Vetoomus Haltialan tilan säilyttämiseksi

Vastustamme Helsingin kaupungin suunnitelmaa lopettaa Haltialan maatila.

Helsingin Uutisista luetun jutun (19.8.2024) perusteella kaupunkiympäristön toimialan johtoryhmän on määrä tehdä poliittisille päättäjille lähtevä päätösehdotus Haltialan tilan lopettamisesta.

Linkki: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7417622

Edit. 19.8. klo 15.20

Sosiaalisessa mediassa on jaettu Helsingin kaupungin toimialajohtaja Ville Lehmuskosken vastaus, jonka mukaan Haltialan tilan toimintaa ei olla lopettamassa. https://www.instagram.com/p/C-2Yw1IoSrN/?igsh=Z3RsNTFuOXQ4ZXJy

Kuitenkin Ylen uutisessa Helsingin kaupungin tekninen johtaja Kari Pudas hahmottelee kaupungin suunnitelmia Haltialan myymisestä yksityisille tahoille. Samassa uutisessa tilan pehtori kertoo kaupungin ehdotuksesta ajaa kotieläintilan toiminta alas 2026 loppuun mennessä.

Edit päättyy tähän.

Me allekirjoittaneet vastustamme Haltialan tilan lopettamista. Haltialan tila on etenkin lapsiperheiden suosiossa oleva maatila, jolla voi vierailla tutustumassa maatilan eläimiin. Tilan yhteydessä toimiva kahvila-ravintola Wanhan Pehtoori on suosittu retkikohde ympäri vuoden ja talvisin myös Helsingin latuverkoston ulottuvilla. Tilan ympäristössä kaupunki viljelee mm herneitä ja kukkia, joita on saanut kerätä vapaasti.

Haltialan tila muodostaa näin merkittävän kulttuurihistoriallisen kohteen, joka palvelee kävijöitä myös virkistyksen, yhteisöllisyyden  ja liikunnan näkökulmasta. Tilaa ei pidä hävittää kaupunkilaisten käytöstä, vaan kehittää.

Maaseutua ei voi tuoda, mutta sitä ei myöskään pidä hävittää, tai poistaa kaupunkilaisten vapaasta käytöstä, kun se on jo osa helsinkiläistä maisemaa.

IMG20240814203322.jpg

Hanna-Kaisa Waittinen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Hanna-Kaisa Waittinen näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…