Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#19078

17.08.2013 08:58

Heitä kuormas Herran päälle! Hän sinusta murheen pitää. Ps. 55:23 vanha käännös.

Vastaukset


Vieras

#19079 Re:

2013-08-17 09:59:07

#19078: -

 


Lauri  Thurenilla oli erittäin osuvaa tutkailua armolahjoista. Juuri Korinttolaiskirjeen lukujen pohjalta,  jossa Paavalin jarruttelevaan sävyyn lahjoja kohtaan liittyy vain tarkoitus oikoa vinoutumia ja väärinkäytöksiä, joita Korintissa oli.  
Tämän tason ovat monet tutkijat ja kirkollinen perinne ymmärtäneet, ehkä liiankin hyvin.       Korintin tilanteeseen tarkoitettu retoriikka on johtanut myöhempiä tutkijoita harhaan.  

.                                                                                                 Kannattaa printata koko paketti,  3:n - sivun hyvä esitelmä

Armolahjat Korintissa

Mitä Paavali sitten opettaa armolahjoista 1. Korinttilaiskirjeen luvuissa 12-14? Luvussa 12 hän korostaa, ettei armolahjojen takia kukaan saa tuntea ylemmyyden- tai alemmuuden tunnetta. Henki ilmenee eri tavoin itse kussakin. Jokainen lahja - niin tavanomainen tehtävä kuin eksoottisempikin - on tärkeä, kuten erilaiset jäsenet ruumiissa. Jumala on rakentanut niistä yhden ruumiin: jokaisella jäsenellä on oma tehtävänsä, yhtään ei tule halveksia.

Samalla Paavali varoittaa: Jokainen hengen ja voiman vaikutus ei ole Jumalasta. "Muistattehan, kuinka ollessanne vielä pakanoita, vastustamaton voima ajoi teitä mykkien epäjumalien luo." Juuri siksi hänen mukaansa näistä asioista tarvitaan tietoa.


Luku 13, rakkauden ylistyslaulu, ei vedä mattoa armolahjojen alta. Paavali vain osoittaa, että jos kielilläpuhumista, monoteistista teologista tietoa, uskoa tai vaikka omaisuuden köyhälle jakamista käytetään ilman rakkautta lähimmäiseen, ne ovat nollan arvoisia. Tämä ei kuitenkaan vihjaa, että väärinkäytösten välttämiseksi meidän tulisi olla polyteisteja, ateisteja, materialisteja - tai vähätellä kielilläpuhumista.


Luku 14 antaa ohjeita lahjojen oikeaan käyttöön. Tässä yhteydessä Paavali varoittaa myös lahjojen väärästä käyttämisestä. Ehkä pahinta on kuvitelma siitä, että Hengeltä                   muka         saatu sanoma ajaa apostolin tai Herran käskyn ohitse, 14:37.            Luvun loppu osoittaa, että Paavali ei vetoa Herran arvovaltaan vain yhdessä asiassa, vaan tarkoittaa myös koko opetustaan jumalanpalvelusjärjestyksestä.



Paavalin opetusta soveltaen voidaan päätellä, että suomalais-luterilainen käytäntö, joka epäsuorasti sanoo profetoimisen nenälle, parantamisen kädelle tai kielilläpuhumisen suulle "En tarvitse sinua", amputoi Herran ruumista. Vaarana on menettää myös uskon silmät.


.                      -   tuossa viitattiin Raamatun kohtaan,  jossa eri ihmisiä ja eri lahjoja asetettiin eriarvoiseen asemaan Kristuksen ruumiissa = seurakunnassa,  niinkuin  käsi voisi sanoa jollekkin muulle ruumiin osalle,  "en tarvitse teitä."

p.         Jatkoa kohdassa:  armolahjat muualla UT:ssä    http://sley.fi/luennot/ESITYS/ArmolahjatLTH.htm




Gal.kirjeessä Paavali menee lahjojen ytimiin:

Juuri saarna Kristuksesta antaa meille Abrahamin siunauksen ja Hengen, Gal 3:14, joka näitä armolahjoja vaikuttaa.

kristillistä elämää synnyttää Henki, ei laki:

Tällä kertaa Hengen lahjat eivät kuitenkaan ole karismoja vaan 'rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä', Gal 5:22. Nytkin Paavali viittaa galatalaisten omaan kokemukseen, nimittäin kasteeseen ja sen yhteydessä annettuun opetukseen. Kasteessa saatu Pyhä Henki on siis kristillisen elämäntavan ja rakkauden lähde.