimikunta saa täten minulta valtuudet luovuttamaan tässä kaavakkeessa antamani tiedot seuraaville tahoille:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 1000 ihmiselle.

Lisätietoja…