Mansikkamäentien 15062 kunnostaminen

Me allekirjoittaneet esitämme huolemme Mansikkamäen -paikallistien 15062 huonosta kunnosta. Esitämme, että Pertunmaan kunta (1.1.2025 alkaen Mäntyharjun kunta) vie aloitetta eteenpäin Etelä-Savon ELY -keskukselle suunnitteluprosessin (esiselvitys, yleis-, tie- ja rakennus-suunnittelu) aloittamiseksi tien peruskorjauksesta.

PERUSTELUT

Tien kokonaispituus on 8 km ja se toimii tärkeänä yhdystienä Kuortin taajaman (paikallistien 15062) ja Hartolantie (tie 423) välillä. Tien alku kulkee Kuortin taajaman läpi. Väyläviraston tekemän arvioinnin mukaisesti tien kuntoluokka on erittäin huono eli korjausta vaativa. Kyky vastata tienkäyttäjien ja yhteiskunnan palvelutaso-odotuksiin on selvästi heikentynyt. Tien huono kunto haittaa päivittäistä liikkumista ja kuljetuksia sekä heikentää alueen ja palveluiden tavoitettavuutta. Turvallisuusriskejä ilmenee jatkuvasti, varoituksia ja rajoituksia tarvitaan paikoin. Tien huonosta kunnosta syntyy ylimääräisiä kustannuksia sekä tienkäyttäjille että tienpitäjälle.

Tien käyttäjien havaintoja tien kunnosta:

• Tie merkinnät ovat huonot tai niitä ei ole ollenkaan. Ajoratoja tai ajokaistoja ei ole merkitty.
  • Tie on urautunut, koska tien rakenne ja maapohja eivät kestä niille tulevaa kuormaa. Uriin kertyy sateella vettä ja talvella jäätä.
  • Päällyste on reikiintynyt. Tiellä on sekä pituussuuntaisia, että poikittaisia halkeamia, jotka aiheuttavat varsinkin moottori- ja polkupyöräilijöille erittäin suuria vaaroja.
  • Tiellä on pahoja routaheittoja, jotka aiheuttavat varsinkin raskaammalle kalustelle vaaratilanteita. Tie on myös paikoin painunut rakenteellisten puutteiden ja liian kapean sekä mutkaisen tien vuoksi.

Esiselvityksen laatiminen ja määrärahojen kohdentaminen Mansikkamäentielle on perusteltua laajan käyttäjäkunnan (liikennemäärä), tiekäyttäjien käyttäjäkokemuksien ja turvallisuuden näkökulmasta.

Ystävällisin terveisin Mansikkamäen tienkäyttäjät.

Piia ja Pasi Uotinen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Piia ja Pasi Uotinen näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Piia ja Pasi Uotinen saa täten minulta valtuudet luovuttamaan tässä kaavakkeessa antamani tiedot seuraaville tahoille:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…