Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #27486 Re:

26.01.2014 09:34

#27483: - us päivääsi!

Kuinka se nyt tarkkaanottaen on yleensä esitetty tuo väite, että: "kr.usko ei kiellä selvästi orjuutta"?
Ehkä jotenkin noin.     Lonkalta jokainen Jumalan hyvyyttä sisäkautta kokenut, tuntee, että tämä on
mitä syvimmässä mielessä aivan päinvastoin.

Ja äkkiseltään suu voi kuitenkin loksahtaa auki,   ääh ..pään raavintaa ym.... kuinkas se nyt oikein sitten onkaan?  
Varmasti, se että älymme ja muistimme ei heti nappaa Raamatun melkoisen laajasta sisällöstä  niitä asioita, jotka alusta alkaen siellä sotivat voimakkaasti orjuutta vastaan - voi johtua siitä yksinkertaisesta syystä, että tuota kirjaa luetaan sydämellä,   eikä niinkään päällä. Ehkä kirjoja yleisemminkin luetaan enemmän sydämellä kuin päällä.

Onhan tosi se, että jo koko Juutalaisuuden tärkeimpiä  ja keskeisempiä
vaiheita,  joihin yhä uudelleen vieläkin palataan on lähtö Egyptistä,
o r j u u d e n   p e s ä s t ä!   Myös Israelin Jumala palaa tähän yhä
uudestaan ja uudestaan:  
"...kuinka   t o i n    teidät pois Egyptistä orjuuden pesästä"

Ja tässä on toimijana,  ei Mooses,  eikä Aaron,  vaan Israelin Isä,
sen pyhittäjä.


Egypti taas on kuva tämän maailman vahvuudesta ja turvasta,  mutta
myös sen orjuuttavasta ikeestä, -  kuka siihen turvaa,  sen käden ruoko 
lopulta lävistää.  

Samoin kristillinen usko palaa Egyptistä lähtöön.  Mutta voimakkaimmin 
taitaa vielä saarnata symbolisesti   -  ( niin  "redeamer"  Vapahtaja = Lunastaja")
Jonossa seisovasta orjajoukosta lunastetun orjan kahleet katkaistiin ja 
orja sai mennä.  Se oli lunastajan tehtävä.

jatkuu