KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Pirjo Peltoniemi
Vieras

/ #1326 Marjasta

22.02.2011 13:45

#1300: Leenu Nieminen - Marjasta

Leenu Niemiselle kiitos asiallisesta kertomuksesta. Mutta ...Vaikka tapa on aivan oikea, sitä ei pysty noudattamaan kukaan jolla ei ole omassa aunnossaan tilaa satoja neliöitä.

Tiedän että Marjalla on ollut kodissaan 30 kissaakin ja niin on myös ollut meillä. Ei siinä ole tilaa enää kissoja paljonkaan eristää.

Talteenottaminen on kuitenkin tärkeintä, ettei pennut kasva isommaksi ulkona. Kolmikuisen pennun kesyttäminen vielä kohtuullisesti onnistuu, mutta mitä vanhemmaksi kissa kasvaa ,sitä vaikeampaa kesytys on. Mitä aikaisemmin pennut löydetään, sitä helpompi ja halvempi niitä on hoitaa. Siksi ei talteenottoa voi pitkittää ja odottaa että jonnekin tulee tilaa.

Kun kissoja, suurimmaksi osaksi pentuja tulee yhtä-aikaa useista pentueista, ja yleensä emotkin mukana,niistä saattaa  tulla ilmoituksia kymmenistä pentueista  yhtä-aikaa. Mihin sellaisen määrän kissoja voi sijoittaa, kun ensikoditkin ovat jo täynnä, eikä muihin yhdistyksiinkään enää oteta.

Kissoilla kun on tapana lisääntyä samoihin aikoihin vuodesta.

Hätiköidystä toiminnasta ei siis ole kyse, vaan tilanteen vaatimasta pakosta.  Halusimme kissoille paikkaa johon ne voitaisi viedä ensin alkuun, mutta myös sinne tuli tautia ja sekään ei toiminut ilman erillistä karanteenitilaa.

Nyt olisikin kaikkein tärkeintä saada kissoille karanteenipaikka, johon suoraan ulkoa tuodut kissat sijoitetaan viikoksi tai kahdeksi.