Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#19079 Re:

17.08.2013 09:59

#19078: -

 


Lauri  Thurenilla oli erittäin osuvaa tutkailua armolahjoista. Juuri Korinttolaiskirjeen lukujen pohjalta,  jossa Paavalin jarruttelevaan sävyyn lahjoja kohtaan liittyy vain tarkoitus oikoa vinoutumia ja väärinkäytöksiä, joita Korintissa oli.  
Tämän tason ovat monet tutkijat ja kirkollinen perinne ymmärtäneet, ehkä liiankin hyvin.       Korintin tilanteeseen tarkoitettu retoriikka on johtanut myöhempiä tutkijoita harhaan.  

.                                                                                                 Kannattaa printata koko paketti,  3:n - sivun hyvä esitelmä

Armolahjat Korintissa

Mitä Paavali sitten opettaa armolahjoista 1. Korinttilaiskirjeen luvuissa 12-14? Luvussa 12 hän korostaa, ettei armolahjojen takia kukaan saa tuntea ylemmyyden- tai alemmuuden tunnetta. Henki ilmenee eri tavoin itse kussakin. Jokainen lahja - niin tavanomainen tehtävä kuin eksoottisempikin - on tärkeä, kuten erilaiset jäsenet ruumiissa. Jumala on rakentanut niistä yhden ruumiin: jokaisella jäsenellä on oma tehtävänsä, yhtään ei tule halveksia.

Samalla Paavali varoittaa: Jokainen hengen ja voiman vaikutus ei ole Jumalasta. "Muistattehan, kuinka ollessanne vielä pakanoita, vastustamaton voima ajoi teitä mykkien epäjumalien luo." Juuri siksi hänen mukaansa näistä asioista tarvitaan tietoa.


Luku 13, rakkauden ylistyslaulu, ei vedä mattoa armolahjojen alta. Paavali vain osoittaa, että jos kielilläpuhumista, monoteistista teologista tietoa, uskoa tai vaikka omaisuuden köyhälle jakamista käytetään ilman rakkautta lähimmäiseen, ne ovat nollan arvoisia. Tämä ei kuitenkaan vihjaa, että väärinkäytösten välttämiseksi meidän tulisi olla polyteisteja, ateisteja, materialisteja - tai vähätellä kielilläpuhumista.


Luku 14 antaa ohjeita lahjojen oikeaan käyttöön. Tässä yhteydessä Paavali varoittaa myös lahjojen väärästä käyttämisestä. Ehkä pahinta on kuvitelma siitä, että Hengeltä                   muka         saatu sanoma ajaa apostolin tai Herran käskyn ohitse, 14:37.            Luvun loppu osoittaa, että Paavali ei vetoa Herran arvovaltaan vain yhdessä asiassa, vaan tarkoittaa myös koko opetustaan jumalanpalvelusjärjestyksestä.



Paavalin opetusta soveltaen voidaan päätellä, että suomalais-luterilainen käytäntö, joka epäsuorasti sanoo profetoimisen nenälle, parantamisen kädelle tai kielilläpuhumisen suulle "En tarvitse sinua", amputoi Herran ruumista. Vaarana on menettää myös uskon silmät.


.                      -   tuossa viitattiin Raamatun kohtaan,  jossa eri ihmisiä ja eri lahjoja asetettiin eriarvoiseen asemaan Kristuksen ruumiissa = seurakunnassa,  niinkuin  käsi voisi sanoa jollekkin muulle ruumiin osalle,  "en tarvitse teitä."

p.         Jatkoa kohdassa:  armolahjat muualla UT:ssä    http://sley.fi/luennot/ESITYS/ArmolahjatLTH.htm




Gal.kirjeessä Paavali menee lahjojen ytimiin:

Juuri saarna Kristuksesta antaa meille Abrahamin siunauksen ja Hengen, Gal 3:14, joka näitä armolahjoja vaikuttaa.

kristillistä elämää synnyttää Henki, ei laki:

Tällä kertaa Hengen lahjat eivät kuitenkaan ole karismoja vaan 'rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä', Gal 5:22. Nytkin Paavali viittaa galatalaisten omaan kokemukseen, nimittäin kasteeseen ja sen yhteydessä annettuun opetukseen. Kasteessa saatu Pyhä Henki on siis kristillisen elämäntavan ja rakkauden lähde.

 

 

 

Vastaukset


Vieras

#19083 Re: Re:

2013-08-17 10:53:38

#19079: - Re:

 

Kyllähän oli heikko esitys. Saapumisesta 25 minuuttia kesti tilauksen ottamiseen. Kiireinen lounasaika ja yksi tarjoilija vuorossa. Tilaaminen oli täydellinen farssi.
Ravintola mainostaa pihvilounasta. Valittavana naudan ulkofile tai lehtipihvi. Ulkofile lopussa, siispä lehtipihvi. Lohkoperunat lopussa, siispä ranskalaiset. 10 min päästä tultiin vielä huikkaamaan että myös valitsemani kastike oli lopussa. Ei pahoittelua eikä mitään muutakaan. Heikko esitys kaikin puolin.


.q

#19097 Re: Re:

2013-08-17 16:00:10

#19079: - Re:

 

 

Jopas sattui; tein tänään pilafia, johon tuli mm. korintteja.

 

 

 


Vieras

#19112 Re: Re: Eksytys suuri

2013-08-17 20:13:00

#19079: - Re:

Vielä tuohon Pyhään Henkeen liittyen. Olisi mielenkiintoista lukea näkemyksiänne puolesta tai vastaan lopussa esittämääni mielipiteeseeni.

LUOPUMUS Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirjan sivulla 306: "Uusi Testamentti opettaa, että luopumus ei ole mahdollinen vain aloitteleville, Luuk. 8:13, vaan myös edistyneille kristityille, esim. 1. Kor. 9:27; 1. Kor. 10:12; Ilm. 2:4 s. Erityisesti juuri lopun aikoina, jolloin hyvä sekä paha ovat kehittyneet huippuunsa, tapahtuu suuri luopumus, Matt. 13:30; 2. Tess. 2:3; vrt. Matt. 24:11-12."

JEESUKSEN SYNTYMÄ "Jeesuksen Kristuksen syntyminen tapahtui näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, kävi ennen heidän yhteenmenoaan ilmi, että Maria oli raskaana Pyhästä Hengestä. Koska Joosef, hänen miehensä, oli hurskas eikä tahtonut saattaa Mariaa häpeään, hän aikoi kaikessa hiljaisuudessa hylätä hänet. Mutta kun Joosef tätä ajatteli, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: ´Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi, sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.´"  Matt. 1:18-20

SOVITUS Samasta Saarisalon kirjasta sivulta 465: "Kohta kun Jeesuksen opetuslapset olivat tunnustaneet hänen jumaluutensa, Matt. 16:13 ss., alkoi hän puhua heille kuolemastaan. Kristuksen kuolemalla on täysin ainoalaatuinen merkitys sen perusteella, että hän on jumalolento. ´Tarkoitan sitä, että ellei voitaisi sanoa, että Jumala on kuollut puolestamme eikä ihminen, olemme kadotetut´ (Luther)."

Olen tietoinen, että eräs kirkonmies (en mainitse nimeä) ei usko tuohon Pyhästä Hengestä sikiämiseen. Lienee maallistumisen seurauksia ja sen, että Raamatun arvovalta on joillekin pahasti hämärtynyt. MIELIPITEENI: Fundamentalistina ajattelen tämän olevan sielunvihollisen juoni, jolla Kristuksen sovitus meidän puolestamme halutaan kyseenalaistaa. Sielunvihollinen haluaisi syöstä kansaa turmioon eksytyksillään. Jeesus Kristus haluaa pelastaa.

Itse kannatan tätä adressia. Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto. Mikäli haluat, voit kommentin mukana kertoa myös: kannatatko vai et tätä adressia. Fundamentalistina en osaa arvailla muiden kantoja tuohon sielunvihollisen juoneenkaan. Lisäksi olen pähkäillyt sitäkin, että miten nämä asiat vaikuttavat tämän adressin puolustamiseen tai vastustamiseen. Olisiko mitään tehtävissä.  Good Night You Too!  Hyvää yötä sinullekin!