Suljetaan Toijan jätevedenpuhdistamo ja rakennetaan siirtoviemäri Muurlan kautta Salon puhdistamolle.

Toija_puhdistamon_ranta_23072024.jpg

- Etelä-Suomen aluehallintovirasto edellyttää Toijan puhdistamon suljettavaksi 31.12.2027 mennessä.  Varsinais-Suomen ELY-keskus on asiasta tehnyt samansisältöisen vaatimuksen. Toijan puhdistamo on Varsinais-Suomen viimeisiä vielä toiminnassa olevia pienpuhdistamoja.

- Toija - Muurla siirtoviemäri parantaa koko Kiskon/Muurlan jätevesihuoltoa tien 186 varrella, n. 20km). Siirtoviemäriin varattu määräraha tulee palauttaa investointisuunnitelmaan 2025-2028, josta se on poistettu. Viemäri voidaan linjata mm. Natura-alueita vaarantamatta.

- Toijan puhdistamoon kohdennetut kaupungin jatkoinvestoinnit voidaan käyttää nykyisen puhdistamoverkoston ylläpitoon ja jätevesiverkoston laajennusinvestointeihin.- Uitmuksenlahden ja koko Kirkkojärven ekologinen tila paranee merkittävästi, kun puhdistamon jätevesiä ei johdeta enää järveen. Kirkkojärven veden laadun parantaminen tukee Kiskonjoen vesistön vaelluskalojen mittavia elvyttämistoimenpiteitä (Kosken voimalan ja Hålldamin padon kalatiet, Aneriojoen ja Mommolanjoen vaellusesteiden poistot).

- Asuinympäristön laadun parantaminen ei saa olla paikallisten talkootyön varassa, vaan kaupungin tulee ottaa myös vastuu asukkaiden asuinviihtyisyyden ja asukasturvallisuuden oleellisista elementeistä, kuten vesistöt.

Jos olet samaa mieltä, allekirjoita tämä adressi.

Toimitamme vetoomuksen Salon kaupunginhallitukselle, valtuustolle ja Liikelaitos Salon Veden johdolle lokakuun 2024 aikana.

Kiskon Kirkkojärven Hoitoyhdistys r.y.

Kiskonjoen vesistö ja Kiskon Kirkkojärvi  kuuluvat maamme erityissuojeluvesistöjen joukkoon. Vesistöllä on huomattava merkitys virkistyskäytölle, kalataloudelle, maisemansuojelulle ja luonnonsuojelulle. Kiskon Kirkkojärven hoitoyhdistyksen toimialueeseen kuuluu Kiskon Kirkkojärven lisäksi koko Kiskonjoen vesistö. Hoitoyhdistyksen tarkoituksena on edistää vesiensuojelua toimialueellaan, estää Kirkkojärven rehevöitymistä, parantaa sen veden laatua ja edistää näin ranta-asukkaiden viihtyisyyttä.

Tue toimintaamme ja liity yhdistyksen jäseneksi!
(kts. kotisivu)

Jouko Häyrynen, Kiskon Kirkkojärven hoitoyhdistys r.y.    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Jouko Häyrynen, Kiskon Kirkkojärven hoitoyhdistys r.y. näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…