Vetoomus Kyynämöisten koulun säilyttämiseksi

Kyynämöisten kyläkoulun säilyttäminen on satsaus tulevaisuuteen

Uurainen haluaa lakkauttaa Kyynämöisten 125-vuotiaan kyläkoulun. Kyynämöisten koululla käydään koulua niin ainutlaatuisissa olosuhteissa, että nykypäivänä tällainen aarre tulisi säilyttää.

Jyväskylän Yliopiston kasvatustieteen professori Eira Korpinen kirjoittaa, että kyläkoulujen etuihin kuuluvat läheiset ihmissuhteet. Oppilas pystyy luomaan henkilökohtaisia suhteita kouluyhteisön eri-ikäisiin lapsiin ja aikuisiin. Pienessä koulussa oppilas kokee olevansa tärkeä henkilö ja keskeisessä asemassa. Erilaisille oppijoille voidaan sallia enemmän tilaa toimia yhteisössä ja toteuttaa omia toiveitaan ja lahjakkuuttaan. Nämä kokemukset edistävät lapsen elämisen perusmotivaatiota, jonka taustalla on itsensä hyväksyvä ja itseään arvostava henkilö. Mielestämme lapsen itsetunnon kehityksen tukeminen on yksi kyläkoulun valttikorteista ja satsaus tulevaisuuteen hyvinvointina.

Pienissä yhdysluokissa yhteistyö eri-ikäisten lasten kanssa on arkipäivää, vanhempi oppilas voi auttaa pienempää ja oppilaan henkilökohtainen tukeminen on sujuvaa. Oma lukunsa ovat kyläkoulujen puolivillit pihat metsikköineen, jotka luovat motoriselle kehitykselle tutkitusti loistavat edellytykset välitunneilla.

Tuleeko lakkautuksesta säästöä? Kansallinen koulutuksen arviointikeskus on arvioinut koululakkautusten vaikutuksia v. 2022. Arvioinnin tilastollinen analyysi on antanut viitteitä koulujen lakkauttamisen negatiivisista elinvoimavaikutuksista kuten lisääntyvästä lähtömuutosta, heikommasta työllisyys- ja työpaikkakehityksestä sekä koulutusmenojen odotettua heikommasta kehityksestä. Johtopäätöksissä kerrotaan kuntien haastavan taloudellisen tilanteen pakottavan kuntia koulujen lakkauttamiseen, mutta kouluverkkomuutokset eivät kuitenkaan näytä ratkaisevan elinvoiman haastavaa tilaa vaan pahimmillaan heikentävän tätä entisestään!

Maantieteilijä, FT Sami Tantarimäki kirjoittaa, että koulun lakkauttamisessa palkoissa ja kiinteistökuluissa varmasti säästöjä saadaan, mutta lakkautuksen ja julkisen kiistelyn kerrannaisvaikutuksilla voi olla kauaskantoiset vaikutukset niin lapsiin, aikuisiin, kylän ja kunnan vetovoimaisuuteen, muuttoliikkeeseen, palveluihin, aluekehitykseen kuin verotuloihinkin.

Uuraisten valttikortti on ollut tähän saakka pienet kyläkoulut. Oppilasmäärät ovat aaltoliikettä. Lakkauttaminen on lopullinen päätös. Se ei ole ainoa vaihtoehto.

Kyynämöisten koulun vanhempaintoimikunta    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Kyynämöisten koulun vanhempaintoimikunta näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 1000 ihmiselle.

Lisätietoja…