Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä.
Koirakouluttaja / Eläinsuojeluliitto Vieras |
#30113.02.2011 19:33Koirat on koiria eikä ne siitä ihmiseks muutu vaikka kuinka haluaisitte. Näitten kirjotusten perusteella en ihmettele yhtään miks nykypäivänä joka toinen koira suurinpiirtein hyökkäämässä kimppuun. Ei osata kouluttaa ja koiraa pidetään ihmisenä = Koirasta tulee laumanjohtaja. Eli koira käskee ja ihmine tulee perässä. Käyttäkää ny hyvät ihmisit edes hiukan sitä maalaisjärkeeki näissä asioissa. Pitäiskö tehä adressi tän adressin poistamiseksi? |
Vieras Vieras |
#302 Re: Uusi adressi14.02.2011 00:40Hyvä ehdotus ja irtisanoutukaa myöskin SEY:stä jos olette jäseniä. Kannatan ehdottomasti!!! |
Kanafarmari Vieras |
#303 Re: Re: Re:14.02.2011 12:59#288: Koiran ehdoilla - Re: Re: "Tällä koiralla on luontainen, sen selkäytimeen iskostettu tarve jahdata ja napata lintuja suuhunsa, ja on kertakaikkiaan uskomattoman typerää edes ajatella että labradorinnoutaja ja kana voisivat elää samassa laumassa." Buahahaa! Täytynee ottaa sulle ens kesänä vähän videopätkää miten kymmenen kanaa ja kaks noutajaa tallustelee sulassa sovussa vapaana pihalla ;-) |
Vieras Vieras |
#304 Re: Re: Re:14.02.2011 14:17#288: Koiran ehdoilla - Re: Re: Teit päätelmän, että kana muni pelosta. Ihmettelin vain, että millä perusteella olet kanojen muninnan ja siihen liittyvän mielentilan asiantuntija. Koirien leikin yhteydessä kropat ne vasta heilahtavat ja hampaat käyvät. "Tökkiminen" on täysin vaaratonta ja pientä siihen nähden. Härregyyd, mitä hiusten halkomista! Rauhoittava ele, jolla koira voi rauhoitella myös itseään, liittyy tietenkin rauhoittumiseen! Aggressiivinen käytös ei välttämättä ole viimeinen vaihtoehto, jotkut koirat ovat jo siinä pisteessä, että eivät enää edes varoita. Ja sitten vielä koiran luonnollisesta käytöksestä: Laumavietti on tärkein koiran käytöstä ohjaava vietti. Koiralle luonnollisinta on kuulua laumaan ja seurata laumanjohtajaansa. Laumanjohtaja päättää, milloin vaelletaan, milloin metsästetään, milloin levätään. Laumassa seuraajat eivät tee päätöksiä ja tässä kyseisessäkin tapauksessa, missä koira ei ollut ihmisillä hallinnassa, koira hyökkäili kanojen kimppuun. Laumanjohtajuuden ydin onkin siinä, että johtaja kontrolloi viettejä. Tämä on se asia, missä johtajuus mitataan. Nimimerkkisi ja kommenttiesi perusteella, koiran tulee saada hyökkäillä OMAN PÄÄTÖKSENSÄ MUKAAN minkä tahansa kimppuun. On päivän selvää, että tämän esimerkkikoirankin tulee saada toteuttaa metsästysrotutaustaansa ja siitähän Cesar jaksossa puhuukin. Kaiken sellaisen toiminnan tulee kuitenkin tapahtua laumanjohtajan luvalla. |
Eija |
#305 Re: Haukutaan väärää puuta14.02.2011 14:51#4: Mirka Helin - Haukutaan väärää puuta Hyvä,hyvä! Olen samaa mieltä. Koirakuiskaaja on todella hyvä koirien ymmärtäjä ja kouluttaja! |
Cesar on paras! |
#306 Re: Kohteena ei ole ihminen vaan käytetty metodi14.02.2011 16:36#12: Erkku Kottonen - Kohteena ei ole ihminen vaan käytetty metodi Ohjelmassa sanotaan, ettei metodeja pidä käyttää ilman ammattilaisen konsultaatiota. Ihmiset ovat vastuussa omista tekemisistään. Kirjoitat, että Cesar kuristaa koiraa. Asiantuntijana hän tietää kuristuspantaa käyttäessään, milloin vähentää painetta, hän ei kurista koiraa. Koiraa on helpoin ohjata kaulan alueelta ja useat ihmiset Suomessakin käyttävät kuristavia tai puolikuristavia pantoja. Mutta taas perään vastuuta, täytyy tietää mitä tekee ja miten tekee! Hyökkäävää koiraa on hyvä ohjata kuristuspannalla. Ja vaikka se koirasta hetkellisesti tuntuisi epämiellyttävältä, elää koira kuntouduttuaan onnellisempaa elämää kuin aikaisemmin, jolloin se on tuomittu aggressiivisuuden vankilaan. |
Koiran ehdoilla Vieras |
#307 Re: Re: Re: Re:14.02.2011 17:52Sanoit, tai joku sanoi (vaikea tietää kun ei käytetä nimimerkkiä), että: "Koiran lipominen edeltää monesti hyökkäystä, toki voi olla rauhoittumisenkin ele, mutta onko koira mielestäsi rauhalinen? EI, mutta Cesar saa hänestä rauhallisen :)!" Tästä lauseesta voi ymmärtää, että luulit minun tarkoittavan että lipominen on rauhallisen koiran merkki. Halusin korjata, että en tarkoittanut että koira on rauhallinen, vaan että koira on peloissaan ja stressaantunut ja siksi käyttää rauhoittavia eleitä kuten nenän lipomista. Vaikutti siltä, että ei ole termit ihan hallussa, rauhoittava ele ei kerro rauhallisesta koirasta vaan se kertoo stressaantuneesta koirasta. Mitä tarkoitat tällä lauseella: "Aggressiivinen käytös ei välttämättä ole viimeinen vaihtoehto, jotkut koirat ovat jo siinä pisteessä, että eivät enää edes varoita." Mielestäni tässä lauseessa ei ole kauheasti järkeä tässä muodossa? Tarkoitatko, että jotkut koirat ovat siinä pisteessä että eivät varoita murinalla tms. vaan siirtyvät suoraan puremiseen? Onhan pureminenkin aggressiivista käytöstä? Ja viimeiseksi, mihin perustat kertomuksesi koiran luonnollisesta laumakäytöksestä? Se mitä itse olen lukenut ja kuullut asiantuntijoilta, koirankouluttajilta, biologeilta jne. on että koira on kesyyntynyt joko sudesta tai villikoirasta kymmeniä tuhansia vuosia sitten alkamalla asumaan ihmisten lähettyvillä ja syömään haaskoja, ihmisten tuottamia jätteitä tai ylimääräisiä ruokia. Tässä vaiheessa koirien aivot ovat alkaneet pienemään vuosituhansien saatossa, kun niiden ei enää tarvinnut metsästää ruokaansa - jätetunkiolla käyminen on paljon helpompaa kuin metsästys eikä vaadi niin suurta aivokapasiteettia. Sieltä saakka koirat eivät ole keskenään pääasiallisesti metsästäneet vaan ravinto on hankittu haaskoista ja jätteistä, ja ne ovat muodostaneet vaihtelevia laumoja joissa ei ole tiettyä laumahierarkiaa. Tälläisiä ovat nykyajankin villikoirat, jotka etenkin kehitysmaissa asuvat kylien liepeillä. Näitä nykyajan villikoiria ovat tutkineet useat kansainväliset tutkijat ja suomalaisista esimerkiksi Tuire Kaimio. Nykyaikana koirien ja susien eroista kertoo esimerkiksi se, että suurimmalla osalla koirista ei ole täyttä metsästyskäytöstä kuten sudella vaan vain osia siitä. Esimerkiksi, jotkut koirat on jalostettu jäljestykseen, jotkut noutamiseen, jotkut jahtaamiseen ja kiinniottoon (esim. luolakoirat) ja niin edespäin. Joillakin alkukantaisilla roduilla saattaa olla useampia palasia tästä käytöksestä. Tämän lisäksi villikoiralaumoissa uros naaraan astuttuaan ei jää odottamaan pentuja tai hoitamaan niitä. Susilaumat toisaalta koostuvat pariskunnasta ja heidän jälkeläisistään, jotka aikuistuttuaan eroavat tästä perhelaumasta ja etsivät oman parin. Aivokapasiteeltaan ja motivaatioiltaan nykyajan lemmikkikoiraa muistuttaa lähinnä pentusutta, joka haluaa turvaa, ravintoa, seuraa ja aktiviteetteja eikä välitä laumahierarkiasta. Joten mielellään kuulen mihin perustat nuo kommenttisi laumakäyttäytymisestä. Oletko itse kenties tutkinut koiralaumoja, vai oletko vain kuullut nämä asiat kummin serkun kaimalta? Onko sinulla mitään todisteita siitä että asia on näin? Niin, jos olet sama henkilö kenen kanssa olen aikaisemmin keskustellut niin taidat olla sitä mieltä että kaikki tieteellinen tutkimus on valheellista, mutta olisi silti hyvä kuulla mihin auktoriteettiin perustat mielipiteesi? Pelkkä "näin se vain on" ei kyllä riitä, kun samaan aikaan netti ja kirjallisuus on pullollaan asiantuntijoita jotka sanovat että asia ei todellakaan ole noin. Sanoit, että "Laumassa seuraajat eivät tee päätöksiä ja tässä kyseisessäkin tapauksessa, missä koira ei ollut ihmisillä hallinnassa, koira hyökkäili kanojen kimppuun." Anteeksi vaan, mutta tämä on kyllä niin kaukaa haettua että en voi edes uskoa lukemaani. Labradorinnoutaja on jalostettu ottamaan lintuja kiinni, ja jos sille ei opeteta muuta käyttäytymismallia, se toteuttaa sitä mikä sille luonnostaan tulee, lintukoira kun on. On hyvin vaikeaa opettaa tälläistä koiraa lopettamaan sille luontainen käytös josta se saa erittäin suurta mielihyvää, mutta onhan se mahdollista kovalla työllä kuten nimimerkki kanafarmari kertoi. Toisaalta, ehkä kannattaisi ottaa seurakoira jos omistaa kanoja, kaikkien elämän helpottamiseksi. Itselläni on metsästysrotuinen koira ja vieläpä metsästyskäytössä, joten tiedän miten kova se metsästysvietti on. Ja viimeisenä, sanoit että: "Nimimerkkisi ja kommenttiesi perusteella, koiran tulee saada hyökkäillä OMAN PÄÄTÖKSENSÄ MUKAAN minkä tahansa kimppuun." Aika paksu väite, ottaen huomioon että et kauheasti tiedä minusta, koirastani tai siitä minkälainen suhde meillä on. TOTTAKAI koiralla pitää olla johdonmukaiset säännöt ja rajat mitä se saa tehdä, ja mitä ei. En missään nimessä salli hyökkäilyä, aggressiivista käytöstä tms. Se ero tulee siinä millä tavalla nämä säännöt koiralle kommunikoidaan, itse valitsen palkita oikeasta käytöksestä enkä käytä rangaistuksia koska tiedä niiden tuhoavan koiran luottamuksen minuun ja aiheuttavan enemmän ongelmakäytöksiä kuin ne korjaavat. Nimimerkkini kertoo siitä, että en halua inhimillistää koiraa, enkä myöskään halua asettaa koiraa tilanteisiin missä se laitetaan fyysisesti tai henkisesti sen äärirajoille. Eräs koirakouluttaja sanoi osuvasti: "set your dog up for success". Perustan kaiken toiminnan oman koirani ja muiden koirien kanssa siihen mikä on uusinta tietoa koiran käyttäytymisestä, oppimisesta ja motivaatioista. Käytän sitä tietoa kommunikoidessani koiran kanssa sillä tavalla, että sen on mahdollisimman helppo oppia ja toteuttaa ne asiat, käytökset ja säännöt mitä siltä vaadin. Tärkeintä on muistaa, että koira toimii kuten sille on kannattavaa, joko saavuttaaksen jotain miellyttävää tai välttääkseen epämiellyttäviä asioita. Ei ole mitään dominanssia, vaan on vain opittua käytöstä. Meidän ihmisten näkökulmasta se käytös voi olla hyvää tai pahaa, mutta koiran näkökulmasta se on aina kannattavaa, koira aina saavuttaa sillä jotain. Jotta voimme kouluttaa koiraa, meidän on ymmärrettävä mitä koira sillä käytöksellä saavuttaa.
|
Vieras |
#30814.02.2011 19:15"Aggressiivinen käytös on koiran viimeinen vaihtoehto, sitä ennen se käyttää kaikki muita eleitään kertoakseen haluavansa pois tilanteesta: tämä koira käyttää monia niistä rauhoittavista eleistä, mukaanlukien nenän lipomisen, mutta tässä tilanne ei eskaloidu aggressiiviseen käyttäytymiseen." "Mitä tarkoitat tällä lauseella: "Aggressiivinen käytös ei välttämättä ole viimeinen vaihtoehto, jotkut koirat ovat jo siinä pisteessä, että eivät enää edes varoita." Mielestäni tässä lauseessa ei ole kauheasti järkeä tässä muodossa? Tarkoitatko, että jotkut koirat ovat siinä pisteessä että eivät varoita murinalla tms. vaan siirtyvät suoraan puremiseen? Onhan pureminenkin aggressiivista käytöstä?" Ylläolevista lainauksista: Tarkoitin nimenomaan, että kyllä koira voi käyttäytyä aggressiivisesti ilman mainitsemiasi asioita (rauhoittavat eleet). Olit siis ymmärtänyt mitä tarkoitan. Tuossa tapauksessa tilanne ei eskaloidu. koska viettiä kontrolloidaan, etkö itsekin tekisi samoin? Ja pureminen, tietysti se on aggressiivisuutta. Olen Millanin kautta tutustunut useisiin koirien psykologiaa käsitteleviin kirjoihin, monien kansainvälisten asiantuntijoiden teoksiin. En voi uskoa, että koiran omistajana ja asiaan jollain tavoin perehtyneenä kirjoitat seuraavaa: "Aivokapasiteeltaan ja motivaatioiltaan nykyajan lemmikkikoiraa muistuttaa lähinnä pentusutta, joka haluaa turvaa, ravintoa, seuraa ja aktiviteetteja eikä välitä laumahierarkiasta." "Ei ole mitään dominanssia, vaan on vain opittua käytöstä." "Sanoit, että "Laumassa seuraajat eivät tee päätöksiä ja tässä kyseisessäkin tapauksessa, missä koira ei ollut ihmisillä hallinnassa, koira hyökkäili kanojen kimppuun." Anteeksi vaan, mutta tämä on kyllä niin kaukaa haettua että en voi edes uskoa lukemaani. Labradorinnoutaja on jalostettu ottamaan lintuja kiinni, ja jos sille ei opeteta muuta käyttäytymismallia, se toteuttaa sitä mikä sille luonnostaan tulee, lintukoira kun on. On hyvin vaikeaa opettaa tälläistä koiraa lopettamaan sille luontainen käytös josta se saa erittäin suurta mielihyvää, mutta onhan se mahdollista kovalla työllä kuten nimimerkki kanafarmari kertoi. Toisaalta, ehkä kannattaisi ottaa seurakoira jos omistaa kanoja, kaikkien elämän helpottamiseksi. Itselläni on metsästysrotuinen koira ja vieläpä metsästyskäytössä, joten tiedän miten kova se metsästysvietti on." Tämä viimeinen kappale on kannaltasi sekava. Mikä on kaukaa haettua??? Minä olen Kanafarmarin kanssa samaa mieltä ja nyt sinäkin yhtäkkiä olet? Sanasta "Labradorinnoutaja" asti olen kanssasi samaa mieltä. Ja siitähän tässä koko asiassa on kyse: opetetaan koiralle uusio käyttäytymismalli. Tutkijana olen tietoinen tieteelisen tutkimuksen edellytyksistä, mutta silti suosittelen, että tarkkailet koiraasi laumassa, älä piiloudu pelkkien asiantuntijoiden taakse. |
Koiran ehdoilla Vieras |
#309 Re:14.02.2011 21:30Tässä esimerkiksi yksi artikkeli jossa verrataan koiraa sudenpentuun: http://www.sey.fi/elaintietoa/koira/koirien_ja_susien_johtajuudesta/ Se on mielestäni kaukaa haettua, että yritetään selittää labradorinnoutajan halua saalistaa kanoja laumakäyttäytymisellä. Eli se, että labradorinnoutaja haluaa napata kanan suuhunsa ei johdu suinkaan siitä että kyseessä on noutava lintukoira, vaan siitä että koira on yrittää ottaa johtajan paikan laumassa? Ihanko oikeasti näin? Voisitko ystävällisesti laittaa linkkejä tai viittauksia näihin koirapsykologiaa käsitteleviin kirjoihin tai nettisivuihin, joissa kuvaillaan koirien laumakäyttäytymistä niin kuin sinä kuvailit? Onko muita kuin Jan Fennell tai Cesar Millan? Oletko itse käyttäytymistieteiden tai biologian alan tutkija, vai minkälainen tutkija? Minun on vaikea uskoa että olet tutkija, ottaen huomioon sen miten epäilevästi, tai sanoisinko jopa harhaluuloisesti suhtaudut tieteelliseen tutkimukseen yleensäkin, ja miten et ymmärrä kuinka paljon auktoriteettia tutkimukselle antaa se, että se on julkaistu arvostetussa, sen tieteenalan julkaisussa. Sen lisäksi, mielestäni kanafarmarin kommentti näyttää sävyltään ja kirjoitusasultaan sinun kommenteiltasi. No, vaikea sanoa kuka sinä olet, kun tänne keskustelupalstalle satelee peräkkäin kommentteja ilman nimimerkkiä, suuri osa samankaltaisia sävyltään mutta ei voi tietää onko takana yksi henkilö vai monta, koska nimimerkkiä ei käytetä. On helppo huudella erinäisiä mielipiteitä eri nimimerkkien takaa, tai tuntemattomana - itse olen ottanut sen linjan että jos kommentoin, käytän aina samaa nimimerkkiä. Minä en piiloudu asiantuntijoiden taakse, sen sijaan olen saanut erittäin paljon tukea käyttäytymistieteiden teorioille oman koirani käyttäytymisestä yksin tai muiden koirien seurassa. On kuitenkin aika ohutta lähteä keskustelupalstalle huutelemaan, että minun mielestäni näin, ja meillä toimii tämä. Mutta kun on näyttää viitteitä asiantuntijoihin, koirankouluttajiin ja tutkimuksiin, jotka ovat samaa mieltä, on myös helpompi perustella mielipiteensä. Onneksi televisiosta tulee yksi kunnon koirankoulutusohjelma, ja se on TV2:sen Hienosti Hihnassa (löytyy myös Yle Areenasta). Siinä muuten koulutus perustuu käyttäytymistieteisiin, eli täsmälleen samoihin havaintoihin ja periaatteisiin mitä minä olen näissä kommenteissa esittänyt. |
Unknown Vieras |
#310 Re: Re:15.02.2011 11:28No huhhuh! Luulet varmaan että mulla on kasapäin multipersoonia ja me keskustellaan täällä kahdestaan :-)lähentelee vainoharhaisuutta :-) Anteeks nyt vaan kovasti,mutta mulla on muutakin tekemistä kun olla täällä vastaamassa sun jokaiseen lauseeseen.Mä olen sanonut mielipiteeni kerran ja myös sen mihin ne perustan,enkä lähde niitä toistelemaan enkä selittelemään ja jos luetun ymmärtäminen ei onnistu niin se on mun puolesta voivoi. Mulla ei ole mikään pakottava tarve kilpailla sun kanssa viestien pituudesta eikä analysoida ja selittää joka asiaa erikseen ja mulle on jokseenkin yks lysti mitä mieltä sä olet tai esitetäänkö televisiossa yhtään mitään koiraohjelmia.kuten olen sanonut:Luotan ainoastaan omaan kokemukseeni ja vaistoihini ja tiedän itse parhaiten kuinka koirani käyttäytyvät,siihen ei "arvovaltaisia" tutkijoita tarvita! Mistä sä tiedät mihin tarkoitukseen "kanafarmari" koiriaan käyttää ja mikä sä olet päättämään/"suosittelemaan" millaisia koiria joku saa "laumassaan" pitää? Sä toistelet vaan viestistä toiseen samoja linkkejä ja väitteitä,ihan kuin ne toistamisella uskottavammiks tulis.Olet myös tehnyt selväksi että harrastat täysin kritiikittömästi valikoivaa ainoastaan omiin mielipiteisiisi tukeutuvaa tutkimusten tulkintaa.Olen näistäkin antanut oman mielipiteeni,enkä lähde niitä toistelemaan,ne löytyvät kyllä tästä ketjusta! Sanot: "Voisitko ystävällisesti laittaa linkkejä tai viittauksia näihin koirapsykologiaa käsitteleviin kirjoihin tai nettisivuihin, joissa kuvaillaan koirien laumakäyttäytymistä niin kuin sinä kuvailit? Onko muita kuin Jan Fennell tai Cesar Millan?" Häh?Itse olet usein viitannut mihin nää perustuu ja väittänyt vanhempien tutkimuksien tuloksia "vääriks" ja nyt et sitten tiedäkkään?Mä olen kyllä näistäkin jo oman kommenttini antanut!
|
Koiran ehdoilla Vieras |
#311 Re: Re: Re:15.02.2011 11:31Eli toisin sanoen, esittämilläsi väitteillä koirien laumakäyttäytymisestä ei ole Cesar Millanin ja Jan Fennelin lisäksi muuta perustaa kuin omat havainnot? |
unknown Vieras |
#312 Re: Re: Re: Re:15.02.2011 11:44#311: Koiran ehdoilla - Re: Re: Re: Eli toisin sanoen, esittämilläsi väitteillä koirien laumakäyttäytymisestä ei ole Cesar Millanin ja Jan Fennelin lisäksi muuta perustaa kuin omat havainnot? Harrastat jälleen valikoivaa tulkintaa! Olet itse yrittänyt kovasti perustella,että vanhoihin tutkimuksiin perustuvat ja vuosikymmeniä tiedeyhteisöjenkin hyväksymät tutkimukset ja niihin perustuvat koulutusmetodit ovat väärässä! Minä taas olen sitä mieltä ,että vanhojen tutkimusten tuloksia ei ole missään vaiheessa ole osoitettu vääriksi.Olen tämänkin kyllä kommentoinut jo aiemmin! |
Koiria 30 vuotta kasvattanut Vieras |
#31315.02.2011 14:23On uskomatonta, miten nimimerkki "Koiran ehdoilla" ei keskitä energiaansa niihin tahoihin, jotka oikeasti koiria riistävät, vaan keskittyy täällä herra Millania tuomitsemaan. Mielestäni hän on koirien pelastaja ja ymmärtää niitä suuresti. Millanilla on koirista vuosikymmenten kokemus, oma koiraohjelma National Geography -kanavalla, huikea määrä myytyjä kirjoja, useita tunnustuksia sekä useiden järjestöjen ja lukemattomien eläinlääkäräiden tuki takanaan. Lisäksi eräät maailman vaikutusvaltaisimmista henkilöistä ovat tukeutuneet hänen asiantuntijuuteensa ongelmissaan koiriensa kanssa. Eikä pidä unohtaa niitä tuhansia yksittäisiä ihmisiä ja koiria ympäri maailmaa, joita hän on auttanut ja pelastanut. Ei häntä syyttä suotta arvosteta. |
unknown Vieras |
#314 Namipalametodi15.02.2011 14:56Hyvä "koiran ehdoilla",olet kovasti puolustanut namipalametodia ainoana "oikeana" metodina ja uusimpana tieteellisesti tutkittuna tapana koiran koulutuksessa. Kerron salaisuuden:Menetelmä perustuu vain ja ainoastaan oletukseen,että eläimelle voidaan opettaa temppuja tarjoamalla sille mitä se haluaa.Tämä ei ole Kaimion keksintö vaan menetelmää on käytetty niin kauan kuin ihminen on eläimiä kouluttanut ja menetelmä toimii varmaan liki kaikille eläimille riippumatta siitä ovatko ne laumaeläimiä vai ei.Tämän keksimiseen ei tarvita tieteellisiä tutkimuksia eikä arvovaltaisia tiedeyhteisöjä! Tänne kirjoittamasi useat analyysit ja opastukset menetelmän käyttämisestä perustuvat myös aina oletukseen,että koira hyväksyy tarjoamasi palkkion!Ikävä kyllä näin ei vaan aina ole, varsinkaan "ongelma/rescue-koirien" kohdalla.Tulet sen ehkä huomaamaan joskus. Temppujen opettaminen namipaloilla onnistuu kyllä varmasti sitten kun kontakti on saatu,mutta koiran kunnioituksen ja luottamuksen saamisen suhteen makupaloilla ei ole juurikaan merkitystä,molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus hankitaan ihan muilla menetelmillä kuin makupala-automaattina olemisena. Millanin vastaista kampanjaanne perustelette hänen käyttämillään "vahingollisilla" metodeilla.Mitään tieteellistä todistusaineistoa teillä ei kuitenkaan ole esittää sen kummemmin Fennellin kuin Millanin käyttämien metodien haitallisuudesta,kuten jo aiemmin totesin:Aikaa todisteiden etsimiseen on ollut,eikä argumentti "saattaa aiheuttaa" kuullosta kovin tieteellisen vakuuttavalta! Väitätte Millanin käyttävän ainoastaan pakotteita,pelottelua,alistamista jne. Ilmeisesti katsomme eri ohjelmaa,sillä minä olen kyllä nähnyt hänen käyttävän hyvin monipuolisesti erilaisia menetelmiä;myös monenlaisia palkkioita! |
.. Vieras |
#315 hohhoijaa16.02.2011 11:13Taas tämmönen"KOIRALLE EI SAA TEHÄ PAHAA EI SITÄ KOULUTETA SE ON KULTA" joo sitten mietitään miks se hyökkää päälle yms. Itse olen katsonut joka ikisen kauden ja en oo nähny mitään eläinrääkkäystä |
Äiti sekä laumanjohtaja Vieras |
#316 Cesarin keinot hyviä16.02.2011 11:45En tiennytkään,että ollakseen perillä koirien käyttäytymisestä ja niiden tarpeista,täytyy olla perehtynyt tieteellisiin tutkimuksiin. Mitenköhän ihmiset, jotka eivät ole koskaan perehtyneet kasvatus-/käyttäytymistieteisiin, kykenevät kasvattamaan lapsensa hyvin? Tai miten koirien käyttäytymisen tutkimuksiin perehtymätön voi hallita koiraansa ja pitää koiran tasapainoisena ja täten onnellisena? Vastaus molempiin löytyy luonnosta,niin yksinkertaista se on. Vaistot ovat ihmeellinen asia, samoin maalaisjärki. Näillä kahdella pääsee jo pitkälle. Miten on mahdollista, että toinen koira pystyy hallitsemaan toista, ja vielä täysin ilman namupaloja??? Energia ja kehonkieli ovat avainsanoja. |
Koiran ehdoilla Vieras |
#31716.02.2011 21:52Mitkä eläinlääkärit tai järjestöt tukevat Cesar Millania ja hänen metodejaan? Tältä sivulta löytyy useampi järjestö, jotka vastustavat Cesar Millanin metodeja: http://www.dogwelfarecampaign.org/supporting-organisations.php . Mukana mm. tämä amerikkalainen eläinlääkärijärjestö: http://www.avsabonline.org/avsabonline/ Silloin kun me omistajat palkkaamme koiriamme hyvästä käytöksestä tai jätämme palkkaamatta tai rankaisemme huonosta käytöksestä, reagoi koira tähän palautteeseen samalla tavalla kuin käyttäytyessään muiden koirien kanssa. Eli se lisää kannattavaa käytöstä (käytöstä josta se saa palkan), tai vähentää ei-kannattavaa käytöstä (käytöstä josta se ei saa palkkaa tai josta se saa rankaisun). Toivottavasti tämä ei tule kovin suurena shokkina, mutta koirat (kuten joidenkin mukaan ihmisetkin, saatika muut eläimet) toimivat vain ja ainoastaan itsekkäästi ja omaa etua ajaen. Eli kun koira tottelee meitä, se toimii joko saadakseen jotain miellyttävää tai välttääkseen jotain epämiellyttävää, se ei koskaan tottele vain siksi koska sen pitää totella. Mutta kun tarpeeksi monen toiston jälkeen tapahtuu oppimista, esimerkiksi järjestelmällisesti palkataan tietystä käytöksestä, voidaan vaikeusastetta nostaa ja palkkaustiheyttä vähentää niin että viimein opitun käytöksen ylläpitämiseen riittää satunnainen palkka, tai vähäarvoisempi palkka (esim. namipalan sijaan kehu, riippuu koirasta tietenkin). Koira on siis oppinut mikä käytös on kannattavaa!
|
Unknown Vieras |
#318 Re:17.02.2011 12:53Toistat jälleen vain itseäsi!Näihin vois vastata tyyliin:katso viesti nro:se ja se :-) Kuten sanoin "tulet ehkä huomaamaan joskus".Tosin jos pidät vain yhtä koiraa kerrallaan,niin kovin monesta koirasta ei ennätä tulla kokemuksia elämän aikana:-) ja mikäli et toimi aktiivisesti esim. rescue-koirien parissa niin ei ennätä tulla kokemuksia paljon muistakaan koirista,saati ongelmakoirista.:-) Itse olen toiminut yhteistyössä eläinsuojeluyhdistyksen kanssa kolmisenkymmentä vuotta ja jostain kumman syystä ne puolväkisin tyrkyttää mulle "ongelmatapauksia";ehkä ne tietää että mä pieksän niihin vähän "herran pelkoo":-)Joukkoon mahtuu myös sellainen tapaus missä kaikkien Millanin käsittelemien pahimpien tapausten ongelmat yhteensä olivat yhdessä 35kg:n koirassa.Nykyisin tämä otus viettää onnellista,rauhallista,tottelevaista,iloista ja aktiivista perhe-elämää kolmen muun koiramme laumassa.
"Esimerkkinä vetämättä käveleminen: Koira hihnalenkillä haistaa ojanpenkalla toisen koiran merkkauksen ja alkaa kiskomaan sitä hajua kohti. Heti kun koira aloittaa kiskomisen, pysähdytään ja odotetaan, että koira itse löysää hihnan, astuu vaikka puoli askelta taaksepäin. Kun koira on oma-aloitteisesti löysännyt hihnan, jatketaan etenemistä siihen suuntaan mihin koira oli menossa." Heh,eli annat ensin hihnapakotteen ja sitten palkitset sen siitä,että se reagoi pakotteeseen.Jep,näin ne asiat onnistutaan kääntämään päälaelleen :-)Miten tämä eroaa Millanin käyttämästä "nykäise ja löysää" menetelmästä? Loistava esimerkki nähtiin eilisessä isännän ja koiran käytöskoulussa,jossa Victoria "korjasi ongelmakoiraa" jolla ei edes ollut mitään ongelmaa,Ongelmia oli ainoastaan isännällä.Noh,Victoria käytti esim.ovikoulutuksessa täsmälleen samanlaisia menetelmiä koiraan kuin Millan ja ohjeetkin oli aivan samoja. Entäs tämän mastiffin "sosiaalistaminen"?Victoria "päästää" mastiffin ryntäämään hihna suorana ja niin ettei omat jalkansa maata koske, suoraan toista koiraa kohti joka seisoo häntä ja korvat pystyssä tuijottaen kohti ryntäävää koiraa:-)Victorian onneks toinen koira oli rauhalliseksi tiedetty ja nuori mastiffi osasi esittää oikeat eleet tilanteen rauhoittamiseksi.Todellisuudessa Victoria ei olisi pystynyt estämään mastiffin ryntäystä toisen koiran luo vaikka olisi halunnutkin:-) Mikä tässä oli lopputulos?Jee hiphuraa Victoria on positiivisen koulutuksen jumalatar ja meidän koira on sosiaalistettu :-)
|
Koiran ehdoilla Vieras |
#319 Re: Re:17.02.2011 17:51"Heh,eli annat ensin hihnapakotteen ja sitten palkitset sen siitä,että se reagoi pakotteeseen.Jep,näin ne asiat onnistutaan kääntämään päälaelleen :-)Miten tämä eroaa Millanin käyttämästä "nykäise ja löysää" menetelmästä?" Tässä ei ole ajatuksena antaa hihnapakote, pysähtyminen tehdään jämäkästi mutta ei hihnasta lisää nykäisten eikä niin että koira pysähtymisen seurauksena lentää bumerangina takaisin. Tämä on pakollinen paha siinä mielessä, että jokainen askel jonka koira pääsee vetämällä eteenpäin, toimii palkkana koiralle ja siten lisää vetämis-käytöstä. Eli vetämisen tavoitteena koiralla on päästä nopeammin eteenpäin, ja jos joustamme tässä, palkkaamme koiraa vetämisestä. Mutta se mitä seuraavaksi tapahtuu on se merkittävin asia: pysähtymisen jälkeen kävelyttäjä seisoo liikahtamatta, nykimättä tai taaksepäin vetämättä, koiraa kutsumatta paikoillaan ja odottaa niin kauan, että koira itse ja oma-aloitteisesti löysää hihnan astumalla aavistuksen taaksepäin. EI niin että koira kiskaistaan tai nykäistään taaksepäin, vaan käytöksen on tultava koiralta itseltään. Heti kun koira itse löysää hihnan, jatketaan matkaa ja päästetään koira haistelemaan sitä hajua, kuitenkin niin että jos koira uudestaan kiristää hihnan ennen hajua, otetaan harjoitus uudelleen. Joka kerta kun koira kiskoo tai vetää, ei tietenkään kyse ole tämänkaltaisesta tilanteesta, mutta tämä oli vain yksi esimerkki siitä kuinka koiraa voidaan palkata oikeasta käytöksestä ilman namipaloja. |
Unknown Vieras |
#320 Re: Re: Re:17.02.2011 19:17#319: Koiran ehdoilla - Re: Re: "Tässä ei ole ajatuksena antaa hihnapakote" Joopajoo,että ajatuksena ei ole antaa pakotetta,mutta kuitenkin hihnalla pakottaen estät koiraa vetämästä?Kuule ei se pakote mikskään muuksi ajattelemalla muutu.Pakote on pakote teit sen miten tahansa ja olet siis valmis käyttämään "pakollista pahaa" Eihän "alfarollinkaan" AJATUKSENA ole käyttää koiraan tarpeetonta väkivaltaa!Ainoastaan saada se kyljelleen,rauhottumaan ja rentoutumaan! Mites tämä nyt eroaa sun "pakollisesta pahasta"? No tässä sulle namipalojen käyttöä: http://www.youtube.com/watch?v=EUCl6ndLN7Q Ei liene tarpeen suomentaa mitä täti sanoo nykimisestä :-) Tuohon tilanteeseen sopis hyvin sellainen koira joka ei suostu ottamaan makupaloja nykimisestä huolimatta,tai juurikin nykimisestä johtuen :-) Toinen tapa hoitaa sama asia: http://www.youtube.com/watch?v=S3XrKkrAZpY&feature=fvwrel Kuten olen jo usein sanonut:Koiran koulutuksessa EI ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa
Kuka päättää milloin syödään :-) http://www.youtube.com/watch?v=0ZexPPDLXRA
|
Äiti sekä laumanjohtaja Vieras |
#321 Re: Re:17.02.2011 20:30Komppaan sua täysin! Kirjoitat täyttä asiaa!!! |
Irkku Vieras |
#322 Vicky ottanut oppia Millanilta18.02.2011 08:49"Loistava esimerkki nähtiin eilisessä isännän ja koiran käytöskoulussa,jossa Victoria "korjasi ongelmakoiraa" jolla ei edes ollut mitään ongelmaa,Ongelmia oli ainoastaan isännällä.Noh,Victoria käytti esim.ovikoulutuksessa täsmälleen samanlaisia menetelmiä koiraan kuin Millan ja ohjeetkin oli aivan samoja. Entäs tämän mastiffin "sosiaalistaminen"? Victoria "päästää" mastiffin ryntäämään hihna suorana ja niin ettei omat jalkansa maata koske, suoraan toista koiraa kohti joka seisoo häntä ja korvat pystyssä tuijottaen kohti ryntäävää koiraa:-)Victorian onneks toinen koira oli rauhalliseksi tiedetty ja nuori mastiffi osasi esittää oikeat eleet tilanteen rauhoittamiseksi.Todellisuudessa Victoria ei olisi pystynyt estämään mastiffin ryntäystä toisen koiran luo vaikka olisi halunnutkin:-)" Joo, minäkin katsoin tuon ohjelman, jossa Victoria koulutti näitä mastiffeja. Mastiffin hihnaopettaminen ei kovin vakuuttavalta näyttänyt. Jotain muutakin arkailua Victorian käsittelyssä havaitsin, ihan kuin hän olisi pelännyt näitä isoja koiria. Tein myös huomion, että on tainnut Vicky ottaa oppia Millanilta. Juuri tuo tilan valtaaminen, mitä Cesar käyttää, sekä koiran ruuan sekoittaminen käsin. (Eikös siinä sellaistakin näytetty?) Tilan valtaaminen on todella hyvä keino ja olen sitä alkanut käyttää omille koirilleni. Meillä on vieraiden sisääntulo parantunut kertaheitolla tämän ohjeen myötä samoin kuin oma uloslähtömmekin. "Koirakuiskaaja" on kerrassaan erinomainen ohjelma. Sitä ei saa missään tapauksessa lopettaa! |
Vieras |
#323 Re: Cesar Millan18.02.2011 10:41#2: Marja-Liisa Vikholm - Cesar Millan Olen samaa mieltä.. lukee kirjat ennekuin tuomitsette!! |
Cesar-fan Vieras |
#324 Re: Vicky ottanut oppia Millanilta18.02.2011 22:43#322: Irkku - Vicky ottanut oppia Millanilta Katsoin myös ohjelman, netistä jälkikäteen, ja voi mitä myötähäpeää tunsin Victoriaa kohtaan. Hän ei saisi kantaa EDES nimeä koirakouluttaja.
Victorian koko olemus koirien lähellä huusi epävarmuutta, hänen elekielensä oli täysin väärä ensi tapaamisesta alkaen. Sitten hän nyrpistelee nenäänsä ja paasaa kuolasta ym. niin kuin joku nirppanokka. Todella ammattimaista! Koirien kävelyttäminen oli niin kaukana hallitusta kuin vain voi olla!
Jos olisin itse palkannut ammattiapua koirieni suhteen ja Vicca tulisi ovelle, lähettäisin hänet jo tuon eteisepisodin perusteella takaisin sinne mistä tulikin.
Tätä Victorian farssia ei voi edes verrata Cesarin ohjelmaan.
P.S. Hänen kimittävä puhetapansa ei millään tavalla rauhoita koiraa ja hän keskittyy ylipäätään aivan liikaa koiran ohjaamiseen puheen avulla. She is so CLUELESS!!!!! |
Koiran ehdoilla Vieras |
#32519.02.2011 00:36Ilmeisesti tekstinlukutaidossa/englanninkielen ymmärryksessä on vikaa kun ei tajuta, että sillä kohdalla kun koira vetää Victoriaa toista koiraa kohti, hän sanoo että "I'm not gonna stop him from pulling me" ja tekstityksessä lukee, että "en estele sen vetämistä". Jos kuitenkin tuntuu siltä, että Victoria Stillwellin ohjelmaa ei saisi enää näyttää televisiossa niin ehdottomasti perustamaan adressia - olisi mielenkiintoista nähdä saadaanko siihen vielä vähemmän allekirjoittajia kuin Cesar Millanin ohjelman puolesta perustetulle adressille näillä sivuilla. |
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
46864 Luotu: 27.09.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2708 Luotu: 07.10.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
465 Luotu: 13.11.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
3426 Luotu: 02.11.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
859 Luotu: 05.11.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
322 Luotu: 07.11.2024
Vetoomus Launeen lähikirjaston säilyttämisen puolesta
182 Luotu: 05.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
826 Luotu: 15.05.2023
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1029 Luotu: 08.10.2024
Yrttisuonperhepuistoa ei tule lakkauttaa!
129 Luotu: 07.11.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28388 Luotu: 08.10.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
264 Luotu: 01.11.2024
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
18055 Luotu: 01.03.2023
Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden ja porvoolaisen monisatavuotisen puuvenekulttuurin puolesta
3084 Luotu: 13.01.2023
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
590 Luotu: 15.10.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14939 Luotu: 15.07.2023
Palaute Murronväljän aurinkovoimalan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS) sekä kaavan valmisteluvaiheen aineistoon
56 Luotu: 10.11.2024
En avveckling av hälsovården i Kristinestad kan inte accepteras. Terveydenhuollon alasajo Kristiinankaupungissa ei ole hyväksyttävää.
624 Luotu: 01.11.2024
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
1588 Luotu: 25.10.2024
Vaadimme Haminan päättäjiä perumaan kaupungin veronmaksajille vahingollisen sähkö- ja lämpöverkon kaupan
655 Luotu: 15.10.2024