Käsiaseet kiellettävä

Mikael Veijo

/ #7 huomioita

12.11.2007 08:54

"Meillä on kaksi vaihtoehtoa:
A) Sallitaan käsiaseet
->
-ihmisiä tapetaan helposti
+saadaan ampua seinään "tarkkuusharjoituksia"

B) Kielletään käsiaseet
->
+tappaminen vaikeutuu merkittävästi ja uhrilla on edes jotain mahdollisuutta taistella vastaan. Käsiasetta vastaan ei käytännössä ole mahdollisuuksia.
-seinään ampujat saa keksiä parempaa tekemistä

Tämä addressi suosittaa käsiaseiden täyskieltoa virkavaltaa lukuunottamatta. Mielestäni on huomattavasti tärkeämpää, että ihmisiä suojellaan kuin väkivaltaa suosiva harrastus kielletään."

Pääargumenttisi on se, että käsiasetta vastaan ei ole mahdollista puolustautua helposti. Tämähän ratkeaisi sillä, että kaikilla olisi ase, jolla voisi puolustautua. Voimasuhteet olisivat yhdenmukaiset.

Oleellinen kysymys kuitenkin on: Onko käsiaseilla tehty väkivalta suuri ongelma? Tilastollisesti ei. Väkivallan teko on jo nyt kielletty. Sitä tapahtuu silti. Laittomia käsiaseita on jo nyt paljon ja niiden osuus henkirikoksiin on laillisia suurempi. Laittomiin aseisiin ja niillä tehtyihin rikoksiin lailla ei voitaisi vaikuttaa.

Miksi haluat kriminalisoida esineiden omistamisen? Ratkeaako tällä mielenterveys- ja rikollisuusongelma? Montako esimerkkiä toimivasta asekieltolaista löytyy historiasta?

Mainintasi "seinään ampumisesta" kielii huonosta asiantuntemuksestasi. Toivoisin, että vetoomusten laatijat ensin perehtyisivät kattavasti aiheeseen.
"Väkivaltaa suosiva harrastus" ei merkittävästi päde ampumaurheiluun. Kyse on tunneperäisistä assosiaatioista. Ovatko tarkkuusammuntalajit väkivaltaisempia kuin esimerkiksi paini? -miekkailu? -nyrkkeily? Lainkuuliainen ja tervejärkinen "seinään ampuja" ei vahingoita ketään.

Apua irrationaalisiin pelkoihin ja vainoharhaan saattaa löytää mm. täältä: