KOHTUUTTOMALLE SOTERI-ruuhkalle stop ja laadittava vaihtoehto, jolla laillistetun ammattilaisen toiminnan jatkaminen varmistetaan ruuhkasta huolimatta!

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira järjestelmämuutokset ja siihen liittyen tietojen siirto on mennyt pieleen TO-DEL-LA pahasti!

Tätä on kestänyt jo yli puoli vuotta ja tilanne jatkuu vahvasti edelleen.

Tarkoittaa sitä, että tälläkin hetkellä:

- sosiaali- ja terveysaloille valmistuvat laillistusta ja toimilupaa hakevat sekä

- toimipaikan kirjaamista tarvitsevat jo laillistetut ammattilaiset

joutuvat odottamaan sitä jopa puoli vuotta tai kauemminkin.

PUOLI VUOTTA!!!

Esimerkiksi:

Sote-alan ammatinharjoittaja ja yrittäjä on tilanteessa, jossa hänen toimintansa lakkaa ja syy on se, että nykyinen palvelupiste päättyy. Hänen tarvitsisi saada uusi paikka rekisteröityä Valviraan. Se on tehtävä ennen kuin toimintaa voi uudessa toimipisteessä aloittaa. Käytännössä siis Valviraan on hyväksytettävä uusi osoite, jossa ammattia harjoitetaan.

Koska viivästys ja kasauma on Valvirassa aivan tolkuton, kestää kirjaamisprosessi kohtuuttoman kauan. Yrittäjä jää ilman toimeentuloa eikä saa harjoittaa ammattiaan yrityksensä kautta ja samaan aikaan on kuitenkin maksettava vuokraa tilasta, joka on rekisterijonossa seisomisen vuoksi tyhjäkäynnillä.

Tällaisessa tilanteessa voi siis olla ammattilainen, joka parhaimmillaan on jo vuosia tehnyt työtänsä laillistettuna! Nyt on kyse suoranaisesta elinkeinon harjoittamisen estämisestä.

Myös jonot julkisen terveydenhuollon ammattilaisille voivat olla hyvin pitkät, joten on erittäin tärkeää pitää rinnalla yksityisellä puolella yrittäjinä palveluita tarjoavat ammattilaiset.

Myöskään valmistuvat ja valmistuneet eivät pääse työnsarkaan kiinni tilanteen vuoksi. Täysin kohtuutonta ja kestämätöntä eikö tätä tule hyväksyä. Jotain on tehtävä ja tapahduttava, että asia saadaan kunnolla näkyväksi ja muutos aikaiseksi!

Miten on varaa menettää erityisosaajia? Miten voidaan hyvällä omalla tunnolla antaa tällaisen enää jatkua yhtään pidemmälle.

Jos aitoa tahtotilaa olisi ollut, olisivat päättäjät jo uutta lakia laadittaessa tai viimeistään heti alkuvuodesta 2024 puskeneet lakimuutoksen läpi kuten tuore ALV-muutoskin puskettiin keväällä 2kk:ssa vastustuksesta huolimatta.

Totaaliseen epäonnistuneeseen ja keskeneräisenä käyttöön otettuun. Järjestelmämuutokseen on käytetty 15 miljoonaa euroa ja nyt korjaustoimet sekä lisäresurssit kuluttavat koko ajan vain lisää ja lisää veronmaksajien rahoja.

MIKÄÄN EI MUUTU, jos mitään ei muuteta.

PERUSTUSLAISSA SANOTAAN NÄIN:

”18 § Oikeus työhön ja elinkeinovapaus

Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön."

Tässä otteita suoraan Petteri Orpon hallitusohjelmasta:

"Hallituksen tavoitteena on liian sääntelyn purkaminen ja hallinnollisen taakan keventäminen. Puretaan kansalaisia ja yrityksiä haittaavaa ylikireää sääntelyä ja byrokratiaa. Helpotetaan yritystoimintaa ja yrittämisen edellytyksiä.

Hallitus varmistaa, että yrityksiin kohdistuva sääntely on selkeää, ennakoitavaa, oikeasuhtaista, kilpailuneutraalia, teknologianeutraalia ja innovaatiomyönteistä.
******
Yrittäjyyteen kannustavaan ja innostavaan toimintaympäristöön kuuluu, että yrityksiä ja kansalaisia ei lannisteta liiallisella säädöstulvalla.
******
Uuden lainsäädännön yritysvaikutusten sekä kustannus- ja kilpailukykyvaikutusten arviointia vahvistetaan, jotta uudella sääntelyllä yrityksille tuleva hallinnollinen taakka ja kustannukset tunnistetaan. Yrityksiin kohdistuvan lainsäädännön jälkikäteistä systemaattista vaikutusarviointia vahvistetaan. Yrityksiä koskevat lainsäädäntöuudistukset toteutetaan riittävän pitkillä siirtymäajoilla, jotta yrityksille jää aikaa sopeuttaa toimintaansa."

Näistä kohdista ei yksikään toteudu nyt sote-alan pienyrittäjien kohdalla.

Vaadimme, että nopealla aikataululla laaditaan muutos / poikkeuslupa, jolla laillisesti mahdollistetaan laillistetun ammattilaisen toiminnan ja työskentelyn jatkaminen vaikka palveluyksikön rekisteröintiprosessi olisi kesken (kuten edellinen laki sen mahdollisti).

NOUSE VASTARINTAAN, AUTA TUOMAAN ASIA NÄKYVÄSTI TAPETILLE JA TUE ASIAN ETEENPÄIN VIEMISTÄ!

Adressin viimeinen allekirjoituspäivä on sunnuntai 25.8.2024 --> Viimeistä allekirjoituspäivää on pyynnöstä jatkettu sunnuntaihin 15.9.2024 saakka.

Valmis adressi toimitetaan Sosiaali- ja Terveysministeri Kaisa Juusolle, oikeusministeriölle sekä muille sopiville ja asiaan vaikuttaville ja päättäville tahoille.

Sanna Aro & Camilla Viksten    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Sanna Aro & Camilla Viksten näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…