Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#19076 Re: Re: Re:

16.08.2013 21:56

#19075: - Re: Re:  

 

Kun oppii egoa hiljentämään antaa sydämen äänen kuulua, kuuluu luojan "ääni" juuri sellaisena kun minulle on sillä hetkellä tarkoitus. Intuitioksikin sitä alitajunnan viestiä kutsutaan. Rakkaalla lapsella on monta nimeä riippuen peilipinnasta. Kun kuulet ja kuuntelet sitä, et voi eksyä ja kaiketi sitä voi kutsua vanhurskaaksi tai kuka miksikin riippuen uskosta ja sen nimityksistä.

Vieras

#19077

17.08.2013 07:25

Päivän Sana

Kysykää Herraa ja hänen voimaansa, etsikää alati hänen kasvojansa. Muistakaa hänen ihmetöitänsä, jotka hän on tehnyt, hänen ihmeitänsä ja hänen suunsa tuomioita.

Ps. 105:4-5 (KR33/38)

Vieras

#19078

17.08.2013 08:58

Heitä kuormas Herran päälle! Hän sinusta murheen pitää. Ps. 55:23 vanha käännös.

Vieras

#19079 Re:

17.08.2013 09:59

#19078: -

 


Lauri  Thurenilla oli erittäin osuvaa tutkailua armolahjoista. Juuri Korinttolaiskirjeen lukujen pohjalta,  jossa Paavalin jarruttelevaan sävyyn lahjoja kohtaan liittyy vain tarkoitus oikoa vinoutumia ja väärinkäytöksiä, joita Korintissa oli.  
Tämän tason ovat monet tutkijat ja kirkollinen perinne ymmärtäneet, ehkä liiankin hyvin.       Korintin tilanteeseen tarkoitettu retoriikka on johtanut myöhempiä tutkijoita harhaan.  

.                                                                                                 Kannattaa printata koko paketti,  3:n - sivun hyvä esitelmä

Armolahjat Korintissa

Mitä Paavali sitten opettaa armolahjoista 1. Korinttilaiskirjeen luvuissa 12-14? Luvussa 12 hän korostaa, ettei armolahjojen takia kukaan saa tuntea ylemmyyden- tai alemmuuden tunnetta. Henki ilmenee eri tavoin itse kussakin. Jokainen lahja - niin tavanomainen tehtävä kuin eksoottisempikin - on tärkeä, kuten erilaiset jäsenet ruumiissa. Jumala on rakentanut niistä yhden ruumiin: jokaisella jäsenellä on oma tehtävänsä, yhtään ei tule halveksia.

Samalla Paavali varoittaa: Jokainen hengen ja voiman vaikutus ei ole Jumalasta. "Muistattehan, kuinka ollessanne vielä pakanoita, vastustamaton voima ajoi teitä mykkien epäjumalien luo." Juuri siksi hänen mukaansa näistä asioista tarvitaan tietoa.


Luku 13, rakkauden ylistyslaulu, ei vedä mattoa armolahjojen alta. Paavali vain osoittaa, että jos kielilläpuhumista, monoteistista teologista tietoa, uskoa tai vaikka omaisuuden köyhälle jakamista käytetään ilman rakkautta lähimmäiseen, ne ovat nollan arvoisia. Tämä ei kuitenkaan vihjaa, että väärinkäytösten välttämiseksi meidän tulisi olla polyteisteja, ateisteja, materialisteja - tai vähätellä kielilläpuhumista.


Luku 14 antaa ohjeita lahjojen oikeaan käyttöön. Tässä yhteydessä Paavali varoittaa myös lahjojen väärästä käyttämisestä. Ehkä pahinta on kuvitelma siitä, että Hengeltä                   muka         saatu sanoma ajaa apostolin tai Herran käskyn ohitse, 14:37.            Luvun loppu osoittaa, että Paavali ei vetoa Herran arvovaltaan vain yhdessä asiassa, vaan tarkoittaa myös koko opetustaan jumalanpalvelusjärjestyksestä.



Paavalin opetusta soveltaen voidaan päätellä, että suomalais-luterilainen käytäntö, joka epäsuorasti sanoo profetoimisen nenälle, parantamisen kädelle tai kielilläpuhumisen suulle "En tarvitse sinua", amputoi Herran ruumista. Vaarana on menettää myös uskon silmät.


.                      -   tuossa viitattiin Raamatun kohtaan,  jossa eri ihmisiä ja eri lahjoja asetettiin eriarvoiseen asemaan Kristuksen ruumiissa = seurakunnassa,  niinkuin  käsi voisi sanoa jollekkin muulle ruumiin osalle,  "en tarvitse teitä."

p.         Jatkoa kohdassa:  armolahjat muualla UT:ssä    http://sley.fi/luennot/ESITYS/ArmolahjatLTH.htm




Gal.kirjeessä Paavali menee lahjojen ytimiin:

Juuri saarna Kristuksesta antaa meille Abrahamin siunauksen ja Hengen, Gal 3:14, joka näitä armolahjoja vaikuttaa.

kristillistä elämää synnyttää Henki, ei laki:

Tällä kertaa Hengen lahjat eivät kuitenkaan ole karismoja vaan 'rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä', Gal 5:22. Nytkin Paavali viittaa galatalaisten omaan kokemukseen, nimittäin kasteeseen ja sen yhteydessä annettuun opetukseen. Kasteessa saatu Pyhä Henki on siis kristillisen elämäntavan ja rakkauden lähde.

 

 

 


Vieras

#19080

17.08.2013 10:12

Oottekste ikinä off-game? Toi teidän larppausinto on aika huolestuttavaa.

Vieras

#19081 Re: Re: Re:

17.08.2013 10:16

#19075: - Re: Re:

 

Tuo lentävä lause on peräisin Preussin kuninkaalta Fredrik II Suurelta, joka oli taitava huilisti ja parhaimmillaan varsin tomera säveltäjä.

 

 

 

 

 

 


Vieras

#19082 Re:

17.08.2013 10:17

#19080: -

Saiskos saman suomeks.


Vieras

#19083 Re: Re:

17.08.2013 10:53

#19079: - Re:

 

Kyllähän oli heikko esitys. Saapumisesta 25 minuuttia kesti tilauksen ottamiseen. Kiireinen lounasaika ja yksi tarjoilija vuorossa. Tilaaminen oli täydellinen farssi.
Ravintola mainostaa pihvilounasta. Valittavana naudan ulkofile tai lehtipihvi. Ulkofile lopussa, siispä lehtipihvi. Lohkoperunat lopussa, siispä ranskalaiset. 10 min päästä tultiin vielä huikkaamaan että myös valitsemani kastike oli lopussa. Ei pahoittelua eikä mitään muutakaan. Heikko esitys kaikin puolin.



Vieras

#19084 Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

17.08.2013 11:40

#19053: tirriäinen - Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

"Tuollaiset helvetillä pelottelut ovat auktoriteettien kyllästämiä väitteitä, ei Jeesuksen, ei Jumalan."

Kovin huonosti tunnet Raamatun, selvemmin sanottuna et yhtään.


Vieras

#19085 Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

17.08.2013 12:34

#19084: - Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

Eipä siellä sitten kovin selvästi mitään sanota, jos se on selvin asia: Paavali ja osa evankeliumeista kun eivät tunne koko helvettiä.


Vieras

#19086 Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 12:35

#19081: - Re: Re: Re:

Kiva tietää, tämä tieto ei lisää tuskaa!


Vieras

#19087 Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

17.08.2013 12:45

#19084: - Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

Oikein kivasti tunnen, mutta kysynkin että mitä merkitystä sillä asialla on tämän kanssa?

Jeesus ei ole kirjoittanut raamattua, saati Jumala.


Vieras

#19088 Re: Re: Re:

17.08.2013 13:15

#19075: - Re: Re:

 

Joo,  ei mennä tuonkaan ohi,  todella tärkeä!

Siis ,  mikä on autuas?


Vieras

#19089 Re: Re: Re:

17.08.2013 13:18

#19083: - Re: Re:

 

No,   sitä ollaan lomareisussa?
I'phone mukana?


Vieras

#19090 Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 13:57

#19088: - Re: Re: Re:

Äkkiseltään tulee mieleen: Autuas ken sydämensä antaa, Herran huomahan.... sinne päin ainakin, virsistä varmaan löytyy. Mitä itse ajattelet, mikä tai kuka on autuas?


Vieras

#19091 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

17.08.2013 14:33

#19087: - Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

Jeesus toimi Jumalan tahdon mukaisesti ja Pyhä Henki on nyt keskuudessamme Jeesuksen sijaisena, siihen saakka kun Hän pian tulee. Raamatun lukeminen ja tunteminen ovat eri asioita. Pyhä Henki avaa Raamatun sanaa sille kenelle haluaa.


Vieras

#19092 Re: Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 14:44

#19090: - Re: Re: Re: Re:

 

No tämä alue on sitten oikein super- evankelinen:  autuas  = vanhurskautettu syntinen,   Kristuksen, ns. vieraalla vanhurskaudella,  joka luetaan uskon kautta meidän hyväksemme,  vanhurskautettu = autuas. ( Se on kyllä ylionnellinenkin).
Evankelisuudessa oli/on autuuden oppi.   Liittynee liikkeen oppi-isän Fredrik Gabriel Hedbergin kirjaan  uskon oppi autuuteen.

Tästä tulee mieleen yksi tapaus historiasta.   Kun jokunen kolpörtööri (maallikkosaarnaaja)  kulki maantietä pitkin (sanasta tuli  muuten  mieleen postimies  Petkin Fedja -sedässä.)  -  Ojassa rötkötti humalainen mies,  jolle kolpörtööri tokaisi: "Sielläkin makaa autuas mies!"  Siitä mierontielle joutunut humalainen sai semmoisen sätkyn,  että nousi ja jätti humalaisen elämäntapansa siihen paikkaan.  

Suhteessa herännäisyyteen oli evankelisuudella käytännön oppiero:  heränneet odottivat valon koittamista ja  armon   iloa maanhiljaisina,  evankeliset aivouskoisina tarttuivat sanan lupauksiin sovinnosta Jumalan ja ihmisen välillä heti.  Puhuttiin myös Jo-uskosta.  Synnit saa uskoa anteeksi Jeesuksen veren  (sovitustyön tähden) heti.   Sekä koko maailman autuudesta.

Skisma oli kyllä ihan turhaa,  toiset puhuivat aidasta - ja toiset seipäistä,  ( ei nyt ehkä ihan kokonaan).  Tänäkin päivänä evankelisuudessa kehotetaan katsomaan rohkeasti Jumalan Karitsaan,  joka on  sovittanut koko maailman synnit, Ja tämän saa omistaa itselleen ilman omia ansioita!

Herännäisyydessä taas on paljon hiljaista kauneutta: "Suo Jeesus hellä mieli, ja ystäväisi kieli,  alati ollaksemme..(.Siionin Virret).   Kummatkin ovat saman lantin kääntöpuolia.  


Vieras

#19093 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 15:23

#19092: - Re: Re: Re: Re: Re:

Kiitokset vastauksestasi...nauratti tuossa 'autuas mies' kohdalla.
Olen varmaankin näitä maanhiljaisia, mutta en myöskään 'himmaile'-hidastele anteeksi uskomisessa. Usko kyllä kasvaa matkan varrella.
Minä ainakin olin ikionnellinen silloin kun uskoon tulin...siitä suuresta ahdingosta kerralla kaikki synnit anteeksi.

Oi armoa suurta, oi autuutta sen, ken uskossa yhdistyy Jeesuksehen, saa vaatteeksi hältä vanhurskauden ja ikuisen armon ja ystävyyden. Virsi 311, 6:s säkeistö.

Siunausta!


Vieras

#19094 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 15:25

#19092: - Re: Re: Re: Re: Re:

...ja kummankin lantin toinen puoli näyttää olevan Raamatulla ja helvetin tulella uhkailu, jos ei toimi juuri, kuten lahkon auktoriteetit ovat keksineet parhaaksi toimia.


Vieras

#19095 Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 15:39

#19081: - Re: Re: Re:

 

Onko sun pääainees ollut historia  vai biologia?


Vieras

#19096 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä

17.08.2013 15:57

#19091: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä 

 

Juuri näin kukin uskoo itselleen sopivimmalla tavalla. Minkä tahansa lukeminen ja tunteminen on eri asia. Nämä eri nimet asioille eri uskoissa harhauttavat ydin asiaa. Jeesus ei tule sellaisessa muodossa jota odotetaan. Jeesus sai kantaakseen kristustietoisuuden kipinä, syystä. Ns. Pyhä Henki on Luojan henki joka on jokaisen hengittävän sisällä, raamattu tai ei. Kolminaisuuden voi nähdä eri kulmista riippuen uskosta. Ainoan uskonnon absoluuttiseen totuuteen kompastutaan niin mielellään.
.q

#19097 Re: Re:

17.08.2013 16:00

#19079: - Re:

 

 

Jopas sattui; tein tänään pilafia, johon tuli mm. korintteja.

 

 

 


Vieras

#19098 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 16:00

#19094: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

En ole kyllä sellaista kokenut,  kyllä jumalanpalveluksen teksteissä tulee kaikenlaiset kovatkin kohdat eteen kirkkkovuoden mukaan.  Ei juuri näistä taideta puheita pitää,   ei ain akaan niihin kukaan yleensä keskity. Kyllä varmaan yleensä etsitään Jeesuksen,  Vapahtajan " kasvoja" - eikä tuomiota.
Lakihenkisyys on ehkä salaa hiipivä vieras  joka liittyy inhimillisiin puutteisiimme helposti,  pelkoon,  syyllisyyteen,  näköalattomuuteen,  tietynlaiseen kiihkeään totisuus-vimmaan eli kiivauteen,  jota emme osaa useinkaan varoa lihallisuutena.  Paras lääke tätä vastaan on kiitos,  Jeesukseen keskittyminen,  Sanan uudelleen synnyttävä vaikutus,  rukoushiljaisuus jne.


Vieras

#19099 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

17.08.2013 16:03

#19093: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 

Katolisillakin mm on tuollaisia anteeksisaamisia niin kuin ns. uskoontuloissa. Hassu ajatus että tekemiset saadaan anteeksi ilman hyvittämistä. Onhan se mukavaa jos tulee hyvä olo. Entä jos se ei toimikaan noin vaan syyn ja seurauksen laki tuleekin eteen? Entä jos Jeesuksen alkuperäinen viesti olikin tätä? Minä olen niin nähnyt kuinka "sitä saa mitä tilaa" toimii aina, ihan aina.

Vieras

#19100 Re: Re: Re:

17.08.2013 16:03

#19097: .q - Re: Re:

 

Mikäs se pilafi on?