Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Vieras

/ #308

14.02.2011 19:15

"Aggressiivinen käytös on koiran viimeinen vaihtoehto, sitä ennen se käyttää kaikki muita eleitään kertoakseen haluavansa pois tilanteesta: tämä koira käyttää monia niistä rauhoittavista eleistä, mukaanlukien nenän lipomisen, mutta tässä tilanne ei eskaloidu aggressiiviseen käyttäytymiseen."

"Mitä tarkoitat tällä lauseella: "Aggressiivinen käytös ei välttämättä ole viimeinen vaihtoehto, jotkut koirat ovat jo siinä pisteessä, että eivät enää edes varoita." Mielestäni tässä lauseessa ei ole kauheasti järkeä tässä muodossa? Tarkoitatko, että jotkut koirat ovat siinä pisteessä että eivät varoita murinalla tms. vaan siirtyvät suoraan puremiseen? Onhan pureminenkin aggressiivista käytöstä?"

Ylläolevista lainauksista: Tarkoitin nimenomaan, että kyllä koira voi käyttäytyä aggressiivisesti ilman mainitsemiasi asioita (rauhoittavat eleet). Olit siis ymmärtänyt mitä tarkoitan. Tuossa tapauksessa tilanne ei eskaloidu. koska viettiä kontrolloidaan, etkö itsekin tekisi samoin? Ja pureminen, tietysti se on aggressiivisuutta.

Olen Millanin kautta tutustunut useisiin koirien psykologiaa käsitteleviin kirjoihin, monien kansainvälisten asiantuntijoiden teoksiin. En voi uskoa, että koiran omistajana ja asiaan jollain tavoin perehtyneenä kirjoitat seuraavaa:

"Aivokapasiteeltaan ja motivaatioiltaan nykyajan lemmikkikoiraa muistuttaa lähinnä pentusutta, joka haluaa turvaa, ravintoa, seuraa ja aktiviteetteja eikä välitä laumahierarkiasta."

"Ei ole mitään dominanssia, vaan on vain opittua käytöstä."

"Sanoit, että "Laumassa seuraajat eivät tee päätöksiä ja tässä kyseisessäkin tapauksessa, missä koira ei ollut ihmisillä hallinnassa, koira hyökkäili kanojen kimppuun." Anteeksi vaan, mutta tämä on kyllä niin kaukaa haettua että en voi edes uskoa lukemaani. Labradorinnoutaja on jalostettu ottamaan lintuja kiinni, ja jos sille ei opeteta muuta käyttäytymismallia, se toteuttaa sitä mikä sille luonnostaan tulee, lintukoira kun on. On hyvin vaikeaa opettaa tälläistä koiraa lopettamaan sille luontainen käytös josta se saa erittäin suurta mielihyvää, mutta onhan se mahdollista kovalla työllä kuten nimimerkki kanafarmari kertoi. Toisaalta, ehkä kannattaisi ottaa seurakoira jos omistaa kanoja, kaikkien elämän helpottamiseksi. Itselläni on metsästysrotuinen koira ja vieläpä metsästyskäytössä, joten tiedän miten kova se metsästysvietti on."

Tämä viimeinen kappale on kannaltasi sekava. Mikä on kaukaa haettua??? Minä olen Kanafarmarin kanssa samaa mieltä ja nyt sinäkin yhtäkkiä olet? Sanasta "Labradorinnoutaja" asti olen kanssasi samaa mieltä. Ja siitähän tässä koko asiassa on kyse: opetetaan koiralle uusio käyttäytymismalli.

Tutkijana olen tietoinen tieteelisen tutkimuksen edellytyksistä, mutta silti suosittelen, että tarkkailet koiraasi laumassa, älä piiloudu pelkkien asiantuntijoiden taakse.