ADRESSI PALOSAAREN SUNDIN MATTOLAITURIN PUOLESTA


Vieras

/ #56

25.01.2016 16:41

Ensin poistetiin mattolaiturit. Laitureiden poistoa perusteltiin ympäristösyillä. Se oli ihan OK, vaikkei meikäläisen Pore-saippualla Talvivaaran jälkeen enää olekaan kovin suurta merkitystä.

Nyt sitten huomattiin, että matonpesupaikan ylläpitokin maksaa rahaa. Miksei tällaiseen osata yhtään varautua..?

Pesupalveluitakin kaupungista löytyy, mutta kuka haluaa maksaa siitä ilosta 50-100 euroa / matto..? Räsymatot pois lattioilta ja keinokuitua tilalle. Merivesihän suorastaan liottaa kuidut irti liimauksistaan! Räsymatot kuuluvat Pohjalaiseen perinteeseen, joka ilmeisesti halutaan tuhota.

Mutta maton pesu rannassa on myös perinne, jonka olen saanut äidin maidossa. 35 vuotta (40:stä) olen mattoja käynyt pesemässä rannassa. Äitini taas on varmaan pessyt jo lähemmäs 60 vuotta.

...jos venelaiturin ponttooneja voisi hieman madaltaa, täyttää vaikka vedellä, niin että saisi laiturin 50 cm alemmaksi, niin kyllä se minulle käy! ;) Kai meidän pitää jatkossa pestä matot venelaiturilla?

Eikö rantaan voisi rakentaa pieneni kotitekoisen "vesitornin"!? Ei se tarvitse kuin letkun, joko nostetaan vähän ylemmäs, ja lopun hoitaa lappo eli veden aiheuttama letkuun aiheuttama imu!? Eikä maksa juuri mitään. Keväällä se taas käynnistyys ämpärillisellä vettä.