PELASTETAAN OUTOKUMMUN RIVERIAN TANSSIKOULUTUS SEKÄ MEDIA-ALAN JA KUVALLISEN ILMAISUN PERUSTUTKINNOT

MITÄ?

Torstaina 29.8.2024 kello 14 Riverian ammattikoulun hallitus käsittelee kokouksessaan esitystä, jonka mukaan tanssialan, media-alan, sekä kuvallisen ilmaisun perustutkintoihin ei otettaisi uusia opiskelijoita enää vuodelle 2025. Lopetusuhan alla ovat tanssilinja, esitystekniikka, kuvallinen ilmaisu sekä radio-tv-koulutus.

Teoriassa nämä linjat voisivat jatkua vuonna 2026, mutta esitys aloituspaikkojen tiputtamisesta nollaan vaikuttaa tietoiselta koulutuslinjojen alasajolta.

Kulttuurialan koulutusten lakkauttamisen vaikutukset koskettavat koko Suomen kulttuurikenttää. Lisäksi alasajolla on Outokummussa merkittävä kielteinen vaikutus paikallisen työllisyyden, alueellisen houkuttelevuuden, hyvinvoinnin sekä kulttuurielämän kannalta.

! Vaadimme, että Riveria ammattikoulun hallitus pyörtää päätöksensä ja mahdollistaa Riverian tanssikoulutuksen, media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintojen jatkumisen !

KETKÄ TÄMÄN OVAT KIRJOITTANEET?

Olemme joukko Riverian ammattikoulun tanssilinjan alumneja. Haluamme tällä adressilla tuoda esiin, kuinka tärkeitä Riverian kulttuurialojen koulutukset ovat koko yhteiskunnan ja kulttuurin kannalta, niin paikallisesti kuin kansainvälisesti.

! Vastustamme Riverian hallituksen aikomusta lopettaa tanssikoulutuksen, media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnot! Pyydämme ystävällisesti allekirjoittamaan tämän adressin ja jakamaan sitä laajasti !

MIKSI OUTOKUMMUN RIVERIAN TANSSIKOULUTUKSEN SEKÄ MEDIA-ALAN JA KUVALLISEN ILMAISUN PERUSTUTKINTOJEN LOPETTAMINEN ON VÄÄRÄ PÄÄTÖS?

Tanssin koulutuksesta

Riverian tanssin ammattikoulutus on maassamme ainutlaatuinen. Linja tarjoaa toisen asteen korkeatasoista taiteellista opetusta, joka valmistaa tanssijan ammattiin. Koulutus houkuttelee opiskelijoita ympäri Suomea, ja Outokummun pieni paikkakunta on näin tullut  tutuksi koko Suomen kulttuuri- ja tanssikentälle. Jo 25-vuotias koulutus on tunnettu sekä Suomessa että maailmalla, ja se on saanut paljon kiitosta opetuksensa tasosta. Tasokas opetus on yksi koulutuksen kulmakivistä, jota vaalitaan, ja jonne kutsutaan opettamaan taiteen pitkän linjan toimijoita sekä kotimaasta että ulkomailta.

Tanssijan perustutkintokoulutus kestää kahdesta kolmeen vuotta. Koulutuksesta valmistuneet työllistyvät laajasti erilaisissa kulttuuri- ja hyvinvointipalveluissa. Lisäksi koulu tarjoaa yhden lukukauden syventävät opinnot ammattilaisille yhteistyössä Taideyliopiston avoimen yliopiston kanssa. Tämä opintopisteitä kartuttava jatkokoulutus tukee kulttuurialalla työskentelevien tanssitaiteilijoiden mahdollisuuksia syventää ammattiosaamistaan.

Monet merkittävät tanssi- ja kulttuurikentän tekijät ovat aloittaneet uransa Outokummun tanssikoulusta. He työskentelevät ympäri Suomen ja laajasti ulkomailla. Koululla on myös globaalisti hyvä maine, joka tuo kansainvälisiä tekijöitä Pohjois-Karjalan alueelle töihin. Tanssilinjan lisäksi Outokummussa järjestetään Kaivoksella taiteilijaresidenssitoimintaa, joka tuo kymmeniä taiteilijoita työskentelemään Outokumpuun vuosittain. Residenssi tekee tiivistä yhteistyötä koulutuksen kanssa. Koulutus ja residenssi ovat yhdessä vahva toimija Outokummun kulttuurikentällä.

Riverian tanssinkoulutus on tärkeä myös saavutettavuusnäkökulmasta: koulutus mahdollistaa tanssin opiskelun taustasta riippumatta. Se tarjoaa paitsi edellytykset taidealan korkeakoulutukseen, myös mahdollisuuden taiteilijan ammattiin kouluttautumiseen niille opiskelijoille, joille yliopisto-opinnot eivät ole sopiva vaihtoehto.

Ylen julkaisemassa artikkelissa Riverian rehtori Esa Karvinen täsmentää tulevia leikkauksia seuraavanlaisesti;

– Paikkavähennystä ei aiota kohdistaa aloille, joissa työllistyminen ja jatko-opintojen mahdollisuus on suurta. Tarkastelemme myös alojen hakija- ja opiskelijamääriä, Karvinen sanoo.

Lähde: Saukkonen, Emilia - Politi, Alberto (2024): Riveriassa suunnitteilla suuret leikkaukset: jopa 500 aloituspaikkaa pois ja yhteistoimintaneuvottelut käyntiin, yle (Luettu 27.08.2024)

Moni opiskelija on Outokummun tanssialan opintojen jälkeen jatkanut opintojaan Helsingin Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun – edellisillä luokilla, muun muassa vuosikursseilla 2020, 2022 ja 2024, Taideyliopistossa peräti puolet ryhmästä on Outokummusta valmistuneita. Jatko-opiskelijoita on tällä hetkellä myös esimerkiksi Islannissa, Ruotsissa ja Saksassa.

Kuvallisen ilmaisun alalta lähdetään jatkokouluttautumaan monille eri aloille, AMK- kuvataiteeseen, muotoiluun, viestintään sekä sosiaalialalle ja taidekasvatuksen pariin Jyväskylän sekä Lapin yliopistoon. Jatkokouluttautuminen on monelle Riverian kautta mahdollista.

Jos Outokummun tanssinkoulutus lopetetaan, katoaa Suomen tanssi- ja kulttuurialalta olennainen rakenne, jota tarvitaan suuren poliittisen paineen alla olevalle kulttuurin kentälle.

Paikalliset vaikutukset

Riverian kulttuurialan koulutukset ovat tärkeä osa Outokummun houkuttelevuutta asuinpaikkana. Opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä kaupungin kulttuuritoiminnan, vanhuspalvelujen ja päiväkotien kanssa järjestämällä heille toimintaa ja esityksiä. Yhteistyö lisää merkittävästi kulttuurin saavutettavuutta pienen paikkakunnan asukkaille. Ilman tätä aktiivisuutta esityksiä ja kulttuurielämyksiä pitää hakea kauempaa kalliimmalla. Kaupungissa järjestetään monia festivaaleja, muun muassa Kaivosfestivaali, Okufest ja Outo Valo -tapahtuma, joissa nykyiset ja entiset opiskelijat ovat aktiivisesti mukana tuottamassa hyvinvointia lisäävää kulttuuritoimintaa paikallisille ja vierailijoille.

Riverian kulttuurikoulutuksen opiskelijat eivät ainoastaan käy opiskelemassa paikkakunnalla. He luovat pohjan koko kaupungin hyvinvointi- ja kulttuuritoiminnalle opintojensa myötä. Mielestämme Riverian hallitus ei selvästikään ymmärrä, kuinka paljon koulutus välittömästi ja välillisesti tuottaa palveluita, kulttuuria ja hyvinvointia paikkakunnalle, sen lähiympäristölle ja koko Suomelle. Lopettamispäätös aiheuttaa laajaa tuhoa.

“Jos leikkaatte Outokummun tanssin koulutuksen, leikkaatte paljon enemmän kuin mahdollisuuden opiskella nykytanssia Itä-Suomessa. Leikkaatte palasen Pohjois-Karjalan kulttuuri-identiteettiä ja paikallista taide-elämää. Leikkaatte yhteisön, sydämen, virtauksen. Leikkaatte ns. Pohjois-Karjalan Berliinin: paikan, josta moni uusi aalto on saanut alkunsa.

Nykytanssin koulutus on tällä oudolla paikallaan syystä. Sillä on historiansa ja vaikutus myös tulevaisuuteen – myös maakunnan rajojen ulkopuolelle. Sen merkitys on tunnustettu monella taholla ja sinne opiskelemaan matkustetaan vielä nykyisinkin ulkomailta saakka.”

- Alli Mattila, tanssinkoulutuksen alumni

Riverian kulttuurialan koulutukset lisäävät myös vahvasti eri lähikaupunkien yhteistyötä ja synergiaa. Yhteistyöprojekteja tehdään muun muassa Joensuussa (Kaupunginteatteri, paikalliset katufestivaalit), Kuopiossa (Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen näyttämö) sekä Kajaanissa, jossa opiskelijat osallistuvat paikallisen Routa Companyn residenssitoimintaan.

Riverian opiskelijat ovat myös pienessä kaupungissa iso prosentti asukkaista, jotka käyttävät paikallisia palveluita ja ovat myös osa kauppojen ja muiden yrityksien asiakaskuntaa. Kun paikallisille palveluille ei löydy käyttäjiä, niitä suljetaan. Siitä ei hyödy kukaan.

Kulttuurialan koulutukset työllistävät laajasti ihmisiä paikallisesti. Tilojen huolto- ja siivoustyöt sekä keittiön tehtävät työllistävät paikallisia ihmisiä. Heidän työpaikkansa ovat uhattuina, jos Riveria sulkee koulutuslinjoja. Tanssin koulutus sekä media-alan ja kuvallisen ilmaisun koulutus työllistävät useita opettajia täysipäiväisesti, jonka lisäksi koulussa työskentelee joka vuosi kymmeniä vierailevia opettajia. Koulutusten lakkauttamisella olisi selkeät negatiiviset työllisyysvaikutukset paikallisesti ja maanlaajuisesti.

RIVERIALLA OLISI VARAA JATKAA KOULUTUKSIA

Vaikka lakkautus johtuu Suomen hallituksen tekemistä säästöistä, on päätös myös Riverian hallituksen puolelta täysin ideologinen: Riveria on tehnyt taloudellisen riskiarvion valtionosuuden rahoituksen leikkausten varalle ja sitä varten on varattu osuus talouden ylijäämästä. Eikö tämä ole juuri sellainen tilanne, johon näitä varoja tulisi käyttää?

Outokummun kaupungin kannanotto Riverian säästötoimenpiteisiin puoltaa kantaamme kulttuurikentän koulutuslinjojen rahoittamisen tärkeydestä sekä Riverian ylijäämärahan käyttämisestä tähän tärkeään kohteeseen.

Ymmärrämme, että Riverian tulee reagoida hallituksen säästötoimiin. Vaadimme kuitenkin, että toimenpiteitä ajatellaan pitkäjänteisemmin: kulttuurista säästäminen on aina lyhytnäköistä. Erityisesti pienellä paikkakunnalla sillä on nopeita välittömiä ja välillisiä vaikutuksia, joita Riverian hallitus ei ole huomioinut. Vaikutukset ulottuvat pidemmällä aikajänteellä valtakunnalliselle tasolle. Ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on vastuu ajatella hyvinvointia laajasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja omata kyky katsoa numeroiden taakse.

LOPUKSI

Pelastamalla Riverian kulttuurikoulutukset tuemme suomalaista kulttuurikenttää sekä paikallista työllisyyttä ja hyvinvointia. Seuraavat sukupolvet joutuvat maksamaan näistä säästöistä suuren hinnan, kun taide ja kulttuuri eivät ole enää kansalaisille saavutettavissa. Riverian tuleva päätös näyttää esimerkkiä muille ammattikouluille ja -opistoille siitä, miten koulutuksen ja kulttuurin tulevien leikkausten kanssa toimitaan. Tämä on arvokysymys, jonka edessä koulutuksen tulee edistää Suomen kulttuurikentän monimuotoisuutta, ei kaventaa ja köyhdyttää sen elinvoimaa.

Koulutuksen säilyttäminen kriisiajan yli on kaikin puolin helpompaa ja halvempaa kuin koko rakenteen uudelleen rakentaminen!

Voit olla aktiivinen ja lähettää tämän tekstin päättäjille (ks. lista adressin lopussa) sekä jakaa adressin sosiaalisessa mediassa.

Kiitos tuestanne!

LISÄTIETOA:

Esityslista 29.8.2024 klo 14:00:

Päätösehdotus (kohta 11):

Tilipäätös 2023:

Mielipidekirjoitukset ja lehtiartikkelit:

Outokummun Kaupunginjohtajan Päivi Lintumäen mielipidekirjoitus Outokummun seutu -lehdessä (luettu 27.8.2024)

Outokummun kaupungin kannanotto Riverian säästötoimenpiteisiin (luettu 27.8.2024);

PÄÄTTÄJIEN YHTEYSTIEDOT:

sakari.kolehmainen@riveria.fi

heli.pirhonen@riveria.fi

jaana.homanen@riveria.fi

Nella Matleena Savolainen / Outokummun alumnit    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Nella Matleena Savolainen / Outokummun alumnit näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…