KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Anu Kuoppamäki
Vieras

/ #1324 Re: Marjasta

22.02.2011 12:33

#1300: Leenu Nieminen - Marjasta

"Ystävälläni Marjalla oli tapana olla jakamatta kissoja heti eteenpäin. Hän tarkkaili niitä luonaan ja  huomasi mahdolliset ongelmat ajoissa, eivätkä taudit tällöin levinneet ensikoteihin. Hän myös piti vasta tulleet kissat eri paikassa kuin ne, jotka olivat jo läpäisseet tarkkailun."

Marjalla oli oikeat otteet, ja samoin olen minä itse toiminut, kun kissoja on ollut yhteensä 20 asunnossa, ja uusia tulee. Karanteeni/tarkkailutila on pakko olla. Näistä toimistani huolimatta meillä on riehunut kaksikin epidemiaa kissalaumassa -ei tosin ruttoa. (Voin vakuuttaa että koko kissalauman lääkintä 3 kertaa päivässä, myös niiden jotka ei anna koskea, on aikas työlästä.)

Jos tämä valistuspuhe Marjasta nimenomaan viittaa ruttoon, niin huomautan että tällainen yllämainittu varotoimenpide on lapsenkengissä, jos vastassa on kissarutto. Rutto leviää kenkien, käsien ja vaatteiden välityksellä. Rutto tappaa 90% sairastuneista alle viikossa ja on erittäin tarttuva. Lisäksi virus elää rakenteissa vuosia. Että oikeasti vältyttäisiin rutolta, tulisi karanteeni tilaan olla ilmatiivis tuulikaappi, siellä aina vaihdettavat suojavaatteet kenkiä myöten, sekä desinfiointipiste. Harvalla ensikodilla on mahdollisuutta tällaiseen, mutta jos kissatalohanke todella toteutuu, niin siinä olisi mahdollisuus tämänkin järjestämiseen, ja siten epidemioiden ehkäsiyyn. Tosin huomautan tähän asiaan myös sen, että minun 10 vuoden ensikotiurani aikana tämä on ensimmäinen ruttotapaus johon törmään, eli kovin yleinen sairaus ei ole, toki erittäin harmillinen.