KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Kommentoitu viesti

Leenu Nieminen
Vieras

#1300 Marjasta

21.02.2011 16:44

Ystävälläni Marjalla oli tapana olla jakamatta kissoja heti eteenpäin. Hän tarkkaili niitä luonaan ja  huomasi mahdolliset ongelmat ajoissa, eivätkä taudit tällöin levinneet ensikoteihin. Hän myös piti vasta tulleet kissat eri paikassa kuin ne, jotka olivat jo läpäisseet tarkkailun. Muistan jonkun sanoneen hänelle, että ne pitäisi heti viedä ensikotiin, että niille tekisi hallaa tottua ensin Marjan kotiin ja joutua sieltä tilapäiseen paikkaan mistä vasta pääsisivät lopulliseen kotiinsa, mutta Marja oli sitä mieltä että enemmän hallaa kissoille tulee siitä että mahdollinen sairas laitetaan terveiden joukkoon.

Marjan tapa oli oikea, koska hän sanoi, ettei tarkkailemattomia kissoja kuulu jaella ensikoteihin.

En tiedä onko noudatettu Marjan esimerkkiä vai tehty hätiköiden ja jätetty karanteenivaihe väliin. En ole Marjan kuoleman jälkeen ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä, sillä olen hieman allerginen kissoille vaikka ei se meidän ystävyyttämme paljoakaan haitannut.

Vastaukset

Nimetön seuraaja.
Vieras

#1303 Re: Marjasta

2011-02-21 17:12:21

#1300: Leenu Nieminen - Marjasta

Olet Leenu oikeassa tässä asiassa. Paras kissoille olisi karanteeni ennen ensikoteja. Juuri edellä mainituista syistä. Tätä asiaa Pirjo viime kesänä ajoi. Syntyi kokeiluluontoinen tila Orivedelle, joka toimi alkuun ihan hienosti. Kun sinne sitten valitettavasti levisi rutto oli Pirjolla tukala tilanne. Muiden kotien lisäsaastumisen pelossa hän ei voinut sitä yksin siivota niin kuin hallitus häneltä odotti. ME yhdistyksenä jätimme hänet kyllä todella pulaan. Ison osan tästä syystä heitän hallituksen piikkiin, joka ei panostanut tilanteen vakavuuteen tarpeeksi ja koittanut auttaa Pirjoa. Olisivat edes koittaneet saada ihmisiä sinne auttamaan, mutta tilanteen annettiin kaatua Pirjon niskaan. Hänen hätähuutonsa tulkittiin taas ahdisteluksi, kun hän rohkeni painaa päälle apua saadakseen. Nyt hävettää etten itse ollut auttamassa tuolloin Orivedellä. Anteeksi Pirjo.

Ruton tulo taloon oli vahinko, joka voi tapahtua kenelle vain. Siinä olisi ollut kuitenkin yksi erinomainen ehkäisykeino. Yhdistyksen panoksen olisi pitänyt olla riittävän suuri ja tilan tarpeeksi iso, jotta karanteenitiloja olisi ollut useampi. Tässä hallitus arkaili. Minua ottaa lujasti päähän, kuinka tästä tapauksesta syytetään Peltoniemeä,kun hallitus laittoin päätä pensaaseen samaan aikaan. Asioiden kulun todellisen laidan olen ottanut itse selville. Kuka tahansa jäsen voi tämän saman tehdä. Tässä kohtaa se keltainen kirje oli kyllä todella pahasti väärässä, eikä se faktat siitä lähteestä esiin tullutkaan.

Tälläinen puheenvuoro on juuri sitä, mitä ilmeisesti tuolla oppositiossa kuulutetaan. Omasta puolestani kiitän kommentista vaikken itse näihin ongelmiin liitykään. Vain tällä tavoin yhdistys kehittyy. Mielipiteillä ja ajatusten vaihdolla. Minusta yhdistys voisi seuraavaksi kokeilla avointa toimintaa ja päätöksen tekoa. Sitä jäsenenä haluan.

 

Ai niin lisään tähän loppuun, että oppositiolla oli tästäkin asiasta jotain kehitysideaa. Ota heihin päin yhteyttä, kertovat varmaan ajatuksiaan.

Anu Kuoppamäki
Vieras

#1324 Re: Marjasta

2011-02-22 12:33:01

#1300: Leenu Nieminen - Marjasta

"Ystävälläni Marjalla oli tapana olla jakamatta kissoja heti eteenpäin. Hän tarkkaili niitä luonaan ja  huomasi mahdolliset ongelmat ajoissa, eivätkä taudit tällöin levinneet ensikoteihin. Hän myös piti vasta tulleet kissat eri paikassa kuin ne, jotka olivat jo läpäisseet tarkkailun."

Marjalla oli oikeat otteet, ja samoin olen minä itse toiminut, kun kissoja on ollut yhteensä 20 asunnossa, ja uusia tulee. Karanteeni/tarkkailutila on pakko olla. Näistä toimistani huolimatta meillä on riehunut kaksikin epidemiaa kissalaumassa -ei tosin ruttoa. (Voin vakuuttaa että koko kissalauman lääkintä 3 kertaa päivässä, myös niiden jotka ei anna koskea, on aikas työlästä.)

Jos tämä valistuspuhe Marjasta nimenomaan viittaa ruttoon, niin huomautan että tällainen yllämainittu varotoimenpide on lapsenkengissä, jos vastassa on kissarutto. Rutto leviää kenkien, käsien ja vaatteiden välityksellä. Rutto tappaa 90% sairastuneista alle viikossa ja on erittäin tarttuva. Lisäksi virus elää rakenteissa vuosia. Että oikeasti vältyttäisiin rutolta, tulisi karanteeni tilaan olla ilmatiivis tuulikaappi, siellä aina vaihdettavat suojavaatteet kenkiä myöten, sekä desinfiointipiste. Harvalla ensikodilla on mahdollisuutta tällaiseen, mutta jos kissatalohanke todella toteutuu, niin siinä olisi mahdollisuus tämänkin järjestämiseen, ja siten epidemioiden ehkäsiyyn. Tosin huomautan tähän asiaan myös sen, että minun 10 vuoden ensikotiurani aikana tämä on ensimmäinen ruttotapaus johon törmään, eli kovin yleinen sairaus ei ole, toki erittäin harmillinen.

 

Pirjo Peltoniemi
Vieras

#1326 Marjasta

2011-02-22 13:45:39

#1300: Leenu Nieminen - Marjasta 

 Leenu Niemiselle kiitos asiallisesta kertomuksesta. Mutta ...Vaikka tapa on aivan oikea, sitä ei pysty noudattamaan kukaan jolla ei ole omassa aunnossaan tilaa satoja neliöitä.

Tiedän että Marjalla on ollut kodissaan 30 kissaakin ja niin on myös ollut meillä. Ei siinä ole tilaa enää kissoja paljonkaan eristää.

Talteenottaminen on kuitenkin tärkeintä, ettei pennut kasva isommaksi ulkona. Kolmikuisen pennun kesyttäminen vielä kohtuullisesti onnistuu, mutta mitä vanhemmaksi kissa kasvaa ,sitä vaikeampaa kesytys on. Mitä aikaisemmin pennut löydetään, sitä helpompi ja halvempi niitä on hoitaa. Siksi ei talteenottoa voi pitkittää ja odottaa että jonnekin tulee tilaa.

 Kun kissoja, suurimmaksi osaksi pentuja tulee yhtä-aikaa useista pentueista, ja yleensä emotkin mukana,niistä saattaa  tulla ilmoituksia kymmenistä pentueista  yhtä-aikaa. Mihin sellaisen määrän kissoja voi sijoittaa, kun ensikoditkin ovat jo täynnä, eikä muihin yhdistyksiinkään enää oteta.

Kissoilla kun on tapana lisääntyä samoihin aikoihin vuodesta.

Hätiköidystä toiminnasta ei siis ole kyse, vaan tilanteen vaatimasta pakosta.  Halusimme kissoille paikkaa johon ne voitaisi viedä ensin alkuun, mutta myös sinne tuli tautia ja sekään ei toiminut ilman erillistä karanteenitilaa.

Nyt olisikin kaikkein tärkeintä saada kissoille karanteenipaikka, johon suoraan ulkoa tuodut kissat sijoitetaan viikoksi tai kahdeksi.