Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Kommentoitu viesti

Unknown
Vieras

#318 Re:

17.02.2011 12:53

#317: Koiran ehdoilla -

Toistat jälleen vain itseäsi!Näihin vois vastata tyyliin:katso viesti nro:se ja se :-)

Kuten sanoin "tulet ehkä huomaamaan joskus".Tosin jos pidät vain yhtä koiraa kerrallaan,niin kovin monesta koirasta ei ennätä tulla kokemuksia elämän aikana:-) ja mikäli et toimi aktiivisesti esim. rescue-koirien parissa niin ei ennätä tulla kokemuksia paljon muistakaan koirista,saati ongelmakoirista.:-)

Itse olen toiminut yhteistyössä eläinsuojeluyhdistyksen kanssa kolmisenkymmentä vuotta ja jostain kumman syystä ne puolväkisin tyrkyttää mulle "ongelmatapauksia";ehkä ne tietää että mä pieksän niihin vähän "herran pelkoo":-)Joukkoon mahtuu myös sellainen tapaus missä kaikkien Millanin käsittelemien pahimpien tapausten ongelmat yhteensä olivat yhdessä 35kg:n koirassa.Nykyisin tämä otus viettää onnellista,rauhallista,tottelevaista,iloista ja aktiivista perhe-elämää kolmen muun koiramme laumassa.

"Esimerkkinä vetämättä käveleminen: Koira hihnalenkillä haistaa ojanpenkalla toisen koiran merkkauksen ja alkaa kiskomaan sitä hajua kohti. Heti kun koira aloittaa kiskomisen, pysähdytään ja odotetaan, että koira itse löysää hihnan, astuu vaikka puoli askelta taaksepäin. Kun koira on oma-aloitteisesti löysännyt hihnan, jatketaan etenemistä siihen suuntaan mihin koira oli menossa."

Heh,eli annat ensin hihnapakotteen ja sitten palkitset sen siitä,että se reagoi pakotteeseen.Jep,näin ne asiat onnistutaan kääntämään päälaelleen :-)Miten tämä eroaa Millanin käyttämästä "nykäise ja löysää" menetelmästä?

Loistava esimerkki nähtiin eilisessä isännän ja koiran käytöskoulussa,jossa Victoria "korjasi ongelmakoiraa" jolla ei edes ollut mitään ongelmaa,Ongelmia oli ainoastaan isännällä.Noh,Victoria käytti esim.ovikoulutuksessa täsmälleen samanlaisia menetelmiä koiraan kuin Millan ja ohjeetkin oli aivan samoja.

Entäs tämän mastiffin "sosiaalistaminen"?Victoria "päästää" mastiffin ryntäämään hihna suorana ja niin ettei omat jalkansa maata koske, suoraan toista koiraa kohti joka seisoo häntä ja korvat pystyssä tuijottaen kohti ryntäävää koiraa:-)Victorian onneks toinen koira oli rauhalliseksi tiedetty ja nuori mastiffi osasi esittää oikeat eleet tilanteen rauhoittamiseksi.Todellisuudessa Victoria ei olisi pystynyt estämään mastiffin ryntäystä toisen koiran luo vaikka olisi halunnutkin:-)

Mikä tässä oli lopputulos?Jee hiphuraa Victoria on positiivisen koulutuksen jumalatar ja meidän koira on sosiaalistettu :-)

Vastaukset

Koiran ehdoilla
Vieras

#319 Re: Re:

2011-02-17 17:51:41

#318: Unknown - Re:  

"Heh,eli annat ensin hihnapakotteen ja sitten palkitset sen siitä,että se reagoi pakotteeseen.Jep,näin ne asiat onnistutaan kääntämään päälaelleen :-)Miten tämä eroaa Millanin käyttämästä "nykäise ja löysää" menetelmästä?"

Tässä ei ole ajatuksena antaa hihnapakote, pysähtyminen tehdään jämäkästi mutta ei hihnasta lisää nykäisten eikä niin että koira pysähtymisen seurauksena lentää bumerangina takaisin. Tämä on pakollinen paha siinä mielessä, että jokainen askel jonka koira pääsee vetämällä eteenpäin, toimii palkkana koiralle ja siten lisää vetämis-käytöstä. Eli vetämisen tavoitteena koiralla on päästä nopeammin eteenpäin, ja jos joustamme tässä, palkkaamme koiraa vetämisestä.

Mutta se mitä seuraavaksi tapahtuu on se merkittävin asia: pysähtymisen jälkeen kävelyttäjä seisoo liikahtamatta, nykimättä tai taaksepäin vetämättä, koiraa kutsumatta paikoillaan ja odottaa niin kauan, että koira itse ja oma-aloitteisesti löysää hihnan astumalla aavistuksen taaksepäin. EI niin että koira kiskaistaan tai nykäistään taaksepäin, vaan käytöksen on tultava koiralta itseltään. Heti kun koira itse löysää hihnan, jatketaan matkaa ja päästetään koira haistelemaan sitä hajua, kuitenkin niin että jos koira uudestaan kiristää hihnan ennen hajua, otetaan harjoitus uudelleen.

Joka kerta kun koira kiskoo tai vetää, ei tietenkään kyse ole tämänkaltaisesta tilanteesta, mutta tämä oli vain yksi esimerkki siitä kuinka koiraa voidaan palkata oikeasta käytöksestä ilman namipaloja.

Äiti sekä laumanjohtaja
Vieras

#321 Re: Re:

2011-02-17 20:30:33

#318: Unknown - Re:

Komppaan sua täysin! Kirjoitat täyttä asiaa!!!