Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto.
Vieras |
#1905116.08.2013 07:30Vaka vanha Väinämöinen elelevi aikojansa noilla Väinölän ahoilla, Kalevalan kankahilla. Laulelevi virsiänsä, laulelevi, taitelevi. Lauloi päivät pääksytysten, yhytysten yöt saneli muinaisia muisteloita, noita syntyjä syviä, joit' ei laula kaikki lapset, ymmärrä yhet urohot tällä inhalla iällä, katovalla kannikalla. Kauas kuuluvi sanoma, ulos viestit vierähtävät Väinämöisen laulannasta, urohon osoannasta. Viestit vierähti suvehen, sai sanomat Pohjolahan. Olipa nuori Joukahainen, laiha poika lappalainen. Se kävi kylässä kerran; kuuli kummia sanoja, lauluja laeltavaksi, parempia pantavaksi noilla Väinölän ahoilla, Kalevalan kankahilla, kuin mitä itseki tiesi, oli oppinut isolta. Tuo tuosta kovin pahastui, kaiken aikansa kaehti Väinämöistä laulajaksi paremmaksi itseänsä. Jo tuli emonsa luoksi, luoksi valtavanhempansa. Lähteäksensä käkesi, tullaksensa toivotteli noille Väinölän tuville kera Väinön voitteloille. Iso kielti poikoansa, iso kielti, emo epäsi lähtemästä Väinölähän kera Väinön voitteloille: "Siellä silma lauletahan, lauletahan, lausitahan suin lumehen, päin vitihin, kourin ilmahan kovahan, käsin kääntymättömäksi, jaloin liikkumattomaksi." Sanoi nuori Joukahainen: "Hyväpä isoni tieto, emoni sitäi parempi, oma tietoni ylinnä. Jos tahon tasalle panna, miesten verroille vetäitä, itse laulan laulajani, sanelen sanelijani: laulan laulajan parahan pahimmaksi laulajaksi, jalkahan kiviset kengät, puksut puiset lantehille, kiviriipan rinnan päälle, kiviharkon hartioille, kivihintahat kätehen, päähän paatisen kypärän." Siitä läksi, ei totellut. Otti ruunansa omansa, jonka turpa tulta iski, säkeniä säärivarret; valjasti tulisen ruunan korjan kultaisen etehen. Itse istuvi rekehen, kohennaikse korjahansa, iski virkkua vitsalla, heitti helmiruoskasella. Läksi virkku vieremähän, hevonen helettämähän. Ajoa suhuttelevi. Ajoi päivän, ajoi toisen, ajoi kohta kolmannenki. Jo päivänä kolmantena päätyi Väinölän ahoille, Kalevalan kankahille. Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iän-ikuinen, oli teittensä ajaja, matkojensa mittelijä noilla Väinölän ahoilla, Kalevalan kankahilla. Tuli nuori Joukahainen, ajoi tiellä vastatusten: tarttui aisa aisan päähän, rahe rahkehen takistui, länget puuttui länkilöihin, vemmel vempelen nenähän. Siitä siinä seisotahan, seisotahan, mietitähän... vesi vuoti vempelestä, usva aisoista usisi. Kysyi vanha Väinämöinen: "Kuit' olet sinä sukua, kun tulit tuhmasti etehen, vastahan varattomasti? Säret länget länkäpuiset, vesapuiset vempelehet, korjani pilastehiksi, rämäksi re'en retukan!" Kalevala, Kolmas runo: 1-108 |
osoite |
#19052 Luettavaa16.08.2013 08:25Ota osoite talteen... http://www.joukokoistinen.fi/raamattuluennot/lopunajat-raamatun-ilmoituksessa . |
tirriäinen |
#19053 Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä16.08.2013 09:09#19046: Uskis - Re: Re: Pyhästä Hengestä Nyt on hyvä erottaa kaksi asiaa. Se onko Jumalaa olemassa on eri keskustelu kuin se mihin uskontoon uskoo. Paljon suurempi kiistakapula on oikean ja väärän uskon välinen, lopulta ohutkin, viiva. Täällä pohjolassa se useimmiten peilataan kristinuskon kautta, toisaalla jonkun muun uskon. Kukin ovat saaneet perinnökseen alitajuntaan vaikutteita jotka koetaan absoluuttisena. Sitähän se ei todellakaan ole ja juuri sen vuoksi oman uskon tai yleensä minkä tahansa ajatelman tyrkyttäminen uhkauksin toiselle totuutena on henkinen rikos. Se on sen egon ja luojan väliin tulemista. Jos ihminen vapaaehtoisesti haluaa kulkea jotakin tietä, se hänelle suokoon omassa hiljaisuudessaan. Tuollaiset helvetillä pelottelut ovat auktoriteettien kyllästämiä väitteitä, ei Jeesuksen, ei Jumalan. Tästä tämä suurin eripura ja sodat syntyvät, egojen taistelusta. Mikään maailmassa ei jähmety paikoilleen, kaikki on energiaa jolloin luonnollisesti asiat elävät/muuttuvat siis myös uskonto muttei sisäänrakennettu luonteen palo eli usko. Kunnioitan sinun kuvaustasi sinun uskostasi. Se oli jotenkin kivasti ja konkreettisesti kuvattu. |
Vieras |
#19054 Re:16.08.2013 09:11Juurikin näin. Mielenkiintoista seurata uskovana näitä kannanottoja tällä palstalla. Myös taivaasta ja helvetistä on ollut joitakin kommentteja samoin Jumalasta ja sielunvihollisesta. Uskovana iloitsen Jumalan rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan, siis se tarkoittaa tietysti meitä kaikkia ihmisiä. Uskovana koen tärkeäksi tuon rakkauden. Niinpä en ole toista ihmistä tuomitsemassa, koska huomaan nämä omat virheeni ja syntini. Tästä seuraa se, että ilman Vapahtajan ristinsovitustyötä minä itse olen ensimmäisenä tyrkyllä sinne helvettiin. Vain luottamalla tuohon Jeesuksen minullekin antamaan toivoon voin pelastua. Haluan rohkaista heitäkin, joille ei ole vielä selvinnyt tuo Vapahtajan suuruus ja ihmeellisyys. Samoin haluan korostaa Raamatun merkitystä. Se ei todellakaan ole mikään tavallinen kirja (vrt. Kalevala). Siinä mielessä Raamattu on mielestäni yliluonnollinen kirja (lukemalla sitä asia voi selvitä). Toisaalta vakavalla mielellä, toisaalta huvittuneena olen seurannut tuota jonkun tahon käännöstemppua. Asiat käännetään ja väännetään aivan joksikin muuksi kuin kirjoittaja on ne tarkoittanut. Kukin itse tykönänsä voi antaa tuolle käännökselle ja väännökselle oman maailmankatsomuksensa mukaisesti tarkoituksellisimman nimityksen. Uskovana pidän myös lähimmäiseni ja sinun etua tärkeänä, en pelkästään omaa etuani. Sinänsä mielenkiintoista, että kääntämisen ja vääntämisen seurauksena asiat muutetaan monesti niin, että esim. helvettiin ollaan haluamassa muita ihmisiä. Tässä oma pahuus täysin unohdetaan. En ole ollut koskaan sitä mieltä, että meidän kaikkien tulisi ajatella samalla tavalla. Kukin itse ajattelee. Haluan vain tuoda esille oman kantani suhteessa Raamattuun jne. ja tähän adressiin.
|
Vieras |
#19055 Re: Re:16.08.2013 10:08Eikö tämä ole kuitenkin mennyt vähän turhan uskontoa jankkaavaksi suhteutettuna mikä on alkuperäinen tarkoitus. Näistä uskonnoistahan voisi keskustella uskispalstoilla. |
Vieras |
#19056 Re: Luettavaa16.08.2013 10:18
Tämä mahtavin:http://www.joukokoistinen.fi/valokuvat/luontokuvat aamun linnut (omenankukista kaakkoon) |
Vieras |
#19057 Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä16.08.2013 10:4219046 Tärppejä G.Eskliltä Israelista:
Hamas joutui outoon välikäteen laskettuaan paljon muslimiveljeskunnan varaan.
|
Vieras |
#19058 Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä16.08.2013 11:07#19053: tirriäinen - Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä
Hei! ihan kaikella kunniotuksella ja ystävällisyydellä, - mikä tuossa tuntuu tyrkyttämiseltä, - uhkaukselta tai - pelottelulta. |
ihan kaikella ystävyydellä |
#19059 Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä16.08.2013 11:19#19058: - Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä Hänen kirjoituksessaan ei ollut mitään tyrkyttämistä ja mielestäni sen lopussa ilmaisinkin antamalla palautetta. Vastasinkin Jumalaan uskomisesta ja uskosta yleisellä tasolla kun sitä oikeata tyrkyttämistä ja absoluuttisen totuuden vyyhtiin hukkuneita riittää yllin kyllin. Riittikö? |
Sivusta seurannut |
#19060 Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä16.08.2013 12:12#19057: - Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä Tuottoisa maanalainen kauppa Siinain niemimaan kautta
Millä tavoin Hamasin maanalainen kauppa Siinailla liittyy Suomen avioliittolainsäädännön uudistamiseen?
|
Vieras |
#19061 Re:Re: Rainerma Keijo, Arvomme - aarteemme16.08.2013 14:23Jatkoa sivu 9: Kristilliseltä kannalta maailmankatsomus ja arvopohja tiivistyvät suhteeseen ensimmäiseen käskyyn: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia." Valitsemme Jumalan tai epäjumalat. Jokainen seuraa jotakin. Selkeiden ja vahvojen arvojen puute altistaa enemmistönäkemyksille, muotiaatteille, pikavoitoille ja taktikoinnille. Todelliset arvot eivät ole kaupan. Jos tunnemme ihmisen arvomaailman, voimme ennakoida hänen valintojaan ja käyttäytymistään. Ilman arvoja ihminen on hukassa itseltään ja muilta. Arvoton elämä kaventuu ja käy armottomaksi. Jumalan pyhyys ja hyvyys ilmenee maailmassa hänen käskyissään pysyvinä, muuttumattomina ja ehdottomina arvoina. Mitä useammilta Jumalan käskyiltä, eli arvokkailta asioilta, ihminen kieltää niiden arvon, sitä kapeammalle alueelle hän supistaa elämänsä ja sitä vähemmän merkityksellisiä ja iloa tuottavia asioita hänellä on. Tästä seuraa aikamme rikkinäisyys, tyhjyys, ikävä ja paha olo. Asialla on toinenkin näkökulma. Kun Jumalan tahdon rikkominen eli synti selitetään olemattomaksi, ihmistä estetään tunnistamasta ja vihaamasta itsessä ja ympäristössä ilmenevää pahaa. Silloin pettymyksistä ja vihasta tulee kohteetonta ja se suuntautuu väärin - pahimmassa tapauksessa väkivaltaisesti. "Jumalaksi kutsutaan sitä, jolta me odotamme kaikkea hyvää ja johon turvaudutaan kaikessa hädässä." (Luther, Iso katekismus) Muistettavanamme on kaksi ratkaisevan tärkeää: Jumalan hyvyys ja ihmisen pahuus. Yksi kristillisen uskon vahvuuksista on realismi: sen näkeminen, kuinka asiat oikeasti ovat, ei vain sitä, miltä ne näyttävät. Tosiasioiden näkeminen varsinkaan itsestä ei ole ihmisen vahvuuksia. Voimme aiheuttaa paljon pahaa toisillemme ja itsellemme ja silti vielä pitää itseämme kunnon ihmisinä. Puolustamme itseämme ikään kuin väärät valintamme olisivat ennalta määrätyt. Sen sijaan muissa ihmisissä tunnistamme vikoja, jotka meiltä jäävät itsessä huomaamatta. Itsensä tunteminen on sidoksissa Jumalan tuntemiseen. Hänen edessään mittarimme näyttävät oikein. Ne osoittavat, että tarvitsemme apua. Muutos ja kestävän arvopohjan rakentaminen voi alkaa vain tunnustamalla tosiasiat. Lainaus päättyy.
Tänään perjantaina tässä ja nyt haluan esittää erityiskiitokset mainiosta tekstistä Keijo Rainermalle, kiitos!
|
Vieras |
#1906216.08.2013 14:44
|
Vieras |
#1906316.08.2013 15:5212:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. 12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. 12:3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut. 12:4 Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä, 12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä; 12:6 ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on; 12:7 jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan; 12:8 jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten. 12:9 Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. 12:11 Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa. 12:12 Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät. 12:13 Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta. 12:14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko. 12:15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. 12:16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita. 12:17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä. 12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. 12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra." 12:20 Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." 12:21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä. Roomalaiskirje 12:1-21 |
Virgo92 |
#19064 Kannatatko laatua keskusteluumme?16.08.2013 16:49Pelkkä kirjan lukujen,jakeiden, kappaleiden tai peräti kokonaisten sivujen tällä palstalla esittäminen (ja vielä ilman edes nimimerkkiä )ei näet ole mikään mielipide tai OMA kannanotto tähän meneillään olevaan (hmmm ?) keskusteluumme, eikä ainakaan se siitä sellaista voi tehdäkään-olipa näyte kopioitu sitten Raamatusta, tai Kalevalasta...Pelkkä tekstin määrä ei tee keskustelua-asiaa pitäisi olla. |
Vieras |
#19065 Re: Kannatatko laatua keskusteluumme?16.08.2013 17:01#19064: Virgo92 - Kannatatko laatua keskusteluumme?
Morjes tamperelaisittain! No nyt löytyi jotain oikein sopivaa, eikä yhtään kaanaan kielellä, vaan aivan suomen kielellä, mutta juuri siitä, mistä olemme puhuneet. Jostakusta saattaa tuntua, että osuiko nyt kohdalleen, vai menikö vähän sisarella ohi maalin, mutta rohkenen sanoa, että jotain tämän kaltaistakin voi Pyhän Hengen puhe ihmisen mielessä olla. Kangasalalainen sairaanhoitaja katastrofi- komennuksillaan maailmalla: |
Virgo92 |
#19066 Re: Re: Kannatatko laatua keskusteluumme?16.08.2013 17:34#19065: - Re: Kannatatko laatua keskusteluumme? Ihailtavan rohkea nainen ! Uskalsi toteuttaa haaveensa ,joka oli muiden hyväksi ja auttoi muita. Kaikki eivät pysty samaan, eivätkä tietysti voikaan tehdä samaa (koulutetun, kokeneen sairaanhoitajan työtä), mutta hienoa että tuollaisiakin varsin epäitsekkäitä ihmisiä maailmassa sentään vielä riittää sen hätää lääkitsemään , tuskaa lievittämään, ja kärsiviä ymmärtämään. |
Vieras |
#19067 Re: Re: Re: Kannatatko laatua keskusteluumme?16.08.2013 18:17#19066: Virgo92 - Re: Re: Kannatatko laatua keskusteluumme? Juu, Pirkanmaalta on toinenkin pioneeri. SPR:n katastrofiavun ensimmäisiä työntekijöitä. Juuri Biafran sodan yhteydessä saanut myös sisäisen palon lähteä, ja palveli eläkeikään asti. Hän on ehkä aivan ensimmäisiä. Nimi on kadoksissa, etunimi oli ainakin Tuula, mutta sukunimi tullee jälkijunassa. Se oli -sson päätteinen ruotsalainen nimi, ehkä Nilsson |
Vieras |
#1906816.08.2013 18:28
|
Vieras |
#19069 Re: Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä16.08.2013 18:40#19057: - Re: Re: Re: Re: Pyhästä Hengestä Tiivistelin tuossa mahdollisimman lyhyeksi, siksi meni töksähteleväksi koko alkuosan teksti. Olen ottanut ihan joitakin |
Vieras |
#1907016.08.2013 20:20Sellainen keskustelu olisi kypsää ja kehittävää jossa laitettaisiin joku väittämä, uskomus, mielipide, jae yms. Johon jokainen ilmaisisi ymmärryksensä ja kokemuksensa mukaan mielipiteensä ja sitä kautta ehkä ymmärtäisi lisää osaa olevaisuudesta. Mutta se kaiketi on vielä kaukana ainakin absoluuttisen totuuden verkossa. |
Vieras |
#19071 Re:16.08.2013 20:29
No hei - tällainen lause: Jokainen tulee uskollaan autuaaksi. (Jota monet muuten luulevat Raamatun jakeeksi.) |
Vieras |
#19072 Re: Re:16.08.2013 20:33 |
Iloisina eteenpäin |
#19073 Re: Re:16.08.2013 21:02No hei sillee että jokainen voi ja saa uskoa mihin haluaa ja onnesta naureskella, jakaa kysyttäessä muitten kanssa ja antaa kaikkien kukkien kukkia. |
Vieras |
#19074 Re: Re: Re:16.08.2013 21:04#19073: Iloisina eteenpäin - Re: Re: Just niin, jakaa kysyttäessä eikä tuputtaa :-) |
Vieras |
#19075 Re: Re:16.08.2013 21:16Totta, ei tuo lause olekaan Raamatusta, joten vois pohtia mihin uskominen tekee autuaaksi. Olisikos autuas sama kuin äärettömän onnellinen. Se, mihin tämä lause yhdistetään Raamatussa, kuuluu: sydamen uskolla tullaan vanhurskaaksi. |
|
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
44698 Luotu: 27.09.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
3407 Luotu: 02.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2673 Luotu: 07.10.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
846 Luotu: 05.11.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
315 Luotu: 07.11.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
284 Luotu: 13.11.2024
Vetoomus Launeen lähikirjaston säilyttämisen puolesta
181 Luotu: 05.11.2024
Yrttisuonperhepuistoa ei tule lakkauttaa!
126 Luotu: 07.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
811 Luotu: 15.05.2023
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1024 Luotu: 08.10.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
264 Luotu: 01.11.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28383 Luotu: 08.10.2024
Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden ja porvoolaisen monisatavuotisen puuvenekulttuurin puolesta
3083 Luotu: 13.01.2023
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
586 Luotu: 15.10.2024
En avveckling av hälsovården i Kristinestad kan inte accepteras. Terveydenhuollon alasajo Kristiinankaupungissa ei ole hyväksyttävää.
622 Luotu: 01.11.2024
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
18047 Luotu: 01.03.2023
Palaute Murronväljän aurinkovoimalan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS) sekä kaavan valmisteluvaiheen aineistoon
56 Luotu: 10.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14930 Luotu: 15.07.2023
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
1588 Luotu: 25.10.2024
Lohikosken lähikirjasto tulee säilyttää
286 Luotu: 05.11.2024