Adressi Humallahden baanasuunnitelman uusimiseksi

humalkalliot_vasen,_iso_tiedosto.jpg

humalkalliot,_oikea,_iso_tiedosto.jpg

ADRESSI HUMALLAHDEN BAANASUUNNITELMAN UUSIMISEKSI

Adressin allekirjoittaneet esittävät Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelman arvioimista uudelleen Humallahden kalliorannan kohdalla. Suunnitelma tuhoaisi Helsingin kantakaupungin arvokkaan kulttuuri- ja luonnonympäristön ja rantakalliomaiseman.

Suunnitelmassa pyöräbaana kulkisi merenlahden yli Humalkallioiden edessä. Allekirjoittaneet vastustavat kyseisen siltayhteyden rakentamista. Esitämme, että Helsingin kaupunki selvittää vaihtoehdot baanan linjaamiseksi ajoväylän tuntumaan nykyisiä kevyen liikenteen väyliä muokkaamalla.

Nopean, suoran ja leveän pyöräliikenneväylän lisäksi suunnittelussa tulee laadukkaasti huomioida ympäristö, johon ja jonka osaksi baana rakennetaan. Baanan linjaus, joka pohjautuu siltarakenteeseen ja pengerryksineen rannan tuntumaan, sivuuttaa alueen luonto-, virkistys ja maisema-arvot ja katkaisisi avoimena säilyneen merinäköalan Seurasaarenselälle.* Rakentamisen ja reitin ympärivuotisen ylläpidon ympäristövaikutukset ja -kuormitukset heikentäisivät alueen rantaluontoa ja merenalaista eliöyhteisöä.

Kallioperän ikä on 1900–1800 miljoona vuotta. Humalkallioiden pääkivilaji amfiboliitti kerrostui laavana mereen muinaisessa tulivuoritoiminnassa, kivettyi syvällä maan kuoren kuumuudessa ja paineessa, jossa sekoittui graniitin kanssa. Avokallion muoto syntyi jäätiköitymisissä viimeisen jääkausiajan 2,6 miljoonan vuoden aikana, joka päättyi 10 000 v. sitten.

Nykyisellään Humallahden kallioranta on kaupungin maamerkki, kuuluu Meilahden huvila-alueeseen Kesärannan naapurissa ja on muinaishauta-alue. Kaupunkilaisille rakentamaton kallioranta ja sen rauhallinen merenrantaekosysteemi ovat sellaisenaan arvokas ja rakas virkistysalue.

Baanan suunnitelman Humallahden kohta on ristiriidassa alueen asemakaavan selostuksessa mainittujen lähtökohtien ja kaavaratkaisun kanssa, jotka ovat sisällöltään adressin kanssa samansuuntaiset. **

Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelmaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina 27.8 sekä myöhemmin kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa, jos suunnitelma etenee. Adressi toimitetaan näille luottamuselimille. Allekirjoittaminen jatkuu koko päätösprosessin ajan.

Pyydämme allekirjoittaneita levittämään adressia ja kannustamaan sen allekirjoittamiseen.

Adressissa ovat mukana

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry

Helsinki-Seura ry

ICOMOS Suomen osasto ry

Töölön kaupunginosat - Töölö ry

Töölö-Seura ry

Ulla Leppävuori,
 /kuvataiteilija, rakennetun ja rakentamattoman ympäristön aiheet, adressin koordinoija

Munkkiniemenbaana- hankkeen esittely

* Korjattu viheellinen sanamuoto.

** Korjattu 26.8 klo 23 asiavirhe, jossa baanan väitettiin linjautuvan asemakaavassa adressin ehdottamalla tavalla.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Ulla Leppävuori näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…