Kotihoidontuen kuntalisä säilytettävä Lopella

Vetoomus kotihoidontuen kuntalisän säilyttämiseksi Lopella

Haluamme tuoda esille muutamia perusteluita siitä, miksi kotihoidontuen kuntalisä olisi tärkeää säilyttää nykyisessä muodossaan Lopella. Kuntalisä tarjoaa merkittäviä hyötyjä sekä perheille että kunnalle, ja sen poistaminen voisi aiheuttaa pitkäkestoisia haittavaikutuksia erityisesti lapsiperheiden hyvinvointiin ja talouteen.

Ensimmäinen ja kenties merkittävin perustelu on perheiden valinnanvapauden tukeminen. Kotihoidontuen kuntalisä mahdollistaa monille perheille sen, että he voivat hoitaa lapsensa kotona pidempään ennen päiväkodin aloittamista. Monissa tapauksissa tämä on lapsen hyvinvoinnin kannalta paras ratkaisu, sillä varhaislapsuuden kotihoito voi tukea lapsen kehitystä erityisesti ensimmäisinä elinvuosina. Kuntalisän poistaminen saattaisi pakottaa osan perheistä turvautumaan kunnalliseen päivähoitoon aiemmin, mikä ei välttämättä ole paras ratkaisu lapsen hyvinvoinnin tai perheen taloudellisen tilanteen kannalta.

Toiseksi, kuntalisä on kunnalle myös pitkällä aikavälillä taloudellisesti järkevä ratkaisu. Kotihoidontuen kuntalisän avulla perheet voivat hoitaa lapsiaan kotona pidempään, mikä vähentää päivähoitopaikkojen tarvetta ja siten säästää kunnallisen varhaiskasvatuksen kustannuksia. Varhaiskasvatuspaikkojen järjestäminen kaikille lapsille on kallista, ja erityisesti pienemmissä kunnissa kuten Lopella, resurssien rajallisuus voi olla merkittävä haaste. Kuntalisän säilyttäminen voisi siten keventää paineita kunnallisten palveluiden järjestämisessä.

Kolmanneksi, kuntalisän säilyttäminen tukee tasa-arvoa ja elinvoimaista perhepolitiikkaa. Kotihoidontuen kuntalisä auttaa erityisesti pieni- ja keskituloisia perheitä, joille kotihoidon taloudellinen tukeminen on merkittävä helpotus. Sen poistaminen voisi lisätä taloudellista painetta näissä perheissä, mikä puolestaan vaikuttaa heidän hyvinvointiinsa ja mahdollisesti myös perheenjäsenten työllisyystilanteeseen. Hyvinvointi- ja elinkustannusten nousu ilman vastaavaa tukea saattaa lisätä sosiaalista eriarvoisuutta.

Yhteenvetona haluamme painottaa, että kotihoidontuen kuntalisän säilyttäminen on tärkeä investointi kuntalaisten hyvinvointiin. Se tukee perheiden valinnanvapautta, vähentää painetta kunnallisille palveluille ja vahvistaa Lopen perheystävällistä imagoa. Toivomme, että lautakunta ottaa nämä näkökohdat huomioon päätöksenteossaan.

Kunnioittavasti,

Sara Sarmikko

Lopen kuntalainen / Lapsiperheen edustaja

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Sara Sarmikko näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:
Sara Sarmikko saa täten minulta valtuudet luovuttamaan tässä kaavakkeessa antamani tiedot seuraaville tahoille:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…